2018-06-08, 19:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
När vilka år tänker du på med nominell ränta runt noll tidigare?

Jag har gett källor som visat realränteutvecklingen ca 100 år tillbaks i tiden. Det var långt ifrån ovanligt med negativa räntor. Kolla gärna upp det om du inte har den kollen.
2018-06-08, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har gett källor som visat realränteutvecklingen ca 100 år tillbaks i tiden. Det var långt ifrån ovanligt med negativa räntor. Kolla gärna upp det om du inte har den kollen.
Källa? Länk tack
2018-06-08, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Källa? Länk tack

Som jag skrev har jag gett källa på det flera gånger och om du tycker informationen är intressant borde du förstås ha tagit reda på det själv, du har väl google?. Om du nu inte har koll på detta, skulle då informationen påverka din bedömning av om priserna är för höga eller inte?
2018-06-08, 19:37
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Spekulantspaning:
Glommen&Lindbergs projekt Mono
Maria Bangata 2 / 6 på Södermalm, Sthlm

59 lägenheter totalt
Sålda av spekulanter: 5; Till salu: 17
Spekulationsgrad: (5+17)/59 = 37%
awindex: 102% (de leder hittills!); tulliusindex: 228 %
Föreningens skuldsättning: 22 301 kr/kvm
Amorteringstid om amortering år 11 används för alla år: 100 år (det är för att de amorterar från dag 1 och månadsavgiften täcker en jämförelsevis stor del av avskrivningarna som de får ett bra awindex, går räntan upp måste de dock fortfarande dubbla avgifterna på sikt)

De spekulanter som sålt har sålt till följande priser relativt den ekonomiska planen:
Datum Pålägg i kr och %
2017-07-11 ?
2017-07-31 ?
2017-08-09 ?
2018-04-25 -285000 -7,9% * Försäljning 1 på Hemnet
2018-05-07 -100000 -3,1%
2018-05-29 -285000 -7,9% * Försäljning 2 på Hemnet av samma objekt

Speklanternas pålägg mot den ekonomiska planen för de objekt som syns på Hemnet idag:
-15%, -10%, -10%, -9%, -7%, -7%, -6%, -4%, -2%, 0%, 1%, 2%. En liten sänkning mot tidigare.

Inflyttning i juli. 17 spekulanter som fortfarande inte sålt och väldigt trög försäljning. Det är först när vi ser vad som händer med alla dessa spekulationslägenheter som vi vet hur marknaden kommer utvecklas. Bor man i Sthlm och funderar på att köpa något skulle jag ha is i magen tills i alla fall hälften av alla spekulationslägenheter sålts, om man inte lyckas köpa på ett riktigt skambud. Jag är fortfarande av åsikten att spekulationen kan stjälpa marknaden.

Skulle vara kul om någon hade lust att hålla koll på spekulationsmarknaden i Göteborg så att vi får litet mer balans i rapporteringen.

Lol 37%...

Hur gör du eg för att föra statistik över spekulantförsäljningen? Är det bara kolla sålda på booli samt till salu just nu för ngt projekt eller? Antar att man missar objekt då och att man eg behöver vara alert och snappa upp vartenda ett som kommer ut t försäljning. Jag skulle vara intresserad över gbg i vissa projekt, skulle nog kunna kolla på det själv.

Eaglesnshit tror ju inte att det är så mkt spekulation i nybyggena här, själv tror jag det ligger runt 15-20% i många projekt..
2018-06-08, 20:04
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Lol 37%...

Hur gör du eg för att föra statistik över spekulantförsäljningen? Är det bara kolla sålda på booli samt till salu just nu för ngt projekt eller? Antar att man missar objekt då och att man eg behöver vara alert och snappa upp vartenda ett som kommer ut t försäljning. Jag skulle vara intresserad över gbg i vissa projekt, skulle nog kunna kolla på det själv.

Eaglesnshit tror ju inte att det är så mkt spekulation i nybyggena här, själv tror jag det ligger runt 15-20% i många projekt..

Jag har ett excelblad (nu överfört tlil google docs för att enkelt kunna göra publika grafer) där jag skriver upp följande: Bostadsrättsförening, lägenhetsnummer (ifall det står i annonsen), adress, antal trappor, pris, månadsavgift, mäklare, senaste datumet jag sett objektet på Hemnet eller Booli, Pris enligt ekonomisk plan (om jag lyckas klura ut det från den data om objektet jag hittat), tidigare pris. Allt sorterat på bostadsrättsförening, adress och lägenhetsyta. Sedan söker jag en gång i veckan på adressen på Hemnet, sorterar på lägenhetsyta på Hemnet/Booli och går igenom objekten från minst till störst och uppdaterar min fil. Har priset ändrats så flyttar jag det gamla priset till fälten med tidigare pris. Ibland byter säljaren mäklare och det blir dubletter, men ofta går det att klura ut att det är det som skett. Jag följer alla OPs projekt eftersom jag tycker OP är en bra proxy för nyproduktionmarknaden i Sthlm. Sedan följer jag några andra projekt från andra bostadsutvecklare för att hålla koll på resten av marknaden och på så sätt säkerställa att OP är representativa för marknaden. Dessa projekt uppdaterar jag bara någon gång ibland.

