2013-01-20, 12:22
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag är tveksam till att white flight skulle vara orsaken, kanske en del, men inte den viktigaste. De personer som flyttar ifrån områden med stor invandrad befolkning är knappast personer som har råd med mångmiljonlån. Det är snarare medelklassfamiljer som flyttar dit jobben finns, tar lån för att köpa en BR för att slippa de långa köerna till en hyreslägenhet.
Tittar vi på studentstäder så kommer vi se en prisstegring som beror på att studenterna belånar sig för att bo i en BR för att det inte finns studentbostäder.
Men det personer som flyr från mindre bemedlade områden tar säkerligen ocksålån, men det är inte dessa personer som flyttar in till centrum i våra storstäder.
Det är nog inte så idag då de redan flyttat men en ung kille eller tjej som har en lön på 25.000 kommer knappast att vilja bo bland utlänningarna och har de en partner är de uppe i 50.000 och köper en etta på 'andra sidan stan'. De som är mer kapitalsvaga får söka sig till billigare områden och de som bor där söker sig til de mer Svenska områdena.

Man skall tänka på att bubblan blåsts upp under hela 2000-talet, det är inte direkt som att bostadspriserna idag skjuter kraftigt uppåt då en stor del av alla redan flyttat från utlänningarna och därför inte behöver köpa ett nytt boende utan byter sig uppåt.

Ta Botkyrka som exempel där alla med en bra inkomst bor i Tulling och de utan inkomst bor i norra Borkyrka. T o m S politiker vill inte bo bland dem som röstar på dem utan väljer att fly! Även om man inte vill tala om det så är 'white flight' en del av samhället idag, tror det är många som drar sig för att flytta till städer om de vet att de skall hamna mitt i något utlänningsgetto och väljer att pendla i en timme istället.
2013-01-20, 13:03
Medlem
Vilka länder i världen har amorteringsfria lån och varför? Har alla dessa länder haft sin bostadsbubbla?
Tack för svaren.
2013-01-20, 13:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag är tveksam till att white flight skulle vara orsaken, kanske en del, men inte den viktigaste. De personer som flyttar ifrån områden med stor invandrad befolkning är knappast personer som har råd med mångmiljonlån. Det är snarare medelklassfamiljer som flyttar dit jobben finns, tar lån för att köpa en BR för att slippa de långa köerna till en hyreslägenhet.
Tittar vi på studentstäder så kommer vi se en prisstegring som beror på att studenterna belånar sig för att bo i en BR för att det inte finns studentbostäder.
Men det personer som flyr från mindre bemedlade områden tar säkerligen ocksålån, men det är inte dessa personer som flyttar in till centrum i våra storstäder.

Du tror inte att detta fenomen till viss del även kan bero på att medelklassens ungdomar inte vill flytta till mångkulturen utan hellre bor kvar hemma tills de fått ett jobb där de kan belåna sin kommande löneutveckling för att få slippa " flytta ner sig"...?

De olika "socioekonomiska" grupperingarna cementeras och den sociala rörligheten minskar eftersom det nu även finns en etnisk dimension? Man flyttar helt enkelt inte hemifrån förrän man kan flytta in i en ståndsmässig bostad i sin egen enklav? Jag tror du har rätt i ditt påstående om att den sociala rörligheten från belastade bostadsområden till mer välmående är försumbar.

Du drar bara fel slutsats. Detta är indirekt en "white flight" även om föräldrar ur majoritetsbefolkningen påstår att det beror på att de vill bo i områden präglade av trygghet, bra skolor där svenska är majoritetespråk och inte av en belastande mångkultur. Ungdomar flyttar hemifrån allt senare i livet.

Stenkastande Ahmed får ingen kredit i banken. När/om han väl får pengar köper han istället en BMW för att glassa runt på stan.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-20 kl. 13:14.
2013-01-20, 21:32
Medlem
Gargameliks avatar
Tyvärr tror jag white flight absolut är en stor faktor till att folk är villiga att dra på sig så mycket lån (sedan är det banken som lånar ut för mycket med nuvarande regler). Min högsta prioritering är att ge mina barn en bra uppväxt, i det ingår inte mångkriminalitet. Jag är beredd att betala väldigt mycket för att få bo i ett tryggt svenskt område med bra skolor/värderingar/traditioner etc, jag är tämligen säker på att många medelklass+ tänker likadant även om dom inte säger det publikt. I USA brukar man fråga "vad arbetar du med?" för att pejla social status, i Stockholm frågar man "var bor du?".
2013-01-20, 21:32
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espresson
Vilka länder i världen har amorteringsfria lån och varför? Har alla dessa länder haft sin bostadsbubbla?
Tack för svaren.
Detta är en mycket bra fråga som även jag är intresserad av.
2013-01-20, 22:31
Medlem
Rektangels avatar
Inga länder som konsekvent fört hårdvalutapolitik likt bundesbank har upplevt några finansiella bubblor och de smärtsamma sociala konsekvenser detta medfört. Tyskland, Schweiz har inte haft någon tradition av konsumtion på kredit så deras banker fick söka sej ut på den internationella scenen för att finna avkastning på sitt kapital och det var inte i hemländerna dessa banker åkte på pumpen.

