2012-11-01, 12:17
Medlem
Bara jag som tror att attraktiva områden som östermalm t.ex. inte kommer påverkas speciellt mycket. Folk ser det som "status" och trevliga områden, relativt invandrarfritt. Och det lär finnas ett bra tryck på det billigare lägenheterna där, och när de går ner säg 300k så kommer nästa våg som precis har råd och köper.
2012-11-01, 12:20
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Du får en fin lägenhet för 2 mille. lägger du 50% så kommer du få lån till resten utan problem med 25k i lön.

H*n får en schysst lya för 3 miljoner också. 67% belåning är inte så jävla blodigt och med 25 netto klarar h*n räntor, och avgift utan problem. En bra amorteringtakt också.

Men då ska man prioritera sitt boende såklart!
2012-11-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Bara jag som tror att attraktiva områden som östermalm t.ex. inte kommer påverkas speciellt mycket. Folk ser det som "status" och trevliga områden, relativt invandrarfritt. Och det lär finnas ett bra tryck på det billigare lägenheterna där, och när de går ner säg 300k så kommer nästa våg som precis har råd och köper.
Enligt erfarenhet (kraschen 92) har du fel. Det är klart att en framtida krasch kan se annorlunda ut, men jag tror faktiskt att det är fler, inte färre, som är känsliga för räntehöjningar pa Östermalm i dag än för 20 ar sedan. Särskilt med tanke pa hur mycket högre priserna är.

Däremot kan det säkert vara sa att populära omraden aterhämtar sig snabbare eftersom att folk med pengar kommer vilja göra klipp i populära omraden, och priserna ökar snabbt i takt med att lägenheterna pa marknaden tar slut.

Lägenheterna behöver för övrigt inte ga ner i pris för att en vag med folk som "precis har rad" skulle komma, det är ett ständigt influx med folk som "precis har rad". Dessutom skulle en sänkning med 300 000 bara innebära en tillbakagang till 2010 typ, inte överdrivet stor skillnad alltsa
2012-11-01, 12:41
Avslutad
Boverket har gett ut en marknadsrapport om varför man ska amortera.
Den är utgiven nu 2012, och den kritiserar amorteringsfria lån.
Innehåller även räknexempel på att inflationens automatiska värdeminskning av lånen är på tok för liten för att väga upp skuldökningen.
Rapporten är på bara 16 sidor, och skriven på enkel svenska.

Kan laddas ner gratis på följande adress: Boverket: Varför amortera?
2012-11-01, 12:42
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Enligt erfarenhet (kraschen 92) har du fel. Det är klart att en framtida krasch kan se annorlunda ut, men jag tror faktiskt att det är fler, inte färre, som är känsliga för räntehöjningar pa Östermalm i dag än för 20 ar sedan. Särskilt med tanke pa hur mycket högre priserna är.
Det är überklassen som bor på östermalm ju. Är det inte fler som köper med egna pengar än lånade? Jämfört med andra områden alltså.
2012-11-01, 12:47
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Banker är vinstdrivande företag och de gör det som är mest lönsamt för sig själva, inte kunderna. Mest lönsamt verkar det alltså vara att ha så långa amorteringstider som möjligt, varför det inte är så svårt att förstå varför de i medel ligger på 120 år i Sverige. Herrejesus, bankerna har i princip lyckats göra sig själva till en privat skatteindrivare vid sidan om staten. Stora delar utav befolkningen betalar en stor del utav sin månatliga inkomst i ränta under hela sin liv på bostäder som de inte amorterar, så att dessa när de dör ändå tillfaller bankerna. Privat ägande för medelklassen avskaffas helt, inget finns kvar att överföras till kommande generationer, utan det går till bankerna, vars ägande kommer öka, och öka, och öka. Förstörandet av medelklassen.
Precis det jag sagt i flera år nu, riktigt tragiskt.
2012-11-01, 12:52
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
H*n får en schysst lya för 3 miljoner också. 67% belåning är inte så jävla blodigt och med 25 netto klarar h*n räntor, och avgift utan problem. En bra amorteringtakt också.

