2012-11-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Huspriserna har ju stigit något så löjligt enormt. Radhuset mina föräldrar köpte på 90-talet för 1.75 mille är idag värt 6 miljoner sett till vad identiska radhus sålts för på samma gata.

Kraschen känns oundviklig, eller finns det någon möjlighet att allting stabiliserar sig? På vilka sätt kan den här ohållbara situationen lösa sig utan att allt för många finansiella offer skördas? Jag undrar verkligen...
Skulle de köpt 90, 91 skulle skillnaden varit mindre. Manga verkar glömma bort att det var en riktig krasch för 20 ar sedan, sa när man snackar om hur priserna förändrats sedan 90-talet sa maste man komma ihag att de lag pa en bottenniva da i sviterna efter en krasch och förlorat förtroende.
2012-11-01, 22:58
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Huspriserna har ju stigit något så löjligt enormt. Radhuset mina föräldrar köpte på 90-talet för 1.75 mille är idag värt 6 miljoner sett till vad identiska radhus sålts för på samma gata.

Kraschen känns oundviklig, eller finns det någon möjlighet att allting stabiliserar sig? På vilka sätt kan den här ohållbara situationen lösa sig utan att allt för många finansiella offer skördas? Jag undrar verkligen...

Det krävs "hög" arbetslöshet (15%+, beroende på hur man räknar), "hög ränta" (7-8%+) eller ngn stor politisk förändring för krasch tror jag.
2012-11-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
var i helvete får man betala 6 mille för ett radhus? Länka gärna till liknande objekt =)
Kollade på ett radhus, dock bara 75m2, men det va riktigt fint och bra läge, det gick för 1.8. Vad är det för storlek på ett för 6mille?
Fan för 6 mille får man en fin villa nära havet ett par mil utanför gbg.. galet.
Jag haller med om att det verkar högt för ett radhus, men i en närförort till Stockholm kan det säkert stämma. Prisnivaerna (tidigare och nuvarande) ligger nämligen i paritet med normala villor runt tva mil utanför Stockholm...
2012-11-01, 23:06
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
var i helvete får man betala 6 mille för ett radhus? Länka gärna till liknande objekt =)
Kollade på ett radhus, dock bara 75m2, men det va riktigt fint och bra läge, det gick för 1.8. Vad är det för storlek på ett för 6mille?
Fan för 6 mille får man en fin villa nära havet ett par mil utanför gbg.. galet.

Det är Stockholm vi pratar om, ja.

Kan inte hela den här situationen lösa sig på ett "bra" sätt, eller är kraschen oundviklig? Inte för att jag själv skulle sitta i en personlig kris, inte mina päron heller, men jag undrar jag ändå...
2012-11-01, 23:16
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Svenneradhus på Lidingö och Bromma Trädgårdsstad går för 7-8M och de för 7M är inte alls top notch utan kan tvärtom vara smårisiga men ligger i attraktivt område. Välkommen till Stockholms medelklassbubbla
Över 8M+ får du ett mindre fristående hus, men absolut inget speciellt, snarare bare minimum. För 9-10M+ får du ett fint hus utan större renoveringsbehov.

Skillnaden i kvalitet på hus om du lägger på "bara" 3M på den här nivån blir väldigt markant, eftersom folk maxbelånar sig och 7M+ är det många som "har råd" med, men inte lika många 10M+.
2012-11-01, 23:39
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Vet inte hur vanligt det är men min pappa berättar om bekanta som belånar bostaden för att kunna konsumera och ha kul. De ser ingen anledning till att lämna något arv efter sig. Han håller tydligen med. Jag har inte väntat mig något arv efter honom så jag tar det hela med ro.
Jag har sett många resonera så här, älskar era föräldrar inte er? Jag har inte tänkt supa bort mina barns arv, jag vill att dom ska få det så bra i livet på alla sätt utan att curla dom för mycket. Självklart unnar jag mig saker, men jag har inte tänkt köra refinance på huset bara för privat lyxkonsumtion.
2012-11-01, 23:42
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Men... I Fältöversten har ingen ägt sin lägenhet längre än i nagra ar, och köpcentrumet har ju noll dragningskraft för ungdomar. Hela det omradet av Östermalm (runt Karlaplan) i sig är ju som dödens väntrum, alla under 80 som bor där hänger ju gäng i andra delar av stan eller pa innergardarna
Hehe, finns ju G-punkten!
2012-11-01, 23:45
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Nej det är nog inte särskilt många yrken. Men oavsett detta om jag ska illustrera vad jag menar, så sitter folk idag med i genomsnitt kanske 2 mkr i lån för att ta ett exempel. Det är väl ungefär normalt idag. Om vi då utgår från att de aldrig amorterar. Räntekostnaden måste de ha råd med alltid ju...
....
Hela det här resonemanget förutsätter att du får behålla jobbet livet ut och aldrig blir långtidssjuk/råkar ut för en olycka.
2012-11-01, 23:56
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:

