2012-11-09, 03:47
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaFelix
Har 80k kvar på mitt bostadslån, har precis pengar att betala bort lånet med.

Dumma frågan är, tjänar jag mer eller mindre på att betala bort det nu? Eller spelar det ingen roll.

Spelar ingen roll. Dock brukar man vinna på att renovera om det finns behov om det istället för att amortera.
2012-11-09, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Han har en poäng men problemet är att lönerna inte stiger 10% per år.

För att det ska funka så behöver lönerna också stiga 10% per år och det sker bara om inflationen och räntan stiger till strax över 10%.

Jo du och ni andra som svarat har nog rätt. För tittar man på hela riket så slår siffrorna från storstadsregionerna igenom så pass att det blir ohållbart att "supa" på det viset. För mig som inte sitter och "super" i storstadstempo tycker jag dock att hans resonemang håller hyfsat även om det förekommer övervärderade objekt i mina trakter också.
Jag bodde många år i hyresrätt. Det är inte så långa köer till det när man inte är i de värsta storstadsregionerna.
Samlade ihop till en kontantinsats. Nu har jag miljonlån på nybyggd villa, och jag är inte miljonär och har inte någon extrem inkomst. Ändå har jag klarat jag att gå in med en rejäl kontantinsats från start och sedan amortera 2% av lånet per år. Samtidigt har jag fått cirka 4% löneökning per år. Jobbskatteavdraget gjorde inte heller saken sämre. Från mitt perspektiv så är dagens bostadspriser i min region höga men ändå helt ok. Ser inte att det med nödvändighet skulle behöva komma några prisfall av apokalyptisk storlek här "ute i landet".
2012-11-09, 10:20
Medlem
Fris avatar
RÄntan behöver öka mellan 5 och 10 gånger för att motsvara människors verkliga tidspreferenser. Människors tidspreferenser är ett verkligt fenomen som påverkar vad som händer i ekonomin. Att staten planekonomiskt dikterar en helt annan ränta, är en förfalskning som leder till omfattande felinvesteringar. Det får folk att välja mindre värdefulla handlingsalternativ. Jag skulle vilja påstå att så otåliga och konsumtionssugna som många är idag, så skulle den naturliga räntan säkert ligga på ca 10%. Folk skulle kräva så mycket för att spara.

Vad som händer nu är att räntan är så gott som avskaffad, men bankerna vägrar låna ut p.g.a. att säkerheterna riskerar rasa i pris.
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Du tror alltså på en inflation boråt 10% om året av en riksbank som har som mål att nå 2% men just nu skjuter under i genomsnitt.
Om de lyckas få upp inflationen till 2% så kommer din 3,5 miljonersvilla kosta 3,5 * (1,02^10) = 4,26648047 miljoner kronor om tio år. Dessutom så hade en sådan inflation ätit upp en stor del av hushållens lån.
Nej, jag säger att det är en möjlighet som staten har. Genom att plötsligt bara pumpa ut massor med kontanter i ekonomin så att priset på mat, energi, kläder o.s.v. fördubblas, så kan man nog hindra bostadspriserna från att falla. Men jag tror att Borg och Ingves kommer att låta bostadspriserna rasa. De tusen miljarder eller så som måste skapas ur tomma intet för att rädda alla banker när de gått i konkurs (igen), kommer dock till slut ut i ekonomin och orsakar inflation. Senaste 100 år en har kronan tappat 99.3% av sitt värde, den kommer snart att tappa 99.3% till. Det enda syftet med att ha fiatvaluta är ju att konfiskera allt sparande och att ständigt sänka köpkraften i arbetarnas löner.

Inflation är ökning av penningmängden, inte ökning i priser. Varje pris förändras ju på ett helt unikt sätt. Medelpriset på allting är inte ett ekonomiskt mått, det är en meningslös genomsnittsstatistik som inte innehåller någon information. Din bostad kommer att rasa med 40% i pris, din mat kommer att stiga med 10% om året i pris. Din lön kommer att vara oförändrad. Det kanske blir 2% i genomsnitt? Grattis.
Senast redigerad av Fri 2012-11-09 kl. 10:26.
2012-11-09, 12:49
Medlem
okipowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
RÄntan behöver öka mellan 5 och 10 gånger för att motsvara människors verkliga tidspreferenser. Människors tidspreferenser är ett verkligt fenomen som påverkar vad som händer i ekonomin. Att staten planekonomiskt dikterar en helt annan ränta, är en förfalskning som leder till omfattande felinvesteringar. Det får folk att välja mindre värdefulla handlingsalternativ. Jag skulle vilja påstå att så otåliga och konsumtionssugna som många är idag, så skulle den naturliga räntan säkert ligga på ca 10%. Folk skulle kräva så mycket för att spara.

Vad som händer nu är att räntan är så gott som avskaffad, men bankerna vägrar låna ut p.g.a. att säkerheterna riskerar rasa i pris.

