2012-11-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
1000 personer på Ericsson i Stockholm förlorar sina jobb:
http://www.di.se/artiklar/2012/11/7/1550-jobb-bort-pa-ericsson/

I hur många av dessa personer bokalkyler ingår det att alltid få behålla jobbet?

För alla som får sparken är överbelånade BRF/Villa ägare ?
2012-11-08, 16:25
Medlem
Jyckees avatar
Vad händer med hyresrätterna om bubblan spricker?
2012-11-08, 16:54
Medlem
Några korta frågor

1: Hur stor skulle ni säga att sannolikheten är för att bostadsbubblan kommer brisera?
2:När tror ni det händer?
3:Hur mycket kommer priserna backa?
2012-11-08, 17:11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medmänniska82
Några korta frågor

1: Hur stor skulle ni säga att sannolikheten är för att bostadsbubblan kommer brisera?
1. 100%
2. Svårt att säga. Jag tror att det håller på att vända nedåt just nu, men sånt här kan lätt dra ut på tiden flera år. När man försöker spekulera i priser så märker man att de mest bara är ganska oförändrade hela tiden, men sen pang plötsligt... Fortsatt uppgång är dock utesluten nu, räntan är i botten och världskonjunkturen kan inte gå uppåt precis, annars äter jag upp min hatt!
3. En tredjedel, minst. Notera dock att vi kan få, om våra planekonomiska byråkrater så beslutar, hög prisinflation, så att mat och energi m.m. stiger med 10+% om året. Det är i ett sånt scenario bostadspriserna relativt den allmänna prisutvecklingen som jag syftar på. För 100 år sen kunde man betala sin månadshyra för en lägenhet i centrala Stockholm med ett 20:kronors mynt av guld. Så medelvillan som idag kostar 3½ miljon kommer säkert att kosta 10 miljoner om 10 år, men 10 miljoner kommer då att vara ingångslön för ett jobb som städare. Troligare är dock en period av tillgångsprisras. Och det kommer ju alltid med en ketchupeffekt, aldrig pö om pö.
Senast redigerad av Fri 2012-11-08 kl. 17:20.
2012-11-08, 20:02
Medlem
vGaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Vad händer med hyresrätterna om bubblan spricker?

Hyresrätter är ju köp- och säljbara på den kommersiella marknaden och inte direkt överförbar till småhus och bostadsrätter. Om vi dock förutsätter att samma extensiva tillgång på krediter också blåst upp priset på kommersiella fastigheter och denna kredittillgång plötsligt stryps borde det ju innebära att omsättningen (försäljningen och köpandet) av fastigheter minskar när köparen inte kan få krediter. Förutsatt att de som nu äger kommersiella fastigheter fortfarande kan få in pengar för att täcka utgifterna och långsiktigt tjäna pengar på dessa kommer vi inte märka av någon bubbla eftersom de helt enkelt inte kommer att sälja. Får någon ägare dock likviditetsproblem och behöver sälja av fastigheter till ett pris som helt enkelt inte överstiger lånen för samma hus kommer marknaden dock att rasa.

Som hyresgäst tror jag dock inte att du kommer att märka av det mer än i termer av höjd hyra och kanske en något snålare bedömning till underhåll och renovering i första hand.
2012-11-08, 20:12
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Några korta frågor

I ett värsta scenario har alltid finansbubblor fallit drygt 34% från toppen enligt fibonaccital som
brukas inom teknisk analys. Vid den nivån brukar de första köparna dyka upp när marknaden är i fritt fall.

Huruvida vi får fritt fall eller ej är en annan fråga.
2012-11-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Hittade en kommentator på DI, som anser att det är helt ok att vi ska hänga med och supa i samma takt som vår omvärld. Är han i förnekelse eller har han en poäng?

Här är hans inlägg på DI:
Det är inte ens värt att kommentera. Kolla pa hur huspriserna utvecklats, sedan tittar du pa hur köpkraften utvecklats. Har han rätt skulle en städare behöva tjäna langt över 100k brutto i dag...
2012-11-08, 22:09
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
1. 100%
2. Svårt att säga. Jag tror att det håller på att vända nedåt just nu, men sånt här kan lätt dra ut på tiden flera år. När man försöker spekulera i priser så märker man att de mest bara är ganska oförändrade hela tiden, men sen pang plötsligt... Fortsatt uppgång är dock utesluten nu, räntan är i botten och världskonjunkturen kan inte gå uppåt precis, annars äter jag upp min hatt!
3. En tredjedel, minst. Notera dock att vi kan få, om våra planekonomiska byråkrater så beslutar, hög prisinflation, så att mat och energi m.m. stiger med 10+% om året. Det är i ett sånt scenario bostadspriserna relativt den allmänna prisutvecklingen som jag syftar på. För 100 år sen kunde man betala sin månadshyra för en lägenhet i centrala Stockholm med ett 20:kronors mynt av guld. Så medelvillan som idag kostar 3½ miljon kommer säkert att kosta 10 miljoner om 10 år, men 10 miljoner kommer då att vara ingångslön för ett jobb som städare. Troligare är dock en period av tillgångsprisras. Och det kommer ju alltid med en ketchupeffekt, aldrig pö om pö.

Räntan är inte i botten, går lätt att sänka till ca 75% av vad den är nu, så var det 2009.
2012-11-08, 22:35
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Några korta frågor

1. 100%, alla bubblor spricker, sen handlar det snarare om med vilken kraft de spricket. Cykler går alltid upp och ner när det gäller priser på tillgångar, det intressanta är hur snabbt de förändras och hur oväntad förändringen är.

2. Tror det sker just nu och har skett ett tag. Som jag har förstått det så har bostäderna inte extrema överpriser egentligen, och har gått ner en bit om man räknar relativt andra tillgångspriser. Dels måste man ju säga att vi inte byggt speciellt mycket bostäder och det främst i centrala storstäderna som priserna rusat där det inte går att bygga speciellt expansivt. Till skillnad från USA där man kunde smälla upp obegränsat med villaområden utanför städerna, vi vill ju bo i centrala städerna men amerikaner vill bo i suburbs.

3. Tror 20% kanske kan bli väldigt mycket mer dock om arbetslösheten drar iväg uppåt och folk får svårt att klara av räntebetalningarna/att amortera pga bortfallen inkomst.
2012-11-08, 22:44
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
1. 100%

Du tror alltså på en inflation boråt 10% om året av en riksbank som har som mål att nå 2% men just nu skjuter under i genomsnitt.
Om de lyckas få upp inflationen till 2% så kommer din 3,5 miljonersvilla kosta 3,5 * (1,02^10) = 4,26648047 miljoner kronor om tio år. Dessutom så hade en sådan inflation ätit upp en stor del av hushållens lån.

år 1970: 7,0 %
år 1980: 13,8 %
år 1990: 10,5 %
år 2000: 1,0 %
år 2001: 2,4 %
år 2002: 2,2 %
år 2003: 1,9 %
år 2004: 0,4 %
år 2005: 0,5 %
år 2006: 1,4 %
år 2007: 2,2 %
år 2008: 3,4 %
år 2009: -0,3 %
år 2010: 1,3 %
år 2011: 2,6 %
2012-11-09, 01:45
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
För alla som får sparken är överbelånade BRF/Villa ägare ?

Nej?
2012-11-09, 03:41
Medlem
RastaFelixs avatar
Har 80k kvar på mitt bostadslån, har precis pengar att betala bort lånet med.

Dumma frågan är, tjänar jag mer eller mindre på att betala bort det nu? Eller spelar det ingen roll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in