2012-09-26, 18:23
Medlem
Jag fick inte komma på visning om jag inte var redo att betala accept-pris. Mailade tillbaka att jag ville betala ett marknadspris och att det kan inte vara säljaren som bestämmer priset, så vida dom vill ha en affär. Utan marknaden sätter priset, jag vill ju inte betala mer än någon annan skulle gjort. Det verkar ju dumt, om jag i min tur ska sälja lägenheten vill ju ingen köpa den.

Mäklaren menade på att dom sålt likadana lägenheter dyrare tidigare, att han skulle få vad dom begärt. Kollade fler mäklare i området som menade att dom gått ut för högt, och att priset borde ligga 100 tusen under accepterat pris.

Den ligger fortfarande ute, så istället för att jag ska köpa den 1950000:- (2 Miljoner accept) så ska dom låta den ligga och samla dagar på Hemnet.

Det är så himla enkelt att bjuda 200 tusen på en lägenhet när man köper, men får man inte igen dom när man säljer, ja då blev det helt plötsligt riktiga pengar inte 350kr i månaden som dom kostar i ränta.
2012-09-26, 18:41
Medlem
Marknaden kan svänga, den kan gå ner, den kan gå upp kan man inte hantera en förlust på 10% då ska man inte vara på bostadsmarknaden. Bomarknadens största problem är att nästan alla får låna. Många tänker kortsiktigt och jag vet flera som lånat och beräknat kostnaden under lågränte-perioder och blir besvikna och missnöjda när deras boendekostnader ökar i takt med räntorna. Något man aldrig tog med i kalkyen.
2012-09-26, 20:08
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Det är så himla enkelt att bjuda 200 tusen på en lägenhet när man köper, men får man inte igen dom när man säljer, ja då blev det helt plötsligt riktiga pengar inte 350kr i månaden som dom kostar i ränta.
Just det här kommer bli en chock för många personer som bara sett priserna gå upp i 15 år. Låtsaspengarna man bara betalar ränta på blev plötsligt riktiga pengar.
2012-09-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Just det här kommer bli en chock för många personer som bara sett priserna gå upp i 15 år. Låtsaspengarna man bara betalar ränta på blev plötsligt riktiga pengar.
Ja, och smällen blir nog störst för nya investerare i storstäderna.
2012-09-26, 22:30
Bannlyst
KI rapporterar om svag konjunktur. Det kommer att rulla på rätt så knackigt under cirka tio års tid. Bostadspriserna skall ned med 60 %.
2012-09-27, 11:13
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanskumpan
Vad tusan är det som händer nu?? Letat bostad ett tag, finns tusen objekt på marknaden i Stockholm som kommer tillbaka titt som tätt, det finns inga köpare samtidigt som säljaren vägrar gå med förlust?? Hittar verkligen hur många bostadsrätter somhelst för +1.5 miljoner, men ingen som köper dem... vad händer??

Är det nu man ska slå till? Eller vänta nått år till kanske?

Så upplever jag inte alls det! Men det beror kanske på vad man tittar på. Jag letar efter en tvåa på söder (i Stockholm) och alla objekt jag varit intresserad av har gått upp flera hundra tusen över acceptpriset. Min känsla är att kvadratmeterpriserna gått upp minst 5-10 000 bara sen i våras. Nu tittar jag bara på "attraktiva" objekt, alltså lägenheter i gott skick i fastigheter äldre än 1930, men det känns helt sjukt att folk betalar en bra bit över 3 miljoner för SMÅ tvåor (40-45 kvm). Eller den här: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-sodermalm-stockholms-kommun-hornsgatan-64b-4233235 En etta (!!) i halvrisigt skick (kök och badrum från 80-talet) som snart är uppe i tre miljoner.

För min del skulle jag gärna se en rejäl lågkonjunktur med fastighetskrasch eftersom jag har ett säkert jobb och ganska mycket pengar sparade... Men har svårt att se att de där attraktiva lägenheterna ska bli tillgängliga. Känns som om marknaden segregerats - de där halvdana objekten (typ 80-talshus) blir inte sålda, eller säljs väldigt billigt, medan folk fortfarande har råd att köpa de fina för fantasipriser.

Slits mellan att köpa NU, eftersom jag varit på jakt sen i våras och det verkar bli dyrare för varje vecka (acceptpriserna höll budgviningen nere ett tag, men nu känns det som om folk bara ser det som budstart och drar på) och att sitta och vänta ut en lågkonja som kanske aldrig kommer. Frustrerande! Hur hade ni gjort?
2012-09-27, 12:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
Så upplever jag inte alls det! Men det beror kanske på vad man tittar på. Jag letar efter en tvåa på söder (i Stockholm) och alla objekt jag varit intresserad av har gått upp flera hundra tusen över acceptpriset. Min känsla är att kvadratmeterpriserna gått upp minst 5-10 000 bara sen i våras. Nu tittar jag bara på "attraktiva" objekt, alltså lägenheter i gott skick i fastigheter äldre än 1930, men det känns helt sjukt att folk betalar en bra bit över 3 miljoner för SMÅ tvåor (40-45 kvm). Eller den här: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-sodermalm-stockholms-kommun-hornsgatan-64b-4233235 En etta (!!) i halvrisigt skick (kök och badrum från 80-talet) som snart är uppe i tre miljoner.

