2013-01-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
Enligt Affärsvärldens sätt att räkna har borpiserna stått still de senate fem åren: http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3618032.ece

Kommentarer till det i tråden? För mig som precis köpt BR känns det bra.

Statistiken från SCB är lite tvetydig.

Eftersom det är en ganska stor spridning på hushållspriserna så kanske medianpriset är det mest intressanta, medianen har nästan dubblerats på 6-7år på vissa ställen.

Nu trollade mina SCB-länkar.... Så jag får skriva ut det i stället.

Följande siffror är från SCB och avser åren 2000-2011:

Den svenska medianbostaden har ökade med 857tKr
Det svenska medelpriset ökade med cirka 1000tKr

Förändring median i Stor-Göteborg: +1090tKr
Förändring medel i Stor-Göteborg: +1149Tkr

Förändring median Sthlm: +1095tKr
Förändring medel Sthlm: +1269TKr

Förändring median Stor-Malmö: +800tKr
Förändring medel Malmö: +914tKr

Förändring riket exkl. Storstäder median: +384tKr
Förändring riket exkl. Storstäder medel: +480tKr
Senast redigerad av Vinicius 2013-01-17 kl. 12:43.
2013-01-19, 01:53
Medlem
Gargameliks avatar
Seniorrådgivare på Öhman tar rygg på Ingves krav på amortering:
http://www.di.se/artiklar/2013/1/18/stora-pengar-tung-radgivare-ar-tacksam-for-ingves-initiativ/

Citat:
Om inte annat så har debatten om bolånetak och lagstiftad amortering det goda med sig att det realiserar hotbilden, vilket får folk tänka efter.
Nej, Svenne har hittills inte brytt sig om vare sig bubbelprat eller amorteringskravprat, speciellt inte om lattekärringen bara mååste ha den där villan/lägenheten. Svenne tittar på vilka regler som finns idag och vad det kostar idag, långsiktigt konsekvenstänkande (speciellt när man måste kunna räkna lite) är det få personer som förstår.
2013-01-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

Jag tolkar det som att folk generellt inte har pengar för värmepumpar just nu, att folk inte bygger hus är för att dom inte har råd. -23% på ett år är mycket.

En ny värmepump ( luft vatten)kostar ju bara en 40-50 000. vilket är ca 1/5 vad en ny bil kostar.
En ny luft/lust går på max 20 000 vilket är försumbart. ( en ny kyl och frys kan gå på mer)

så det beror inte på att folk inte har "råd" med detta. det beror troligen på att

1. marknaden börjar bli mättad i vissa områden och inom vissa värmepumpssegment.

2. elpriset är lågt vilket innebär att det inte är lika intressant att investera i detta då återbetalningstiden då ökar.
2013-01-20, 01:38
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --GG
En ny värmepump ( luft vatten)kostar ju bara en 40-50 000. vilket är ca 1/5 vad en ny bil kostar.
En ny luft/lust går på max 20 000 vilket är försumbart. ( en ny kyl och frys kan gå på mer)

så det beror inte på att folk inte har "råd" med detta. det beror troligen på att

1. marknaden börjar bli mättad i vissa områden och inom vissa värmepumpssegment.

2. elpriset är lågt vilket innebär att det inte är lika intressant att investera i detta då återbetalningstiden då ökar.
Det finns massor med undersökningar som visar att folk inte har råd att cash:a 50k som oförutsedd utgift. Jag kan dock ge dig delvis rätt, men det är en märklig slump att försäljningen går ner -22% samma år som vi har rekord i skulder och samtidigt som marknaderna för fritidshus, bilar, båtar etc har dött. Jag tror inte på slumpen.
2013-01-20, 01:40
Medlem
Gargameliks avatar
Efter åratal av förnekning erkänner Anders Borg att vi har en kraftig bobubbla:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/01/borgreinfeldt-svensken-har-inte-rad-att.html?m=1

Nej till amorteringskrav pga:
Citat:
"Vi vill inte åstadkomma en kraftig sättning på bostadsmarknaden." - Anders Borg till TT
2013-01-20, 09:51
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Efter åratal av förnekning erkänner Anders Borg att vi har en kraftig bobubbla:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/01/borgreinfeldt-svensken-har-inte-rad-att.html?m=1

