Som jag ser det har vi två vinnare och två förlorare på att bostadspriserna stiger i raketfart.
Den ena vinnaren som jag ser det är de få som för många år sen köpte på sig ordentligt med hyresrätter eller liknande och som nu kan sälja ett par av dessa utan att behöva köpa nytt. Dessa kan casha in nåt kopiöst, samtidigt som de tjänat bra på hyrorna genom åren.
Andra vinnaren måste bli bankerna, som får det svenska folket att låna som aldrig förr. Även om räntan är låg idag, blir det väldigt mycket ränteinkomster för dem, och om de senare vill höja räntorna, vilket dem får, så finns det ju inga gränser för hur mycket de kan få in genom räntor, typ.
Den första förloraren måste bli alla vanliga Svenssons som tvingas låna miljoner för att kunna få en lägenhet eller en villa i fint läge. Som sagts tidigare kommer huset stå belånade i decennier utan större amorteringskrav, iaf i nuläget. Detta fungerar kanske i praktiken så länge bostadspriserna stiger och räntan jämnar ut sig med det man tjänar i värde där. Men som vi börjar se i tråden tror folk inte riktigt på denna konstanta stigning, utan alla börjar inse att det inte kan stiga för alltid. Alltså kommer det bli en tidsfråga innan folk inser detta, och säljer i rask takt > Priserna sjunker då utbudet ökar snabbt.
Den andra möjliga förloraren kan nog bli staten misstänker jag. Kanske lite motsägelsefullt, men om bankerna tar för stora risker med sina lån och låga räntor, kan det innebära att de drabbas väldigt hårt om folket inte kan betala tillbaks sina skulder, tex om bostadsbubblan spricker eller om man inför grova amorteringskrav. I detta fallet lär staten gå in och rädda bankerna, liksom de gjort i USA när IT-bubblan sprack, samt vid krisen 2008.
Ligger det något i detta eller är jag ute och cyklar?