Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det är många BLT som argumenterar på det här sättet, det dom helt har missat är att deras föräldrars löner ökade med 10% per år pga massiv löneinflation. Om du tittar på världen och Sverige idag, hur många yrken kan räkna med 10% löneökning per år i 10-20 år?
Nej det är nog inte särskilt många yrken. Men oavsett detta om jag ska illustrera vad jag menar, så sitter folk idag med i genomsnitt kanske 2 mkr i lån för att ta ett exempel. Det är väl ungefär normalt idag. Om vi då utgår från att de aldrig amorterar. Räntekostnaden måste de ha råd med alltid ju. Säg att räntan pendlar mellan 3 % - 8 % under dessa år, med ett genomsnitt på kanske 6 % eller så. De måste i dag ha en lönemarginal för bolåneräntan på mellan 5 000 kr i månaden vid 3 % ränta och 13 333 kr vid 8 % ränta. Nu har jag inte räknat med skattereduktionen, så i realiteten blir det mindre. Det skulle inte vålla två medelinkomsttagare några större problem kan jag inte tänka mig. Kan bli kännbart när vi kommer upp mot 10 % ränta men förhoppningsvis kanske de lägger undan i buffert när räntan är låg så de kan ta av när räntan är hög.
Okej, så långt räntekostnaden per månad. Den går alltså upp och ner med räntorna hela tiden. Sedan har vi då lönen per månad. Den går alltid uppåt för varje år. Sällan har man hört talas om någon som får lönesäkningar, jag har aldrig hört om det någonsin. Även om vi inte ens är i närheten av 10 % iga löneökningar så höjer de flesta människor sina löner under årens lopp.
Medan räntan hela tiden håller sig inom samma ungefärliga intervall 5000 - 13 333 som vi tog i exemplet. Om 30 år är förmodligen en räntekostnad på 13 333 kr något som inte är sådär särskilt kännbart alls. På den tiden kommer kanske räntor på ungefär 30 000 kr vara något som får folk att sova oroligt på natten.
För det här 2 mkr lånet vi hade så motsvarar denna räntekostnad en ränta på 18 %. Tror du det är så särskilt sannolikt att räntenivåerna kommer ligga på det i framtiden? Kanske på mycket kort sikt men inte över tid. Även då kommer den vid olika tidpunkter ligga på 3 % för även då kommer konjunkturer gå i cykler.
Så det där att folk i allmänhet inte kan hantera ett 2 mkr lån om de inte amorterar är bara BS. Klart de kan och de flesta skulle nog palla en ränta på 10 % om inte mer. Fast då får de nog börja snåla in lite förstås. Har man hus och lån så tillhör det nämligen vanligheterna att man buffrar upp i sparande och så vidare när räntorna är låga för att ta av sedan när de är högre. Sedan finns ju en del som amorterar av lånet som en typ av buffert istället men själv väljer jag som jag skrev ovan att välja sparform där avkastningen är högst. Det är inte politikernas uppgift att bestämma folks sparform.