Citat:
Då får vi ta några grundläggande saker.
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Vi är inte ens överens om rena fakta.
Jag påstår att allmännyttan får gå med vinst och har fått göra det länge.
Kommunerna får ta ut vinst. Detta är efter en ändring av antingen lag eller föreskrift som kom för något eller några år sedan. På senare tid har kommunerna kritiserats för att det tar ur för mycket vinst men det finns ingen möjlighet att straffa kommunerna.
...
Detta var en underlig glidning. Nu är vi inne på en strikt teoretisk diskussion hur det vore om allmännyttan inte fick gå med vinst, vilket de får.
Jag påstår att allmännyttan får gå med vinst och har fått göra det länge.
Kommunerna får ta ut vinst. Detta är efter en ändring av antingen lag eller föreskrift som kom för något eller några år sedan. På senare tid har kommunerna kritiserats för att det tar ur för mycket vinst men det finns ingen möjlighet att straffa kommunerna.
...
Detta var en underlig glidning. Nu är vi inne på en strikt teoretisk diskussion hur det vore om allmännyttan inte fick gå med vinst, vilket de får.
* Allmännyttan och andra som inte får gå med vinst kan inte pricka 0 utan bokföringsmässigt trixande. Därför kan man inte haka upp sig på relativt små vinster/förluster.
* Om Allmännyttan ska göra ett köp så har den inte finanser till det och kommunen kan då behöva skjuta till eget kapital. Då medger reglerna (enligt länk ovan) att kommunen nästa år får ta ut en mindre avkastning. (Den är inte stor).
* Om Allmännyttan sålt fastigheter (utan att köpa nya) uppkommer med närmast nödvändighet en vinst. Då medger reglerna (enligt länk ovan) att kommunen nästa år får ta ut avkastning.
* Allmännyttan får inte vara en vinstmaskin eller kassako till kommunen. Det är inte för intet som det kallas Allmännyttan. Och det är det jag talar om. (inte om felräkningspengar, eller vad som sker vid engångshändelser som köp/försäljning av fastigheter).
* Och skulle det vara så att Allmännyttan får göra reguljära utdelningar till kommunen (exklusive engångshändelser) då är det en lagändring jag inte känner till. (Och det är inte det som står i länken ovan).
Citat:
Men nu var diskussionen teoretisk, där jag pekade på vad som kan ske. Inte att det nödvändigtvis sker på reguljär basis. Det finns massor med allmännyttiga bostadsbolag. Vi kan inte riktigt ha koll på vad alla de gör och inte gör. Jag skulle inte kunna ge ett sådan ord.
Nu tycker jag att du har svarat på frågan. Men inte tidigare. Du behöver inte gå igenom någonting. Jag hade tagit ditt ord för det om du skrev att allmännyttan brukar köpa centrala fastigheter som de sedan går back på.
Citat:
Vi kan inte bestämma om en affär är korkad eller inte. Premisserna skiljer från individ till individ. Det som är bra för någon kan vara korkat för en annan.
Du menar att det möjligtvis skulle kunna hända i något enstaka underligt fall? Jovars, varför inte. Det är dock inget argument för att lägenheterna i innerstan subventioneras. Allmännyttan hade lika gärna kunnat göra korkade affärer i Rinkeby.
Sedan skulle jag iofs tro att fastighetspriserna i Rinkby mer matchar vad de avkastar. Medan iaf vissa centrala fastighet inte gör det.
Citat:
Tar man bort bruksvärdesprincipen måste allmännyttan följa någon annan princip. Den hyran den tar in är densamma då kostnaderna inte har ändrats. Men den principen för hur den nycklar ut hyreskostnaden blir en annan. En rimlig princip är att man bryr sig om vad folk vill betala. Och då blir det som jag säger att det blir en % av folkets prissättning.
Men under förutsättning att de inte fick det skulle de alltså sätta hyran som en procent av marknadshyran. Att lägenheterna i Rinkeby därmed blev subventionerade spelar ingen roll? Trodde målet var att lägenheterna skulle bära sina egna kostnader.
Och lägenheterna i Rinkeby skulle subventioneras om man satte hyran som en fast procent av marknadshyran. Att de inte blir subventionerade nu, blir på något märkligt sätt att de nu subventionerar andra lägenheter eftersom de går miste om dessa teoretiska subventioner.
Inte likt dig.
Och lägenheterna i Rinkeby skulle subventioneras om man satte hyran som en fast procent av marknadshyran. Att de inte blir subventionerade nu, blir på något märkligt sätt att de nu subventionerar andra lägenheter eftersom de går miste om dessa teoretiska subventioner.
Inte likt dig.
Och ökar då vissa hyrorna så måste andra minska.
Om man accepterar folkets prissättning som den riktiga så innebär dagens utnyckling av hyror en subvention, från de som bor i mindre attraktiva bostäder till de som bor i mer attraktiva. Personligen tycker jag illa om den, och ser inte det tunga motivet.