2013-04-23, 13:15
Medlem
Triremers avatar
Huruvida vi har en bostadsbubbla eller ej är svårt att säga. Däremot tror jag att vi bör betrakta marknaden i delar istället för hela landet. För att nämna några ställen där jag tycker att priserna verkar ha skenat så kolla på t.ex. Helsingborg och Ljunghusen. Där försöker de nu få betalt som om det vore Djursholm, ibland mer. Då är de antagligen allt för optimistiska och oftast ser man deras annonsen ligga ute väldigt länge på Hemnet eftersom att de inte får sina objekt sålda till "Stockholmspriser".

Problemet är att utbud och efterfrågan är satta ur spel på många platser i landet. I många orter ser man att säljarna försöker sätta priser som om deras objekt var högt eftertraktat.

Där jag tror att vi kan finna de största bubbeltendenserna är i kranskommuner som egentligen inte har någonting unikt att erbjuda. I Skåne skulle det vara t.ex. Staffanstorp, Hjärup osv.

Platser som t.ex. Strandvägen i Djursholm är unika och därför anser jag att de inte är övervärderade, åtminstone inte på sikt. Dessutom så är det som jag tidigare nämnt, på andra fina ställen i landet så försöker man att ta ut "Stockholmspriser". Problemet är när priserna konvergerar mot landets högsta bostadspriser utan något som befogar det. Den uppåtgående trenden, eller den eventuella bostadsbubblan, beror inte på att dyra hus har blivit dyrare utan snarare pga hus som inte på något vis är märkvärdiga eller har något unikt att erbjuda stigit i pris.

När räntorna höjs och kransarna inser att deras hus ligger på en gammal åker och att deras läge inte är eftertraktat så kan priserna snabbt rasa. Men då tror jag att priserna sjunker mest (i %) där läget är oattraktivt.

Edit:

En intressant tanke som slog mig är att applicera Tobins q-teori på den svenska bostadsmarknaden. Ju högre värderingar desto mer kommer investeras. Låt anta att vi har ett högt q i nuläget, då kommer de innebära att mer läggs på renoveringar och att fler hus byggs. Detta bör man kunna testa med hjälp av ekonometriska metoder.

Högre värderingar --> mer investeras i fastigheter (även renoveringar, utbyggnader osv) --> nybyggnaden leder till större utbud och lägre priser, men högre värderingar bör leda till att det byggs dyrare. Renoveringarna ökar piserna på fastigheterna. Det ökade utbudet kommer antagligen bestå av hyfsat dyra lägenheter/hus och de hus/lägenheter som redan finns utrustas med nya kök osv. Därmed spär det på prisuppgången ytterligare.
Senast redigerad av Triremer 2013-04-23 kl. 13:26.
2013-04-23, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
INget av dessa bolag bygger några bostäder idag vad jag vet. De är entreprenörer som gör själva byggandet men byggherren är nästan alltid en projektchef som är VD för ett AB. När bygget r klart avvecklas bolaget och du saknar någon att reklamera fel hos. Garantin är f ö inte evig så vad hjälper det dig om du efter ett par år märker att något är fuskbyggt? Att du skall kunna vinna en process mot JM eller skanska finns inte på kartan. De har folk anställda som arbetar med processer medan du kommer behöva hitta någon som är i klass med deras jurister. Vet du ens vilken domstol du skall ta dina krav till?

Jo då. Både skanska och JM bygger i egen regi med totalentreprenad och jag bedömer risken som låg att köpa en lägenhet av dom.

Jag har gott om vänner som köpt av både skanska och JM och dom är mer än nöjda. Visst har det varit lite småfel i produktionen, men dessa har rättats till snabbt.

Citat:
Jag är rätt så säker på att du inte kan göra några finanisella kalkyler. Till vad värderar du risken i att ha ett lån för att ta en enkel kontroll fråga?
Jag behöver inte krångla så mycket med teknikaliteteter. Det jag tittar på är främst dom långa räntorna vid en eventuell bostadsaffär. Just nu ligger dom enligt listpris under 4% för 10-årslånen hos dom flesta banker, vilket får anses vara lågt och därmed är även risken för extrema räntehöjningar dom närmaste åren i princip obefintlig.

Sedan tittar jag på vad en motsvarande hyresrätt kostar och jämför pris, även standard vägs in. I nästan alla fall är det klart mycket billigare att köpa än att hyra och det blir en bra slant över till amorteringar och därmed blir det minskad risk med tiden om man köper.

Självklart får man ta med i kalkylen att nyproducerade BR även är belånade indirekt på fastigheten, vilket kan driva upp avgiften vid en räntehöjning. För att minska den risken ser jag till att amortera rejält medan räntan är låg. På lång sikt kommer mitt boende bli bra mycket billigare än den som hyr samma bostad.

Citat:
Skall man köpa BR är det definitivt en äldre BR man skall köpa. Så länge det inte är ett stambyte inom ett par år klarar man sig och har man möjlighet att köpa en BR i en förening där stora renoveringar är gjorda kan man lätt räkna på hur avgiften kommer att utvecklas de kommande åren. I en ny BR sitter man och hoppas att folk köper dem, i Hammarbysjöstad är det väl fortfarande ~30% av lägenheterna som inte är sålda?

Jag skulle dra öronen åt mig om en förening har lite väl låg avgift och huset är gammalt och inte stambytt/nödvändiga renoveringar gjorda. Det kan bli en dyr historia för den som köper. Dels för att värdet på bostadsrätten minskar vid en avgiftshöjning, men även för att boendeeknomin blir sämre.