Man har i hårdvalutaländer i tid brukat räntevapnet för att stävja inflation och ohejdad expansion av penningmängden.
Räntevapnet är som bromsen i ett fordon som gör att man kan undvika köra in i bergväggen i 100 km/h. Man främjar en sund ekonomi byggd på arbete och sparande före spekulation och konsumtion och de förmögenhetsöverföringar som den slutliga finansiella kraschen alltid innebär.. Alla kan inte bli rika på spekulation utan nån måste faktiskt betala kalaset på nåt sätt. Detta är ett gigantiskt pyramidspel där alla tror sej ha nåt att vinna men slutligen helt ödelägger samhällen och stater.

USA och Tyskland sätt och vis varandras motpoler där Tyskland låter ekomomins parametrar snurra runt ett stabilt penningvärde medans USA främst vill skapa konsumtionsdriven ekomisk tillväxt även till priset av ekonomiska obalanser och inflation. Gärna på kredit bara inte ekonomin avstannar och därför behöver de alltid nya ränteslavar för att sin konsumtionsledda ekonomi.

En fri människa har besparingar och är herre över sitt liv samt äger sin egen bostad. Jag kan erinra om Göran Perssons citat om att den som häftar i skuld är inte fri. Detta var förr medelklassens mantra som bl a skilde dem från arbetarklassen och proletariatet. Denna penningexpansion leder bara till att medelklassen försätts i räntebojor och deklasseras till ränteslavar. En ohejdad konsumtion så länge penningmängden fortsätter öka och därefter har inte bara individen blivit slav under sitt skuldbelagda öde utan även hela samhällen och stater eftersom den dagen man inte återigen kan ge lindrig till de skuldsatta genom ytterligare räntelindring så kraschar ekonomin. Man kan inte i längden kissa på sig för att hålla uppe värmen i byxan.

Nu stiger återigen de internationella börserna inför utsikterna om ännu lägre räntor i takt med att arbetslösheten ökar (sverige) och alltmer kapital jagar de få möjlighterna som finns till avkastning. Problemet är att ekonomierna saknar tillväxt som motiverar denna uppgång utan drivs av den ökade penningmängd som frigörs genom kvantitativa lättnader av FED i USA. Där man nu löser in obligationer i förtid och anullerar dem så att kapital har att söka rmer riskfyllda placeringar för att överhuvudtaget få någon avkastning.

Idag bestämmer bankerna vilka som får flytta in i de attraktiva medeklassområdena och vilka som exkluderas. Man kan rimligen inte lösa bostadsbristen genom att öka penningmängden tills alla har en egen bostad utanför mångkulturens miljonprogram.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-20 kl. 22:55.
2013-01-21, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av espresson
Tack för svaren.

Jag googlade bara lite snabbt på ämnet så ta följande med en nypa salt. Ser gärna att andra flashbackare kompletterar/rättar mig.

Via googlande så har jag hittat amorteringsfria lån i
  • Sverige
  • Australien
  • Danmark
  • Irland
  • Korea
  • Nederländerna
  • Storbritannien
  • Frankrike
  • Norge
  • Portugal
  • USA

Sedan har jag även hittat det i form av "flexibla lån" (man har rätt att göra uppehåll med att amortera) i
  • Kanada
  • Tyskland
  • Spanien
En anledning till att länderna tillåter amorteringsfria lån är att för att hjälpa låntagare att klara en svacka, som till exempel en period av arbetslöshet.

Sedan verkar Schweiz ha ett sorts lån som ärvs i familjen (infinite mortgage), så det kan leva i evighet utan att amorteras. Någon som vet mer om det stämmer?
2013-01-21, 18:44
Medlem
Optirocs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJpbzE&NR=1

Overdose: The Next Financial Crisis

En film på ca 40 minuter som borde få alla att tänka till lite...
2013-01-22, 06:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Jag är beredd att betala väldigt mycket för att få bo i ett tryggt svenskt område med bra skolor/värderingar/traditioner etc, jag är tämligen säker på att många medelklass+ tänker likadant även om dom inte säger det publikt.
En annan möjlighet är att du betalar väldigt lite och får trots det möjlighet att bo i ett "tryggt svenskt område med bra skolor/värderingar/traditioner etc".

På vischan kostar en herrgård med många hektar mark ungefär lika mycket som en etta på Söder i Stockholm. Brottslighet och stök är helt okända parametrar i livspusslet. Om man räknar bort hembränning, och trafikbrott. Att köra moped utan hjälm är i regel standard. Skolorna är i toppklass, med små klasser och bra lärare. Mobbing och bus förekommer inte på grund av den sociala kontrollen.

