2012-12-07, 14:10
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du gör bäst i att amortera mer när du kan, det kan du när du har låg ränta. Teorierna om ränta bygger på flum som saknar koppling till verkligheten där den som betalar ränta alltid skall kunna betala den och endast måste bry sig om att maximera sitt kapitalutnyttjande för bästa möjliga vinst. Jag är inte så säker på att alla har detta ekonomiska utrymme och som det är nu borde folk amortera som galningar för att kunna klara av en högre ränta. Som privatperson har du sällan ekonomiskt utrymme att amortera när räntan är hög.

Räkna lite på att du har ett lån på 1.000.000 kr med två olika räntor 2% och 8% som byts varje år så ser du att det är när räntan är låg du skall amortera och när den är hög skall du endast betala räntorna. En enkel excelsnurra borde räcka för att övertyga dig. Utveckla den sedan med att du har en begränsad inkomst så ser du att du är mer eller mindre tvingad att amortera när räntan är låg om du vill överleva när räntan är hög.
Så man har det så snävt ekonomiskt att man inte klarar en räntehöjning på 60 000, men man hinner ändå amortera så mycket på ett år att man klarar sig nästa år med hög ränta?

Sen är ditt exempel såklart lite missvisande. Vilka år har räntan hoppat mellan 2 och 8%? Det är ett antal år sen räntan var uppe och ens tangerade 8%, däremot har vi under rätt många år haft en realränta som snarare ligger närmare nollstrecket än några 8%. Självklart blir belåningen också därefter när det nästan är gratis att låna.

Hur mycket skulle ni själva vilja ha betalt i ränta för att låna ut en miljon till någon okänd som skall köpa hus? Inte är det några 2-3% innan inflation i alla fall.
2012-12-07, 14:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Fast det förklarar inte varför man ska amortera specifikt på bolånet vare sig utifrån tvång eller frivillighet. Den enskilda privatpersonen kan ju ha andra lån som är högre prio att amortera. Håller med Fri om att det är individen själv som vet bäst när/om/hur mycket den ska amortera på bolånet.
Den här är ett argument på dagis nivå, om du vill ha ett svar från mig i fortsättningen föreslår jag att du skriver ett svar på en vuxen nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Så man har det så snävt ekonomiskt att man inte klarar en räntehöjning på 60 000, men man hinner ändå amortera så mycket på ett år att man klarar sig nästa år med hög ränta?

Sen är ditt exempel såklart lite missvisande. Vilka år har räntan hoppat mellan 2 och 8%? Det är ett antal år sen räntan var uppe och ens tangerade 8%, däremot har vi under rätt många år haft en realränta som snarare ligger närmare nollstrecket än några 8%. Självklart blir belåningen också därefter när det nästan är gratis att låna.

Hur mycket skulle ni själva vilja ha betalt i ränta för att låna ut en miljon till någon okänd som skall köpa hus? Inte är det några 2-3% innan inflation i alla fall.
Det är givetvis ett exmepel med extremfall för att folk lättare skall kunna räkna på det. Slutsatsen av mitt räkneexempel bör övertyga alla om att man skall amortera när man har låg ränta och endast betala räntan när den är hög. Vi kan låtsas att någon har så mycket pengar att de kan amortera oavsett hur hög räntan är men det blir lätt en idiot diskusion i det fallet som saknar all kontakt med verkligheten. Även om man endast räknar med att räntan går upp 1% ser man vad som är rätt att göra men det blir mycket tydligare om man tar en mer extrem ränta.
2012-12-07, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Den här är ett argument på dagis nivå, om du vill ha ett svar från mig i fortsättningen föreslår jag att du skriver ett svar på en vuxen nivå.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.
Det var inte menat som ett argument mot ditt resonemang.
Jag amorterar själv extra på mitt bolån nu när räntan är låg, så jag bestrider dig inte.
Senast jag amorterade extra var nu i augusti, så det är inte tomt prat, jag gör verkligen så.
Men att amortera extra när räntan är låg ser jag som något som kan appliceras på vilka krediter som helst, inte bara bolån, och då är det inte självklart att bolånet alltid ska ha prio 1.
2012-12-07, 19:38
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Det är just därför man lånar ut sina pengar till en bank som sedan i sin tur kan använda de pengarna för vidareutlåning. Då sänks risken på bekostnad av att man får en lägre ränta.
2012-12-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
...Håller med Fri om att det är individen själv som vet bäst när/om/hur mycket den ska amortera på bolånet.
Det där stämmer uppenbarligen inte, eftersom det är just det tankesättet som lett till alla bubblor.
2012-12-07, 20:35
Medlem
Citat:
Tja, från SBAB. Aktuella sparräntor:
SBAB-konto 2,75%
Sparkonto 2,50%

Så folk verkar acceptera den nivån. Du har uppenbarligen fel.
2012-12-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Låna 790% av disponibel inkomst fortfarande inget problem hos SBAB:
http://bostadsmarknaden.wordpress.com/2012/11/17/sbab-blaser-pa/
Det som folk har noterat är att bankerna kan sträcka sig till ca 5 ggr årsinkomsten. Och här blev det 5.45 ggr, så det stämmer bra med vad folk rapporterat.

