Citat:
Ursprungligen postat av
VemBudar
Lol 37%...
Hur gör du eg för att föra statistik över spekulantförsäljningen? Är det bara kolla sålda på booli samt till salu just nu för ngt projekt eller? Antar att man missar objekt då och att man eg behöver vara alert och snappa upp vartenda ett som kommer ut t försäljning. Jag skulle vara intresserad över gbg i vissa projekt, skulle nog kunna kolla på det själv.
Eaglesnshit tror ju inte att det är så mkt spekulation i nybyggena här, själv tror jag det ligger runt 15-20% i många projekt..
Jag har ett excelblad (nu överfört tlil google docs för att enkelt kunna göra publika grafer) där jag skriver upp följande: Bostadsrättsförening, lägenhetsnummer (ifall det står i annonsen), adress, antal trappor, pris, månadsavgift, mäklare, senaste datumet jag sett objektet på Hemnet eller Booli, Pris enligt ekonomisk plan (om jag lyckas klura ut det från den data om objektet jag hittat), tidigare pris. Allt sorterat på bostadsrättsförening, adress och lägenhetsyta. Sedan söker jag en gång i veckan på adressen på Hemnet, sorterar på lägenhetsyta på Hemnet/Booli och går igenom objekten från minst till störst och uppdaterar min fil. Har priset ändrats så flyttar jag det gamla priset till fälten med tidigare pris. Ibland byter säljaren mäklare och det blir dubletter, men ofta går det att klura ut att det är det som skett. Jag följer alla OPs projekt eftersom jag tycker OP är en bra proxy för nyproduktionmarknaden i Sthlm. Sedan följer jag några andra projekt från andra bostadsutvecklare för att hålla koll på resten av marknaden och på så sätt säkerställa att OP är representativa för marknaden. Dessa projekt uppdaterar jag bara någon gång ibland.
Jag är ju övertygad om att det är nyproduktionsmarknaden och då specifikt spekulationsdelen av marknaden som kommer spräcka bubblan i Sthlm. Själv har jag inga som helst planer på att köpa nyproduktion, utan håller bara koll för att kunna bedöma hur marknaden utvecklas. Vi får se om jag har rätt eller om allt plötsligt vänder i höst och priserna ökar tvåsiffrigt igen...