2012-03-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Och som sagt, vi som var med för 20 år sedan känner igen mönstret - folk vågar eller vill inte längre köpa bostadsrätter, och byggbolagen måste sälja kåkarna till hyresvärdar i stället. Till en bra mycket lägre värdering, dessutom.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1604036/Svara-tider-ger-fler-hyresratter-4-5-3-2-1.html

2012-03-07, 00:14
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Hur mycket skuld har din BR-förening per kvadratmeter?

Alla förstår nog inte vad du menar..
Men JM sänker typ 15% på nybyggt,aktien rasar,övriga byggbolag kommer garanterat följa efter.
Det känns nog inte så kul för många lånemiljonärer just nu.
2012-03-07, 19:24
Medlem
xertions avatar
Är på gång att sälja min lägenhet nu innan det brakar ihop. Känner att läget tillfälligt stabiliserats lite vilket ger möjlighet till försäljning.

En 2a i samma område som mig, med samma standard och ett par kvadratmeter större gick på 1.475.000 SEK häromveckan. Jag räknar med att få ca 1.300.000 SEK för min.

Inköpspris 800.000 SEK 2010. Det är en väldigt fin värdeökning.

Värdeökningen beror dock inte på en extrem bostadsbubbla utan snarare att det var ett bra objekt för mig att köpa. Storleken var felsatt i papprena, så vad som egentligen var en 2a såldes som en 1,5a. Dessutom var den i extremt dåligt skick vilket inte lockade många köpare. Jag renoverade allting och hade kostnader på ca 950.000 SEK.

Så ja, så länge jag säljer för över 1.200.000 så är jag glad. Jag hoppas bara att jag hinner sälja den innan Mars månad är helt slut, då jag inte ser fram emot att se vad som händer med Grekland.

(PS. Jag menar självklart att värdeökningen är väldigt stor, och självklart har marknadens rus bidragit till detta. Jag ville bara understryka att hela ökningen inte bara var marknaden, utan det var flera stora renoveringar som gjordes och det var ett väldigt bra köp-tillfälle för mig).

Kan komma med uppdatering om försäljningen.
2012-03-07, 21:26
Medlem
Jag vet inte vad jag egentligen ska tycka om det faktum att mindre lägenheter ökat i värde (ensamstående så gissa er till resten )
Vad spelar det ens för roll om de faller i värde? Jag börjar bli allt mer ambivalent inför hela situationen.

Vi lever i ett klimat där alla måste ha tak över huvudet, i alla fall under vintertid. Det är heller inte riktigt socialt accepterat att ligga på stranden och sova i flera månader under sommaren eller bygga en hydda mitt i parken. Frågan är då om eventuella prisfall eller prisökningar alls spelar någon roll för någon som inte spekulerar i lägenheter.

Vi kan väl börja med det mest iögonfallande påståendet: Bör du bry dig om din lägenhet förlorar värde i samma fart som andra lägenheter runtomkring ditt område eller det område du bor i?
Jag anser inte det.

Inte om du ej har ett väldigt högt lån och du riskerar att ta någon typ av blancolån om värdet faller för snabbt. Annars har du inget att förlora. Flyttar du så säljer du för ett lägre pris och köper en annan lägenhet för ett återigen lägre pris än det som båda relativt sett skulle kosta när du köpte din lägenhet.

Samma sak med en ökning av priset. Absolut samma sak fast tvärtom. Du säljer för högre och du köper för högre. Detta är ju grovt förenklat och bygger som sagt på att du köper samma sorts lägenhet eller villa i samma eller ett likvärdigt område. Men poängen kvarstår.

De enda som tjänar på eventuellt högre bopriser är bankerna, känns det som.

Jag börjar allt mer tro att om staten kunde stå för lågräntelån för alla hus- och lägenhetsägare i de fall att värdena börjar rasa och blancolångränsen närmar sig så har vi egentligen inget att frukta av prisfall -tvärtom.

Vad tycker ni?

