2012-11-01, 14:12
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Banken har en fordran på dödsboet. Dödsboet måste betala den efter förmåga. Om dödsboet inte kan betala hela skulden avskrivs resten. (Och i det fallet har då dödsboet 0 SEK kvar och arvingarna ärver inget).

Så banker har historiskt varit restriktiva med att låna ut till gamlingar. Så (S) lösning för gamlingar som hade svårt att betala fastighetsskatt att belåna fastigheten var inte så genomtänkt.

Nu ska vi inte göra detta till en politisk diskussion men jag kan inte låta bli att göra den reflektionen att (S) verkade bry sig mer om skatteintäkterna än pensionärerna.
Vet inte hur vanligt det är men min pappa berättar om bekanta som belånar bostaden för att kunna konsumera och ha kul. De ser ingen anledning till att lämna något arv efter sig. Han håller tydligen med. Jag har inte väntat mig något arv efter honom så jag tar det hela med ro.

Nu vet jag inte hur det var tidigare. Men om man utgår ifrån en generell attitydförändring hos köttberget så kommer även detta ge ett uppsving nu med en motreaktion om ett par årtionden.
Det borde även ge en starkare reaktion på eventuell prisnedgång.
2012-11-01, 14:13
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Jag har arbetat med flera mäklarfirmor som arbetar med (bland annat) Östermalm. Vad du ser när du gar omkring säger mycket lite om hur det ser ut när det gäller de boende och deras ekonomi, kan jag avslöja... Det är jävligt mycket yta. Visst finns det rika jävlar som strör pengar omkring sig, men det finns även en hel del kotlettfrillor som brummar runt i en leasad firmabil och syns pa varenda uteservering som knappt har rad med sin tvaa pa 60 kvadrat.

Den där myten om att Östermalm skulle vara fullskitet med massa rika käringar som sitter pa gigantiska paradvaningar är just det - en myt. De finns självklart, men inte i den utsträckning som sa manga verkar tro.

Dessutom är det inte sa att bara för att man bor pa Östermalm sa har man större marginaler pa sina lan än dem som bor nagon annanstans... Folk lanar och spenderar vad de har rad med, att du har rad att lana sex millar till en lya pa Östermalm gör dig inte mer immun mot räntechocker än en 22-aring i en lägenhet pa under millen i Solna.

Sa nej, fina och populära omraden inne i Stockholm kommer inte vara opaverkade av en eventuell krasch. De var inte immuna för 20 ar sedan när priserna var mycket lägre än i dag, varför skulle de vara det i morgon?
Som sagt min bild är ett det bor mest pensionärer i området. Rika eller inte har jag svårt att se på dem. Bara skrynkliga.
2012-11-01, 14:33
Medlem
birgerburgers avatar
Eftersom jag är en flitig tradera-användare och har fler än 2000 avslut (både köp och sälj) på denna auktionssida så har man lärt sig ett och annat om hur irrationellt människor tenderar att agera när det kommer till budgivningar.

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en anledning till att mäklarna använder sig av öppna budgivningar eftersom dessa resulterar i förändrad betalningsvilja mitt under den pågående budgivningen. Det är precis även just den mekanismen som blåser upp IT-bubblor, tulpan-bubblor och bostadsbubblor eftersom ingen köpare gör, eller ens kan göra, en självständig värdering. Värderingen baseras helt och hållet på hur högt ANDRA personer värderar bostaden som i sin tur beror på hur högt andra personer värderar bostaden.

På Tradera kan man se detta fenomen i aktion. T.ex. hur en produkt kan vara utannonserad för X kr i flera veckor eller månader utan att någon är intresserad. Väljer man då istället att sänka utgångspriset till ½X så kommer intressenterna att börja bjuda och slutpriset kan mycket väl hamna på 2X eller t.o.m. 3X. Detta är mäklarna såklart alldeles medvetna om, vilket också är anledningen till att man gärna använder sig av lockpriser.

Om du funderar en stund så kan du föreställa dig det själv: Ett fritidshus annonseras ut för 300 000kr är du beredd att köpa det rakt av? Eller hade du känt dig tryggare med att köpa huset för 600 000kr och om du samtidigt har vetskap om att någon annan är villig att köpa det för samma pris?
2012-11-01, 14:58
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Håller med. De flesta som köper 3M objekt har inte ens så bra ekonomi.

Faktiskt inte! Jag har en belåning på 3 miljoner t.ex. högre kapitalinsats men ändå.

Citat:
Många tror att alla på Östermalm är rika, visst, det finns en hel del riktigt rika personer där som har cash:at sina våningar. Dock är majoriteten belånade, i många fall även väldigt högt belånade eftersom de har god ekonomi och har råd att/får låna mycket. Många jobbar också inom finans/bank och får ännu fördelaktigare lån/ränta och har råd att låna ännu mer. Det är just övre medelklassen som fått låna mest. Östermalm är stadsdelen som kommer sjunka sist, men som sagt är många högt belånade och många hade inte haft råd att köpa sin egen bostad idag om dom inte haft den i 10-20 år.