Jag är ju övertygad om att det är nyproduktionsmarknaden och då specifikt spekulationsdelen av marknaden som kommer spräcka bubblan i Sthlm. Själv har jag inga som helst planer på att köpa nyproduktion, utan håller bara koll för att kunna bedöma hur marknaden utvecklas. Vi får se om jag har rätt eller om allt plötsligt vänder i höst och priserna ökar tvåsiffrigt igen...
2018-06-08, 22:31
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweZionist
Vad tror expertisen om detta objekt och förening?
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1938061

PEAB
Brf Hallenborg, Malmö
Föreningslån 15011 kr/kvm
Om amorteringen år 11 användes varje år skulle det ta 146 år att betala av lånen
awindex: 138%; tulliusindex: 226%

Summa summarum: Kostnadskalkylen är en glädjekalkyl som inte kommer hålla på sikt.
2018-06-08, 22:57
Medlem
Citat:
Det är klart du kan fantisera ihop en massa exempel på när du kan få problem men de flesta av oss skaffar ett boende och bor på den orten i årtionden och bryr sig inte om dina exempel. Och även om man flyttar inom orten eller till andra orter och byter till är det inga som helst problem för de allra flesta. Faktum är att de flesta istället har stora vinster i sitt boende men även det spelar mindre roll under livet eftersom man ska bo hela livet, och oftast i en minst lika dyr bostad som tidigare.

Fantisera? Jag grundar det på faktiska observationer av verkligheten. Människor idag är flexibla. Familjesituation, jobbmöjligheter med mera leder till att folk flyttar under sitt liv. Men OK, jag sparar ditt inlägg så visar det sig med tiden hur rätt du hade..

Ditt påstående om att det är "snorbilligt" att bo med hänsyn till dagens räntenivåer har jag inte bestridit. Det är en naturlig effekt av att bankerna får betalt av Riksbanken för att låna pengar.
2018-06-08, 23:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Fantisera? Jag grundar det på faktiska observationer av verkligheten. Människor idag är flexibla. Familjesituation, jobbmöjligheter med mera leder till att folk flyttar under sitt liv. Men OK, jag sparar ditt inlägg så visar det sig med tiden hur rätt du hade..

Och det är i regel inga som helst problem.

Citat:
Ditt påstående om att det är "snorbilligt" att bo med hänsyn till dagens räntenivåer har jag inte bestridit. Det är en naturlig effekt av att bankerna får betalt av Riksbanken för att låna pengar.

Inte bara dagens räntenivåer utan det har varit snorbilligt mycket länge trots att ni i denna tråd om och om igen sagt nu kommer räntehöjningarna.
2018-06-08, 23:35
Medlem
Citat:
Och det är i regel inga som helst problem.

Att cirka 25 000 personer sitter kvar med skulder från krisen på 90-talet är alltså inga som helst problem. Skönt.

Citat:
Minst 25 000 personer har varit svårt skuldsatta sedan fastighetskraschen under krisen i början av 1990-talet. Många av dessa har sökt men nekats skuldsanering, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Enligt Johan Krantz på Kronofogden kan antalet skuldsatta vara betydligt fler än myndighetens uppskattningar.

– Vi kan bara se de skulder som finns hos oss. Förmodligen finns det skulder som ligger utanför Kronofogden, säger Krantz till nyhetsprogrammet som samarbetat med SR:s Kaliber.

En skuldsatt, som tvingades sälja sin bostad med förlust på 90-talet, berättar hur skulderna stigit med ränta på ränta till sex miljoner kronor.

https://www.svd.se/tusentals-skuldsatta-for-livet
2018-06-08, 23:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att cirka 25 000 personer sitter kvar med skulder från krisen på 90-talet är alltså inga som helst problem. Skönt.

https://www.svd.se/tusentals-skuldsatta-for-livet

Det finns betydligt fler än 25,000 som har misskött sin ekonomi och lever under taskiga förhållanden, det är väl inget konstigt men det motsäger inte att det är snorbilligt att bo för oss som äger vårt boende. Det är för övrigt långt fler än 25,000 som blivit riktigt ordentligt rika på sitt boende också men jag fokuserar på boendekostnaden och inte på reavinster.
2018-06-09, 07:37
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Eller så kan de som tror att negativa realräntor är något unikt i världshistorien kolla upp fakta själva. Gör hemläxan och basera inte era slutsatser på felaktiga uppfattningar.

Jag googlade lite, hittar inga tidsserier på det. SCB har på inflation och på ränta men inte realränta. Sitter med mobilen så räkna ut det gör jag inte nu. Så har du en länk med serie för Sverige nära till hands vore det intressant. Jag hittade bara till mitten av 90-talet och där var det runt finanskrisen som fenomenet kom.

Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
Sverige införde 2015 negativ styrränta detta var då historiskt. I modern tid har vi i Sverige inte haft ett negativ styrränta tidigare.

Men det är realräntan som var intressant. Den kan vara negativ även om styrräntan är positiv.
2018-06-09, 07:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jag googlade lite, hittar inga tidsserier på det. SCB har på inflation och på ränta men inte realränta. Sitter med mobilen så räkna ut det gör jag inte nu. Så har du en länk med serie för Sverige nära till hands vore det intressant. Jag hittade bara till mitten av 90-talet och där var det runt finanskrisen som fenomenet kom.

Men det är realräntan som var intressant. Den kan vara negativ även om styrräntan är positiv.

Ja när jag googlade fram det tidigare i tråden fick jag också leta lite innan jag hittade en rapport i pdf-format från något universitet vill jag minnas. Den tog upp realräntan ca 100 år tillbaks i tiden och negativa realräntor förekom under många perioder under den tidsperioden. Vill man ha lite på fötterna när man påstår att dagens räntor är unikt låga bör man ta reda på hur det egentligen ligger till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in