2012-11-02, 08:41
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Du som har koll, hur långt från dessa 6-8m radhus måste man åka för att få en schyst villa för 3 mille?
För mig är det självklart att man betalar stort för att bo mitt i centrum, men när måste ta bilen in till stan, kan man ju lika gärna åka 15 min extra...
Långt tyvärr, för att få ett fristående hus för 3M måste du 3-4 mil utanför stan och du får ett charmigt ghettoområde som granne och fina 70-tals tapetrar/badrum osv
Ett av de större problemen med att bo så är också att det tar en evighet in till stan med bil i rusningstrafik.
2012-11-02, 08:47
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
...
Jag vill bara tillägga att den relativt låga belåningsgraden troligen kommer av att det finns BR i statistiken som gått i familer i generationer. Vet själv en familj som har en 1½:a på Vasastan trots att de alla bor i andra delar av landet eller som närmast i en av stockholms villaförorter. De har den som en övernattningslägenhet till barn som är på besök och lånade ut den till en kusin som skulle plugga på KTH.

Ser man till nyköpta lägenheter skulle jag tro att det är en betydligt högre belåningsgrad.
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Nja, gamla bostadsrättsföreningar är generellt inte lika skuldsatta som nya?
De flesta nya föreningar skapades för att de som hyrde lägenheterna skulle kunna dumpa lägenheten på marknaden och dra med pengarna, dvs föreningen har skyhöga lån. Många missar att den stora faran i en BRF är inte att din ränta går upp utan att föreningen och andra BR ägare får en ränta som går upp vilka de kanske inte klarara och slutar betala avgifterna. Det finns föreningar som fått dra egna medlemmar inför domstol för att få in avgifter och det är mer än man vill behöva göra. Går räntan upp kan det lätt bli ett par hundringar till på avgiften och det är något man inte kan göra så mycket åt. Bättre att lånen ligger på medlemmarna så man inte dras med i ett fall om andra inte kan sköta sitt.
2012-11-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Nja, gamla bostadsrättsföreningar är generellt inte lika skuldsatta som nya?
Sant, men samtidigt finns det ingenting som säger att en bostadsrättsförening i Solna är yngre än en pa Östermalm
2012-11-02, 10:34
Medlem
vasaduellers avatar
Även om man kan tycka att bostadspriserna är uppblåsta på konstgjord väg, vad är det som säger att bubblan kommer att spricka inom de närmaste åren?

Det är inte speciellt troligt att räntorna kommer att skjuta i höjden. Eventuella politiska beslut kommer med säkerhet att balanseras på guldvåg, för att inte riskera några kraftiga förändringar. De flesta svenskar bor i de bostäder som de äger. Det övervägande flertalet har motståndskraft mot försämrad ekonomi, så att de har råd att bo kvar i sina bostäder även i sub prime-scenarion.

Även jag kan tycka att dagens ekonomiska system är en koloss på lerfötter, men vad är det egentligen som talar för att kollapsen kommer inom en nära framtid? Som jag ser det (lekman) så borde både världsekonomin och de svenska bostadspriserna kunna hållas på fötter i flera decennium till.

Har jag uppenbart fel?
2012-11-02, 11:53
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag har planer på att amortera så mycket som bara går, har inga speciella intressen, varken öl, brudar eller bilar. Kommer nog kunna amortera 6-10.000 varje månad förhoppningsvis.

Då kommer det alltså ta cirkus 100 månader att betala av allting, knappt tio år, hur kan folk inte få lånen avbetalda på 40 år? Vad lånar stockholmarna egentligen, hela boendet på fyra miljoner eller?

Nej det går naturligtvis inte.
Men om du har en avgift på 4000 och 3 miljoner i lån och inte jämkar så har du typ (uppskattat) fasta kostnader på 12-13 000 för boende.

En bil som kanske kostar 6-10 000 i månaden

Äta, matkostnader för mig är typ 4000 i månaden.

Sen har jag ett viss shoppingberoende som tar en del pengar, resor, träning (Gym, squash, Golf). Jag jagar och fiskar.

Lägg till nån tatuering ibland så ser du snabbt att jag måste tjäna typ 150 000 i månaden om jag vill göra allt varje månad, vilket jag absolut inte gör. Men förstår du hur många "hål" som finns?

(Och jag dricker inte alls längre sen flera år tillbaks).
2012-11-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Även om man kan tycka att bostadspriserna är uppblåsta på konstgjord väg, vad är det som säger att bubblan kommer att spricka inom de närmaste åren?

Det är inte speciellt troligt att räntorna kommer att skjuta i höjden. Eventuella politiska beslut kommer med säkerhet att balanseras på guldvåg, för att inte riskera några kraftiga förändringar. De flesta svenskar bor i de bostäder som de äger. Det övervägande flertalet har motståndskraft mot försämrad ekonomi, så att de har råd att bo kvar i sina bostäder även i sub prime-scenarion.

Även jag kan tycka att dagens ekonomiska system är en koloss på lerfötter, men vad är det egentligen som talar för att kollapsen kommer inom en nära framtid? Som jag ser det (lekman) så borde både världsekonomin och de svenska bostadspriserna kunna hållas på fötter i flera decennium till.

Har jag uppenbart fel?

Nej, jag tror du har rätt. 9/10 av mina vänner med bostadsrätter skulle klara en ökning på flera tusen, utan problem. Och idag prioriteras ett boende väldigt mycket framför nöjen och resor. Och med räntan som ska sänkas ännu mer ser jag bara att priserna kommer öka, och brist på köpare är det verkligen inte!

