2018-06-29, 11:08
Bannlyst
Jag gläds åt verklig deflation och nu i maj har penningmängden sjunkit jämfört med i mars.

2014-2016 ökade alltid penningmängden något samma period.

Det lutar alltså åt fortsatt sänkta bopriser.

Källa, SCB:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__FM__FM5001__FM5001A/FM5001SDDSPM/?rxid=19943e81-477e-4fb1-951b-a8b75a276a27

M3
2018M03 3 339 852
2018M05 3 321 033
2018-06-29, 11:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Ingen mer än mig som tror på ett Japan-liknande scenario med en långvarig deflation? Det jag tänker på som skulle kunna tala för detta är den höga privata skuldsättningen i Sverige. Bopriserna i Japan idag är väl cirka en tredjedel av storleken då det peakade för över 20 år sedan.

Ja man vet aldrig. Hittade denna video i mina bookmarks, säkert har många redan sett den:
https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M
Den relaterar storleken på olika årskullar till prisutvecklingen på bomarknaden och drar slutsatsen att trenden kommer vända ungefär nu. Negativ befolkningstillväxt låter ju som Japan. Stora årskullar går i pension och måste sälja, små årskullar blir vuxna och vill köpa.
Sen har ju Sverige transferiatet som joker i leken, vilket inte låter som Japan. Men det lär säkert bli politiskt allt svårare att hålla uppe rådande "volymer", så den faktorn kanske kan räknas som mestadels inprisad vid det här laget.

Dock ansluter jag mig till lägret som tror att bankernas villighet att pytsa ut gratis pengar till bolån slår allt annat. Så länge kranarna är på fullt ös så påverkar övriga faktorer (dom som borde vara avgörande) bara på marginalen.
2018-06-29, 12:08
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Marknadsräntorna och därmed boräntorna kommer att gå upp, vilket tvingar Riksbanken att höja. Annars skulle SEK sjunka kraftigt mot handelspartners valutor, vilket skulle göra att inflationen drar iväg kraftigt.

Även om KPI är ett dåligt och undertryckt mått på inflation så skulle det märkas. Det politiska trycket blir enormt om priserna drar iväg uppåt och inte löner och bidrag följer med. Det skulle bli en massa snyftartiklar i media som störtar regeringar. Och tro mig, även om RB ska vara "oberoende" av politiken så är de inte det när det blir en opinionsstorm.

Vi kan tänka oss ett scenario där reallöneökningarna är negativa (1% nominellt, -5% skatteökning), "masserad" KPI är 4%, kronan sjunker som en sten, budgetunderskotten ska finansieras med stora utlandslån och marknadsräntorna ökar. Finns inte en chans att RB kan hålla styrräntan på 0% i ett sådant läge.

Som svar på din fråga: alla får ta smällen, men skuldslavarna får det värst.

Det enda "positiva" är att Sverige har ett extremt överskott på bostadsyta, så boendet kommer att bli mycket billigare. Jag tror vi kommer att få se en nettoutvandring samt en kraftig ombildning av bostadsrätter till hyresrätter.

Hoppas definitivt på den utvecklingen.
Gällande prognosen stigande räntor: Det är väl bara för att FED just nu höjer, och då måste andra till slut följa efter, annars blir dollarn för stark? (Begriper inte detta helt.) Och FED höjer bara för att få räntesänkningsammunition inför nästa finanskris. Så därför tänker jag mig att om några år är hela västvärlden tillbaka i lågränteträsket igen. Nästa bubbla (vem vet vad) ska blåsas upp. Och om folk blev uppskakade av sjunkande bopriser ett tag så glömmer dom säkert lika snabbt när krediterna blivit gratis igen. I USA är dom ju typ tillbaka på "The Big Short"-nivå nu. Filmen är ju bara ett par år gammal!

Men jag köper ditt grundresenomang. RB är inte allsmäktig och kan inte offra kronan till vilket pris som helst. Så ja, kanske blir det svårt för lönerna att komma ikapp.

Edit:
Just det, sen kan väl RB börja köpa bostadsobligationer om dom känner sig nödgade att skära ned på köpen av stadsobligationer? Cecilia Skingsley flaggade lite för det i DI för några år sen. Det höjer ju inga löner direkt, men kanske ett sätt att hålla BLT under armarna tills nästa globala kreditfest börjar.
Senast redigerad av RustyShackleford 2018-06-29 kl. 12:19.
2018-06-29, 12:42
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
"Spararna" och "Pensionärerna" (pensionsfonderna) bör väl principiellt också stå sitt kast. Det är de som lånar ut sina pengar frikostigt till bolåntagarna.

Man kan visserligen hävda att "spararna har inget val" men låt säga att man faktiskt erbjudit alla som vill att ha konto i Riksbanken istället för i affärsbanker. Då hade spararna fått -1% ränta ungefär. Hur många skulle valt det istället för åtminstone 0% ränta i affärsbanken?

En sparare är väl för en bank ungefär vad en möbelsnickare är för Ikea. Överflödig. Nån får rätta mig om jag har fel, men som jag förstått behöver en svensk bank ingen inlåning alls för att få låna ut pengar. Dock finns krav på några promille eget kapital per utlånad krona.
Gillar dock tanken på att alla skall kunna använda riksbanks-kronor. Nuvarande system där privata bankerna myglat till sig rätten att skapa pengar är perverst.
2018-06-29, 12:49
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
...
Just det, sen kan väl RB börja köpa bostadsobligationer om dom känner sig nödgade att skära ned på köpen av stadsobligationer? Cecilia Skingsley flaggade lite för det i DI för några år sen. Det höjer ju inga löner direkt, men kanske ett sätt att hålla BLT under armarna tills nästa globala kreditfest börjar.