Bara en knäppgök köper en så dyr lägenhet på en gata som är så groteskt trafikerad med Stockholms sämsta luftkvalité. Nu var ju iof avgiften väldigt låg, vilket driver upp priset. Räknar man på räntekostnaden blir den inte så stor ändå. Varje miljon kostar idag ca 2000 kr / månad netto. Då blir alltså hyran bara ca 7000 i månaden, vilket kan locka en del spekulanter som redan är inne på marknaden.

Citat:
För min del skulle jag gärna se en rejäl lågkonjunktur med fastighetskrasch eftersom jag har ett säkert jobb och ganska mycket pengar sparade... Men har svårt att se att de där attraktiva lägenheterna ska bli tillgängliga. Känns som om marknaden segregerats - de där halvdana objekten (typ 80-talshus) blir inte sålda, eller säljs väldigt billigt, medan folk fortfarande har råd att köpa de fina för fantasipriser.
Inga lägenheter kommer någonsin att reas ut. Blir det lågkonjunktur kommer det bli mycket svårare att få lån och lägenheterna kommer att uppfattas som dyra ändå.

Citat:
Slits mellan att köpa NU, eftersom jag varit på jakt sen i våras och det verkar bli dyrare för varje vecka (acceptpriserna höll budgviningen nere ett tag, men nu känns det som om folk bara ser det som budstart och drar på) och att sitta och vänta ut en lågkonja som kanske aldrig kommer. Frustrerande! Hur hade ni gjort?
Jag hade nog väntat lite... Förr eller senare viker priserna. Det är bättre att köpa när räntan är högre då det brukar avskräcka lite.
2012-09-27, 16:14
Medlem
Allting handlar väll ändå att räntorna kommer att stiga för eller senare? Om dem gör det, kommer folk ha en jävla massa problem att betala. Banker har lånat ut på tok för mycket pengar (pga dum jävla lagstiftning) till människor som i stort sett inte kan betala tillbaka det på en jävla bra tid. Folk lånar ut 1.5 miljoner på sin 25k lön före skatt (allmänt inflyttade ungdomar i stockholm osv) 2013, kommer bli ett sämre jävla år, mer arbetslöshet. Samt att ränan kommer som sagt stiga framöver, med ganska jävla mycket dessutom. Mestadelen beror på USA/Euro-zonen. Skiter det sig där, skiter det sig för Sverige (inte lika grovt, men nog grovt för att stor fall i bostadspriser). Bostadsmarknaden är otroligt skev i Sverige med alla sosse-regleringar om hyror, priser, byggnationer osv. Vänta tills våren nästa år, då kommer ni börja se att det går utför.
2012-09-27, 17:33
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Allting handlar väll ändå att räntorna kommer att stiga för eller senare?
Jo, självklart kommer de att göra det, historien har inte tagit slut.

Men viktigare att förstå är att räntan som värde är mycket högre än räntan som pris. Ränta representerar ju, naturligt fritt, människors tidspreferens. Och den är definitivt inte i storleksordningen 4%, som bolåneräntePRISET idag ligger på. För staten sänker räntepriset manipulativt genom att bara sälja fler statsobligationer på sina auktioner när så behövs. De ökar penningmängden, så håller de ner räntepriset. Och det är felet mellan räntevärdet och räntepriset som orsakar improduktiva investeringar överallt i hela ekonomin, och inte minst när det gäller bostadsköp. Man går ju alltid efter priset, för det ger ju pengar som man kan använda för att försörja sig. Och falska statliga priser får folk att välja mindre värdefulla handlingsalternativ. A är värt mindre än B, men man väljer A därför att staten pris på det är högre än statens pris på B.

Det är så västerlandet har blivit fattigt. Staterna har med sina räntediktat tvingat folk att välja allt mindre värdefulla handlingsalternativ, att arbeta med att omvandla mer värdefulla saker till mindre värdefulla saker. En ränteuppgång skulle korrigera detta och avslöja de olönsamma investeringarna även i termer av priser. Skadan är redan skedd under lågränteperioden. Det är boomen som skadar, kraschen som rättar.
2012-09-27, 18:09
Avslutad
Artikel i dagens industri om andelen storbanks-kunder som amorterar :

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/21/seb-och-swedbanks-kunder-amorterar-minst-och-langsammast/

Glädjande att se att nästan alla med nya lån och hög belåningsgrad amorterar.
2012-09-27, 19:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Artikel i dagens industri om andelen storbanks-kunder som amorterar :

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/21/seb-och-swedbanks-kunder-amorterar-minst-och-langsammast/

Glädjande att se att nästan alla med nya lån och hög belåningsgrad amorterar.

Kan det bero på att banken numera kräver amortering på bolån över 25%? Bankerna börjar agera mer ansvarsfullt och det är ju bara bra. Kanske laddar de för en eventuell nergång i framtiden. För några år sedan var det helt andra toner. Då fick man låna 95% amorteringsfritt...
2012-09-27, 19:19
Medlem
Staffords avatar
Citat:

Köp! Att pricka en dalgång i priset är i princip omöjligt. Över en lång period på 5-10 år kommer priserna att gå upp i Stockholm, speciellt innanför tullarna. Folk har alltid gett en rådet att vänta, på min första lgh dubblade jag värdet på 3år och den jag bor i nu om jag ska gå på vad grannarna säljer för verkar redan ha ökat värdet på 3-400tkr på ett år. Är Stockholms innerstad det gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in