Nej till amorteringskrav pga:

Nej det erkänner han inte alls. Om priserna sjunker p.g.a. en sådan förändring så betyder det inte att det fanns en bubbla.
2013-01-20, 10:27
Medlem
Rektangels avatar
Jag har noterat att det blir allt svårare att sälja till privatpersoner. Marknaden för dyrare kapitalvaror som privatbilar, båtar, fritidshus verkar helt död och även nattlivet och resturanger verkar alltmer folktomma på helger och kvällstid.

Den enda ljusglmten verkar vara resebranschen för soltörstande svenskar.

Ett tecken i tiden? Men börsen och bostadsmarknaden verkar fortfarande kunna dra till sig kapital inför utsikterna av ännu lägre räntor. Detta eftersom folk med besparingar nu alltmer förtvivlat söker avkastning genom att tvingas ta allt högre risker och detta driver upp kurserna på stabila trygga börsbolag med hyfsad direktavkastning och företagsobligationer. Det lär ju knappast vara utsikterna inför högre vinster i näringslivet som gör att kapital söker till börsen.

Detta samtidigt som större delen av befolkningen alltmer stramar åt när oron tilltar huruvida man har kvar sitt jobb om ett halvår eller inte. De familjer som drabbas av arbetslöshet drar helt enkelt ner på sin konsumtion.

I Kina och USA ser man vissa svaga tecken på återhämtning medans vi i Sverige först nu drabbas av konjukturnedgången och varsel.

Två krafter motverkar varandra på bostadsmarknaden och det är varselvågen och den tickande arbetslöshetsbomben och den andra är utsikterna inför allt lägre räntor.

Vilket väger tyngst? Kan den yngre generationen som inte lär tjäna lika mycket som sin föräldrageneration på sikt hålla uppe priserna på bostadsmarknaden i reala priser rensat från inflation? Kan räntan falla ytterligare? Vad händer när konjukturen vänder? Kan vi ö h t någonsin höja räntan för att stävja framtida inflation? Kommer vi få stagflation som på 70-talet där inflationen med råge överstiger räntan (även om den nominellt ökar svagt) för att inflatera bort pengarnas köpkraft. En framtid där får se hur löner och priser fåfängt jagar varandra likt katten jagar sin egen svans?

Ett scenario där lönerna aldrig hinner ifatt prisökningarna och levnadsstandarden sjunker samtidigt de ökande nominella räntorna tar en allt större andel av folks inkomster? Bostadspriserna förmår då inte hålla jämn takt med löneökningarna eftersom folk faktiskt måste prioritera mat på bordet före köksrenoveringar och annat ovidkommande?
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-20 kl. 11:22.
2013-01-20, 10:52
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej det erkänner han inte alls. Om priserna sjunker p.g.a. en sådan förändring så betyder det inte att det fanns en bubbla.
Han har tidigare sagt att allt varit normalt och sunt, men nu erkänner han att vi skulle få en kraftig sättning om vi införde amorteringskrav. "Kraftig sättning" är ett mycket starkt ordval för en finansminister i detta läge. Om du inte vill kalla det för en "bobubbla" så kan vi kalla det för nåt annat, t.ex. att bopriserna är kraftigt uppblåsta/förhöjda pga amorteringsfritt, krisränta, räntebidrag, ROT, avskaffad fastighetsskatt etc. Alla variabler är i princip sänkta till max, frågan är egentligen bara om vi vill ta en prisjustering nu på en gång eller om max några år då skulderna byggts på ännu mer? Jag ville ta prisjusteringen för flera år sedan från en lägre höjd och man borde självklart aldrig infört amorteringsfria lån.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-01-20 kl. 10:56.
2013-01-20, 11:07
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Han har tidigare sagt att allt varit normalt och sunt, men nu erkänner han att vi skulle få en kraftig sättning om vi införde amorteringskrav. "Kraftig sättning" är ett mycket starkt ordval för en finansminister i detta läge. Om du inte vill kalla det för en "bobubbla" så kan vi kalla det för nåt annat, t.ex. att bopriserna är kraftigt uppblåsta/förhöjda pga amorteringsfritt, krisränta, räntebidrag, ROT, avskaffad fastighetsskatt etc. Alla variabler är i princip sänkta till max, frågan är egentligen bara om vi vill ta en prisjustering nu på en gång eller om max några år då skulderna byggts på ännu mer? Jag ville ta prisjusteringen för flera år sedan från en lägre höjd och man borde självklart aldrig infört amorteringsfria lån.

