2012-03-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
När medelsvensken börjar komma upp med egna teorier för att bevisa att priserna kommer fortsätta uppåt föralltid efter att t.om laim-stream media övergett illusionen om evigt växande bostadspriser - då vet man att nedgången börjar kännas.

Det jag påpekade är att även om priserna i SNITT står still eller sjunker så är Sverige inte en enda bostadsmarknad.

Det jag är trött på också är "förståsigpåare" som ser sveriges bostadsmarknad som en homogen grupp inte gör någon skillnad på 70.000kr/m2-objekten i inne-stockholm och 10.000kr/m2-objekten i övriga städer.

Samma period som "förståsigpåarna" sitter och säger att "Nu har det sjunkit 5% enligt xxx" så har många områden stigit enligt samma källa.

Snittpriset i Sverige kan stiga och sjunka samtidigt som många områden stiger och det är det jag försöker påtala. Man kan inte dra hela marknaden över en kam och säga att nu ska man köpa och nu ska man vänta. Det är upp till var och en att kolla upp området.
2012-03-19, 16:58
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skillnaden blir ändå ganska stor om man jämför:

1. Bo inne i staden med god kollektivtrafik

vs

2. Bo 4-5 mil utanför staden med hopplös kollektivtrafik.

Det blir många tusenlappar i månaden man man räknar bensin och parkering.
Exempel:
4mil till jobbet; jobbar 20 dagar/mån; bilen drar 1l/mil; bensin kostar 15kr/l. Det blir 2400kr/månad i bensin.
Bensinen höjs till 20kr/l och kostnaden ökar med 800kr/månad. Jag tror inte det får så värst många att flytta till stan.
Sedan är kollektivtrafiken dåligt utbyggd för att det är såpass billigt och mycket enklare att använda bil.
Sedan om du trotts allt ska ha bil inne i stan så får du leta som en galning efter parkering varje gång du kommer hem och du betalar minst en tusing i månaden, i alla fall inne i Stockholm.

Jag tror inte ett marginellt (<10kr) höjt bensinpris får någon direkt inverkan på lägenhetspriserna.
2012-03-19, 21:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skillnaden blir ändå ganska stor om man jämför:

1. Bo inne i staden med god kollektivtrafik

vs

2. Bo 4-5 mil utanför staden med hopplös kollektivtrafik.

Det blir många tusenlappar i månaden man man räknar bensin och parkering.
Skillnaden på bostadspriser i och utanför staden, samt månadskostnaden för kollektivtrafik, gör att det fortfarande blir mer ekonomiskt att använda bilen utanför staden än kollektivtrafik i staden. Bara mellanskillnaden på bostaden kan göra att det finns utrymme att investera i en bränslesnål och miljöbilsklassad bil, vilken sänker transportkostnaderna.

I mellanstora städer kan det skilja över miljonen, ibland upp till 1,5 miljoner, i pris för liknande villor 2-3km från centrum jämfört med 2-3 mil ifrån centrum. Räknar vi på räntekostnaden för ett lån på dryga 1,2 miljoner (inklusive räntebidrag) får vi en månadskostnad på ca 3000kr. Det räcker och blir över för att kunna köra en genomsnittlig bil 6 mil, tur och retur, varje dag med ett bensinpris på 20kr/liter.

Sen är frågan hur många stadsbor (alltså boende i centrum) som inte har bilar. Bara att äga en bil kostar fortfarande pengar även om man inte brukar den så mycket. Därför står valet i att låsa sig/förlita sig helt på kollektivtrafik eller betala lite extra (försäkring, skatt, besiktning, underhåll, bränsle, parkeringsplats/böter) för att kunna ha friheten att transportera sig själv lite då och då.

Helt plötsligt är det inte så attraktivt att bo i stan längre när man tittar på transportkostnaderna.
2012-03-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Du får inte bil, försäkring, bensin för några 3000kr i månaden. VIsa gärna kalkyl isf.
Inte bara bensin som kostar, du ska laga, köpa vinterdäck osv sen kostar ju sjäva bilen, billig bil=stor repkostnad.
När jag räknat på det sparar jag ca 3500kr/månad PLUS inköpskostnaden för bilen på att åka kollektivt.
Är inköpskostnaden billig blir så klart månadskostnaden större pga reparationer.