Glöm inte bort att en STOR del av lägenheterna på Östermalm är hyresrätter. Det skulle förvåna mig kraftigt om det inte är större del hyresrätter på östermalm än andra stadsdelar.
I övrigt håller jag med dig!
2012-11-01, 15:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Eftersom jag är en flitig tradera-användare och har fler än 2000 avslut (både köp och sälj) på denna auktionssida så har man lärt sig ett och annat om hur irrationellt människor tenderar att agera när det kommer till budgivningar.

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en anledning till att mäklarna använder sig av öppna budgivningar eftersom dessa resulterar i förändrad betalningsvilja mitt under den pågående budgivningen. Det är precis även just den mekanismen som blåser upp IT-bubblor, tulpan-bubblor och bostadsbubblor eftersom ingen köpare gör, eller ens kan göra, en självständig värdering.
Nej, du har helt fel!
Prisbubblor uppstår p.g.a. ökad penningmängd. Det var särskilt tydligt med Tulipmania, och det är väldigt tydligt också på Sveriges bostadsmarknad. Fler krediter skapas till lägre ränta. Därför bjuder folk mer.Micro market structure i auktioner är ett helt annat slags fenomen, det kan inte få priset på tillgångsslag X att stiga i allmänhet mer än på andra tillgångsslag.

Det är Riksbankens planekonomiska lågräntediktat som skapat kreditexplosionen som orsakat bolånebubblan. De är ju helt öppna med det och kallar detta för "stimulans". Målet är att maximera konsumtionen och illusionen av tillgångars värde nu, på bekostnad av konsumtion och tillgångar i framtiden. Verktyget för denna omfördelning från det långsiktiga till det kortsiktiga kallas för "skuld". och det är Riksbankens mål att maximera skulderna genom att diktera att räntan alltid måste vara för låg.
2012-11-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Som sagt min bild är ett det bor mest pensionärer i området. Rika eller inte har jag svårt att se på dem. Bara skrynkliga.
Men... I Fältöversten har ingen ägt sin lägenhet längre än i nagra ar, och köpcentrumet har ju noll dragningskraft för ungdomar. Hela det omradet av Östermalm (runt Karlaplan) i sig är ju som dödens väntrum, alla under 80 som bor där hänger ju gäng i andra delar av stan eller pa innergardarna
2012-11-01, 15:31
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
H*n får en schysst lya för 3 miljoner också. 67% belåning är inte så jävla blodigt och med 25 netto klarar h*n räntor, och avgift utan problem. En bra amorteringtakt också.

Men då ska man prioritera sitt boende såklart!

Jag har planer på att amortera så mycket som bara går, har inga speciella intressen, varken öl, brudar eller bilar. Kommer nog kunna amortera 6-10.000 varje månad förhoppningsvis.

Då kommer det alltså ta cirkus 100 månader att betala av allting, knappt tio år, hur kan folk inte få lånen avbetalda på 40 år? Vad lånar stockholmarna egentligen, hela boendet på fyra miljoner eller?
2012-11-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag har planer på att amortera så mycket som bara går, har inga speciella intressen, varken öl, brudar eller bilar. Kommer nog kunna amortera 6-10.000 varje månad förhoppningsvis.

Då kommer det alltså ta cirkus 100 månader att betala av allting, knappt tio år, hur kan folk inte få lånen avbetalda på 40 år? Vad lånar stockholmarna egentligen, hela boendet på fyra miljoner eller?
Du är 19 bast med en mille i insats, det är inte särskilt vanligt. Du är 19 bast med 25 000 i nettoinkomst där i stort sett precis hela din lön kan ga till boendet, det är inte heller särskilt vanligt. Manga som köper boende har familj och bil, och langt ifran en mille i insats. Da finns det inte 6 000-10 000 i manaden att lägga pa amorteringar.

Andra kanske tycker att 10 000 kronor i manaden gör bättre nytta när de investeras, sa räntekostnaden blir gratis, kanske kan man till och med amortera med hjälp av avkastning/vinst. Eller investera i högre livskvalitet genom att köpa lyxprylar. Alla är olika, men att utga fran att alla har samma förutsättningar som du har skriver jag av som ungdomligt oförstand.
2012-11-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
[b]

För att "inflationen" skall betala ditt lån, så kräver det att inflationen över den här tiden inte bara uppgår till din bolåneränta, utan den måste även överstiga den.

.

Jag har aldrig påstått att inflationen skulle helt amortera av lånen i framtiden, men lånens värde sett över tid minskar oavsett om vi bara har 0,5 % inflation per år så minskar lånets värde med 0,5 % per år om du inte amorterar ett öre. Om vi bara hade 0,000001 % inflation per år så skulle lånets värde ändå minska även fast du inte tror det.

