2013-01-22, 12:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Du har aldrig bott på landsbygden, va? Ett pris man måste betala för att bo på vischan är fullständig inrättning i ledet, annars hamnar man utanför. Det tisslas och tasslas, skvallras och huggs i ryggen, grannfejder som varar i generationer och det ena med det andra. Det är ingen slump att de vettiga ungdomarna sticker så fort de bara kan, och lämnar de inskränkta bönderna i hembygden.

Passar man in i mallen - kör på. Man kan få ett fantastiskt liv, mycket bättre än i storstan. Men att det skulle vara frid och fröjd är knappast sant. Det som är bra för en person är inte bra för alla.
Jovisst, det kan vara lite besvärligt med relationerna, men det finns ju grader t o m i helvetet. Man behöver ju inte söka upp det mest inavlade samhället man kan hitta, där alla är släkt med varandra. Till "vischan" räknas ju numera samhällen med 25.000 invånare. Lantlivet har sina sidor, men har man vant sig vi att kunna gå ut naken på tomten en sommarmorgon, lämna dörrar olåsta och fönster öppna när man åker och badar eller köra cross på åkrarna och grusvägarna lite lagom salongsberusad och utan hjälm vill man inte tillbaka till stan.

De "vettiga" ungdomarna som sticker är ju de som måste bo i en andrahandskarusell, med 5 flyttar per år tills de fyller 50, eller lånar 5 miljoner för en etta på Söder. Vid någon punkt måste man ju inse att bostadsbubblan i Sverige är fullständigt absurd och vansinnig, och att den måste brista när de politiska musklerna som håller den uppblåst inte orkar längre. Vi som var med om bostadskraschen på 90-talet, men inte drabbades direkt, minns ju det trista klimatet med arbetslöshet, dyrtid och pessimism. Även vi som inte är BLT:ar bryr oss ju om bostadsbubblan, eftersom den kommer skicka ner hela Sverige i ett väldigt djupt och mörkt hål när (inte om) den brister.
2013-01-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jovisst, det kan vara lite besvärligt med relationerna, men det finns ju grader t o m i helvetet. Man behöver ju inte söka upp det mest inavlade samhället man kan hitta, där alla är släkt med varandra. Till "vischan" räknas ju numera samhällen med 25.000 invånare. Lantlivet har sina sidor, men har man vant sig vi att kunna gå ut naken på tomten en sommarmorgon, lämna dörrar olåsta och fönster öppna när man åker och badar eller köra cross på åkrarna och grusvägarna lite lagom salongsberusad och utan hjälm vill man inte tillbaka till stan.
Har aldrig gillat att gå naken, zigenarna och knarkarna som kör runt och letar efter upplåsta stugor och hus fick i alla fall oss att börja låsa redan på 80-talet (fast nu måste man ju låsa boden också, annars blir ju både ved och yxa stulet...), hjälm har jag hellre när jag är full än när jag är nykter

Citat:
De "vettiga" ungdomarna som sticker är ju de som måste bo i en andrahandskarusell, med 5 flyttar per år tills de fyller 50, eller lånar 5 miljoner för en etta på Söder. Vid någon punkt måste man ju inse att bostadsbubblan i Sverige är fullständigt absurd och vansinnig, och att den måste brista när de politiska musklerna som håller den uppblåst inte orkar längre. Vi som var med om bostadskraschen på 90-talet, men inte drabbades direkt, minns ju det trista klimatet med arbetslöshet, dyrtid och pessimism. Även vi som inte är BLT:ar bryr oss ju om bostadsbubblan, eftersom den kommer skicka ner hela Sverige i ett väldigt djupt och mörkt hål när (inte om) den brister.
Jo, rent ekonomiskt är ju priserna ett jävla gissel. Men om du inte gör allt själv kan man väl knappt bygga ett hus under miljonen i dag med hyra av maskiner, arbetskraft, material, tillstånd etc, ens om du fått tomten gratis...
2013-01-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag googlade bara lite snabbt på ämnet så ta följande med en nypa salt. Ser gärna att andra flashbackare kompletterar/rättar mig.

