Citat:
Det verkar inte som om du försöker svara på frågan. Den involverar ingen skattehöjning. Klumpsumman är hypotetisk och generell. Den "motsvarar" ingenting annat.
Citat:
Jag ser ingen koppling alls till en skatthöjning. Om du vill envisas med liknelsen får du redogöra för vad delarna motsvarar. T ex klumpsumman du talar om.Du får nog specificera vad det är du inte förstår först. Håller du med om att det är ekvivalent att ge någon en klumpsumma och ett skatteavdrag som motsvarar den klumpsumman, i meningen att kostnaden för staten och incitamentseffekterna för mottagaren är desamma? Om inte, vari ser du den relevanta skillnaden?
Citat:
Riksbanken har ju en positiv reporänta som naturligtvis är en del av bankernas kostnader. Att den är låg är mindre intressant eftersom kostnaden för en bank påverkas lika mycket av en sänkning från 0,75% till 0,25% som från 10,75% till 10,25%. Att påstå att utlåningsräntorna bara består av risk är nonsens.
Jag tror tvärtom att jag har förstått dig. Jag är helt införstådd med att du inte vill ha en räntehöjning, utan snarare en räntesänkning. (Det jag har pekat på är att det inte ger så mycket då utlåningsräntorna i stort sett bara består av risk idag).
Och jag förstår också att du vill ordna stimulans av ekonomin. Och det (bl a) genom räntesänkning.
Och jag förstår också att du vill ordna stimulans av ekonomin. Och det (bl a) genom räntesänkning.
Citat:
Du fortsätter ju att titta på slopandet av ränteavdraget isolerat. Om du behåller samma ränta men slopar avdraget är det uppenbart att det dämpar ekonomin. Om räntan hade sänkts med 0,75 procentenheter i ditt exempel hade effekten varit neutral. Nu är ju det iofs inte önskvärt. Jag kan omöjligen förstå hur du kan hålla med om att hushållens skuldsättningsgrad är ett problem men motsätta dig all policy som skulle få dem att amortera eftersom det, sett isolerat, kyler ner ekonomin.
Det jag pekar på är att din strävan av att avlägsna avdrag för underskott av kapital ger precis motsatt effekt. Det skulle leda till att
a) folk minskade på konsumtion och amorterade.
b) folk som ska ta lån, tar mindre lån iom att cash out ökar.
Pkt a) leder till motsatsen till stimulans. Iom att folk amorterar isf konsumerar.
Pkt b) leder till motsatsen till stimulans. Iom att man lånar mindre och omsatt M1 ökar inte så mycket som det annars skulle ha gjort.
Konkret fall.
* Med dagens villkor och en antagen ränta på 2.5%. Den som då lånar 1 MSEK åker på att betala 17.5 KSEK per år i ränta.
* Utan avdrag för underskott av kapital ger en ränta på 2.5% och cash out på 17.5 KSEK ett lånebelopp på 700 KSEK.
Dvs anti-stimulansen är på 300 KSEK mindre som mottagaren får. Det går inte att kompensera den anti-stimulansen med sänkt ränta. Riksbankens ränta är för låg för det.
a) folk minskade på konsumtion och amorterade.
b) folk som ska ta lån, tar mindre lån iom att cash out ökar.
Pkt a) leder till motsatsen till stimulans. Iom att folk amorterar isf konsumerar.
Pkt b) leder till motsatsen till stimulans. Iom att man lånar mindre och omsatt M1 ökar inte så mycket som det annars skulle ha gjort.
Konkret fall.
* Med dagens villkor och en antagen ränta på 2.5%. Den som då lånar 1 MSEK åker på att betala 17.5 KSEK per år i ränta.
* Utan avdrag för underskott av kapital ger en ränta på 2.5% och cash out på 17.5 KSEK ett lånebelopp på 700 KSEK.
Dvs anti-stimulansen är på 300 KSEK mindre som mottagaren får. Det går inte att kompensera den anti-stimulansen med sänkt ränta. Riksbankens ränta är för låg för det.
Stimulanseffekterna av en sänkt ränta begränsar sig inte till hushållens konsumtion. Företag skulle också påverkas genom minskade kapitalkostnader. Netto-effekten av en lämplig räntesänkning blir att hushållen amortera men ekonomins stimulans inte ändras.
Jag förstår inte varför du anklagar mig för att vara missunnsam och egoistisk. Jag har inget privatekonomiskt intresse i de här frågorna, och även om jag hade haft det bör argumenten rimligen utvärderas på sina egna meriter. Jag får artigt be dig om att höja nivån ett snäpp.
Senast redigerad av VlnteJoBaRokaHasch 2014-03-04 kl. 00:12. Anledning: Stavfel
Senast redigerad av VlnteJoBaRokaHasch 2014-03-04 kl. 00:12. Anledning: Stavfel
.