Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Amortering är en utgift men ingen kostnad, detta är baskunskap.
Jag håller helt med, amortering är en utgift och ingen kostnad, men jag ser inget i det jag skrev som skulle motsäga detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du får gärna redovisa dina kalkyler för att det "kostar ca en tusenlapp per höjning på 10 000 kr" också, kan bli kul att se hur du räknar.
Ett lån på 2 000 000 som amorteras av på 30 år innebär en
utgift (amortering) på 5 556 kr per månad. Om räntan för lånet är fast på 1,5% så får man utöver detta en total ränte
kostnad över hela lånets löptid på 300 833 kr, vilket efter ränteavdrag blir 210 583 kr.
Ett motsvarande lån på 2 010 000 ger en total räntekostnad på 211 636 kr efter ränteavdrag, vilket är en ökning på 1 053 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Och sedan så har jag faktiskt insatsen sedan länge men man måste ha en lön på 35.000 i månaden som singel för att kunna köpa en sådan lägenhet.
Den enda lösningen är att gå in med en större kontantinsats, men lycka till med att spara mer än 200 000 per år vilket är vad som krävs bara för att hålla jämn takt med prisuppgången. (+10% per år på en lägenhet som kostar 2 000 000).
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Borde vi inte jobba för att få ner priserna isåfall? Jag kunde ha köpt om jag hade gjort det, nu var jag dum och inte gjorde det och nu kan jag inte köpa vare sig jag vill eller inte.
Det är ingen idé att försöka argumentera om detta med Svenne-i-banan, han har väldigt tunga känslomässiga skäl till att priserna inte ska falla eftersom att han har maxat lånet på sin bostad och gått all-in på börsen. Eller var det Alpha som gjort detta?