2012-03-14, 11:02
Medlem
Rois avatar
Tror det hade varit mer intressant att jämföra hur många som hamnar under vatten vid x% höjd ränta, med hur många hus som för nuvarande ligger ute på marknaden, eller hur många som byter ägare varje år.
2012-03-14, 11:22
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
BARA en tredjedel? BARA?

Ja BARA. Med tanke på att man får låna 85% av värdet så kan vi således konstatera att 2/3-delar lånar mindre än 80%. Är inte det en bra siffra?

Citat:
Det är inte så att bara för att 66% klarar av en ränta på högre än t ex 7% (exempel) så är de helt säkra när resterande 33% INTE får råd och tvingas sälja.

Nu blandar du ihop siffrorna. Det rör sig alltså inte om att 33% inte skulle ha råd med en ränta på 7% utan att om värdet på deras bostäder faller med 20% så överstiger lånet värdet på huset.

Tvärtom så säger man att det bara är 7% som inte skulle klara en fördubbling av räntan.
2012-03-14, 11:23
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Tror det hade varit mer intressant att jämföra hur många som hamnar under vatten vid x% höjd ränta, med hur många hus som för nuvarande ligger ute på marknaden, eller hur många som byter ägare varje år.

Jo den siffran presenteras också. 93% klarar av en fördubbling av ränta.
2012-03-14, 14:44
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jo den siffran presenteras också. 93% klarar av en fördubbling av ränta.
Ah, nu måste jag bara ta reda på av hur många husägare det finns, hur många hus som byter ägare varje år och hur trenderna för objekt ute på marknaden ser ut.

Eller så hinner någon som faktiskt har användning för informationen före...

Edit: Något annat intressant hade varit att kolla på hur stor del räntan är utav folks totala levnadsomkostnader. På så sätt hade man nog kunnat säga en prisnivå där en ny ränta innebär samma utgifter som tidigare. Fast då lär man hamna lite högt, eftersom det förmodligen tillkommer en psykologisk effekt.
Senast redigerad av Roi 2012-03-14 kl. 14:49.
2012-03-14, 15:35
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Då jag är 70-talist så var jag med rätt bra på den tiden. Var det något speciellt du tänkte på? Avser du hjälpa vår vän privateinterest med att förklara varför en majoritet av svenskarna skulle behöva gå från hus och hem? Eller varför den där ökända fastigheten i GBG skulle vara representativ för marknaden i stort? Eller var det något annat du hade i åtanke?
Reagerade på att du skrev "extremfall" om fastigheten i GBG, när det i själva verket var mycket vanligt förekommande på 90-talet att föreningar konkade (90-talet är inte mer än ca 15 år bakåt). Idag har många nybildade föreningar (i synnerhet nybyggen) skrämmande dålig ekonomi och skulle gå omkull om räntan gick upp ett par procent. Många nybyggen klassar jag som bondfångeri, då Svenne inte förstår att han inte köper en lägenhet, utan en andel i en ekonomisk förening och föreningens ekonomi är oerhört skör. Byggbolagen maxbelånar helt enkelt föreningarna eftersom det är ren vinst rätt in i bolagen.

På 90-talet drabbades många privatpersoner mycket hårt och förlorade allt dom ägde (bostaden) och en del är skuldsatta än idag. Idag är folk mycket högre belånade än då och en krasch nu vore en katastrof. Dock tror jag inte på krasch och jag börjar mer och mer luta åt att skuldkrisen kommer lösas med hög inflation medan det från officiellt håll påstås att den är mycket låg. Om inflationen är 7% och du får låna till 3% ska du självklart maxbelåna dig. Låna är det nya spara
Varje gång det drar ihop sig till problem trycker FED och ECB nya pengar och löser problemet, jag ser inte att det kommer sluta än på några år. Följdeffekterna kommer självklart bli inflation och de med reella tillgångar (t.ex. bra bostäder) blir vinnare.
Senast redigerad av Gargamelik 2012-03-14 kl. 15:39.
2012-03-15, 03:26
Medlem
Gargameliks avatar
Taget från DI.se kommentar
Citat:
218. Jag har ett förslag

Hej kära läsare

Jag håller på att starta ett nytt politiskt parti, Myspartiet, och jag har några ekonomiska förslag:

