Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Då jag är 70-talist så var jag med rätt bra på den tiden. Var det något speciellt du tänkte på? Avser du hjälpa vår vän privateinterest med att förklara varför en majoritet av svenskarna skulle behöva gå från hus och hem? Eller varför den där ökända fastigheten i GBG skulle vara representativ för marknaden i stort? Eller var det något annat du hade i åtanke?
Reagerade på att du skrev "extremfall" om fastigheten i GBG, när det i själva verket var mycket vanligt förekommande på 90-talet att föreningar konkade (90-talet är inte mer än ca 15 år bakåt). Idag har många nybildade föreningar (i synnerhet nybyggen) skrämmande dålig ekonomi och skulle gå omkull om räntan gick upp ett par procent. Många nybyggen klassar jag som bondfångeri, då Svenne inte förstår att han inte köper en lägenhet, utan en andel i en ekonomisk förening och föreningens ekonomi är oerhört skör. Byggbolagen maxbelånar helt enkelt föreningarna eftersom det är ren vinst rätt in i bolagen.
På 90-talet drabbades många privatpersoner mycket hårt och förlorade allt dom ägde (bostaden) och en del är skuldsatta än idag. Idag är folk mycket högre belånade än då och en krasch nu vore en katastrof. Dock tror jag inte på krasch och jag börjar mer och mer luta åt att skuldkrisen kommer lösas med hög inflation medan det från officiellt håll påstås att den är mycket låg. Om inflationen är 7% och du får låna till 3% ska du självklart maxbelåna dig. Låna är det nya spara

Varje gång det drar ihop sig till problem trycker FED och ECB nya pengar och löser problemet, jag ser inte att det kommer sluta än på några år. Följdeffekterna kommer självklart bli inflation och de med reella tillgångar (t.ex. bra bostäder) blir vinnare.