Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Det är überklassen som bor på östermalm ju. Är det inte fler som köper med egna pengar än lånade? Jämfört med andra områden alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Det är det säkert, men det utgör fortfarande en klar minoritet enligt min erfarenhet. Dessutom är det ekonomiskt osunt att pytsa in flera millar kontant för en lägenhet när räntorna är sa pass laga.
Dessutom tror jag att du överskattar skillnaden (bade i pris och i folks ekonomi) mellan olika omraden i Stockholms innerstad.
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Erfarenhet? Går man omkring runt fältöversten ser man mest pensionärer, som jag inte tror köpte lägenheten vare sig igår eller förrgår, och piffiga blonda flickor som fått lägenheten av pappa. Kan hända att pappa har lånat.
Borde gå att få tag på statistik. Någon som har några tips om var man skulle kunna leta?
Lokaltidningen har en (väldigt kortfattad) statistik varje vecka.
Belåningsgrad Snittlån Snittpris/m2
Vasastan: 77,0% 3 165 000 62 833
Södermalm: 71,6% 2 579 000 59 264
Kungsholmen: 83,8% 2 111 000 55 885
Östermalm: 71,9% 2 274 000 61 282
Snittpriserna varierar alltid lite beroende på vad för sorts objekt som sålts senaste tiden, men inte så mycket. Vad man kan se som några i tråden inte trodde på när det tidigare diskuterats är att Vasastan har tagit över från Östermalm i snittpris mer m2. Detta har varit genomgående senaste året eller två åren, inte bara i den tidningen jag råkade ha liggandes.
Vasastadsborna verkar även vara hårdast belånade om man tittar på både belåningsgrad i % och total lånesumma, medans Östermalmsborna är lägst belånade.
Rent spontant tror jag även det är mer stora lägenheter på Ö-malm jämfört med de andra stadsdelarna och då skulle detta stämma än mer (jag tror innehavarna av mindre lägenheter är högre belånade än de flesta, medans det faktiskt stämmer med blåhåriga tanter i stora betalda lägenheter).
Kungsholmsborna har visserligen procentuellt högst belåningsgrad, vilket antagligen beror på att det är mindre lägenheter i snitt och alltså fler yngre ensamhushåll.
(Sorry för att tabellen jag försökte få till inte funkade. Sjukt störande att mellanslag inte registreras. Ska man behöva kunna HTML för att skriva ett foruminlägg?)