Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Viktigare med sjunkande inflation, som gärna får övergå till deflation, är de sjunkande tillgångspriserna som inbjuder till utveckling i näringslivet. Tanken är att pressen att utveckla verksamheten i kombination med billigare maskiner över tid gagnar svenskt näringsliv istället för att det haltar i utvecklingen och hotas med nedläggning eller att resterna köps upp av utlandet. Finner den verkliga inflationen högst relevant i den här tråden. Sjunkande inflation tyder på minskad kreditgivning och att bopriserna faller.
Ändrar ditt resonemang på det här?
Jag argumenterade mest för att M3 är ett mycket dåligt mått på något alls egentligen. "Brytpunkten" två års löptid för värdepapper som ingår är helt arbiträr. När folk funderar på "hur mycket pengar har jag och hur mycket av dessa kan jag lägga på att priskonkurrera om snus" så lär det inte räkna matematiskt på sin "M3".
Jag har inget emot deflation principiellt. Argumenten för att inflation är nödvändig är väldigt svaga.
De består av två punkter egentligen.
1. Om man har förväntningar på deflation så kommer ingen någonsin att handla något.
En uppenbar felaktighet eftersom folk köar utanför Apple-affären för att betala multum första dagen. Att konsumera lite mindre nu istället för lite mer i framtiden har ett egenvärde för många.
Företag investerar i IT-system som kommer vara billigare om ett år. Det ökar produktiviteten under det innevarande året så det är rationellt trots deflation.
Incitamenten skulle förstås generellt förskjutas till att inte lyxkonsumera utan spara lite mer (dvs låna ut till någon som vill höja sin produktivitet genom investeringar).
Jag har svårt att se att vi måste köpa ännu fler plastleksaker och gå på spa mer idag för att världen inte skall gå under...
2. Alla låneavtal är skrivna med inflationsförväntningar så det blir kaos med deflation.
Petitio principii. "Vi måste ha inflation eftersom vi redan bestämt att vi skall ha inflation och alla förväntar sig det nu."