2013-04-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns inte riktigt fri hyressättning i Sverige. Om du bor i Malmö finns det något som kallas "Malmömodellen" men det är långt ifrån fri hyressättning det. Det enda som det är hyfsat fritt på är nyproducerade hyresbostäder, men det är bara dom första 15 åren. Sedan gäller förhandlade bruksvärdeshyror som vanligt.
Det finns inte heller någon stad i Sverige som är jämförbar med Stockholm sett till befolkningsmängd och lägenhetspriser. Vad drar vi för slutsatser av det?
2013-04-18, 12:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Det finns inte heller någon stad i Sverige som är jämförbar med Stockholm sett till befolkningsmängd och lägenhetspriser. Vad drar vi för slutsatser av det?
Du bor utomlands?
2013-04-18, 12:37
Medlem
Citat:
Du bor utomlands?
Ja, i ett annat land i alla fall. För mig är du som befinner dig utomlands för tillfället
2013-04-19, 12:29
Medlem
Det är definitivt billigare att köpa i genomsnitt än att hyra. Man måste ju räkna med att det normalt sett sker en värdestegring också - om inte annat än genom inflationen. När man kör "amorteringsfritt" så amorterar man faktiskt i en mening (i reala termer) eftersom inflationen går upp...

Men baksidan är ju att man tar en risk. När man hyr tar fastighetsägaren risken. Det är precis som med aktier vs bankkonto - det förra är mer lönsamt i genomsnitt men också större risk. Du får betala för att slippa risken (som i varje annan försäkring).

Sen komplicerar förvisso hyresregleringen det hela en del men det är ganska få lgh som vi pratar om där - främst det gamla beståndet i Sthlms innerstad (och Gbg, kanske?). Men för den som inte kan få såna (den stora majoriteten) så gäller ovanstående. Det är enkel logik... Sen när räntorna är så låga som de är nu - och förväntas fortsätta vara - gäller det dubbelt upp.

Numera är det dock svårt för vissa att hosta upp 15 % i eget kapital till BR. För oss som har det är den regleringen emellertid bra eftersom den håller nere priserna lite grann.
2013-04-19, 22:38
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetaMetaMeta
Det är definitivt billigare att köpa i genomsnitt än att hyra. Man måste ju räkna med att det normalt sett sker en värdestegring också - om inte annat än genom inflationen. När man kör "amorteringsfritt" så amorterar man faktiskt i en mening (i reala termer) eftersom inflationen går upp...
Bara om du har kraftig löneinflation, tycker du vi har det idag?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/inflationen-urholkar-inte-lanen.html
2013-04-19, 23:26
Medlem
Citat:
Absolut. På kvarnholmen som för övrigt inte ligger så långt från sjöstan har det sålts lägenheter till relativt rimliga priser skulle jag säga. Det beror på att området inte är färdigställt. Kollar man på hemnet ser det dyrt ut, men då ska man komma ihåg att det är dom finaste lägenheterna högst upp i husen som ligger ute med en enorm utsikt mot sthlms inlopp. Står man ut med att bo någon våning ner blir det helt ok priser. Prisexempel: 3:a 86 m^2 7:e våningen med balkong, avgift 4600, 33 000 per m^2. Dessa lägenheter ligger inte ute, men kontaktar man dom som bygger så finns det en hel del att välja på. Tänker du hyra en likadan lägenhet får du lägre standard och du får betala mer.

Finns det verkligen ingenting du kan länka eller så som underbygger allt du påstår?
Du har inte precis kommit någon vart med att kunna påvisa att det är dyrare att hyra än att köpa...
2013-04-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Bara om du har kraftig löneinflation, tycker du vi har det idag?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/inflationen-urholkar-inte-lanen.html

Varför måste den vara kraftig? 2 % inflation urholkar naturligtvis lånen mindre än 10 % inflation men ändå mer än 0 %...

