Citat:
Ursprungligen postat av
mr-virro
Det är mycket snack om 7-8% kalkylränta hos folket här.
Nu när jag skulle köpa en lägenhet så frågade jag vad min bank hade för kalkylränta, de sa 3 punkter + 5-års räntan, vilket blev kring 5.5% ränta. Banken hade inget skuldkvotstak och detta gav mig chansen att låna cirka 6.8 gånger min årsinkomst, till en lägenhet med 2000 kr i månadsavgift.
Men detta är väl inte så farligt, för mitt lån kostar bara 3000 kr i månaden och det har man väl råd med.
Någon som vill räkna på detta om detta gäller en lägenhet för kring 3 miljoner? Eller kanske ett par som köper en villa för 8 miljoner? Vad gäller om skuldkvoten är 7 ggr årsinkomsten med 15% kontantinsats? Ser alla glädjekalkyler lika bra ut?
Vilken bank var detta? När jag kontaktade Swedbank för några månader sedan så hade dom ett tak på 5 gånger årslönen (brutto), tydligen så hade dom blivit rätt så mycket hårdare med detta bara det senaste halvåret. Baserat på lånebeloppet jag fick så skulle jag precis som du gissa på att dom räknar med att man ska klara av en ränta på runt 5%, möjligtvis att man då skulle behöva ställa in sin årliga Thailand-resa.
Sen förstår jag inte varför Svenne-i-banan och en del andra stirrar sig så blinda på räntekostnaden för lånet. Säg att räntan ligger på 0.3%. Skulle ett köp av en helt normal villa för 20 000 000 vara en god affär då? "Det är ju inte så farligt, lånet kostar ju bara 5000 kr i månaden, det har vi ju råd med!". Verkligheten är att även om månadskostnaden är låg så innebär ökade skuldbelopp en markant risk som vissa inte verkar ta med i sin kalkyl. Och nu menar jag inte bara risk som i att räntan stiger, utan även: förlorad inkomst pga arbetslöshet eller sjukdom, prisfall på marknaden (= del av lånet som inte går att få igen vid försäljning), gå i pension utan att ha amorterat lånet ner till nivå som matchar den lägre inkomsten.