Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Svar nej.
Om man ser till mitt boende idag, hyresrätt med kostnad på 5500-6000 mån, och jämför det med vad en brf kostar, samma område och storlek, så hamnar man på samma pengar.
Jag har roat mig med att jämföra boendekostnader på hyresrätter och bostadsrätter och tycker att kostnaderna följer med på olika områden.
Över tid blir det billigare att äga sitt boende, jämfört med hyra.
Ni som jämför boendekostnad för HR och BR, hur räknar ni? Bostadsrätterna ökar ju i genomsnitt i pris över tid, vilket man egentligen borde räkna med. Huruvida man gör det eller inte gör en enorm skillnad. Säg t ex att man räknar med 4 % ränta, 2,8 % efter skatt (detta är konservativt räknat; för tillfället kan man få 5-årslån till betydligt bättre ränta än så). Alltså 2800 kr per miljon. Men om man till det lägger till en årlig värdestegring på 2 % (ung. inflationen), minus 22 % reavinstskatt = 1,56 %, så blir realräntan endast 1,24 %; dvs mindre än hälften. Enligt mig bör man räkna på det senare sättet. Jag räknade lite på nybyggda BR/HR i Hornsberg (Kungsholmen, Sthlm) och kom fram till att om man räknade på det sättet var det avgjort mycket bättre att köpa än hyra jämförbara lägenheter.
Dock innebär det förstås en risk att äga sin bostad eftersom priset trots allt kan gå ner. Men samtidigt är det över tid sannolikt lönsamt - t o m mycket lönsamt - att äga sin bostad. Skälet är detsamma som varför det är mer lönsamt att ha pengarna i aktier snarare än i fasträntekonto - det senare innebär större risk (sen kan det även finnas skattetekniska skillnader som jag har dålig koll på).