Citat:
Och vad har det med mitt inlägg att göra? Andelen babbar i skattefinansierat eller i privatfinansierart arbete ökar gör inte att de som grupp är lönsamma för samhället
Pengar är näst intill gratis, sålunda tränger billiga krediter in i varenda område över hela landet. Följden blir stigande priser.
Pengar är näst intill gratis, sålunda tränger billiga krediter in i varenda område över hela landet. Följden blir stigande priser.
1)
Du skrev att dom är oanställbara, du skrev även att white flight påverkar bostadsmarknaden. Jag konstaterar att det är i områden som en del menar är utsatta för köpkraftsflykt(white flight) som priserna skenat mest(åtminstone här), uppenbarligen ökar köpkraften och betalningsviljan.
Vad jag kan konstatera är exempelvis att antalet förvärvsarbetande med utländsk bakgrund ökade med 877 personer i Angered från Dec 2016 till och med Dec 2017, medelinkomsten(sammanräknad förvärvsinkomst, total intäktssumma inklusive skattepliktiga ersättningar / antalet personer) ökade med ungefär 11 000 och antalet boende i stadsdelen ökade med 732.
2)
Ja? Men inga låneinstitut lånar ut till bidragstagare.
Som jag skrev tidigare i tråden så är det kreditexpansionen som har varit faciliator för en eventuell bostadsbubbla, med mer restriktiv utlåning hade ett ganska så effektivt pristak skapats i ett tidigare skede, det hade krävts mer eget kapital(lägre belåningsgrad), medelskuldkvoten skulle garanterat varit lägre.
När jag började kolla efter en bostad 2014 tyckte jag att det var ganska dyrt, sedan tog det ytterligare 2,5 år innan prisutvecklingen mattades, redan då hade man egentligen kunnat införa vissa kapitalregleringar.