2013-01-23, 09:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag pratade med min mäklare om det när jag sålde min lägenhet.
Generellt så ansåg hon att kök brukar gå att marknadsföra som "nya" i 2 år, sedan tappar deras attraktionskraft. Fast hon sa även att klassiska stilar som exempelvis exklusiva kök i lantlig eller vit "djursholm"-stil är mer tidlösa i sin status och därför håller de generellt sitt attraktionsvärde längre än trendiga mode-inredda kök. Fast det sa hon kanske bara för att vi skulle anlita henne, då vårt kök var i vit "djursholm"-stil. Senare när jag pratade med köparen så sa de att det var köket som gjorde att de budade upp priset, så jag klagar inte på mäklarens påstående.
Det finns mäklare som kan sin sak och har en kundstock de plockar köpare från, saken är bara den att om du haft ett IKEA kök som hastigt installerats av dig själv eller någon annan skulle det knappast öka priset nämnvärt. Bor du i äldre hus där man byggt in köken i rummet är det inte bra att börja rota runt då det kan finnas mycket bakom skåpen och det finns en anledning till att de gjort som de gjort. Jag har själv bott i en lägenhet med nytt kök och de hade satt luckorna fel så ett helt skåp var omöjligt att komma in i då de vänt dörren fel. Dessutom fanns det ett rör i ett skåp som gjorde det helt oanvändbart för annat än konservburkar.

Sedan tror jag att det här erbjudandet från SED kommer att straffa sig i framtiden. Känner att det börjar bli dags för Anders Borg att tydligt uttala att staten inte kommer gå in och täcka upp eventuella framtida förluster och möjligen stifta en lag om detta. Som det är nu börjar väldigt underliga saker ske på marknaden där bankerna inte verkar bry sig det minsta om hur mycket de lånar ut och då bör de förstå att de kommer sitta på risken. Att Anders Borg skall våga sig på detta tror jag inte för en sekund, han framstår mer som en mask allt eftersom tiden går och backar på allt han säger när det väl är dags att agera.

Så länge detta problem kunde isoleras till de som tar och ger lån hade det inte varit ett problem, men som det är nu kommer hela samhället att dras med i fallet. Möjligen skall man skapa en lag som kräver att betalningsverksamheten separeras från långivande för att minimera att system störningar uppstår om någon bank kastar in handduken.
2013-01-24, 11:38
Medlem
En god vän som säljer sin lägenhet, inte direkt missnöjd med budgivningen på dessa 22kvm inköpta för 600k.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-uppsala-kommun-salagatan-15-a-4573197
2013-01-24, 13:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytheline
En god vän som säljer sin lägenhet, inte direkt missnöjd med budgivningen på dessa 22kvm inköpta för 600k.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-uppsala-kommun-salagatan-15-a-4573197
Det finns många vinnare i denna bubbla, frågan är bara hur många som kommer förlora och vad som händer med oss andra den dagen folk inser hur mycket pengar 1 miljon faktiskt är. Att det inte bara är en månadskostnad till låg ränta...
2013-01-24, 13:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Har alla optimister blivit tysta? Har följt den här tråden under väldigt lång tid. Jag tror aldrig det har varit en så dyster och negativ ton i den som nu. Vad sker?
2013-01-24, 14:02
Medlem
Byggaren-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
...

Sedan tror jag att det här erbjudandet från SED kommer att straffa sig i framtiden. Känner att det börjar bli dags för Anders Borg att tydligt uttala att staten inte kommer gå in och täcka upp eventuella framtida förluster och möjligen stifta en lag om detta. Som det är nu börjar väldigt underliga saker ske på marknaden där bankerna inte verkar bry sig det minsta om hur mycket de lånar ut och då bör de förstå att de kommer sitta på risken. Att Anders Borg skall våga sig på detta tror jag inte för en sekund, han framstår mer som en mask allt eftersom tiden går och backar på allt han säger när det väl är dags att agera.

...

Tycker inte riktigt man har rätt att kritisera Anders Borg för sitt jobb. Han har fått mycket bra kritik för sitt jobb av andra politiker och finansmän i EU. Tror han har väldigt bra koll på vad han gör, och att allt verkligen inte är så lätt som det kan se ut. En väldigt stor anledning till att man ska rösta på Moderaterna, även om man inte gillar allt de gör till 100%.

http://www.di.se/artiklar/2011/11/23/waidelich-jag-skulle-ocksa-fatt-priset/

http://www.dn.se/ekonomi/borg-inte-langre-bast Näst bäst i Europa är inte heller fyskam.
2013-01-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggaren-Bob
Tycker inte riktigt man har rätt att kritisera Anders Borg för sitt jobb. Han har fått mycket bra kritik för sitt jobb av andra politiker och finansmän i EU. Tror han har väldigt bra koll på vad han gör, och att allt verkligen inte är så lätt som det kan se ut. En väldigt stor anledning till att man ska rösta på Moderaterna, även om man inte gillar allt de gör till 100%.

http://www.di.se/artiklar/2011/11/23/waidelich-jag-skulle-ocksa-fatt-priset/

http://www.dn.se/ekonomi/borg-inte-langre-bast Näst bäst i Europa är inte heller fyskam.
Lägger man till privat skuldsättning ligger vi i skuldsättningsparitet med Grekland. I Sverige är folket rädda för riksbankens/statens påverkan på den personliga ekonomin, i Grekland är det motsatt förhållande. Vilket är mest sunt? Stark stat eller starka medborgare?
2013-01-24, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Någon kommer att bli sittandes med svartepetter till sist. Men visst är det grymt att dubbla pengarna på en sådan alldaglig lägenhet, utan att ha lyft ett finter.
2013-01-24, 14:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Har alla optimister blivit tysta? Har följt den här tråden under väldigt lång tid. Jag tror aldrig det har varit en så dyster och negativ ton i den som nu. Vad sker?
Enkelt: Priserna har fortsatt uppåt och någon är inte med på tåget.
2013-01-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Någon kommer att bli sittandes med svartepetter till sist. Men visst är det grymt att dubbla pengarna på en sådan alldaglig lägenhet, utan att ha lyft ett finter.

Jo verkligen, någon tar alltid smällen. Men ungefär 500k efter skatt är rätt schysst.
2013-01-24, 14:18
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Även optimisterna har kanske insett faran med att Sveriges medborgare tecknar miljonskulder livet ut till bankerna.
2013-01-24, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo verkligen, någon tar alltid smällen. Men ungefär 500k efter skatt är rätt schysst.

Cash is king, men det gäller att kamma hem vinsten. Köper man något större och dyrare finns det inget att vinna på det. Tvärtom.

Generellt tjänar inte gemene man på stigande priser, eftersom allt hela tiden blir dyrare då man ska byta upp sig.

Mäklarna ska ha sin del liksom skattemasen.... Det bästa som kan hända om man ska byta upp sig är att priserna dippar.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-01-24 kl. 14:32.
2013-01-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Cash is king, men det gäller att kamma hem vinsten. Köper man något större och dyrare finns det inget att vinna på det. Tvärtom.

Generellt tjänar inte gemene man på stigande priser, eftersom allt hela tiden blir dyrare då man ska byta upp sig.

Mäklarna ska ha sin del liksom skattemasen.... Det bästa som kan hända om man ska byta upp sig är att priserna dippar.

Jo precis, men det är kul att sitta och kolla runt, för priserna tuffar verkligen på rakt upp i det attraktiva områdena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in