Håller med, som singel eller utan barn så funkar resonemanget men...
...dock så har de flesta, om inte alla jag känner med barn, bil så även om de inte pendlar till jobbet och så kommer de inte undan kostnader för värdeminskning,skatt, försäkring etc.
Åk förbi valfri "finare" villaförort i stockholm och du kan konstatera att det allt som oftast står två bilar på uppfarten.
2012-03-20, 06:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Du får inte bil, försäkring, bensin för några 3000kr i månaden. VIsa gärna kalkyl isf.
Inte bara bensin som kostar, du ska laga, köpa vinterdäck osv sen kostar ju sjäva bilen, billig bil=stor repkostnad.
När jag räknat på det sparar jag ca 3500kr/månad PLUS inköpskostnaden för bilen på att åka kollektivt.
Är inköpskostnaden billig blir så klart månadskostnaden större pga reparationer.
Min transportbudget per månad ser ut ungefär såhär:
Billån: 0kr
Försäkring: 400kr
Skatt/besiktning: 200kr
Underhåll: 300kr
Bränsle: 600kr
Totalt: 1500kr

Jag räknar med att ha bilen tills den rasar, vilket bör ta ytterligare minst 10 år från nu då bilen är byggd under detta millennium. Så med min inköpskostnad av bilen skulle det innebära en månadskostnad på under 300kr som kan läggas till i transportbudgeten ifall man nu vill höja den lite.

Ja, man kommer lite billigare undan om man inte kör sin bil så mycket förutom när man behöver. För att inte tala om att ta väl hand om sin bil och inte bränna loss när minsta möjliga tillfälle ges. Jag har även barn som kan behöva transporteras ibland.

Huvudsaken är inte att jag sparar pengar på att ha en bil och kan använda den fritt när jag vill, utan att mitt liv inte är låst till avgångstider i kollektivtrafiken och ett ständigt passande på tider. Det får livskvaliteten att öka, vilket jag för övrigt prioriterar mer än pengar (men ser som en win-win när jag både för högre livskvalitet och mer pengar). Kanske är av den anledningen Stockholmare är mer stressade än andra människor i Sverige, just för att det ständigt är pressade tider som måste passas.

Edit: Observera att långt ifrån alla kan hålla den budgeten jag gör. Vad jag vill bevisa är dock att det inte behöver vara billigare och bättre att bo mitt i centrum utan att äga bil jämfört med att bo utanför och äga bil. Sen är det självklart många boende i centrum som har bil också så det går inte att generalisera på vissa specifika fall, ungefär som jag och lundagren som verkar vara raka motsatser till varandra
Senast redigerad av SparkMan 2012-03-20 kl. 07:12.
2012-03-20, 09:30
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Min transportbudget per månad ser ut ungefär såhär:
Billån: 0kr
Försäkring: 400kr
Skatt/besiktning: 200kr
Underhåll: 300kr
Bränsle: 600kr
Totalt: 1500kr

Jag räknar med att ha bilen tills den rasar, vilket bör ta ytterligare minst 10 år från nu då bilen är byggd under detta millennium. Så med min inköpskostnad av bilen skulle det innebära en månadskostnad på under 300kr som kan läggas till i transportbudgeten ifall man nu vill höja den lite.

Ja, man kommer lite billigare undan om man inte kör sin bil så mycket förutom när man behöver. För att inte tala om att ta väl hand om sin bil och inte bränna loss när minsta möjliga tillfälle ges. Jag har även barn som kan behöva transporteras ibland.

Huvudsaken är inte att jag sparar pengar på att ha en bil och kan använda den fritt när jag vill, utan att mitt liv inte är låst till avgångstider i kollektivtrafiken och ett ständigt passande på tider. Det får livskvaliteten att öka, vilket jag för övrigt prioriterar mer än pengar (men ser som en win-win när jag både för högre livskvalitet och mer pengar). Kanske är av den anledningen Stockholmare är mer stressade än andra människor i Sverige, just för att det ständigt är pressade tider som måste passas.