Via googlande så har jag hittat amorteringsfria lån i
  • Sverige
  • Australien
  • Danmark
  • Irland
  • Korea
  • Nederländerna
  • Storbritannien
  • Frankrike
  • Norge
  • Portugal
  • USA

Tack för svaret.
Många av länderna i listan har sjunkande bostadspriser.
Sverige-Priserna sjunker sedan Q1 2010
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/S#sweden
Australien-Priserna sjunker sedan Q2 2011
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/A#australia
Danmark-Priserna sjunker
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/D#denmark
Irland-Priserna sjunker
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/I#ireland
Korea-Priserna stiger upp
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/S#south-korea
Nederländerna-Priserna sjunker
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/N#netherlands
Storbritannien-Priserna sjunker
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/U#united-kingdom
Frankrike- Priserna har börjat bromsa. Man kan läsa då och då att Frankrike har bostadsbubbla. Jag tror att om några år kommer vi läsa hela tiden i tidningarna om Frankrikes enorma ekonomiska problem.
Norge-Priserna stiger kraftigt.
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/N#norway
Många svenska tidningar tycker att de har bostadsbubbla.
Portugal-Priserna sjunker
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/P#portugal
USA-Priserna har börjat stiga igen. Jag köper inte USAs återhämtning. De har gigantiska problem och har haft 0% ränta i 5 år nu. Priserna kan lika väl börja sjunka nästa månad. De hade bostadsbubbla.
http://www.globalpropertyguide.com/real-estate-house-prices/U#united-states
Tre av elva länder i listan har ej haft fallande priser hittills. Av dessa tre länder i två finns misstankar för bostadbubbla. Det verkar som att amorteringsfria lån är inte heller lösningen till en stabil och sund bostadsmarknad.
Senast redigerad av espresson 2013-01-22 kl. 15:42.
2013-01-22, 16:38
Medlem
Lite tips från experten till de som säljer till underpris och förstör statistiken
DI har startat Boskolan
http://www.di.se/artiklar/2013/1/22/boskolan-vart-att-gora-fore-boforsaljningen/
2013-01-22, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espresson
Lite tips från experten till de som säljer till underpris och förstör statistiken
DI har startat Boskolan
http://www.di.se/artiklar/2013/1/22/boskolan-vart-att-gora-fore-boforsaljningen/

Inget nytt under solen det där.... Det här vittnar bara om hur irrationell marknaden är. Att man ska betala mer för något som kostar mindre är för mig en gåta. Slipa golv för 250 kr/ m^2 och få ut 3 % mer i pris. Det helt galet.

På en 4 miljonerslägenhet på 60 kvadrat skulle alltså 15 000 kr i investering ge tillbaka 120 000...
2013-01-22, 16:58
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inget nytt under solen det där.... Det här vittnar bara om hur irrationell marknaden är. Att man ska betala mer för något som kostar mindre är för mig en gåta. Slipa golv för 250 kr/ m^2 och få ut 3 % mer i pris. Det helt galet.

På en 4 miljonerslägenhet på 60 kvadrat skulle alltså 15 000 kr i investering ge tillbaka 120 000...
Ännu tokigare kan det bli, vissa mäklare hävdar att om man investerar i ett nytt kök har man minst de dubbla tillbaks när man säljer. Nu betvivlar jag inte att ett fint kök hjälper men det är nog knappast så att folk blir förälskade i ett IKEA kök någon hemmafixare skruvat upp själv eller använt ROT avdraget för att få hyffsat snyggt.

Har tittat på ett antal lägenheter i mitt liv och jag vet att vi alla tittar på samma sak, köket står inte högt i prioritet och jag tror inte man får igen sina pengar så länge det inte är omfattande renoveringar i en lägenhet. Lite ljus färg kanske är bra men eftersom de flesta ändå målar om är det ingen som direkt bryr sig.
2013-01-22, 17:03
Medlem
Citat:

I din beräkning har lägenheten parkettgolv i badrummet som skall också slipas
2013-01-22, 17:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espresson
I din beräkning har lägenheten parkettgolv i badrummet som skall också slipas
hehe ja men du förstod nog principen. Det skulle bli en bra affär även om bara 40 m^2 golv skulle slipas och 3% skulle kunna läggas på priset.