Kanske dags att sluta kalla dem "BLT" i så fall. De är ju vinnare i det scenariot.
2018-06-29, 13:09
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag gläds åt verklig deflation och nu i maj har penningmängden sjunkit jämfört med i mars.

2014-2016 ökade alltid penningmängden något samma period.

Det lutar alltså åt fortsatt sänkta bopriser.

Källa, SCB:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__FM__FM5001__FM5001A/FM5001SDDSPM/?rxid=19943e81-477e-4fb1-951b-a8b75a276a27

M3
2018M03 3 339 852
2018M05 3 321 033

Vad har man för glädje av att M3 minskar?

Om banken ger ut en 2-årig bostadsobligation så minskar M3 men snuset blir knappast billigare.
2018-06-29, 13:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Kanske dags att sluta kalla dem "BLT" i så fall. De är ju vinnare i det scenariot.

Ja definitivt! Vad sägs om BLG - bolånegenierna? När allt brakar så drar dom med sig alla andra i fallet oavsett. Och däri ligger deras styrka. Deras problem är allas problem. Vi är alla medberoende till kreditpundarna.
2018-06-29, 14:08
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja definitivt! Vad sägs om BLG - bolånegenierna? När allt brakar så drar dom med sig alla andra i fallet oavsett. Och däri ligger deras styrka. Deras problem är allas problem. Vi är alla medberoende till kreditpundarna.

Och vad anser du om kreditlangarna i så fall? Är de inte lika medskyldiga i så fall?

Själv tycker jag det största problemet är man styr ekonomin på basen av vansinniga antaganden.

Antagandet att miljontals aktörer som alla agerar för att försöka optimera sitt eget utfall enligt ganska enkla heuristiska algoritmer skall summeras till någon optimerad funktion som skrivbordsekonomerna fantiserat ihop.

Det följer helt enkelt inte matematiskt att de blir en sådan optimering. Inte inom någon annan vetenskap tror man på sådana tramserier. Man skulle inte drömma om att använda de reduktionistiska och linjära modeller ekonomerna fortfarande håller fast vid.

Notera också att felet inte alls är att man reglerar marknaden överhuvudtaget. Inte en helt fri marknad leder till någon optimering utan till ett kaotiska och oförutsägbart system. Det kan ha ganska många "lugna" perioder men sedan kan det plötsligt smälla till och dra iväg.
2018-06-29, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Där är vi nu. Som den provokatör jag är så havdar jag alltså lite hårddraget att:
Bobubblan skapade massinvandringen.
Massinvandringen skapade den svenska tigerekonomin.
Den svenska tigerekonomin skapade bobubblan
Det där cirkelresonemanget har en lite för liten cirkel även för dom som accepterar cirkelresonemang.

Låt mig revidera:
Det ekonomiska systemet skapar de finansiella incitamenten. De finansiella incitamenten kräver exponentiell kredittillväxt vilket massinvandringen och bobubblan blir ett verktyg för.

Alltså skapade det finansiella systemet som sådant nuvarande situation. Nuvarande situation är ett symptom på något större - nämligen det finansiella systemet.

För att systemet inte ska krascha och därmed orsaka förlust av makt över samhället så behöver man hålla det finansiella systemet flytande. Vilket innebär mer lån så det inte kollapsar.
Mer ekonomisk aktivitet till följd av invandring och högre bostadspriser blir ett verktyg för att hålla systemet flytande.

Allt kokar ner i kontroll och makt över en ekonomi som man inte tillåter vara organisk, fri eller decentraliserad.

https://youtu.be/8jIw22XXSso

Och på temat populärkultur för att förstå varför de med makt och kontroll inte vill ha ett system som kraschar och därför kommer fortsätta hålla systemet flytande med ännu mer lån och ännu mer invandring för att lösa detta. Gordon Gekko talar sanning:
https://youtu.be/IVjCRWbvM4c
Senast redigerad av frasselito 2018-06-29 kl. 14:22.
2018-06-29, 14:28
Medlem
Sverigeförhandlingen där staten bistår med infrastruktur och kommunerna närmare 200 000 bostäder är klubbad. Är det ett recept på kalops?

https://twitter.com/Astraeus5
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2018-06-29 kl. 14:34.
2018-06-29, 14:42
Bannlyst
Citat:
Vad har man för glädje av att M3 minskar?

Om banken ger ut en 2-årig bostadsobligation så minskar M3 men snuset blir knappast billigare.

Minskar M3 sjunker priset på snuset - över tid. M3 har ökat och ökat och alla möjliga konsumentpriser har påverkats uppåt därav. Jag vill inte leva i samhället där sparande dräneras/parasiteras på.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-06-29 kl. 15:05.
2018-06-29, 15:05
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Minskar M3 sjunker priset på snuset - över tid. M3 har ökat och ökat och alla möjliga konsumentpriser har påverkats uppåt därav. Jag vill inte leva i samhället där sparande dräneras/parasiteras på.

Om Nisse har 100 000 på banken eller om han har 20 000 på banken och 80 000 i en räntefond lär väl knappast påverka priset han är villig att betala för snusdosan.

Ändå är "Nisses M3" fem gånger lägre i det andra fallet.

Bankernas bostadsobligationer anses så likvida att de får ingå i andra bankers likviditetsreserv. Varför skulle Nisse betrakta det annorlunda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in