Den enda situation som jag kan se som gynsam för en vanlig svensson är om denne är riktigt händig och vill bygga sig ett hem. Då har man lite att tjäna på en prisökning som är högre än kostnadsökning av eventuella material under samma period.
Senast redigerad av OrkaPalla 2012-03-07 kl. 21:34.
2012-03-08, 01:54
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Helt underbart, priset fortsätter uppåt för mig. Raset som folk tjatat om i tre år nu, när kommer det gargamelik?
Det föll förra året med ca -10% och ser ut som långsam nedgång även i år. Jag har faktiskt aldrig sagt en tidsram för "fallet", men jag tror vi kommer se en större korrektion inom 5 år. Sånt här tar väldigt lång tid, när det var IT-bubbla satt jag redan på en massa data-aktier och sålde alldeles för tidigt (typ p/e 200, när dom senare skenade till p/e 2000 ), likadant kraschen 2008 sålde jag för tidigt och klev även på igen för tidigt när jag tyckte det var väldigt billigt fast det senare blev super-rea. Det jag lärt mig av detta är att försöka ha mer is i magen och vänta ut svängarna ännu längre. Eftersom bomarknaden är betydligt mer trög-rörlig än aktiemarknaden säger jag därför en väldigt lång tid.

Titta också på vad EU nu vill att Sverige ska göra:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/eu-sverige-skall-infora-amorteringkrav.html

- Krav på amortering
- Krav på slopat ränteavdrag
- Krav på att bygga mer hyresrätter

Vad tror du händer med priserna om dessa går igenom?

Vi kommer också snart få se vad som händer med Grekland:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/slutspel-for-grekland.html

Spännande tider!
2012-03-08, 05:40
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Jag vet inte vad jag egentligen ska tycka om det faktum att mindre lägenheter ökat i värde (ensamstående så gissa er till resten )
Vad spelar det ens för roll om de faller i värde? Jag börjar bli allt mer ambivalent inför hela situationen.

Vi lever i ett klimat där alla måste ha tak över huvudet, i alla fall under vintertid. Det är heller inte riktigt socialt accepterat att ligga på stranden och sova i flera månader under sommaren eller bygga en hydda mitt i parken. Frågan är då om eventuella prisfall eller prisökningar alls spelar någon roll för någon som inte spekulerar i lägenheter.

Vi kan väl börja med det mest iögonfallande påståendet: Bör du bry dig om din lägenhet förlorar värde i samma fart som andra lägenheter runtomkring ditt område eller det område du bor i?
Jag anser inte det.

Inte om du ej har ett väldigt högt lån och du riskerar att ta någon typ av blancolån om värdet faller för snabbt. Annars har du inget att förlora. Flyttar du så säljer du för ett lägre pris och köper en annan lägenhet för ett återigen lägre pris än det som båda relativt sett skulle kosta när du köpte din lägenhet.

Samma sak med en ökning av priset. Absolut samma sak fast tvärtom. Du säljer för högre och du köper för högre. Detta är ju grovt förenklat och bygger som sagt på att du köper samma sorts lägenhet eller villa i samma eller ett likvärdigt område. Men poängen kvarstår.

De enda som tjänar på eventuellt högre bopriser är bankerna, känns det som.

Jag börjar allt mer tro att om staten kunde stå för lågräntelån för alla hus- och lägenhetsägare i de fall att värdena börjar rasa och blancolångränsen närmar sig så har vi egentligen inget att frukta av prisfall -tvärtom.

Vad tycker ni?

Den enda situation som jag kan se som gynsam för en vanlig svensson är om denne är riktigt händig och vill bygga sig ett hem. Då har man lite att tjäna på en prisökning som är högre än kostnadsökning av eventuella material under samma period.

Fast det där påståendet grundar ju sig på att man inte ser sitt bostadsköp som en investering, vilket är rätt dumt.