Priserna är vad de är utifrån de förhållanden som råder nu. Jag kan inte se att priserna är höga p.g.a. spekulation d.v.s. det är ingen bubbla.

Att priserna skulle sjunka om man ändra på vissa faktorer betyder inte att det har varit en bubbla. Om man inför en skatt på bilar så kommer försäljningen av bilar att sjunka. Om man inför tullar på tomater så kommer tomater att bli dyrare om man inför subventioner på möbler så kommer efterfrågan på möbler att öka o.s.v. Det är klart att ett krav på amortering påverkar men bara för att något påverkar så betyder det inte att vi har en bubbla.
2013-01-20, 11:27
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Priserna är vad de är utifrån de förhållanden som råder nu. Jag kan inte se att priserna är höga p.g.a. spekulation d.v.s. det är ingen bubbla.
Priserna är höga pga sk 'white flight', tittar du på statistik ser då att vissa områden står nästan helt stilla i sin prisutveckling medan andra tjurrusar uppåt. Lägger du på utvecklinegn av andelen utlänningar i området står det helt klart vad det handlar om och vad grundorsaken är.

Skulle en politik föras där man skickade hem utläningar eller började integrera dem brett i alla områden skulle dagens bostadspriser falla kraftigt. Du kommer inte hitta många som köper en lägenhet för 3 miljoner om de får en ensamkommande Afghan med polare och en Somaliefamilj med 4 ungar som grannar på köpet.

Du hittar nog många BR som byggts mitt i utläningsgetton där priserna krashat snabbt eller de inte blir sålda för att övertygas om detta, frågan är om du vågar erkänna det för dig själv.
2013-01-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Priserna är höga pga sk 'white flight', tittar du på statistik ser då att vissa områden står nästan helt stilla i sin prisutveckling medan andra tjurrusar uppåt. Lägger du på utvecklinegn av andelen utlänningar i området står det helt klart vad det handlar om och vad grundorsaken är.

Skulle en politik föras där man skickade hem utläningar eller började integrera dem brett i alla områden skulle dagens bostadspriser falla kraftigt. Du kommer inte hitta många som köper en lägenhet för 3 miljoner om de får en ensamkommande Afghan med polare och en Somaliefamilj med 4 ungar som grannar på köpet.

Jag är tveksam till att white flight skulle vara orsaken, kanske en del, men inte den viktigaste. De personer som flyttar ifrån områden med stor invandrad befolkning är knappast personer som har råd med mångmiljonlån. Det är snarare medelklassfamiljer som flyttar dit jobben finns, tar lån för att köpa en BR för att slippa de långa köerna till en hyreslägenhet.
Tittar vi på studentstäder så kommer vi se en prisstegring som beror på att studenterna belånar sig för att bo i en BR för att det inte finns studentbostäder.
Men det personer som flyr från mindre bemedlade områden tar säkerligen ocksålån, men det är inte dessa personer som flyttar in till centrum i våra storstäder.
2013-01-20, 12:17
Medlem
Citat:
Det finns massor med undersökningar som visar att folk inte har råd att cash:a 50k som oförutsedd utgift. Jag kan dock ge dig delvis rätt, men det är en märklig slump att försäljningen går ner -22% samma år som vi har rekord i skulder och samtidigt som marknaderna för fritidshus, bilar, båtar etc har dött. Jag tror inte på slumpen.

"delvis rätt"... ja det är ju alltid ngt.

iaf jag gjorde en snabb inventering under morgonens promenad,av mina 15 närmaste grannar så har 13 st "nya" värmepumpar dvs nyare än 5 år = mättad marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in