Nej, jag säger att det är en möjlighet som staten har. Genom att plötsligt bara pumpa ut massor med kontanter i ekonomin så att priset på mat, energi, kläder o.s.v. fördubblas, så kan man nog hindra bostadspriserna från att falla. Men jag tror att Borg och Ingves kommer att låta bostadspriserna rasa. De tusen miljarder eller så som måste skapas ur tomma intet för att rädda alla banker när de gått i konkurs (igen), kommer dock till slut ut i ekonomin och orsakar inflation. Senaste 100 år en har kronan tappat 99.3% av sitt värde, den kommer snart att tappa 99.3% till. Det enda syftet med att ha fiatvaluta är ju att konfiskera allt sparande och att ständigt sänka köpkraften i arbetarnas löner.

Inflation är ökning av penningmängden, inte ökning i priser. Varje pris förändras ju på ett helt unikt sätt. Medelpriset på allting är inte ett ekonomiskt mått, det är en meningslös genomsnittsstatistik som inte innehåller någon information. Din bostad kommer att rasa med 40% i pris, din mat kommer att stiga med 10% om året i pris. Din lön kommer att vara oförändrad. Det kanske blir 2% i genomsnitt? Grattis.

Som ovanstående är inne på så är generell inflationen är ett dåligt indikator på prisutveckling i en specifik tillgångsklass. Det handlar mer om i vilken tillgångsklass bankerna välja att allokera sin utlåning i. De senaste 15 åren har det vart enkelt att låna och bankerna har expanderat sin utlåning primärt i just bostadssektorn i Sverige.

Som ett resultat av att fler får lån till låg ränta (med utökade lånesubventioner som ränteavdrag, ROT-avdrag) är den genomsnittlige bostadsspekulanten en lägre lånekostnad och tillgång till större lån. DET är vad som driver priser, och inte som så många tycks tro s.k. bostadsbrist.

I Sverige flyttar vi hemifrån tidigast i hela Europa och har bland de största kvm/capita i världen, så låt oss avskriva detta svepskäl.

Nu är det tuffare att få bolån, vilket påverkar efterfrågan. Istället för att privat belåning ökat med ca 10% /år (som under senaste 10 åren) ser det nu ut att landa på runt 4 % i år. Det är en stor skillnad och det kommer sannolikt fortsätta i fallande riktning. Vi har fått ett insatskrav på 15 %, det talas om amorteringskrav och slopat ränteavdrag o.s.v. Förtroendet för bostadspriserna faller.
2012-11-09, 16:15
Medlem
Fris avatar
Jag vill säga att jag inte tror att bostäder i allmänhet kommer att rasa med hela 40%. Prisraset i Sverige lär bli lägre än i andra länder, för våra statliga förbud och chockbeskattning mot bostadsbyggande gör ju att priserna delvis hålls uppe av de anledningarna. Men lika fullt så kommer priserna att falla när det blir svårare att låna. Vi har ju inte haft någon byggboom till följd av prisbubblan, såsom man haft i t.ex. Spanien, USA och Kina där nybyggda stora villaområden står helt oinflyttade nu.
2012-11-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag vill säga att jag inte tror att bostäder i allmänhet kommer att rasa med hela 40%. Prisraset i Sverige lär bli lägre än i andra länder, för våra statliga förbud och chockbeskattning mot bostadsbyggande gör ju att priserna delvis hålls uppe av de anledningarna. Men lika fullt så kommer priserna att falla när det blir svårare att låna. Vi har ju inte haft någon byggboom till följd av prisbubblan, såsom man haft i t.ex. Spanien, USA och Kina där nybyggda stora villaområden står helt oinflyttade nu.

Nej kommer absolut inte rasa med 40%. När kommer ens skiten rasa? Bor mycket billigare i bostad än hyres, räntan måste ju upp på 7-10% vilket får anses dröja väldigt länge, innan något händer.
2012-11-09, 21:43
Medlem
Rektangels avatar
Eftersom det kostar drygt 3000 per månad att "hyra" en miljon kronor för att skaffa sej en belånad bostad, så kan kalkylen enbart gå ihop om man om nästa generationen får ännu bättre löneutveckling eller ännu lägre ränta efter sin examen än dagens generation.

Även om räntan idag är rekordlåg så överstiger den faktiskt inflationen,vilken den definitivt inte gjorde under 70/80-talet. Då löpte löneutvecklingen,inflationen och bostadspriserna parallellt och skattesubventionen på ränteavdragen var ännu högre.

Du bör ha en bättre löneutveckling än räntan för att din relativa skuldsättning ska minska relativt din inkomst. Särskilt om du inte amorterar eller utgår från att nästa generation ska få bättre löneutveckling än du. Vem ska i framtiden kunna betala mer för din bostad än vad du själv gör idag beräknat i årslöner om nästa generation inte finner arbete i nivå med sin utbildning?
2012-11-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Nej kommer absolut inte rasa med 40%. När kommer ens skiten rasa? Bor mycket billigare i bostad än hyres, räntan måste ju upp på 7-10% vilket får anses dröja väldigt länge, innan något händer.
Var bor du och när köpte du ditt boende? För dem som klev in bo bostadsrättsmarknaden i Stockholm de senaste fem-tio aren är det billigare att hyra...
2012-11-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Var bor du och när köpte du ditt boende? För dem som klev in bo bostadsrättsmarknaden i Stockholm de senaste fem-tio aren är det billigare att hyra...

