Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag har också följt denna tråden ett tag nu, men tycker att läget är precis lika svåranalyserat nu som tidigare.
Låga räntor och stigande bopriser kommer det inte vara för evigt, men det lär väl å andra sidan inte vara evigt låg inflation heller.
Lägg sedan till att politikerna kan få för sig att ändra förutsättningarna över en (val)natt.
Är jag positiv eller negativ? Ärligt talat så vet jag inte.
Det värsta som kan hända en marknad är att politiker försöker lagstifta bort problem som egentligen handlar om fundamenta. Det finns många exempel. Under åttiotalets Soviet var det ett oerhört tryck på mat. Bröd och korv var en bristvara, och köerna ringlade sig långa. Det skapades svarta marknader. Priserna rusade. Vissa fick betalt för att stå i någon annans köplats till maktsfärerna (det handlade om många timmar). Staten såg till att lagstifta mot svarthandel, de reglerade priser på korv och bröd och gjorde allt i deras politiska makt. Problemet var givetvis mer grundläggande än så. Det fanns för lite mat och för många som behövde den. Precis samma sak gäller bostäder i Sverige. Skillnaden är krediter, man lånade inte miljoner för att köpa bröd. Eller, jo det gjorde man men rubel och inte sanktionerat av staten. Hur som helst... Hade all form av utlåning till bostäder förbjudits i Sverige hade det skapats en svart lånemarknad. Men plötsliga ändringar i lagen påverkar. Vi hade fram till två decennium sedan regleringar för hur dyr en bostadsrätt fick vara. Svarta marknaden var utbredd. Men inte förrän det blev vitt drog priserna iväg på riktigt.
Vi ser tydligt bevis på dessa fundamenta omkring oss. Alla marknader bostadsmarknader har kollapsat. Eller? Nej, faktum är att enbart de vars bostadsbrstånd snabbt expanderat har upplevt en bubbla. I Miami rasade det. Där byggdes det som aldrig förr. I New York har priserna inte rasat. Där byggs det för lite i förhållande till efterfrågan. I Spanien har det rasat, där byggdes det hela byar utan att det fanns behov. I Stockholm har det inte rasat, här byggs det knappt.
Och så till lagstiftningen... Om staten plötsligt inför regler som förbjuder banker att låna ut eller som reglerar hur mycket den enskilde måste gå in med själv. Eller förbjuder andrahandsuthyrning. Ja, då kan man så klart få villen vit marknad som helst att kollapsa.