Och sedan det där med att om räntan är 3 % på bolånet så måste inflationen vara mer än 3 % för att du inte ska förlora på att inte amortera... Det är ju ren okunskap för varenda människa begriper väl att bara en idiot amorterar väl med en bolåneränta på 3 % om de kan få avkastning på annat håll med säg 5 %.

Så länge bolåneräntorna är så låga så placerar jag hellre mina pengar någon annanstans. När det når break even- ja då slänger jag in kapitalet på amortering, men bara då.
2012-11-01, 22:07
Medlem
Citat:
Det är många BLT som argumenterar på det här sättet, det dom helt har missat är att deras föräldrars löner ökade med 10% per år pga massiv löneinflation. Om du tittar på världen och Sverige idag, hur många yrken kan räkna med 10% löneökning per år i 10-20 år?

Nej det är nog inte särskilt många yrken. Men oavsett detta om jag ska illustrera vad jag menar, så sitter folk idag med i genomsnitt kanske 2 mkr i lån för att ta ett exempel. Det är väl ungefär normalt idag. Om vi då utgår från att de aldrig amorterar. Räntekostnaden måste de ha råd med alltid ju. Säg att räntan pendlar mellan 3 % - 8 % under dessa år, med ett genomsnitt på kanske 6 % eller så. De måste i dag ha en lönemarginal för bolåneräntan på mellan 5 000 kr i månaden vid 3 % ränta och 13 333 kr vid 8 % ränta. Nu har jag inte räknat med skattereduktionen, så i realiteten blir det mindre. Det skulle inte vålla två medelinkomsttagare några större problem kan jag inte tänka mig. Kan bli kännbart när vi kommer upp mot 10 % ränta men förhoppningsvis kanske de lägger undan i buffert när räntan är låg så de kan ta av när räntan är hög.

Okej, så långt räntekostnaden per månad. Den går alltså upp och ner med räntorna hela tiden. Sedan har vi då lönen per månad. Den går alltid uppåt för varje år. Sällan har man hört talas om någon som får lönesäkningar, jag har aldrig hört om det någonsin. Även om vi inte ens är i närheten av 10 % iga löneökningar så höjer de flesta människor sina löner under årens lopp.

Medan räntan hela tiden håller sig inom samma ungefärliga intervall 5000 - 13 333 som vi tog i exemplet. Om 30 år är förmodligen en räntekostnad på 13 333 kr något som inte är sådär särskilt kännbart alls. På den tiden kommer kanske räntor på ungefär 30 000 kr vara något som får folk att sova oroligt på natten.

För det här 2 mkr lånet vi hade så motsvarar denna räntekostnad en ränta på 18 %. Tror du det är så särskilt sannolikt att räntenivåerna kommer ligga på det i framtiden? Kanske på mycket kort sikt men inte över tid. Även då kommer den vid olika tidpunkter ligga på 3 % för även då kommer konjunkturer gå i cykler.

Så det där att folk i allmänhet inte kan hantera ett 2 mkr lån om de inte amorterar är bara BS. Klart de kan och de flesta skulle nog palla en ränta på 10 % om inte mer. Fast då får de nog börja snåla in lite förstås. Har man hus och lån så tillhör det nämligen vanligheterna att man buffrar upp i sparande och så vidare när räntorna är låga för att ta av sedan när de är högre. Sedan finns ju en del som amorterar av lånet som en typ av buffert istället men själv väljer jag som jag skrev ovan att välja sparform där avkastningen är högst. Det är inte politikernas uppgift att bestämma folks sparform.
2012-11-01, 22:49
Medlem
teflonpannan69s avatar
Huspriserna har ju stigit något så löjligt enormt. Radhuset mina föräldrar köpte på 90-talet för 1.75 mille är idag värt 6 miljoner sett till vad identiska radhus sålts för på samma gata.

Kraschen känns oundviklig, eller finns det någon möjlighet att allting stabiliserar sig? På vilka sätt kan den här ohållbara situationen lösa sig utan att allt för många finansiella offer skördas? Jag undrar verkligen...
2012-11-01, 22:55
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Huspriserna har ju stigit något så löjligt enormt. Radhuset mina föräldrar köpte på 90-talet för 1.75 mille är idag värt 6 miljoner sett till vad identiska radhus sålts för på samma gata.

Kraschen känns oundviklig, eller finns det någon möjlighet att allting stabiliserar sig? På vilka sätt kan den här ohållbara situationen lösa sig utan att allt för många finansiella offer skördas? Jag undrar verkligen...

var i helvete får man betala 6 mille för ett radhus? Länka gärna till liknande objekt =)
Kollade på ett radhus, dock bara 75m2, men det va riktigt fint och bra läge, det gick för 1.8. Vad är det för storlek på ett för 6mille?
Fan för 6 mille får man en fin villa nära havet ett par mil utanför gbg.. galet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in