Citat:
Ursprungligen postat av Medmänniska82
Några korta frågor
1: Hur stor skulle ni säga att sannolikheten är för att bostadsbubblan kommer brisera?
2:När tror ni det händer?
3:Hur mycket kommer priserna backa?
1. 100%
2. Svårt att säga. Jag tror att det håller på att vända nedåt just nu, men sånt här kan lätt dra ut på tiden flera år. När man försöker spekulera i priser så märker man att de mest bara är ganska oförändrade hela tiden, men sen pang plötsligt... Fortsatt uppgång är dock utesluten nu, räntan är i botten och världskonjunkturen kan inte gå uppåt precis, annars äter jag upp min hatt!
3. En tredjedel, minst. Notera dock att vi kan få, om våra planekonomiska byråkrater så beslutar, hög prisinflation, så att mat och energi m.m. stiger med 10+% om året. Det är i ett sånt scenario bostadspriserna relativt den allmänna prisutvecklingen som jag syftar på. För 100 år sen kunde man betala sin månadshyra för en lägenhet i centrala Stockholm med ett 20:kronors mynt av guld. Så medelvillan som idag kostar 3½ miljon kommer säkert att kosta 10 miljoner om 10 år, men 10 miljoner kommer då att vara ingångslön för ett jobb som städare. Troligare är dock en period av tillgångsprisras. Och det kommer ju alltid med en ketchupeffekt, aldrig pö om pö.