2017-06-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att tidigare scenario ska fungera så behöver det finnas en till bostad. Eventuellt bygger man den och det om något ökar produktionen. Ökar man befolkningen så är det näst intill garanterat att totala BNP ökar. Jag bara konstaterade att du hade rätt i att BNP som regel ökar av fler bostäder och personer. Hur det fördelas spelar däremot ingen roll för nationalekonomin hur köpkraften fördelas.
Jag förstår vad du menar, men i verkligheten så klämmer A&F ofta in sig hos släktingar utan att det byggs en bostad. Min poäng är att den BNP-ökning vi ser i spåren av asylchocken är lånefinansierad och på sikt inte blir någon ökning av BNP för i nästa lågkonjunktur när staten hade behövt stimulera finns det ingen kapacitet kvar att låna.

Citat:
Det är generellt bättre att hjälpa den som har högst potential att bli produktiv. Sedan kan man personligen inte gilla att mina skattepengar går till vidriga fundamentalister som SDare och Isis anhängare. Samtidigt går det inte att särbehandla någon baserat på åsikter samtidigt som man har åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Vi har ju sett av de senaste årens statistik att sådana som A&F tyvärr sällan har potential att komm i arbete.
2017-06-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nja, lånet är neutralt, det är Achmed och Fatima som skall föras upp som en kostnadspost eftersom det är det som är kostnadsbärare.

Nej, både lånet och tillgången som står som säkerhet för det är risker och därmed i högsta grad oneutrala.
2017-06-27, 13:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du verkar tro att ökad BNP i sig är toppen. Sveriges BNP/capita ökar inte, inte när du räknar på den verkliga inflationen. Sverige har massinvandring från en massa konstiga världsdelar av folk som inte hör hit och då fller BNP/capita. Fullt naturligt. Bl a beror det på att de hycklande folkpartisterna innehar maktpositioner men inte använder dessa till att bistå invandrarna. Nej folkpartister vänder sig av sina maktpositioner för att slippa invandrarna. Folkpartisterna är förmodligen hycklare precis allesamman.
Det är din slutsats. Vi diskuterade bara bostadspolitikens effekt på BNP.

BNP är ganska trubbigt. Tex att bränna ner kommunernas fastigheter, fängsla mordbrännarna och bygga upp dem igen ökar också BNP. Inget blir precis bättre av det.

Folkpartiet sitter inte i regeringen eller är ett särskilt mäktigt parti. Jag förstår inte hur du får ihop det där ens halvlogiskt. Eller vad det ens har med saken att göra.
2017-06-27, 13:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Då kan väl sjupartisterna ändra det finanspolitiska ramverket? Så att de på ett hederligt sätt kan visa för svenska folket vilka kostnader deras politik för med sig.
Anledningen till att det finns är just att man inte ska kunna smussla kostnader. Ingen regering ska kunna låna maximalt för att sedan lämna över en finansiell soppa om de förlorar valet. Alla partier ska följa samma regler.

För att ändra reglerna så behöver man ha med sig oppositionen. Högerblocket är inte så sugna på att ge vänsterblocket mer utrymme för lång och reformer när vänstern har makten.
2017-06-27, 13:41
Medlem
Citat:
Anledningen till att det finns är just att man inte ska kunna smussla kostnader. Ingen regering ska kunna låna maximalt för att sedan lämna över en finansiell soppa om de förlorar valet. Alla partier ska följa samma regler.

För att ändra reglerna så behöver man ha med sig oppositionen. Högerblocket är inte så sugna på att ge vänsterblocket mer utrymme för lång och reformer när vänstern har makten.

Och istället tvingar man svenska folket att låna för att ha någonstans att bo? Och sen blir staten tvungen att gå in för fan vet vilken gång i ordningen för att bankerna sitter på ruttna lån?

Snacka om att smussla kostnader...
2017-06-27, 13:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Och istället tvingar man svenska folket att låna för att ha någonstans att bo? Och sen blir staten tvungen att gå in för fan vet vilken gång i ordningen för att bankerna sitter på ruttna lån?

Snacka om att smussla kostnader...
Är det inte rimligt att den som bor betalar räntekostnaderna för sitt eget boende eller ska staten gör det så vi får pröjsa via skattsedeln i stället?

Tror du att räntekostnaderna inte existerar i hyresrätter bara för att de betalas av hyresvärden och bakas in i hyran?
2017-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du verkar tro att ökad BNP i sig är toppen. Sveriges BNP/capita ökar inte, inte när du räknar på den verkliga inflationen. Sverige har massinvandring från en massa konstiga världsdelar av folk som inte hör hit och då fller BNP/capita. Fullt naturligt. Bl a beror det på att de hycklande folkpartisterna innehar maktpositioner men inte använder dessa till att bistå invandrarna. Nej folkpartister vänder sig av sina maktpositioner för att slippa invandrarna. Folkpartisterna är förmodligen hycklare precis allesamman.

BNP/Capita har gått sällsynt dåligt och särskilt Reinfeldtregeringen har levererat historiska usla resultat på exakt den parameterna. Värden som varit de sämsta under hela efterkrigstiden.

Detta trots borättarfolkets privatekonomiska upplåning. Bankerna borde tammefan tillhandahålla en liten harakiri/kamikazeceremoni i samband med att lånehandlingarna undertecknas:

https://www.youtube.com/watch?v=N6RB62gHO6U

https://www.youtube.com/watch?v=rIXxNVfwMXU
2017-06-27, 14:01
Medlem
Citat:
Är det inte rimligt att den som bor betalar räntekostnaderna för sitt eget boende eller ska staten gör det så vi får pröjsa via skattsedeln i stället?