Det också en risk som tyvärr många okunniga bostadsköpare bortser ifrån då dom flesta bara glor sig blind på den låga avgiften. Sedan kommer chocken som ett brev på posten. Den sannolikheten är inte lika stor om man köper nyproduktion. Hellre bor jag i ett nytt hus med hög avgift än ett gammalt.

Att bero på sjöstan vet jag inte vad du snackar om? Är det något nybygge som inte är utsålt? Det är i sådana fall inte så konstigt. Det tar ett tag att sälja bostäder, men det är relativt lång tid till inflyttning också och dom kommer garanterat inte att stå tomma efter tidens gång. Sjöstan är ett mycket populärt område, med lättsålda lägenheter nuförtiden.
2013-04-23, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Man "amorterar" inte någonting med inflationen, men lånet blir mindre och mindre i förhållande till inkomst. 200 000 för en jättevåning på Östermalm 1966 var ju sanslöst mycket pengar. Hade lånet legat kvar fram till idag, hade det ju varit väldigt lite pengar.

Självklart men räntebetalningarna från 1966 fram till idag är en ansenlig summa. Därtill prisökningarna under tiden som nallat på amorteringsutrymmet. Det är inte mycket till lågrisk att ta ett stort lån och betala räntor på en period av 30 år och uppåt. Görs det dessutom i en ekonomi med bekymmer som real tillväxt nedåt med allt vad det innebär av arbetslöshet, minskade avdrag, minskade bidrag och höjda avgifter så ska det mycket till att tacka inflationen för någonting.
2013-04-25, 19:41
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Det är inte bara Stockholm som har höga priser.
Är det bara människor med erbjudande om välavlönat jobb som flyttar till Stockholm? Var ska förskoleläraren, städaren och sjuksköterskan bo?

Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Där de har råd?
Att bo i centrum är ingen mänsklig rättighet.
De kommer få bo någon annan stans än Stockholm. Låglönejobb och höga boendekostnader rimmar illa. Fast de kanske inte behövs i Stockholm?
2013-04-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
De kommer få bo någon annan stans än Stockholm. Låglönejobb och höga boendekostnader rimmar illa. Fast de kanske inte behövs i Stockholm?

De får bo i förorterna.
2013-04-26, 07:34
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
De får bo i förorterna.
De kommande statushöjningarna i miljonprogrammen kommer att trycka upp hyrorna där till ännu högre nivåer än vad de har idag. Det är helt orealistiskt att se billigt boende i framtiden.
2013-04-26, 10:16
Medlem
Citat:
De kommande statushöjningarna i miljonprogrammen kommer att trycka upp hyrorna där till ännu högre nivåer än vad de har idag. Det är helt orealistiskt att se billigt boende i framtiden.
Definiera "billigt".
2013-04-26, 10:29
Medlem
Citat:

Absolut inte, släpp hyrorna fria så det går att tjäna pengar så kommer folk bygga.
2013-04-26, 10:37
Medlem
Citat:

Hur funkar det i t ex New York?

Där är ju extremt mycket högre hyra än i Stockholm och samtidigt måste det ju bo "vanlig arbetarklass" där.

Kan det bli så att om man är ensam och studerande så kan man inte räkna med att ha råd att hyra en 2:a centralt i Stockholm utan får dela en 3:a med 2 andra personer?

Det är fortfarande ganska ovanligt att folk bor så tätt, mycket beroende på hyresregleringen.

Om du vore hyresvärd och inte får hyra ut din lägenhet till mer än 5000 kr/månad - skulle du då hyra ut till 4 st unga studenter eller en ensam arbetande lite äldre person? Vilket sliter mest på lägenheten osv.

Om hyresvärden istället fått komma överens med hyresgästerna vilken hyra som ska gälla så kanske de där 4 personerna hade varit beredda att betala lite mer än den där ensamma personen.

Men med hyresreglering så tjänar ju inte hyresvärdarna på att hyra ut till flera personer.
2013-04-26, 10:42
Medlem
Citat:
Absolut inte, släpp hyrorna fria så det går att tjäna pengar så kommer folk bygga.
Inför en svensk paragraf 34 enligt tysk modell, det tror jag är otroligt mycket viktigare än att lätta på hyresregleringarna när det gäller att få folk att bygga. I dag tar det runt ett decennium från att en plan läggs fram tills att man börjar bygga. Med en paragraf 34 skulle det kunna ske relativt sett omedelbart.
2013-04-26, 10:44
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Definiera "billigt".
Något i klass med allmännyttan innanför tullarna i Stockholm.
2013-04-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur funkar det i t ex New York?

Där är ju extremt mycket högre hyra än i Stockholm och samtidigt måste det ju bo "vanlig arbetarklass" där.

Kan det bli så att om man är ensam och studerande så kan man inte räkna med att ha råd att hyra en 2:a centralt i Stockholm utan får dela en 3:a med 2 andra personer?

Det är fortfarande ganska ovanligt att folk bor så tätt, mycket beroende på hyresregleringen.

Om du vore hyresvärd och inte får hyra ut din lägenhet till mer än 5000 kr/månad - skulle du då hyra ut till 4 st unga studenter eller en ensam arbetande lite äldre person? Vilket sliter mest på lägenheten osv.

Om hyresvärden istället fått komma överens med hyresgästerna vilken hyra som ska gälla så kanske de där 4 personerna hade varit beredda att betala lite mer än den där ensamma personen.

Men med hyresreglering så tjänar ju inte hyresvärdarna på att hyra ut till flera personer.
Det är inte bara hyresregleringarna som stoppar folk från att hyra ut lägenheter till vänner, studenter och liknande. Det finns ingen sådan tradition i Sverige - så studenter letar helt enkelt inte efter större boende tillsammans. Och de som gör det möts med kalla handen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in