* stopp för amorteringar
* negativ ränta
* mer bidrag
* slopa kravet på kontantinsats
* mer RUT & ROT
* en ny statlig bank som ej kollar ekonomin

Vad säger ni? Jag känner att jag ligger rätt i tiden.
Kjell-Åke Jeltsin
2012-03-16, 16:36
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/bra-intervju-med-michael-wold-i-di.html

Wolf är oroad av svenska bomarknaden och Swedbank har avsiktligt backat tillbaka med utlåningen, likaså de andra förutom SEB som förra året inte märkte att de andra backade tillbaka och SEB "råkade" ta en 40%+ marknadsandel av svenska bolånen 2011. Då detta korrelerade med pristoppen 2011 kan man troligen anta att en stor del av dessa lån är mer riskabla en andra. SEB har nu vaknat och även backat tillbaka dom. Har du nu ett bra, fast jobb men inget annat att komma med, kan du t.ex. glömma att förhandla om räntan, det är listpris som gäller. Ryktet är att detta gäller de samtliga 4 storbankerna.
Som sagt, SEB stryper utlåningen, man är inte längre intresserade av alldeles för billiga, osäkra lån:
http://di.se/Artiklar/2012/3/16/261992/SEB-bromsar-bolaneoffensiv/?sr=23&tr=301330&rlt=0
2012-03-16, 17:41
Medlem
Citat:
Som sagt, SEB stryper utlåningen, man är inte längre intresserade av alldeles för billiga, osäkra lån:
http://di.se/Artiklar/2012/3/16/261992/SEB-bromsar-bolaneoffensiv/?sr=23&tr=301330&rlt=0

Kredittillgången stryps allt mer och Bubblans fundamenta försvinner gradvis om än lite i taget, vi har nu en definitivt pysande Bostadsbubbla i Sverige.

Det mest intressanta med strypandet av kredittillförsel är att det nu blir väldigt svårt att sälja objekt som tilltalar förstagångsköpare (främst BRF i prisklassen 1-3miljoner i storstäder).
2012-03-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Kredittillgången stryps allt mer och Bubblans fundamenta försvinner gradvis om än lite i taget, vi har nu en definitivt pysande Bostadsbubbla i Sverige.

Det mest intressanta med strypandet av kredittillförsel är att det nu blir väldigt svårt att sälja objekt som tilltalar förstagångsköpare (främst BRF i prisklassen 1-3miljoner i storstäder).

Bostadsrätterna i Uppsala (storstad) stiger fortfarande och 1-2or för ungefär 1-2 miljoner går åt som smör, hög tryck på alla visningar, känns som man pratat om denna bubbla länge nu. Känns mer som att folk har mer pengar. Min generations föräldrar har ju varit med om en extrem uppgång på priset, så folk har oftast föräldrar som kan sätta in en stor summa också.
2012-03-19, 09:50
Medlem
Citat:

Det noteras att du hittade brasa och dråsa tråden. Tråden om en fastighetsaffär som slutar i mordbrand.

Kan deras agerande vara en indikation på att luften gått ur marknaden, särskilt på dyra objekt?
Kan det vara så att alla som tror på att priserna är stabila har inte, de facto varit på banken och behövt låna?

Utbud och efterfrågan är nonsens, jättemånga vill ha bostad i U S A men bor folk i bilen eller på gatan. Vad folk efterfrågar har inte med saken att göra. Allt handlar om finansiering, särskilt i dagens Sverige.
Det slutade illa när doktorerna efterfrågade men inte kunde få fram pengar.
2012-03-19, 10:03
Medlem
Här är en intressant tråd som berör ämnet:

https://www.flashback.org/t1820411

Kommer höjda bensinpriser ytterligare pressa upp efterfrågan på bostäder inne eller precis i närheten av städer?
2012-03-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skillnaden blir ändå ganska stor om man jämför:

1. Bo inne i staden med god kollektivtrafik

vs

2. Bo 4-5 mil utanför staden med hopplös kollektivtrafik.

Det blir många tusenlappar i månaden man man räknar bensin och parkering.

När medelsvensken börjar komma upp med egna teorier för att bevisa att priserna kommer fortsätta uppåt föralltid efter att t.om laim-stream media övergett illusionen om evigt växande bostadspriser - då vet man att nedgången börjar kännas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in