2018-06-29, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om Nisse har 100 000 på banken eller om han har 20 000 på banken och 80 000 i en räntefond lär väl knappast påverka priset han är villig att betala för snusdosan.

Ändå är "Nisses M3" fem gånger lägre i det andra fallet.

Bankernas bostadsobligationer anses så likvida att de får ingå i andra bankers likviditetsreserv. Varför skulle Nisse betrakta det annorlunda?

Viktigare med sjunkande inflation, som gärna får övergå till deflation, är de sjunkande tillgångspriserna som inbjuder till utveckling i näringslivet. Tanken är att pressen att utveckla verksamheten i kombination med billigare maskiner över tid gagnar svenskt näringsliv istället för att det haltar i utvecklingen och hotas med nedläggning eller att resterna köps upp av utlandet. Finner den verkliga inflationen högst relevant i den här tråden. Sjunkande inflation tyder på minskad kreditgivning och att bopriserna faller.

Ändrar ditt resonemang på det här?
2018-06-29, 15:34
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Viktigare med sjunkande inflation, som gärna får övergå till deflation, är de sjunkande tillgångspriserna som inbjuder till utveckling i näringslivet. Tanken är att pressen att utveckla verksamheten i kombination med billigare maskiner över tid gagnar svenskt näringsliv istället för att det haltar i utvecklingen och hotas med nedläggning eller att resterna köps upp av utlandet. Finner den verkliga inflationen högst relevant i den här tråden. Sjunkande inflation tyder på minskad kreditgivning och att bopriserna faller.

Ändrar ditt resonemang på det här?

Jag argumenterade mest för att M3 är ett mycket dåligt mått på något alls egentligen. "Brytpunkten" två års löptid för värdepapper som ingår är helt arbiträr. När folk funderar på "hur mycket pengar har jag och hur mycket av dessa kan jag lägga på att priskonkurrera om snus" så lär det inte räkna matematiskt på sin "M3".

Jag har inget emot deflation principiellt. Argumenten för att inflation är nödvändig är väldigt svaga.

De består av två punkter egentligen.

1. Om man har förväntningar på deflation så kommer ingen någonsin att handla något.

En uppenbar felaktighet eftersom folk köar utanför Apple-affären för att betala multum första dagen. Att konsumera lite mindre nu istället för lite mer i framtiden har ett egenvärde för många.

Företag investerar i IT-system som kommer vara billigare om ett år. Det ökar produktiviteten under det innevarande året så det är rationellt trots deflation.

Incitamenten skulle förstås generellt förskjutas till att inte lyxkonsumera utan spara lite mer (dvs låna ut till någon som vill höja sin produktivitet genom investeringar).

Jag har svårt att se att vi måste köpa ännu fler plastleksaker och gå på spa mer idag för att världen inte skall gå under...

2. Alla låneavtal är skrivna med inflationsförväntningar så det blir kaos med deflation.

Petitio principii. "Vi måste ha inflation eftersom vi redan bestämt att vi skall ha inflation och alla förväntar sig det nu."
2018-06-29, 15:46
Avslutad
Citat:
2. Alla låneavtal är skrivna med inflationsförväntningar så det blir kaos med deflation.
Utveckla gärna!
2018-06-29, 15:58
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Utveckla gärna!

Eftersom alla avtal är ingångna med inflationsförväntningar och att inflationen skall sköta en stor del av amorteringen så blir det tungt om man plötsligt får nominella lönesänkningar.

Det blir som i Spanien f n ungefär. Hög arbetslöshet och höga skulder. Ingen handlar utan alla sliter med att betala av skulderna på låga löner. Då blir det förstås inga nya jobb heller.

Det hela är förstås ingen som helst principiellt argument mot deflation. Bara att det kan vara svårt att ställa om tvärt.
2018-06-29, 16:39
Medlem
Tulliuss avatar
Kan bli mycket sånt här närmaste åren ...

https://mitti.se/nyheter/bostadsrattsforening-tanker-besqab/?omrade=hela-stockholm

Citat:
Bostadsrättsföreningen Stockholmsblick i Nybohov tänker stämma byggbolaget Besqab.
Orsaken är att bolaget inte tar ansvar för felaktigt monterade toaletter och byggfel på fasaden.

...

Styrelsen kontaktade Besqab, som lät bygga huset 2006–2008. Men byggbolaget slog ifrån sig ansvaret, trots att bolagets 10-åriga ansvarsperiod för dolda fel löper ut först i augusti 2018. Dessutom ifrågasatte bolaget att det rörde sig om byggfel, och menade att konstruktionen var praxis vid byggtillfället.

– Jag tror att de räknade med att vi skulle ge upp. Vi är ju en liten bostadsrättsförening och de ett stort byggbolag. Tyvärr är det nog vanligt att byggbolag har den inställningen, säger Lars Kjerrgren.