Men då ska man prioritera sitt boende såklart!
Håller med. De flesta som köper 3M objekt har inte ens så bra ekonomi.
2012-11-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Det är überklassen som bor på östermalm ju. Är det inte fler som köper med egna pengar än lånade? Jämfört med andra områden alltså.
Det är det säkert, men det utgör fortfarande en klar minoritet enligt min erfarenhet. Dessutom är det ekonomiskt osunt att pytsa in flera millar kontant för en lägenhet när räntorna är sa pass laga.

Dessutom tror jag att du överskattar skillnaden (bade i pris och i folks ekonomi) mellan olika omraden i Stockholms innerstad.
2012-11-01, 13:10
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Citat:
Många tror att alla på Östermalm är rika, visst, det finns en hel del riktigt rika personer där som har cash:at sina våningar. Dock är majoriteten belånade, i många fall även väldigt högt belånade eftersom de har god ekonomi och har råd att/får låna mycket. Många jobbar också inom finans/bank och får ännu fördelaktigare lån/ränta och har råd att låna ännu mer. Det är just övre medelklassen som fått låna mest. Östermalm är stadsdelen som kommer sjunka sist, men som sagt är många högt belånade och många hade inte haft råd att köpa sin egen bostad idag om dom inte haft den i 10-20 år.
2012-11-01, 13:13
Medlem
Gargameliks avatar
Q4 ser inget vidare ut:
http://www.di.se/artiklar/2012/11/1/ursvaga-siffror-fran-industrin/
2012-11-01, 13:24
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Det är det säkert, men det utgör fortfarande en klar minoritet enligt min erfarenhet. Dessutom är det ekonomiskt osunt att pytsa in flera millar kontant för en lägenhet när räntorna är sa pass laga.

Dessutom tror jag att du överskattar skillnaden (bade i pris och i folks ekonomi) mellan olika omraden i Stockholms innerstad.
Erfarenhet? Går man omkring runt fältöversten ser man mest pensionärer, som jag inte tror köpte lägenheten vare sig igår eller förrgår, och piffiga blonda flickor som fått lägenheten av pappa. Kan hända att pappa har lånat.

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Många tror att alla på Östermalm är rika, visst, det finns en hel del riktigt rika personer där som har cash:at sina våningar. Dock är majoriteten belånade, i många fall även väldigt högt belånade eftersom de har god ekonomi och har råd att/får låna mycket. Många jobbar också inom finans/bank och får ännu fördelaktigare lån/ränta och har råd att låna ännu mer. Det är just övre medelklassen som fått låna mest. Östermalm är stadsdelen som kommer sjunka sist, men som sagt är många högt belånade och många hade inte haft råd att köpa sin egen bostad idag om dom inte haft den i 10-20 år.
Borde gå att få tag på statistik. Någon som har några tips om var man skulle kunna leta?
2012-11-01, 13:42
Medlem
Citat:
Erfarenhet? Går man omkring runt fältöversten ser man mest pensionärer, som jag inte tror köpte lägenheten vare sig igår eller förrgår, och piffiga blonda flickor som fått lägenheten av pappa. Kan hända att pappa har lånat.
Jag har arbetat med flera mäklarfirmor som arbetar med (bland annat) Östermalm. Vad du ser när du gar omkring säger mycket lite om hur det ser ut när det gäller de boende och deras ekonomi, kan jag avslöja... Det är jävligt mycket yta. Visst finns det rika jävlar som strör pengar omkring sig, men det finns även en hel del kotlettfrillor som brummar runt i en leasad firmabil och syns pa varenda uteservering som knappt har rad med sin tvaa pa 60 kvadrat.

Den där myten om att Östermalm skulle vara fullskitet med massa rika käringar som sitter pa gigantiska paradvaningar är just det - en myt. De finns självklart, men inte i den utsträckning som sa manga verkar tro.

Dessutom är det inte sa att bara för att man bor pa Östermalm sa har man större marginaler pa sina lan än dem som bor nagon annanstans... Folk lanar och spenderar vad de har rad med, att du har rad att lana sex millar till en lya pa Östermalm gör dig inte mer immun mot räntechocker än en 22-aring i en lägenhet pa under millen i Solna.

Sa nej, fina och populära omraden inne i Stockholm kommer inte vara opaverkade av en eventuell krasch. De var inte immuna för 20 ar sedan när priserna var mycket lägre än i dag, varför skulle de vara det i morgon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in