Det blir till och med ett ännu bättre påslag.
2013-01-22, 17:16
Medlem
Citat:

En vän som arbetar med home styling av dyra lägenheter i Stockholms innerstad berättade en gång att hon inte hjälper till att sälja lägenheter, hon säljer lägenheters potential. Mäklaren har ett objekt, hon formar objektet till ett där de som tittar på det vill bo i utan att ens hämta sina egna möbler. Många av möblerna är unika, privatimporterade och asdyra. Dessutom är de inte funktionella (skitdåligt med förvaring t ex), men folk ser bara ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ännu tokigare kan det bli, vissa mäklare hävdar att om man investerar i ett nytt kök har man minst de dubbla tillbaks när man säljer. Nu betvivlar jag inte att ett fint kök hjälper men det är nog knappast så att folk blir förälskade i ett IKEA kök någon hemmafixare skruvat upp själv eller använt ROT avdraget för att få hyffsat snyggt.

Har tittat på ett antal lägenheter i mitt liv och jag vet att vi alla tittar på samma sak, köket står inte högt i prioritet och jag tror inte man får igen sina pengar så länge det inte är omfattande renoveringar i en lägenhet. Lite ljus färg kanske är bra men eftersom de flesta ändå målar om är det ingen som direkt bryr sig.
Du har alltså ingen som helst aning om vad det är folk kollar på, eller hur de resonerar. Säg att det skulle kosta fem lock att måla om, och det är två identiska lägenheter där de skulle vilja måla om den ena men inte den andra. Den andra lägenheten kommer vara värd mycket mer än 5 000 spänn när de budar...

Dessutom kan detaljer som nya dörrhandtag vara en riktig vinnare.

Att hävda att köket inte står högt i prioritet hos folk är så löjligt att bara det borde varit varningstecken nog att inte svara på ditt inlägg, men vi får se vad du gör med det här...
2013-01-22, 17:21
Medlem
Citat:
hehe ja men du förstod nog principen. Det skulle bli en bra affär även om bara 40 m^2 golv skulle slipas och 3% skulle kunna läggas på priset.

Det blir till och med ett ännu bättre påslag.
Japp.Du investerar 10 000kr och gör en vinst på 110 000kr (tagit bort 10k för investeringen). Det är ungefär vad medelsvensken känner ihop på 6 månader efter skatt.
2013-01-22, 22:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ja mäklarna är bara "the messenger". Säger dom det är det säkert så. Min kompis bytte ut sitt kök nyligen i vasastan för ca 200 000, eftersom han fick göra om rätt ordentligt. Efter ombyggnaden hade en mäklare väderat upp lgh med 400 000. Själv tycker jag att det är helt vanvettigt. Det kan väl aldrig hålla i längden?
2013-01-22, 22:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ja mäklarna är bara "the messenger". Säger dom det är det säkert så. Min kompis bytte ut sitt kök nyligen i vasastan för ca 200 000, eftersom han fick göra om rätt ordentligt. Efter ombyggnaden hade en mäklare väderat upp lgh med 400 000. Själv tycker jag att det är helt vanvettigt. Det kan väl aldrig hålla i längden?
Det verkar vanvettigt att ett kök kostar 200.000 kronor, när man kan köpa en gård med 5-10 ha mark för 400.000 kronor.

Av ren nyfikenhet, vad får man för slags kök då? Vad exakt gör man i ett kök för 200.000 spänn? Är stockholmarna så avskärmade från verkligheten att man tycker sig vara tvungen att betala så mycket för att kunna vispa ihop pulvermos och steka ett par skivor falukorv?

Den berömda bostadsbubblan tar sig alltmer absurda uttryck, men bolånetorsken verkar inte ha kommit till insikt om det än.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in