2012-09-23, 09:28
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prot
Eftersom The Economist jämfört relationen mellan disponibel inkomst och både hyror och inköpspriser på bostäder blir bilden av Sveriges prisnivå inte alltid rättvisande. I många andra länder ligger hyresnivåerna i huvudstäderna tio till tjugo gånger högre än i Sverige – eftersom Stockholm tillämpar en socialdemokratisk så kallad hyresreglering.

Med marknadsmässiga hyror skulle vi antagligen se helt andra siffror för Sverige i denna undersökning, då centrala hyresrätter skulle dubblas i pris.
Fast The Economist tittar inte på absoluta nivåer de jämför hur förändringen i hyror korrelerar med förändringen i bostadspriser. Alltså är deras undersökning inte helt irrelevant som man ofta får höra.

I övrigt: Det pratas mycket om att det bästa skulle vara att priserna stabiliseras en längre tid och löner etc. kommer tillslut ikapp. Jag håller med om att det skulle antagligen vara det mjukaste sättet att landa på men finns det exempel på att detta skett tidigare?
Om priserna slutar att gå upp får hushållen plötsligt en stor kostnad i form av att deras bostad minskar i realvärde. Då får man räkna med det i kalkylen och det blir helt enkelt X antal tusen dyrare att bo per månad. Detta borde ha negativ inverkan på de nominella priserna.
2012-09-23, 10:36
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Fast The Economist tittar inte på absoluta nivåer de jämför hur förändringen i hyror korrelerar med förändringen i bostadspriser. Alltså är deras undersökning inte helt irrelevant som man ofta får höra.

I övrigt: Det pratas mycket om att det bästa skulle vara att priserna stabiliseras en längre tid och löner etc. kommer tillslut ikapp. Jag håller med om att det skulle antagligen vara det mjukaste sättet att landa på men finns det exempel på att detta skett tidigare?
Om priserna slutar att gå upp får hushållen plötsligt en stor kostnad i form av att deras bostad minskar i realvärde. Då får man räkna med det i kalkylen och det blir helt enkelt X antal tusen dyrare att bo per månad. Detta borde ha negativ inverkan på de nominella priserna.

Korrelationen mellan förändringar i hyror jämfört med förändring i bostadspriser är ju irrelevant i Sverige eftersom vi inte har några marknadshyror.

Ponera att Stockholms befolkning ökar med 35000 människor om året. Eller, du behöver inte ens ponera… Det är siffran på senare år och prognosen säger att siffran bara kommer bli större för varje år som går.

Det byggs inte i närheten av 35000 bostäder om året. Nästa år planeras 9000 bostäder. Med andra ord blir det allt fler som måste bo någonstans.

Alla vill/kan givetvis inte bo i innerstaden, men nu snackar vi bostadsbrist över hela Storstockholm. Alltså, netto ökar befolkningen i Stockholm i rask takt. Trycket på hyresrätter är enormt, och hade man fått bjuda över varandra om hur mycket man är beredd att betala så hade givetvis hyresrätter kostat långt mer än de gör idag. För att ta mig själv som exempel… Jag har valt att bo i Stockholm innerstad. 15% har jag betalat ur egen ficka, resten är lån. Totalt, före skattereduktion (vilket jag aldrig räknar med, det är mer en bonus) betalar jag 6000:- inklusive avgift för en liten lägenhet på 36 kvm. Om jag hade haft valet att hyra den istället för 6000:- så hade jag gjort det. Jag hade faktiskt rentav varit beredd att betala 8000:- för den, och sett "premien" på 2000:- som en försäkring mot personlig ekonomisk katastrof genom att inte vara skuldsatt.

Jag är säker på att det finns folk som inte vill/kan ta lån som hade kunnat betala än mer för hyresrätter, vilket hade fört hyrespriser och bostadsrättspriser allt närmare varandra.
2012-09-23, 13:33
Medlem
Bostadsmarknaden verkar ha varit ganska död i flera månader i Stockholm. http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/
2012-09-23, 15:03
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Text
Fast jag sa ju bara att den inte var helt irrelevant. Detta eftersom hyror stiger snabbare än inflationen och på nyproduktion sätts närmast en marknadshyra. Alltså finns det ändå indikationer på att det är alarmerande.
Angående inflyttning: Visst bidrar inflyttning till högre tryck på bomarknaden men varför har då avbefolkningsorter eller orter som bygger mer än inflyttningen också stigit i pris kraftigt?
Det måste alltså finnas en annan faktor som har större påverkan på priserna (jag anser att denna faktor är tillgången till billiga krediter).

Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Bostadsmarknaden verkar ha varit ganska död i flera månader i Stockholm. http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/
Kritiken mot den länken sägs vara att lassekongo endast redovisar de lägenheter som säljs till budgivining vilket antalet har gått ner sedan acceptpriser infördes.
Dock verkar ändå aktiviteten avta och detta bekräftas även av statistik från booli.se.
2012-09-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Jag vet inte hur relevant datat är men om man tittar på trenden så verkar prisnivån på små lägenheter bestå, medan större faller i pris.
Det är nog rimligt iom att fler misstror fortsatt stigande priser och köper inte större lägenheter än de behöver. (Innan, när förväntan var att priserna stiger mer än kostnaden för innehav, var det intressant att köpa så stor lägenhet kreditgivaren accepterade. Stiger inte priserna börjar man plötsligt betala för innehavet, och då minskar viljan att ha en extra stor bostad).
2012-09-24, 21:44
Medlem
Vad tusan är det som händer nu?? Letat bostad ett tag, finns tusen objekt på marknaden i Stockholm som kommer tillbaka titt som tätt, det finns inga köpare samtidigt som säljaren vägrar gå med förlust?? Hittar verkligen hur många bostadsrätter somhelst för +1.5 miljoner, men ingen som köper dem... vad händer??

Är det nu man ska slå till? Eller vänta nått år till kanske?
2012-09-24, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanskumpan
Vad tusan är det som händer nu?? Letat bostad ett tag, finns tusen objekt på marknaden i Stockholm som kommer tillbaka titt som tätt, det finns inga köpare samtidigt som säljaren vägrar gå med förlust?? Hittar verkligen hur många bostadsrätter somhelst för +1.5 miljoner, men ingen som köper dem... vad händer??

Det sista du ska göra är i vilket fall att gå med på "säljarens vägran att sälja med förlust", det är helt enkelt inget val för säljaren då marknaden är död så finns uppenbarligen noll incitament från bostadsspekulanter att betala de priser som utannonseras således kan med säkerhet garanteras att priserna har en markant fallhöjd ner till omsättningsnivå.
2012-09-25, 14:29
Avslutad
Det reder sig nog. I aftonbladet igår:

Superlåg ränta nästa år, Finansminstern spår att Riksbankens ränta sänks

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/lan/article15492851.ab
2012-09-25, 15:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det reder sig nog. I aftonbladet igår:

Superlåg ränta nästa år, Finansminstern spår att Riksbankens ränta sänks
Jag läser mellan dina båda rader att du förstår att VÄRDET av räntan (tidspreferensen mellan att konsumera nu ELLER konsumera i framtiden istället) är en sak, och att PRISET på räntan (det som Riksbanken dikterar och banksystemet genererar genom att bara skapa pengar och krediter ur tomma intet) är två helt olika saker. Och att mellanskillnaden är hela problemet och orsaken till bubblan.

Men alla verkar inte förstå det. Många verkar tro att räntan är ett pris man kan hitta på hur som helst, som inte alls har nånting att göra med någon representation av verkligheten. Som om Arbetsmarknadsstyrelsen skulle kunna hålla en presskonferens och proklamera:
"I och med att vi kungör detta uttalande, så faller arbetslösheten med 0.25%"
Och det Gruvliga Verket:
"I och med att vi kungör detta uttalande, så uppstår en ny koppargruva i Dalarna"
Det politiska pratet, och den fysiska verkligheten, är två olika saker. Men det verkar inte stå klart för alla.
Senast redigerad av Fri 2012-09-25 kl. 15:45.
2012-09-25, 21:23
Medlem
Gandolfinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanskumpan

Stiltje inför explosionen, säljarna har inte råd att gå ner och köparna vill inte betala deras fantasipriser

Vad säljaren inte förstår är att ju längre han väntar ju mer kommer han förlora, ungefär som att sälja en begagnad bil på blocket och hoppas att det skall komma en bra bud ju längre annonsen ligger inne.

Kolla denna grafen - http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/marknadsbubblans-anatomi.html#more

Vi befinner oss nu precis mellan bubbel och kraschfasen så ligg du lågt och pejla in självmorden bland bolånetorskarna så kan du köpa din lgh till ordinariepris sedan från dödsboet
2012-09-26, 17:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandolfini
Kolla denna grafen - http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/marknadsbubblans-anatomi.html#more
Finns massor av prishistorik som inte alls stämmer in på den där grafens form. Det där är trams.
2012-09-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quotient
Det sista du ska göra är i vilket fall att gå med på "säljarens vägran att sälja med förlust", det är helt enkelt inget val för säljaren då marknaden är död så finns uppenbarligen noll incitament från bostadsspekulanter att betala de priser som utannonseras således kan med säkerhet garanteras att priserna har en markant fallhöjd ner till omsättningsnivå.
Tyvärr så händer det att köpare går med på priset för att "det har ju ändå säljaren betalat". Men nästa köpare kanske inte är lika snäll. Särskilt inte i Stockholm...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in