2017-05-20, 11:32
Avslutad
... och precis som jag sa så förklarar alpha varför 108k per m2 är helt normalt. I bagarmossen!

Visst är det ett cirkelresonemang, men det är inte lika puckat som gudsbeviset. Ty i denna bevisföring är cirkelargumentet det enda argumentet. Vad gäller vår kära bostadsbubbla finns bevisen överallt och är helt överväldigande. Det gäller bara att öppna ögonen. Förnekelseargumentet är bara grädde på moset.

Räcker det inte med en titt på prisutvecklingen? Från 40kkr till 100kkr på sina håll sedan 2014. Vad förklarar en sån utveckling?

Varför varnar en mängd internationella bedömare, tex IMF,för en global bostadsbubbla där Sverige är bland de främsta i riskzonen? Är det bara en känsla de går på? Jag tvivlar.
2017-05-20, 11:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
... och precis som jag sa så förklarar alpha varför 108k per m2 är helt normalt. I bagarmossen!

Visst är det ett cirkelresonemang, men det är inte lika puckat som gudsbeviset. Ty i denna bevisföring är cirkelargumentet det enda argumentet. Vad gäller vår kära bostadsbubbla finns bevisen överallt och är helt överväldigande. Det gäller bara att öppna ögonen. Förnekelseargumentet är bara grädde på moset.

Räcker det inte med en titt på prisutvecklingen? Från 40kkr till 100kkr på sina håll sedan 2014. Vad förklarar en sån utveckling?

Varför varnar en mängd internationella bedömare, tex IMF,för en global bostadsbubbla där Sverige är bland de främsta i riskzonen? Är det bara en känsla de går på? Jag tvivlar.

Det är precis lika puckat, förnekelseargumentet saknar helt bevisvärde.

Du säger att förnekelse av att det är en bubbla är ett bevis för att den finns. Det är precis som att säga att förnekelse av något annat är ett bevis för att det finns. Förnekar du att du är korkad?
2017-05-20, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är precis lika puckat, förnekelseargumentet saknar helt bevisvärde.

Du säger att förnekelse av att det är en bubbla är ett bevis för att den finns. Det är precis som att säga att förnekelse av något annat är ett bevis för att det finns. Förnekar du att du är korkad?

Jag kan inte hjälpa att du inte kan läsa innantill, tyvärr. Vad var det precis jag skrev?
2017-05-20, 12:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag kan inte hjälpa att du inte kan läsa innantill, tyvärr. Vad var det precis jag skrev?

Du skrev att du hade andra belägg också men det innebär inte att ditt förnekelseargument blir värt något som jag skrev till dig, kan du läsa innantill?

Om du fortfarande anser att ditt förnekelseargument är värt något alls så vill jag veta om du förnekar att du är korkad, gör du det?
2017-05-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför kallar du köparen idiot? Eller var det kanske säljaren som borde behållit?

Om jag räknade rätt så är utgiften för kapital och månadsavgift 206/månad och kvm. Lite mer än vi talade om tidigare bara för några dagar sedan i Bagarmossen.
Och här framstår nyproduktionen där som billig.

Har du själv köpt några lägenheter i Bagarmossen nyligen ?
Nej, så dum är inte ens du, bara påstridig. Lätt att se att priset ligger
löjligt mycket över vad som är "rimligt" om nu ens detta är det.

https://www.booli.se/slutpriser/bagarmossen/874650/

"10 maj 2017
Såld
2 rum, 57 m²
50 877 kr/m²
2 900 000 kr
+705 000 kr (+32,1 %)"

https://www.kronofogden.se/62747.html

Lägenhet i ett närområde till Bagis där uppenbarligen någon idiot som kanske rentav
tagit intryck av dig uppenbarligen levt över sina tillgångar. Låt vanliga människor
slippa det löjliga spekulationsracet. Det kronofogden mest tvingas sälja är inte stora
lyxvillor utan just vanliga bostäder som köpts av fel person.

Sådana som du bär ett tungt ansvar för att människor skuldsätts för tid och evighet.
2017-05-20, 12:44
Medlem
Citat:
En annan fråga man kan ställa sig är, vilka är idioterna som har skrikit sig hesa i flera år om att vi har en bubbla och ska få ett stort ras. Det har inte direkt gått som ni varit så säkra på.

Gå in på kronofogdens auktionstorg och läs om en lgh i Kärrtorp, nära Bagis, där någon
betalat hälften så högt pris per m2 men inte klarat av det.
2017-05-20, 12:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Gå in på kronofogdens auktionstorg och läs om en lgh i Kärrtorp, nära Bagis, där någon
betalat hälften så högt pris per m2 men inte klarat av det.