Edit: Observera att långt ifrån alla kan hålla den budgeten jag gör. Vad jag vill bevisa är dock att det inte behöver vara billigare och bättre att bo mitt i centrum utan att äga bil jämfört med att bo utanför och äga bil. Sen är det självklart många boende i centrum som har bil också så det går inte att generalisera på vissa specifika fall, ungefär som jag och lundagren som verkar vara raka motsatser till varandra

Det där är nånting jag också planerar, hur man än ser på det så är det alltid mer ekonomiskt med det förfarandet, finns ju få sätt att förstöra kapital som i bilaffärer.
2012-03-20, 09:50
Medlem

Det var låga kostnader du hade för din bil.

Jag bor i "stan" och har en "skruttbil" som jag tänkt köra till den rasar. Åker buss varje dag och räknar fortfarande på att bilen kostar minst 1500 per månad.

Kör jag till jobbet varje dag (runt 6km enkel resa) så stiger mina bilkostnader med minst 1000 kr. (bränsle och parkering).

Många som bor i "stan" har nog bil också men kör betydligt mindre.

Det jag nämnde innan om att man får se till varje bostad för sig om den är bra gäller fortfarande. Det går inte att säga att ALLA bostäder kommer sjunka i pris eller att ALLA bostäder kommer att stiga.

Jag tar min bostad som exempel.

Jag bor i en BRF som jag köpte med pengar jag tjänat på tidigare uppgång i bostadsmarknaden, dvs knappt något lån. Jag köpte en fin 3:a med egen trädgård i ett lugnt område för runt 6000kr/m2. Avgiften ligger på runt 4000kr och ekonomin är bra i föreningen. (byggd på 70-talet). Det är inte inne i stadskärnan men det är runt 6 km till centrum så det ligger i stan.

En stenkast bort (100 meter, på andra sidan vägen) så byggs det nya bostadsrätter. Nybyggt brukar betyda högre belåning. De säljs för 15-18.000kr/m2. Visserligen är det högre standard från början.

Är jag orolig att värdet på min brf ska sjunka? Nej. Hade jag varit det om jag köpt en lägenhet i nybygget? Kanske.
2012-03-20, 12:51
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du kör alltså i snitt mindre än två mil om dagen. Det torde innebära att du har väldigt nära till jobbet vilket sannolikt inte är fallet för de flesta speciellt om man väljer att bosätta sig ute på landet.

Underhållet verkar också väldigt lågt på din bil. Nu kanske du inte sliter ut däcken så fort om du kör så få mil och du klarar dig med en service om året. Men rimligtvis så kommer saker att gå sönder på en så pass gammal bil varpå den kostnadsposten sannolikt kommer att bli högre.

Själv bor jag centralt och har bil. Bara kostnaden för parkeringsböter överstiger din månadskostnad.
Ja, det kan nog stämma att jag inte använder bilen så länge. Även om jag så jobbar i en närliggande stad tillfälligt så tar jag hellre cykeln än bilen, även om det handlar om 2-3 mil enkel resa. Av den anledningen står min bil mycket stilla. Men det är sak samma för bränslet står ändå för för en så pass liten del av kostnaden för ett bilägande att några höjda bensinpriser inte påverkar så mycket i dagsläget.

Jag vill även åter påpeka det att med betydligt billigare boende en bit utanför staden finns både utrymme för en bil med extremt låg bränsleförbrukning, låg skatt och billig försäkring (anpassad just för de "långa" resorna till och från jobbet) och lite extra bränslekostnader.

Men om bensinpriset stiger mot 25-30+ kr/l, utan att det kommit några nya världsrevolutionerande bilar som mer än halverat förbrukningen mot idag, så kommer inte ett boende närmare centrum vara jättemycket mer lockande än boende på landsbygden sett ur transportsynpunkt.

