Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Nej det är inte riktigt samma sak. Problematiken här är att du vid en försäljning måste du köpa en ny lägenhet. Eller om du har riktigt tur, få en likvärdig hyresrätt vilket dock är ovanligt.
Som sagt, köper du då en lägenhet i samma veva som du säljer så har du faktiskt tjänat ingenting. Inte ett öre. Tvärtom. Plötsligt får du betala högre ränta om du nu tar lån för den.
Ojojoj mycket förutfattade meningar här. Nu utgår du igen att bara för att man investerar i en bostad så vill man bo i den. Du verkar endast se investeringar i bostäder som ett boende, och inte en tillgång som man genererar passiva intäkter på.
Personligen ser jag mer en lägenhet som en investering, jag behöver inte köpa en ny lägenhet att bo i bara för att jag säljer, då jag inte bor i lägenheten som jag äger.
Som sagt... Att säga att det inte spelar någon roll att lägenhetspriserna minskar i värde är dumt. Jag menar; om du investerar 100.000 SEK i en lägenhet och får 0% avkastning, eller mindre i avkastning; så kan det ju aldrig vara en bra investering.
Men visst... Om du vill tänka på hur den "dyrare lägenheten" i framtiden blir billigare, och känna dig trygg med det. Så go ahead. Varför tar du inte ett lån på ett par miljoner och köper ett lägenhetshus med 20 lägenheter i?
EDIT: Åh herregud, missade sista delen. Du säger att det inte går att tjäna pengar på att sälja en lägenhet och samtidigt köpa en ny. Snälla...
SJÄLVKLART kan man tjäna pengar på bostadsmarknaden. Ditt påstående är exakt samma sak som att säga att man inte kan sälja en aktie och gå plus på en annan, som om hela aktiemarknaden följer snittet på börsen.
Köper du en undervärderad lägenhet och säljer den efter en värdeökning så går du plus. Men även om du inte kan räkna med en värdeökning så kan du fortfarande tjäna pengar på en eventuell hyra.
Du tror att alla bolag som hyr ut lägenheter eller fastigheter går +-0?