RÄntan behöver öka mellan 5 och 10 gånger för att motsvara människors verkliga tidspreferenser. Människors tidspreferenser är ett verkligt fenomen som påverkar vad som händer i ekonomin. Att staten planekonomiskt dikterar en helt annan ränta, är en förfalskning som leder till omfattande felinvesteringar. Det får folk att välja mindre värdefulla handlingsalternativ. Jag skulle vilja påstå att så otåliga och konsumtionssugna som många är idag, så skulle den naturliga räntan säkert ligga på ca 10%. Folk skulle kräva så mycket för att spara.
Vad som händer nu är att räntan är så gott som avskaffad, men bankerna vägrar låna ut p.g.a. att säkerheterna riskerar rasa i pris.
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Du tror alltså på en inflation boråt 10% om året av en riksbank som har som mål att nå 2% men just nu skjuter under i genomsnitt.
Om de lyckas få upp inflationen till 2% så kommer din 3,5 miljonersvilla kosta 3,5 * (1,02^10) = 4,26648047 miljoner kronor om tio år. Dessutom så hade en sådan inflation ätit upp en stor del av hushållens lån.
Nej, jag säger att det är en möjlighet som staten har. Genom att plötsligt bara pumpa ut massor med kontanter i ekonomin så att priset på mat, energi, kläder o.s.v. fördubblas, så kan man nog hindra bostadspriserna från att falla. Men jag tror att Borg och Ingves kommer att låta bostadspriserna rasa. De tusen miljarder eller så som måste skapas ur tomma intet för att rädda alla banker när de gått i konkurs (igen), kommer dock till slut ut i ekonomin och orsakar inflation. Senaste 100 år en har kronan tappat 99.3% av sitt värde, den kommer snart att tappa 99.3% till. Det enda syftet med att ha fiatvaluta är ju att konfiskera allt sparande och att ständigt sänka köpkraften i arbetarnas löner.
Inflation är ökning av penningmängden, inte ökning i priser. Varje pris förändras ju på ett helt unikt sätt. Medelpriset på allting är inte ett ekonomiskt mått, det är en meningslös genomsnittsstatistik som inte innehåller någon information. Din bostad kommer att rasa med 40% i pris, din mat kommer att stiga med 10% om året i pris. Din lön kommer att vara oförändrad. Det kanske blir 2% i genomsnitt? Grattis.