Det finns många roliga objekt på Hemnet som illustrerar detta så tydligt, objektet kostar 8M, men möbleringen består av tjock-TV från -95, brun skinnsoffa, IKEA-möbler, kök i plast, badrum från 90-talet med plastmatta, vitt kakel och blå border etc

Det kan absolut bli så att man globalt kommer försöka tokinflatera bort skuldkrisen, då kommer BLT bli vinnare. Annars är det självklart krasch, nu behövs det bara att någon enda variabel ändras, massuppsägningar, höjd ränta, slopat ränteavdrag, amorteringskrav etc. Svenska bomarknaden har dock blivit too big to fail, så politikerna kommer göra allt för att förhindra det (om inte annat av egenintresse då många bor i attraktiva områden och är belånade privat).
2012-11-02, 00:08
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Svenneradhus på Lidingö och Bromma Trädgårdsstad går för 7-8M och de för 7M är inte alls top notch utan kan tvärtom vara smårisiga men ligger i attraktivt område. Välkommen till Stockholms medelklassbubbla
Över 8M+ får du ett mindre fristående hus, men absolut inget speciellt, snarare bare minimum. För 9-10M+ får du ett fint hus utan större renoveringsbehov.

Skillnaden i kvalitet på hus om du lägger på "bara" 3M på den här nivån blir väldigt markant, eftersom folk maxbelånar sig och 7M+ är det många som "har råd" med, men inte lika många 10M+.

Du som har koll, hur långt från dessa 6-8m radhus måste man åka för att få en schyst villa för 3 mille?
För mig är det självklart att man betalar stort för att bo mitt i centrum, men när måste ta bilen in till stan, kan man ju lika gärna åka 15 min extra...
2012-11-02, 00:36
Avslutad
Citat:
Det är überklassen som bor på östermalm ju. Är det inte fler som köper med egna pengar än lånade? Jämfört med andra områden alltså.

Citat:
Det är det säkert, men det utgör fortfarande en klar minoritet enligt min erfarenhet. Dessutom är det ekonomiskt osunt att pytsa in flera millar kontant för en lägenhet när räntorna är sa pass laga.

Dessutom tror jag att du överskattar skillnaden (bade i pris och i folks ekonomi) mellan olika omraden i Stockholms innerstad.

Citat:
Erfarenhet? Går man omkring runt fältöversten ser man mest pensionärer, som jag inte tror köpte lägenheten vare sig igår eller förrgår, och piffiga blonda flickor som fått lägenheten av pappa. Kan hända att pappa har lånat.

Borde gå att få tag på statistik. Någon som har några tips om var man skulle kunna leta?

Lokaltidningen har en (väldigt kortfattad) statistik varje vecka.

Belåningsgrad Snittlån Snittpris/m2
Vasastan: 77,0% 3 165 000 62 833
Södermalm: 71,6% 2 579 000 59 264
Kungsholmen: 83,8% 2 111 000 55 885
Östermalm: 71,9% 2 274 000 61 282

Snittpriserna varierar alltid lite beroende på vad för sorts objekt som sålts senaste tiden, men inte så mycket. Vad man kan se som några i tråden inte trodde på när det tidigare diskuterats är att Vasastan har tagit över från Östermalm i snittpris mer m2. Detta har varit genomgående senaste året eller två åren, inte bara i den tidningen jag råkade ha liggandes.

Vasastadsborna verkar även vara hårdast belånade om man tittar på både belåningsgrad i % och total lånesumma, medans Östermalmsborna är lägst belånade.

Rent spontant tror jag även det är mer stora lägenheter på Ö-malm jämfört med de andra stadsdelarna och då skulle detta stämma än mer (jag tror innehavarna av mindre lägenheter är högre belånade än de flesta, medans det faktiskt stämmer med blåhåriga tanter i stora betalda lägenheter).

Kungsholmsborna har visserligen procentuellt högst belåningsgrad, vilket antagligen beror på att det är mindre lägenheter i snitt och alltså fler yngre ensamhushåll.

(Sorry för att tabellen jag försökte få till inte funkade. Sjukt störande att mellanslag inte registreras. Ska man behöva kunna HTML för att skriva ett foruminlägg?)
2012-11-02, 08:34
Avslutad
Citat:
Dessutom är det inte sa att bara för att man bor pa Östermalm sa har man större marginaler pa sina lan än dem som bor nagon annanstans... Folk lanar och spenderar vad de har rad med, att du har rad att lana sex millar till en lya pa Östermalm gör dig inte mer immun mot räntechocker än en 22-aring i en lägenhet pa under millen i Solna.

Nja, gamla bostadsrättsföreningar är generellt inte lika skuldsatta som nya?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in