Måste säga att jag finner den bloggen ganska hysterisk och klart överskattad...
2013-04-20, 01:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Finns det verkligen ingenting du kan länka eller så som underbygger allt du påstår?
Du har inte precis kommit någon vart med att kunna påvisa att det är dyrare att hyra än att köpa...

Varför tror du hyresgästerna gapar så mycket? Dom är missgynnade, så att det står härliga till. Att köpa är alltid billigare än att hyra i långa loppet, eftersom man tar hand om underhållet själv. Dessutom blir standarden ofta betydligt högre samtidigt. Som BR-ägare kan du göra avdrag för räntan och ROT-avdrag på renoveringar osv. Det kan inte en hyresgäst göra.

I nya hyresrätter är ofta i stort sett allt slimmat för att spara pengar. Exempel: Ingen takdusch, fula kokplattor ala 70-tal, ingen induktionshäll, lampkontakterna sitter i väggen istället för infräst i taket.

Jag kan tyvärr inte länka, eftersom alla bostäder till försäljning inte ligger ute på hemnet. Vill du kontrollera det jag påstår kan du kontakta en valfri byggherre på kvarnholmen och kolla att det stämmer.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-04-20 kl. 01:15.
2013-04-20, 08:42
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Varför tror du hyresgästerna gapar så mycket? Dom är missgynnade, så att det står härliga till. Att köpa är alltid billigare än att hyra i långa loppet, eftersom man tar hand om underhållet själv. Dessutom blir standarden ofta betydligt högre samtidigt. Som BR-ägare kan du göra avdrag för räntan och ROT-avdrag på renoveringar osv. Det kan inte en hyresgäst göra.

I nya hyresrätter är ofta i stort sett allt slimmat för att spara pengar. Exempel: Ingen takdusch, fula kokplattor ala 70-tal, ingen induktionshäll, lampkontakterna sitter i väggen istället för infräst i taket.

Jag kan tyvärr inte länka, eftersom alla bostäder till försäljning inte ligger ute på hemnet. Vill du kontrollera det jag påstår kan du kontakta en valfri byggherre på kvarnholmen och kolla att det stämmer.
Förklara hur en 1:a som kostar 3.500 i månaden skall vara jämförbar med motsvarande lägenhet som kostar ~10.000 i månaden. Du verkar tro att "saker bara händer" när man köper en BR men det finns minst lika sunkiga lägenheter i Brf:er som i t ex allämnnyttan.

Det är inte alla BR ägare som sitter och har råd att renovera badrum, köpa nytt kök, ha spots i hallen och annat. De flesta av dem får över ett par år renovera och passa på när det är stambyte och de kan få jobbet betalt av föreningen. Att du inte hittar nya plattor, frysar och annat i en hyresrätt beror på att du inte får börja byta ut utrustning eller måla om lite som du vill när du hyr.
2013-04-20, 08:53
Medlem
Citat:

Eftersom du inte kan länka, och det verkar inte finnas något på deras hemsida så tog jag bara en koll i närområdet.
http://i.imgur.com/wSzDXSf.png
2013-04-20, 12:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Eftersom du inte kan länka, och det verkar inte finnas något på deras hemsida så tog jag bara en koll i närområdet.
http://i.imgur.com/wSzDXSf.png

Vilket visar det genomsnittliga priset på begagnade bostadsrätter med henriksdalsringen inräknat. Detta område är inte så schysst, men det har blivit bättre sedan det blev ombildat till bostadsrätter där.

Tittar man enbart på Kvarnholmen eller för den delen Finnboda lär genomsnittspriset vara högre mer m^2. Detta säger inget om vad nyproduktion kostar. Det får man bara reda på genom att kontakta dom som bygger.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-04-20 kl. 12:27.
2013-04-20, 12:22
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetaMetaMeta
Varför måste den vara kraftig? 2 % inflation urholkar naturligtvis lånen mindre än 10 % inflation men ändå mer än 0 %....
Inflationen "urholkar" inte lånen. Löneökningar gör det. Skulle inflationen bli högre skulle också den totala lånekostnaden bli högre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in