Tror du att räntekostnaderna inte existerar i hyresrätter bara för att de betalas av hyresvärden och bakas in i hyran?

Exakt! Då kan väl staten (=kommunens socialförvaltning/migrationsverket osv...) låta bli att betala hyrorna i Rinkeby/Tensta/Rosengård/Hammarkullen och allt vad de heter så att de bostäderna kan göras tillgängliga för vanliga betalande hyresgäster istället?

Vi kan väl börja med att dra in för dem som fått uppehållstillstånd sista 20 åren eller så?

Förtydligande: Jag tänker enligt förslaget från Norberg/Segerfeldt på svenskt näringsliv. Personerna ifråga är ju vana vid mycket sämre förhållanden hemma så att bo i svenska kåkstäder borde ju vara ett framsteg hursomhelst.

Jag utgår givetvis från att Svenskt Näringslivs medlemmar står för kostnaderna för markupplåtelsen till kåkstäderna.
Senast redigerad av Allmogen 2017-06-27 kl. 14:06.
2017-06-27, 14:11
Medlem
Jag föreslår två saker:

1) Den som går på soc med arbete mindre än halvtid (ej fuskjobb som fas tre) och som inte totalt i livet deklarerat och betalt skatt för en inkomst av minst 1 MSEK (vi kan diskutera nivån) måste om personen går på soc mer än ett år flytta till avfolkningsbygd.

2) Underlätta för pensionärer att flytta till Asien eller Afrika. De får höjd levnadsstandard och trycket på bostadsmarknaden i Sverige lättar. Ge utflyttarna fulla sjukvårdsförmåner i Sverige vid svår sjukdom och sätt upp Sverigekliniker i de pensionärsghetton vi bygger. Mottagarlandet får en kraftig cashinjektion varje månad och vi sänker kostnadera för enklare sjukvård och åldringsvård. Japan har kört det här av samma skäl.

Men inget av detta kommer att hända för problemet med min förslag är just att trycket på bostadsmarknaden lättar och då får vi inte ut mer lån i ekonomin och då fördubblas inte reallönerna på 10 år som Alpha gett exempel på. Problemet skall helt enkelt inte lösas.
2017-06-27, 14:31
Medlem
Citat:
Jag föreslår två saker:

1) Den som går på soc med arbete mindre än halvtid (ej fuskjobb som fas tre) och som inte totalt i livet deklarerat och betalt skatt för en inkomst av minst 1 MSEK (vi kan diskutera nivån) måste om personen går på soc mer än ett år flytta till avfolkningsbygd.

2) Underlätta för pensionärer att flytta till Asien eller Afrika. De får höjd levnadsstandard och trycket på bostadsmarknaden i Sverige lättar. Ge utflyttarna fulla sjukvårdsförmåner i Sverige vid svår sjukdom och sätt upp Sverigekliniker i de pensionärsghetton vi bygger. Mottagarlandet får en kraftig cashinjektion varje månad och vi sänker kostnadera för enklare sjukvård och åldringsvård. Japan har kört det här av samma skäl.

Men inget av detta kommer att hända för problemet med min förslag är just att trycket på bostadsmarknaden lättar och då får vi inte ut mer lån i ekonomin och då fördubblas inte reallönerna på 10 år som Alpha gett exempel på. Problemet skall helt enkelt inte lösas.

Jag föreslår någonting vida bättre: Att det fullskaliga samhällsexperimentet med massinvandring avbryts och akutåtgärder för att rätta till skadeverkningarna införs.

Då fixar det sig med bostadsmarknaden också. Det blir en smäll för bolånetorskarna med fattigdom och elände hursomhelst men det går att rätta till på 20 år.
2017-06-27, 15:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag föreslår två saker:

Ett av problemen med det är att sos fall till stor del finansieras av kommunen. Detta är givetvis ett dumt system och flyttar man över kostnaden till staten så blir det lättare att placera icke produktiva personer i billiga bostäder på landsbygden.

Citat:

Man gör redan det "typ"
Flytta till EU landet Portugal och plocka ut din pension skattefritt. Cash injektionen kommer genom pensionärernas konsumtion och moms.
2017-06-27, 16:06
Bannlyst
Citat:
BNP/Capita har gått sällsynt dåligt och särskilt Reinfeldtregeringen har levererat historiska usla resultat på exakt den parameterna. Värden som varit de sämsta under hela efterkrigstiden.

Detta trots borättarfolkets privatekonomiska upplåning. Bankerna borde tammefan tillhandahålla en liten harakiri/kamikazeceremoni i samband med att lånehandlingarna undertecknas:

https://www.youtube.com/watch?v=N6RB62gHO6U

https://www.youtube.com/watch?v=rIXxNVfwMXU

Jajamänsan och det har olika personer räknat ut. Jag intresserade mig för att jämföra utvecklingen i BNP med den verkliga inflationen och resultatet blev väldigt dystert eller: borgare som S spelar ingen roll. Den i Sverige styrande makteliten må ha sina medlöpare men värdelösa förblir de. Tino Sanandaji kommer fram till att Sverige inte haft tillväxt sedan 2007. Lustigt, samma sak jag kom fram till utifrån jämförelseåret 2006, som vår vän Alpha också använde sig av. Men han blev bortgjord.

Propagandan i Sverige är en sak. Hur illa det faktiskt fungerar en helt annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in