Att SBAB ligger i överkant är det nog ingen (insatt) som förvånas över. (S) och (M) har de iaf senaste 25 åren gjort vad de kan för att öka på hushållens skuldsättning. (Och därmed nominell BNP och en bättre chans för sittande regering att sitta kvar). Och när statliga SBAB grabbar åt sig marknadsandelar tvingas privatbankerna med in nästan samma vårdslösa kreditgivning.

Att SBAB ger blancolån ovanpå bolånet är inte olagligt men FI har hutat till dom för det. Men det verkar stanna där. (Antagligen är det inte så lång amorteringstid på det).

Jag provade själv för att se vad jag kunde få låna. Det landade på 4.7 ggr årslönen. Då krävde dom amortering, trots att jag skrev att jag skulle lägga 500KSEK i handpenning (från sparande). Och då kan jag säga att jag hade över 20KSEK kvar per månad efter att ha betalat deras räntor och amorteringar. Dvs jag skulle ha haft betydligt mer förmåga att betala räntor och amorteringar och således kunnat låna mer.

Så inte vet jag om dom är så fantastiskt generösa med att låna ut.
Senast redigerad av Gromph 2012-12-07 kl. 21:36.
2012-12-07, 21:37
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Jag hör fortfarande envisa rykten om mer nedskärningar inom svenska banker.
Inte så ofta man blir bekräftad under 24h:
http://www.di.se/artiklar/2012/12/7/fler-far-ga-fran-nordea/

Jag hör dessutom rykten om mer nedskärningar...
2012-12-08, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Det där stämmer uppenbarligen inte, eftersom det är just det tankesättet som lett till alla bubblor.

Sorry, men jag ser inte varför amorteringstvång är en attraktiv åtgärd för det.
Förklara gärna varför du tycker det, istället för att bara kritisera.
Exempelvis så har bolånetaket haft effekt, så det går uppenbarligen att kyla av marknaden på andra sätt. Hårdare krav på kapitaltäckning är en annan åtgärd som diskuterats. Sänkta ränteavdrag ytterligare en.
2012-12-08, 18:31
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Ränteavdraget måste bort. Ett vettigt förslag är att minska det med en procentenhet om året under 30 års tid.

Kommer köpa BR trots läget. En prisnedgång vore egentligen positivt då jag med stor sannolikhet kommer tjäna bra (= kan bygga upp ett sparande i annat än bostaden) och köper en liten lägenhet, och prisuppgång är egentligen bara positivt för kontantinsatsen vid framtida flytt. Vill man byta upp sig är en prisnedgång bra om man inte har några soliditetsproblem.
Senast redigerad av BenjaminGraham 2012-12-08 kl. 18:36.
2012-12-09, 19:45
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Det stämmer ju inte alls, eftersom vi har kapitalmarknader som tar i beaktning bolags framtida hållbarhet. Tanken att bolag är kortsiktiga är för mig förbryllande frånvarande av någon förståelse om hur man gör värderingar på bolag. Däremot är det ett problem när ledningen inte själva äger aktier, utan istället bara plockar lön.

Jag vet inte varifrån den här idén kommer att marknader är kortsiktiga, eller vad det är folk jämför med då. Inte är det staten i varje fall, där man inte bryr sig ett skit om vad som händer efter 4 år.

Cervenkas spännande tankar på detta område:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/varldens-samsta-ide_7736018.svd#landsort
2012-12-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Cervenkas spännande tankar på detta område:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/varldens-samsta-ide_7736018.svd#landsort

Är ju bara en åsiktsjungel jag inte håller med om. Så länge du inte är Cervenka och vi kan disktuera varför jag inte håller med ser jag inte direkt något värde i att svara på det.

Kan väl säga en sak enbart. Vad jämför Cervenka med? Nån flummig studie av en Harvardprofessor att man ska göra sina kunder nöjda (det vill väl ändå företag?), okej, vore väl kanske intressant om vi visste vilken studie det var men på inget sätt säger den studien att stater är bättre som ägare vilket är vad jag vände mig emot. Så då lämnas vi med att Cervenka jämför med ett perfekt ideal, perfekta ideal är inte intressanta, speciellt inte när det gäller någonting subjektivt - som värde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in