Äger inget då jag studerar. Men mina föräldrar har gjort många miljoner genom åren. Och en vän har på 3 år tjänat ca 500k på sitt boende. Så billigare att hyra har det kanske varit men man har missat en rejäl uppgång.
2012-11-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Äger inget då jag studerar. Men mina föräldrar har gjort många miljoner genom åren. Och en vän har på 3 år tjänat ca 500k på sitt boende. Så billigare att hyra har det kanske varit men man har missat en rejäl uppgång.
Du skrev "Bor mycket billigare i bostad än hyres", förstar jag dig korrekt att du anser att det är billigare att bo i bostadsrätt för att dina föräldrar tjänat pengar "genom aren" pa bostadsaffärer och för att din kompis "tjänat" 500' pa tre ar?

Dina föräldrar. Tror du att det är sannolikt att priserna kommer se samma ökning under de kommande antal aren som det gatt sedan dina föräldrar köpte deras första lägenhet? Om ja, vad baserar du det pa? Om nej, varför använde du det som argument?

Din kompis. När han salde sin lägenhet för 500' mer än han köpte den för, vad gjorde han da? Köpte han en ny lägenhet? Hur mycket hade den lägenheten ökat i pris under dessa tre ar? Hur mycket hade han lagt ner pa räntekostnader och renoveringar pa sin första lägenhet?

Köper man en etta innanför tullarna i dag har man en högre manadskostnad än om man bor i en trea fran 60-/70-talet oavsett var den ligger. Är du redo att säga till en barnfamilj att det skulle vara billigare för dem att köpa en bostadsrätt än att bo i hyresrätt?
2012-11-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Du skrev "Bor mycket billigare i bostad än hyres", förstar jag dig korrekt att du anser att det är billigare att bo i bostadsrätt för att dina föräldrar tjänat pengar "genom aren" pa bostadsaffärer och för att din kompis "tjänat" 500' pa tre ar?

Dina föräldrar. Tror du att det är sannolikt att priserna kommer se samma ökning under de kommande antal aren som det gatt sedan dina föräldrar köpte deras första lägenhet? Om ja, vad baserar du det pa? Om nej, varför använde du det som argument?

Din kompis. När han salde sin lägenhet för 500' mer än han köpte den för, vad gjorde han da? Köpte han en ny lägenhet? Hur mycket hade den lägenheten ökat i pris under dessa tre ar? Hur mycket hade han lagt ner pa räntekostnader och renoveringar pa sin första lägenhet?

Köper man en etta innanför tullarna i dag har man en högre manadskostnad än om man bor i en trea fran 60-/70-talet oavsett var den ligger. Är du redo att säga till en barnfamilj att det skulle vara billigare för dem att köpa en bostadsrätt än att bo i hyresrätt?

Nej jag menar att få tag på hyreskontrakt i en studentstad är väldigt svårt, lättast är väl andra hands men du får du betala, eller korridor. Själv kollade jag på en lägenhet på 25kvm, med ca 700 i hyra, den gick på ungefär 1,4. Och då skulle jag bo väldigt billigt, billigare än hyra i andra hand. Och jag slipper drägg och tveksamma personer som oftas huserar i hyreshus, och jag får göra om hur jag vill.

Min kompis har jag ingen aning vad han lagt ner på räntekostnader, men han måla om och vitlasera(?) golven. Men han flyttar hem sista året och investerar vinsten sen sticker han utomlands för att forsätta livet, vilket har varit mitt mål med.
2012-11-10, 18:59
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Eftersom det kostar drygt 3000 per månad att "hyra" en miljon kronor för att skaffa sej en belånad bostad, så kan kalkylen enbart gå ihop om man om nästa generationen får ännu bättre löneutveckling eller ännu lägre ränta efter sin examen än dagens generation.

Även om räntan idag är rekordlåg så överstiger den faktiskt inflationen,vilken den definitivt inte gjorde under 70/80-talet. Då löpte löneutvecklingen,inflationen och bostadspriserna parallellt och skattesubventionen på ränteavdragen var ännu högre.

Du bör ha en bättre löneutveckling än räntan för att din relativa skuldsättning ska minska relativt din inkomst. Särskilt om du inte amorterar eller utgår från att nästa generation ska få bättre löneutveckling än du. Vem ska i framtiden kunna betala mer för din bostad än vad du själv gör idag beräknat i årslöner om nästa generation inte finner arbete i nivå med sin utbildning?

Du bör beakta att inflationsberäkningen idag skiljer sig väsentligt från 70-talet. Då användes inte sk hedonisk justering av inflationen. Om du vill se skillnaden kan du surfa in på http://www.shadowstats.com/ som beräknar inflation på det gamla sättet. Skillnaden mot Sverige bör inte vara så stor tror jag.
Eftersom bostadspriser inte är en del av inflationsberäkning så kan denna kurva vara intressant.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stat_scb_2.JPG

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in