Storstadsregioner pratar vi.
2012-11-02, 14:37
Medlem
Citat:

Har jag uppenbart fel?

Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Nej, jag tror du har rätt. 9/10 av mina vänner med bostadsrätter skulle klara en ökning på flera tusen, utan problem. Och idag prioriteras ett boende väldigt mycket framför nöjen och resor. Och med räntan som ska sänkas ännu mer ser jag bara att priserna kommer öka, och brist på köpare är det verkligen inte!

Storstadsregioner pratar vi.
Krisen i Sverige under tidigt 90-tal, IT-bubblan 2000, finanskrisen 2007, de galna offentliga utgifterna i dag... Det är rätt fantastiskt att ni kan se sa positivt pa framtiden ända, med tanke pa hur mycket skit som hänt bara under er livstid, även om man bara tittar pa Sverige.

Att säga att det inte är nagra problem i dag för att det inte saknas köpare, att räntorna kommer sjunka och priserna öka är ju som att säga att det inte är nagra problem att dricka ett flak öl eftersom att man kommer svepa en flaska vodka efter. Ingen tänker pa bakfyllan, eller att festen tar slut om man skulle börja kräkas.
2012-11-02, 14:48
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Krisen i Sverige under tidigt 90-tal, IT-bubblan 2000, finanskrisen 2007, de galna offentliga utgifterna i dag... Det är rätt fantastiskt att ni kan se sa positivt pa framtiden ända, med tanke pa hur mycket skit som hänt bara under er livstid, även om man bara tittar pa Sverige.

Att säga att det inte är nagra problem i dag för att det inte saknas köpare, att räntorna kommer sjunka och priserna öka är ju som att säga att det inte är nagra problem att dricka ett flak öl eftersom att man kommer svepa en flaska vodka efter. Ingen tänker pa bakfyllan, eller att festen tar slut om man skulle börja kräkas.

En bakfylla botas bäst med återställare!
2012-11-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
En bakfylla botas bäst med återställare!
Tyvärr är det ju lite Martingale system över att bota en bubbla med en större bubbla...
2012-11-02, 15:43
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Jag har sett många resonera så här, älskar era föräldrar inte er? Jag har inte tänkt supa bort mina barns arv, jag vill att dom ska få det så bra i livet på alla sätt utan att curla dom för mycket. Självklart unnar jag mig saker, men jag har inte tänkt köra refinance på huset bara för privat lyxkonsumtion.
För mig hade det naturliga varit att lämna ett arv efter mig. Min pappa har inga pengar men tror han har gjort en klassresa eftersom han bor i ett fint område och i ett dyrt hus. Honom kan vi nog se som ett undantag. Som sagt jag hade inte väntat mig något arv. Jag tycker det hade vore smartare att sluta på minus med skulder till banken. Än på noll, om man ändå inte lämnar något efter sig.

Jag har fått för mig att de andra dock har arbetat ihop en del pengar. Nu när husen anses vara värda fantasisummor tycker de att de är superrika. Och det är inte så konstigt om villan anses vara värd 7 miljoner och de inte har lån på alls lika mycket. Jag skulle dock anse dem som välbärgade, med risk för att jag blir lurad av den fasad de visar upp.

Det relevanta i bostadsbubbelsammanhanget är ju dock vad ett prisfall leder till. Något jag inte tror att de har räknat med. Nettoförmögenheten som hade kunnat agera buffert mot prisfall och annars gått i arv blir nu istället spenderade på golfresor, båtar och annan lyx. Det smartaste vore kanske att låna maximalt mot huset och gömma undan pengarna. Man kan bo kvar i huset och går priserna ner så dör man till synes fattig och med skulder till banken. Men lämnar ändå ett arv efter sig, i smyg.

Edit: såg att jag skrivit massa svamel utan att beröra ditt inlägg alls.
Det är mycket egenföretagare som arbetat sig upp själva. Gissningsvis utgår de ifrån att deras avkommor kan göra likadant. Finns ett extremfall som tyckte deras son var skyldig dem pengar för de hade uppfostrat honom Ja, det sista är sant.
Senast redigerad av PastorPrimarius 2012-11-02 kl. 16:14.
2012-11-02, 18:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Har jag uppenbart fel?
Det behöver inte komma en krash eller att bublan spricker. Om man från samhället vill pysa ut bubblan eller se till att den inte skadar ekonomin är det fullt möjligt men det kräver beslut som jag inte tror att någon politiker vågar ta idag. Något jag tror skulle kunna råda bot på detta är om man införde ett system där amorteringar är tvingade inom en viss tid, t ex små blankolån måste vara avbetalade inom 2 år, inom 5 Billån måste vara avbetalade inom 15 år, bosdaslån inom 50 år osv (med lite lekande på amorteringstakten). Införde man ett system som detta över några år skulle man nog med lätthet lösa problemet som nu finns. Enda probelemt är hur banker och låntagare ser på det då ingen av dem har något direkt intresse av detta.

Den ekonomiska kollapsen har f ö redan kommit, vi lever nu genom efterdyningarna från denna kollaps och vad det handlar om är att se till att landingen blir så mjuk som möjligt och man ställer om ekonomin.
2012-11-02, 20:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Har jag uppenbart fel?

Varselvågen...? Bankernas kapitaltäckningskrav?
Arbetslösheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in