Varför folk väljer att skuldsätta sig för generationer framåt för att bo i en förort i ett mögligt radhus av eternit och gipsskivor, med en "trädgård" stor som ett badlakan, övergår mitt förstånd. Skaffa ett jobb ute i övriga landet så att du kan skaffa en bostad på vischan. De pengar du får gå ner i lön tjänar du med råge in på de minskade bostadskostnaderna. Inse att priset du får betala för privilegiet att bo nära operahuset och Dramaten är livslångt skuldslaveri och att du och dina barn måste vistas i en kloak av brottslighet och misär.

Hur länge till tror du det dröjer innan Leifi, Achmed och Muhammed börjar stryka runt i de "trygga" områdena i Stockholm?

Bostadsbubblan är en realitet och den kommer spricka när politiken inte kan hålla den under armarna längre, med ränteavdrag, ROT och RUT, nollränta och artificiell bostadsbrist. Frågan är om Sverige hinner bli förstört strukturellt innan dess.
2013-01-22, 07:59
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Bostadsbubblan är en realitet och den kommer spricka när politiken inte kan hålla den under armarna längre, med ränteavdrag, ROT och RUT, nollränta och artificiell bostadsbrist. Frågan är om Sverige hinner bli förstört strukturellt innan dess.
Detta kommer spräcka bubblan, endast de områden som är för dyra för migrationsverket eller socialen att köpa kommer klara sig undan kraschen.
Citat:
Hur länge till tror du det dröjer innan Leifi, Achmed och Muhammed börjar stryka runt i de "trygga" områdena i Stockholm?
At några utläningar tar till fötterna och ställer till lite stök är inte i jämförelse med att man får dem som grannar. Så länge det finns kodlås, säkerhetsdörrar och annat som folk kan låsa in sig bakom kommer de att göra detta. Nästa steg i säkerhetstänket kommer vara kameraövervakade gator och efter det kommer väktare som stationeras på gator.

Folk tror att någon på allvar inte skulle vilja bo i ett Hammarkullen eller Rosengård om man slapp allt underligt folk runt sig. Som det är nu har man lyckats begränsa de lustiga typerna till vissa gator och de som är vettiga kan med lätthet ta sig bort från dem. En arabisk familj med en man som arbetar på Ericsson och en fru som arbetar på en bank är knappast ett problem för Svennar, en socialbidragstagande familj med 4 skogstokiga barn och en massa spring från släkten kommer att bli ett problem. Redan idag hittar du fullt av utlänningar i Svenska områden som kostar rätt så mycket men ingen bryr sig för att de inte har som hobby att bränna bilar på helger.
2013-01-22, 11:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag googlade bara lite snabbt på ämnet så ta följande med en nypa salt. Ser gärna att andra flashbackare kompletterar/rättar mig.

Via googlande så har jag hittat amorteringsfria lån i
  • Sverige
  • Australien
  • Danmark
  • Irland
  • Korea
  • Nederländerna
  • Storbritannien
  • Frankrike
  • Norge
  • Portugal
  • USA

De fetade länderna har inte sett sin bostadsbubbla brista än, utan har en exponentiell ökning av bostadspriserna. Bolånetorskarna vet ju i dessa länder att bostäder bara kan öka i värde. Och det flera gånger snabbare än löneökningarna. Solklart vart detta kommer barka.
2013-01-22, 11:45
Medlem
Citat:
En annan möjlighet är att du betalar väldigt lite och får trots det möjlighet att bo i ett "tryggt svenskt område med bra skolor/värderingar/traditioner etc".

På vischan kostar en herrgård med många hektar mark ungefär lika mycket som en etta på Söder i Stockholm. Brottslighet och stök är helt okända parametrar i livspusslet. Om man räknar bort hembränning, och trafikbrott. Att köra moped utan hjälm är i regel standard. Skolorna är i toppklass, med små klasser och bra lärare. Mobbing och bus förekommer inte på grund av den sociala kontrollen.

Varför folk väljer att skuldsätta sig för generationer framåt för att bo i en förort i ett mögligt radhus av eternit och gipsskivor, med en "trädgård" stor som ett badlakan, övergår mitt förstånd. Skaffa ett jobb ute i övriga landet så att du kan skaffa en bostad på vischan. De pengar du får gå ner i lön tjänar du med råge in på de minskade bostadskostnaderna. Inse att priset du får betala för privilegiet att bo nära operahuset och Dramaten är livslångt skuldslaveri och att du och dina barn måste vistas i en kloak av brottslighet och misär.

Du har aldrig bott på landsbygden, va? Ett pris man måste betala för att bo på vischan är fullständig inrättning i ledet, annars hamnar man utanför. Det tisslas och tasslas, skvallras och huggs i ryggen, grannfejder som varar i generationer och det ena med det andra. Det är ingen slump att de vettiga ungdomarna sticker så fort de bara kan, och lämnar de inskränkta bönderna i hembygden.

Passar man in i mallen - kör på. Man kan få ett fantastiskt liv, mycket bättre än i storstan. Men att det skulle vara frid och fröjd är knappast sant. Det som är bra för en person är inte bra för alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in