Men styrelsen gav inte upp. I stället anlitade man en oberoende besiktningsman från företaget Densia. I sin rapport är han kritisk till hur toaletterna monterats: ”Utförandet … visar på ett bristfälligt utförande och i vissa delar ej fackmässigt. Det går inte att utesluta att fuktspridning kommer att ske.”
2018-06-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sverigeförhandlingen där staten bistår med infrastruktur och kommunerna närmare 200 000 bostäder är klubbad. Är det ett recept på kalops?

https://twitter.com/Astraeus5

Beror sig väl på. Jag tycker ju slutsatsen om att merparten måste vara BRF för att få ihop kalkylen är lite galen, för att finansiera den kommunala delen av investeringarna i kollektivtrafiken behöver min kommunen sälja byggrätter för ca 650:- per m2 BTA, sedan tillkommer förvisso exploateringskostnader för ledningar, vatten, eventuell marksanering, allmänplatsmark osv, men det är inte direkt så att kommunen måste sälja marken till rekordpriser, sedan kan det givetvis variera från kommun till kommun, och såklart även hur markägarförhållande i de planerade exploateringsområdena ser ut.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-29 kl. 17:34.
2018-06-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fetade: befolkningstäthet och köpkraft korrelerar. Hade det inte funnits en befolkning så hade heller ingen köpkraft existerat som kunde köpa och därför ingen efterfrågan på att bygga.

Ökar marknaden i antal + lätt att låna kreditlåtsaspengar = ökar omsättningen = kreditbubbla.
Visst är det så. Därav ger ju åtstramade krediter en lägre köpkraft. Likadant om staten skulle stödja färre i sitt boende(slopat ränteavdrag?), så tror jag att marknaden också skulle tappa. Att det kommer hit invandrare påverkar inte bostadsmarknaden om de inte är rika, får låna eller har förtur. Men jag tror du delar min uppfattning där.

Diskussionen har pågått i ett antal inlägg och jag försöker diskutera skillnaden mellan brist och efterfrågan.
2018-06-29, 21:38
Medlem
Ni som är verksamma inom byggbranschen: vilka regleringar är det som gör att det uppenbarligen är så svårt att bygga lönsamma hyresrätter till låginkomsttagare? Miljö- och handikappsregleringar pratade Veidekkes vd om i något avsnitt av podden kreditvärden. Hans lösning var givetvis att staten ska subventionera byggandet.
2018-06-29, 22:22
Bannlyst
Citat:
Jag argumenterade mest för att M3 är ett mycket dåligt mått på något alls egentligen.

Fast usch det där är stötande att ta del av. Antingen mäter man inflationen i pengar eller så mäter man inte inflationen i pengar. Man tittar på penningmängdens ökning eller minskning eller så avstår man från att göra det fast då ska man inte hävda något resultat heller. Sedan går det att motivera vad som är pengar och vad som inte är det. För all del.
2018-06-29, 23:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Ni som är verksamma inom byggbranschen: vilka regleringar är det som gör att det uppenbarligen är så svårt att bygga lönsamma hyresrätter till låginkomsttagare? Miljö- och handikappsregleringar pratade Veidekkes vd om i något avsnitt av podden kreditvärden. Hans lösning var givetvis att staten ska subventionera byggandet.
Nu är jag inte verksam. Men klart att en del regler skulle behöva förändras som att allt inte behöver vara handikappanpassat och miljökrav och sådant. Men den stora kostnaden är faktiskt marken och ska man subventionera det så bör detta vara ögonmärkta till människor med låga inkomster.
2018-06-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej de flesta kan köpa sina bostäder men kan man inte det får man väl ta sig i kragen och bygga själv. Samhället som du känner det är på väg mot sitt slut. Det kommer inte finnas utrymme att leva som bidragsparasit längre eftersom det finns för många sådana. Bäst att börja anpassningen nu.

Jag håller med om att man borde vara ansvarig för sitt eget boende. Problemet blir väl att även om folk skulle vilja bygga sina egna hus så skulle dom knappast få något tillstånd. Jag tycker byggbranschen verkar vara sönderreglerad. Att alla lägenheter som byggs måste vara handikappanpassade är vansinne. Utan att veta kan jag tänka mig att det finns lika vansinniga miljöregleringar.

För att inte prata om hur överbetalda alla hantverkare är. Varför ska byggbranschen slippa lönepress och utländsk konkurrens när det gäller för dom svenka industriföretagen?
Senast redigerad av RunePettersson 2018-06-29 kl. 23:55.
2018-06-29, 23:52
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag har inte röstat för detta men det spelar ingen roll. Jag har länge tillhört dem som har försörjt andra men det som händer nu är att de som har tagit emot bidrag kommer övergå till att bli bidragsgivare och den omställningen kommer inte att accepteras och då kollapsar det. För egen del har jag för länge sedan gjort mig oberoende och kommer inte drabbas av detta men jag tar fram popcornen och ser på hur det utvecklas.
Jag har aldrig levt på bidrag själv förutom CSN då men jag har ändå medmänsklighet och vill att alla människor ska ha någonstans att bo. Själv tror jag inte på någon ekonomisk kollaps på ett bra tag men däremot en social kollaps.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in