Citat:
Det finns mäklare som kan sin sak och har en kundstock de plockar köpare från, saken är bara den att om du haft ett IKEA kök som hastigt installerats av dig själv eller någon annan skulle det knappast öka priset nämnvärt. Bor du i äldre hus där man byggt in köken i rummet är det inte bra att börja rota runt då det kan finnas mycket bakom skåpen och det finns en anledning till att de gjort som de gjort. Jag har själv bott i en lägenhet med nytt kök och de hade satt luckorna fel så ett helt skåp var omöjligt att komma in i då de vänt dörren fel. Dessutom fanns det ett rör i ett skåp som gjorde det helt oanvändbart för annat än konservburkar.
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag pratade med min mäklare om det när jag sålde min lägenhet.
Generellt så ansåg hon att kök brukar gå att marknadsföra som "nya" i 2 år, sedan tappar deras attraktionskraft. Fast hon sa även att klassiska stilar som exempelvis exklusiva kök i lantlig eller vit "djursholm"-stil är mer tidlösa i sin status och därför håller de generellt sitt attraktionsvärde längre än trendiga mode-inredda kök. Fast det sa hon kanske bara för att vi skulle anlita henne, då vårt kök var i vit "djursholm"-stil.
Senare när jag pratade med köparen så sa de att det var köket som gjorde att de budade upp priset, så jag klagar inte på mäklarens påstående.
Generellt så ansåg hon att kök brukar gå att marknadsföra som "nya" i 2 år, sedan tappar deras attraktionskraft. Fast hon sa även att klassiska stilar som exempelvis exklusiva kök i lantlig eller vit "djursholm"-stil är mer tidlösa i sin status och därför håller de generellt sitt attraktionsvärde längre än trendiga mode-inredda kök. Fast det sa hon kanske bara för att vi skulle anlita henne, då vårt kök var i vit "djursholm"-stil.
Senare när jag pratade med köparen så sa de att det var köket som gjorde att de budade upp priset, så jag klagar inte på mäklarens påstående.Sedan tror jag att det här erbjudandet från SED kommer att straffa sig i framtiden. Känner att det börjar bli dags för Anders Borg att tydligt uttala att staten inte kommer gå in och täcka upp eventuella framtida förluster och möjligen stifta en lag om detta. Som det är nu börjar väldigt underliga saker ske på marknaden där bankerna inte verkar bry sig det minsta om hur mycket de lånar ut och då bör de förstå att de kommer sitta på risken. Att Anders Borg skall våga sig på detta tror jag inte för en sekund, han framstår mer som en mask allt eftersom tiden går och backar på allt han säger när det väl är dags att agera.
Så länge detta problem kunde isoleras till de som tar och ger lån hade det inte varit ett problem, men som det är nu kommer hela samhället att dras med i fallet. Möjligen skall man skapa en lag som kräver att betalningsverksamheten separeras från långivande för att minimera att system störningar uppstår om någon bank kastar in handduken.
Men visst är det grymt att dubbla pengarna på en sådan alldaglig lägenhet, utan att ha lyft ett finter.