Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Gör dom inte det redan?
Jag tror flera banker har krav på amortering. I alla fall under vissa förutsättningar. Ned till 75% har jag sett.
Men det är nog inte ett strikt krav och dom gör lite olika.
Den som är mer strikt tappar då kunder och marknadsandelar till den bank som tar mer risk.
Jag tror man kan tolka initiativet på lite olika sätt:
* Man vill hellre ha ett amorteringskrav som man kan ta sig förbi. Än golv för riskvikter som nämnts.
* Man vill ha regler som gör det lite mer lika för alla. Inte så att Swedbank som måste tänka på ägarna lägger sig på en lägre risknivå och förlorar marknad till SBAB som bekymmerslöst lägger sig på en högre risknivå.
* Wolf vet att något är på gång, och vill låtsas visa samhällsansvar. Och går ut i media innan någon politiker gör det.
* Wolf vet att något är på gång, och går ut i media innan någon politiker gör det. Han vet att politiker X då blir så förbannad att förslaget kastas i papperskorgen. Syftet är alltså att stoppa förslaget.
* Wolf går ut med detta i preventivt syfte. Han kan alltid då peka tillbaka och säga "Varför kunde inte lyssna på oss. Hade ni bara gjort det så hade vi sluppit den här soppan".
Hur många fler kan ni komma på?
En sak är dock säker. Wolf hade ett syfte. Det kan vara så enkelt som att han vill ha lika regler för alla, och tycker att SBAB har en särbehandling i praktiken.