Med det sagt vill jag bara påpeka att den sociala biten spelar en betydligt större roll i valet av bostad, varav alltfler söker sig närmare tätorten och såklart har att göra med en prisskillnad som råder. Sen kan man ställa sig frågan om prisskillnaden är motiverad eller inte, även objektet har sitt värde i form av tomt och fastighet.
2012-03-20, 12:59
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Fattar jag det rätt om du köpte en bil för 30 000 som du tror håller 10 år utan större reparation?
För 300kr i månaden på underhållsbudgeten kommer du inte långt med.
Lycka till.
Jag har redan ägt bilen ett tag och hittills har den passerat besiktningarna utan tidigare reparationer. Därför har underhållet inte på långa vägar uppgått till 300kr/månad ännu. Då finns det fortfarande mycket pengar kvar i bufferten som kan täcka några större kostnader som kan uppstå efter ett par tre år

Fast jag kanske inte är tillräckligt insatt i min egen ekonomi, framförallt vad gäller bilen. Det enda jag vet är att bilen fortfarande går bra och det inte finns några obetalda fakturor eller skulder. Undervisa mig gärna i vad jag ska betala är du snäll.
2012-03-20, 16:04
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Finns inget jag kan undervisa dig i. Bara upplysa att en gammal bil i princip alltid blir dyrare än vad man tror. Vänta några år så får du se.
Bilar byggs inte längre för att hålla 20 år.

Citat:
Servar du inte den? Alltså service, däckslitage och övriga slitdelar kostar garanterat mer än 300 kronor i månaden. Nu kör du väldigt lite så det drar ju ner kostnaderna men de flesta vill nog inte cykla 4-6 mil om dagen utan har bilen för att fylla det behovet. Du kan ju inte ständigt utgå från ditt eget märkliga asketiska liv och anse att det är måttstocken andra borde leva efter.
Ni verkar ha missat att ni motsäger mig när jag påstår att det går att äga en bil som all inclusive kostar mindre än 3000kr/månad. Det var nämligen vad denna parallelldebatt handlade om. Sen att det innebär att jag låter bilen stå stilla 10 månader för att den inte behövs vinner ni inget på att säga emot. Angående service så har jag bra kontakter som fixar det mesta billigt, gratis eller mot gentjänster. Plus fixar delar till kompispriser. Så vad det kostar att bara köra in bilen i garaget på en verkstad betalar jag för det mesta

Uppenbarligen har det bevisats att det inte behöver kosta mer än 3000kr/månad att äga bil. Kan man bara spela sina kort rätt och nyttja bilen med måtta finns det inget som talar för att det rent ekonomiskt skulle vara fördelaktigare att betala 1-2+ extra miljoner för att bo närmare (eller i) centrum än en bit utanför, förutsatt att man kan skippa bilen helt och hållet vid centralt boende.

Sen att lundagren kommit på att han tjänar 3.500kr/månad på att skippa bilen med alla besvär det innebär och istället åka kollektivt med köer, förseningar, stress och jobbiga medresenärer (som man sedan skriver insändare om i metro) gör bara att jag blir glad för hans skull. Då han uppenbarligen lever så ekonomiskt som det bara går med de förutsättningar han har. Precis som jag själv gör med min bil och min cykel
2012-03-20, 20:59
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Jag trodde vi snackade om att pendla till jobbet varje dag. Då kommer du inte under 3000.
Det väl så diskussionen började?
Ja och även om jag pendlade 6 mil tur och retur 25 dagar i månaden skulle budgeten ändå inte överskrida 3000kr/månad. Med andra ord är det fortfarande mer lönsamt med billigt boende en bit utanför stan framför månadskort till bussen i närheten av centrum.

Citat:
Om du bara använder bilen två månader om året så blir din månadskostnad för dessa två månader över 10 000 kronor. Känns ju helt irrelevant om du ska jämföra med en normalperson som använder en bil på ett normalt sätt.
Så kan man också se det. Ungefär som att köpa ett års gymkort för 4.000kr, träna 3-4 gånger i veckan och se det som att gymkortet kostat 8.000kr för året. Men ja, bil är lyx och det kostar. Dock måste det inte vara mer än 3000kr/månad (som har påståtts tidigare) även om man pendlar ett par tre mil till jobbet.
2012-03-21, 20:21
Medlem
Snackats rätt länge om denna bubbla, tror inte den kommer spricka, iaf inte i storstäderna, och inte bostäder som många förstagångsköpare är intresserade av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in