Vad hade det med mitt inlägg att göra, inget alls. Försök bemöta det som skrivs när du citerar.
2017-05-20, 13:02
Medlem
Citat:
Vad hade det med mitt inlägg att göra, inget alls. Försök bemöta det som skrivs när du citerar.

Någon som avsett betala 50.000/m2 i Bagis har uppenbarligen inte klarat av det.
Men den som betalar 100.000/m2 klarar lätt av det ?

Klarar du av att studera prisstatistiken alldeles själv tror du eller måste jag peka
på allt ?

Hur mycket skulle du själv betala för att bo i Bagis ?

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/projektet/

Du kan alltid låtsas att du gärna vill bo i ungdomslägenhet.

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

Jämför gärna nyproduktionspriset med de över 100.000/m2 som de gamla kom upp i.
Prisvärt ?
2017-05-20, 13:05
Avslutad
Citat:
Du skrev att du hade andra belägg också men det innebär inte att ditt förnekelseargument blir värt något som jag skrev till dig, kan du läsa innantill?

Om du fortfarande anser att ditt förnekelseargument är värt något alls så vill jag veta om du förnekar att du är korkad, gör du det?

Några kommentarer på IMFs bedömning av läget för den globala bostadsbubblan? Eller varför inte dagens ekonomieko extra. Hur kommer det sig att Magdalena Andersson är bekymrad över de högt uppdrivna bostadspriserna? Hittar de bara på menar du?
2017-05-20, 13:09
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Några kommentarer på IMFs bedömning av läget för den globala bostadsbubblan? Eller varför inte dagens ekonomieko extra. Hur kommer det sig att Magdalena Andersson är bekymrad över de högt uppdrivna bostadspriserna? Hittar de bara på menar du?

Nu kommer det snart igen: "utländska bedömare gör ofta felet att... bla bla bla" samt "räntorna kommer alltid vara låga" och sedan fyller Hartarbete i: "tittar man på inkomst efter skatt, så.. bla bla.. men det kommer mer! Fastighetsskatten bla bla..."
2017-05-20, 13:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Någon som avsett betala 50.000/m2 i Bagis har uppenbarligen inte klarat av det.
Men den som betalar 100.000/m2 klarar lätt av det ?

Klarar du av att studera prisstatistiken alldeles själv tror du eller måste jag peka
på allt ?

Hur mycket skulle du själv betala för att bo i Bagis ?

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/projektet/

Du kan alltid låtsas att du gärna vill bo i ungdomslägenhet.

http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

Jämför gärna nyproduktionspriset med de över 100.000/m2 som de gamla kom upp i.
Prisvärt ?

Det har fortfarande inget med det inlägget du citerade att göra, läste du ens det du citerade? Men givetvis finns det individer som inte kan sköta sin ekonomi, var det en nyhet för dig? Själv har jag inga planer på att flytta till bagarmossen om nu det har någon relevans för diskussionen.

Citat:

Maggan är inte direkt den jag lyssnar på när jag gör ekonomiska bedömningar. Hon är en politiker som givetvis gör politiska utspel, men sådana utspel är inte sällan helt grundlösa, speciellt när de kommer från vänsterhåll.

Framför sakargument och bemöt de motargument du får istället för att göra svepande hänvisningar till vad du har uppfattat att någon tycker.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-05-20 kl. 13:14.
2017-05-20, 13:23
Medlem
Citat:
Nu klarar du inte av vanlig svenska. (Vilket ger vatten på min kvarn om din bristande utbildning. Och därmed bristande förutsättningar att klara av ämnet).
Med normalt så skulle det vara den rådande genomsnittliga prisnivån. Har ens någon sagt det? Knappast.
Det jag har pekat på är att några var villiga att betala den prisnivån för just den lägenheten. Inte att det skulle vara den genomsnittliga prisnivån.

Och köparen lär inte få låna 85% av den köpeskillingen. Utan snarare 85% av genomsnittlig per kvm köpeskilling i det kvarteret.

Så den som köpte betalade antagligen kontant eller har en lägre belåningsgrad.

Citat:
Visst är det ett cirkelresonemang, men det är inte lika puckat som gudsbeviset.
Det är mer puckat. För de med gudsbevis har inget alternativ. Det har man däremot när det gäller bostadsbubbla. Det finns gott om mätdata att använda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in