Jag menar, man vill ju självklart köpa vid lågt pris och sälja vid högre pris; och på det sättet få en bra avkastning på sin investering. Jag tycker att din jämförelse är ungefär som att säga att det inte spelar någon roll om hela börsen kraschar med 25%, eftersom att även de andra aktierna också sjunker. Så även om du säljer dina aktier med förlust så kan du köpa andra aktier till lågt värde.

Det är liksom en +-0 mentalitet. Ska du investera 200.000 SEK+ (handpenning) av dina egna pengar i ett projekt så vill du ju självklart få ut pengar av det. Att gå +-0 är knappast någonting positivt, det är ju en "inte förlora" mentalitet istället för "vinna" mentalitet.
2012-03-08, 06:15
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Helt underbart, priset fortsätter uppåt för mig. Raset som folk tjatat om i tre år nu, när kommer det gargamelik?

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det föll förra året med ca -10% och ser ut som långsam nedgång även i år. Jag har faktiskt aldrig sagt en tidsram för "fallet", men jag tror vi kommer se en större korrektion inom 5 år. Sånt här tar väldigt lång tid, när det var IT-bubbla satt jag redan på en massa data-aktier och sålde alldeles för tidigt (typ p/e 200, när dom senare skenade till p/e 2000 ), likadant kraschen 2008 sålde jag för tidigt och klev även på igen för tidigt när jag tyckte det var väldigt billigt fast det senare blev super-rea. Det jag lärt mig av detta är att försöka ha mer is i magen och vänta ut svängarna ännu längre. Eftersom bomarknaden är betydligt mer trög-rörlig än aktiemarknaden säger jag därför en väldigt lång tid.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/eu-sverige-skall-infora-amorteringkrav.html

- Krav på amortering

Spännande tider!
Detta inlägget skrev jag förra sommaren. Ska vi tro på att priserna föll ungefär 10% förra året och håller samma stabila takt även i år så kanske Jesus hade rätt ändå
https://www.flashback.org/sp31393362

Fast det kan självklart vända uppåt också och stiga med 20%, ingen som vet.
2012-03-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Detta inlägget skrev jag förra sommaren. Ska vi tro på att priserna föll ungefär 10% förra året och håller samma stabila takt även i år så kanske Jesus hade rätt ändå
https://www.flashback.org/sp31393362

Fast det kan självklart vända uppåt också och stiga med 20%, ingen som vet.

I länet jag bor i var det upp 19% de sista tre månaderna 2012.

Vad framgår det att det fallit 10% förra året?

http://www.maklarstatistik.se/media/11571/f%C3%B6rdjupad_statistik_201202.pdf

Bostadsrätter: -3% i riket senaste 12 månaderna.

Villa: -4% i riket de senaste 12 månaderna.

Edit:

Grafen Cornucopia har med de olika faserna är ju lite smått komisk också.

http://2.bp.blogspot.com/-y8e5L2mN_mk/T1Xe373cMOI/AAAAAAAAHpI/bsTEjf0fLwU/s1600/bubblor.png

Vi har faktiskt de senaste åren fått ändringar som långsiktigt ökar värdet betydligt mer än den svaga ökning som visas i grafen som "verkligt värde".

Borttagen fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-03-08 kl. 07:52.
2012-03-08, 10:37
Medlem
Gargameliks avatar
Kom igen, Mäklarstatistik...
2012-03-08, 10:49
Medlem
Citat:

enligt SCB http://www.scb.se/Pages/PressRelease____330246.aspx

så har priset på småhus stigit i min kommun!!! det skulle ju gå ned!!!... va-fn har hänt?

Har alla dommedagsprofeter på FB fel??--- så kan det väl inte vara??
2012-03-08, 11:22
Medlem
Citat:

Vad är det du antyder?

Alla mäklare sitter och rapporterar högre försäljningsvärde än vad husen egentligen såldes för?

Foliehatt någon?
2012-03-08, 11:34
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

- Krav på amortering

Spännande tider!

Läs igen, jag skrev "för mig" dvs min lägenhet har i princip inte gått ner något under 2011 sett till liknande objekt som sålts i området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in