Jag vet inte vad jag egentligen ska tycka om det faktum att mindre lägenheter ökat i värde (ensamstående så gissa er till resten

)
Vad spelar det ens för roll om de faller i värde? Jag börjar bli allt mer ambivalent inför hela situationen.
Vi lever i ett klimat där alla måste ha tak över huvudet, i alla fall under vintertid. Det är heller inte riktigt socialt accepterat att ligga på stranden och sova i flera månader under sommaren eller bygga en hydda mitt i parken. Frågan är då om eventuella prisfall eller prisökningar alls spelar någon roll för någon som inte spekulerar i lägenheter.
Vi kan väl börja med det mest iögonfallande påståendet: Bör du bry dig om din lägenhet förlorar värde i samma fart som andra lägenheter runtomkring ditt område eller det område du bor i?
Jag anser inte det.
Inte om du ej har ett väldigt högt lån och du riskerar att ta någon typ av blancolån om värdet faller för snabbt. Annars har du inget att förlora. Flyttar du så säljer du för ett lägre pris och köper en annan lägenhet för ett återigen lägre pris än det som båda relativt sett skulle kosta när du köpte din lägenhet.
Samma sak med en ökning av priset. Absolut samma sak fast tvärtom. Du säljer för högre och du köper för högre. Detta är ju grovt förenklat och bygger som sagt på att du köper samma sorts lägenhet eller villa i samma eller ett likvärdigt område. Men poängen kvarstår.
De enda som tjänar på eventuellt högre bopriser är bankerna, känns det som.
Jag börjar allt mer tro att om staten kunde stå för lågräntelån för alla hus- och lägenhetsägare i de fall att värdena börjar rasa och blancolångränsen närmar sig så har vi egentligen inget att frukta av prisfall -tvärtom.
Vad tycker ni?
Den enda situation som jag kan se som gynsam för en vanlig svensson är om denne är riktigt händig och vill bygga sig ett hem. Då har man lite att tjäna på en prisökning som är högre än kostnadsökning av eventuella material under samma period.