2017-06-05, 21:52
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Jobba för att få ned priserna", varför inte prova med att jobba så att du har råd att betala vad det kostar?
Jag jobbar 40h i veckan som de flesta andra i det här landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det är ingen ide att du söker förståelse, sympati eller medkänsla från de där figurerna du diskuterar med. De skiter totalt i dig.

Skulle du ligga döende på trottoaren skulle de leende titta dig i ögonen och kliva över dig och gå vidare. Tror du de bryr sig om din boendesituation?!
Du har rätt. Förstår inte ens varför jag sitter och skriv i den här tråden fortfarande. Dom sitter och myser när deras egna bostäder ökar i värde.
2017-06-05, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det är ingen ide att du söker förståelse, sympati eller medkänsla från de där figurerna du diskuterar med. De skiter totalt i dig.

Skulle du ligga döende på trottoaren skulle de leende titta dig i ögonen och kliva över dig och gå vidare. Tror du de bryr sig om din boendesituation?!

De som skiter totalt i honom är de som förespråkar reglerade hyror, det är det som gör att det inte går att få tag i hyreslägenheter.
2017-06-05, 21:55
Medlem
brutalares avatar
Citat:
De som skiter totalt i honom är de som förespråkar reglerade hyror, det är det som gör att det inte går att få tag i hyreslägenheter.
Vad säger att jag kommer få en hyresrätt om man tar bort hyresregleringen? Vi har ingen reglering på den ägda marknaden och jag har inte råd där. Oreglerat skapar dyra produkter som gör att vanligt folk inte har råd.
2017-06-05, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vad säger att jag kommer få en hyresrätt om man tar bort hyresregleringen? Vi har ingen reglering på den ägda marknaden och jag har inte råd där. Oreglerat skapar dyra produkter som gör att vanligt folk inte har råd.

Nej det skapar produkter som folk har råd med, annars skulle priset falla.
2017-06-05, 22:09
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Nej det skapar produkter som folk har råd med, annars skulle priset falla.
Jag har inte råd att köpa på den oreglerade marknaden.
2017-06-05, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inte råd att köpa på den oreglerade marknaden.

Det finns bostäder du har råd med men du vill ha något bättre.
2017-06-05, 22:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Det finns bostäder du har råd med men du vill ha något bättre.
Jag vill ha en bostad där jag samtidigt kan stanna kvar på samma jobb och träffa kompisar efter jobbet. Det är inte mycket begärt.
2017-06-05, 22:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill ha en bostad där jag samtidigt kan stanna kvar på samma jobb och träffa kompisar efter jobbet. Det är inte mycket begärt.

Nej om du sköter din ekonomi så borde du kunna ordna det om inte dina kompisar har mycket bättre ekonomi än dig och bor på adresser du inte har råd med.
2017-06-05, 22:18
Avslutad
Får bara flika in, igen, att ett av kardinalsymtomen på en bubbla är att fler och fler "prisas ut". De har inte råd att komma in i marknaden.

Naturligtvis är det sinnessjukt att en rimligt välbetald person med fast jobb och sund ekonomi inte har råd att köpa en sunkig tvåa i Sköndal.

Ett annat kardinalsymtom på en bubbla är resonemanget att det "är för sent att hoppa på tåget", att man måste köpa nu för senare kommer man aldrig ha råd. Det är naturligtvis bullshit. I en normal marknad kan man välja tiden när man vill köpa något, och priserna är rätt stabila. Ergo har vi ingen normal marknad. Ingen normal prisutveckling.

Alpha och Svenne har däremot sina egna huvuden så långt upp i respektive stolgångar att de aldrig kan ta reson eller lyssna på argument. De har investerat för mycket tid och inlägg på att förfäkta idén att det inte finns någon bostadsbubbla att de kommer förneka allt in i det sista, precis som Bagdad Bob gjorde.

Signalerna är så överdrivet tydliga nu. Stridsvagnarna syns för fan i tv-rutan bakom den vilt förnekande ministern. Nej, ni har fel, fel, fel ...
2017-06-05, 22:20
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Nej om du sköter din ekonomi så borde du kunna ordna det om inte dina kompisar har mycket bättre ekonomi än dig och bor på adresser du inte har råd med.
Oavsett hur mycket jag sköter min ekonomi så kommer inte banken ge mig ett högre lånelöfte, det vet du också.
2017-06-05, 22:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Oavsett hur mycket jag sköter min ekonomi så kommer inte banken ge mig ett högre lånelöfte, det vet du också.

Om du hade skött din ekonomi väldigt bra hade du inte behövt låna.
2017-06-05, 22:29
Medlem
Citat:
Amortering är en utgift men ingen kostnad, detta är baskunskap.
Jag håller helt med, amortering är en utgift och ingen kostnad, men jag ser inget i det jag skrev som skulle motsäga detta.

Citat:
Du får gärna redovisa dina kalkyler för att det "kostar ca en tusenlapp per höjning på 10 000 kr" också, kan bli kul att se hur du räknar.

Ett lån på 2 000 000 som amorteras av på 30 år innebär en utgift (amortering) på 5 556 kr per månad. Om räntan för lånet är fast på 1,5% så får man utöver detta en total räntekostnad över hela lånets löptid på 300 833 kr, vilket efter ränteavdrag blir 210 583 kr.

Ett motsvarande lån på 2 010 000 ger en total räntekostnad på 211 636 kr efter ränteavdrag, vilket är en ökning på 1 053 kr.

Citat:
Och sedan så har jag faktiskt insatsen sedan länge men man måste ha en lön på 35.000 i månaden som singel för att kunna köpa en sådan lägenhet.
Den enda lösningen är att gå in med en större kontantinsats, men lycka till med att spara mer än 200 000 per år vilket är vad som krävs bara för att hålla jämn takt med prisuppgången. (+10% per år på en lägenhet som kostar 2 000 000).

Citat:
Borde vi inte jobba för att få ner priserna isåfall? Jag kunde ha köpt om jag hade gjort det, nu var jag dum och inte gjorde det och nu kan jag inte köpa vare sig jag vill eller inte.
Det är ingen idé att försöka argumentera om detta med Svenne-i-banan, han har väldigt tunga känslomässiga skäl till att priserna inte ska falla eftersom att han har maxat lånet på sin bostad och gått all-in på börsen. Eller var det Alpha som gjort detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in