2012-07-08, 00:05
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Min tanke var att man ur riskberäkningen skulle ordna regler för hur banken skall agera (för att hålla ned risken då).
Motsvarande kan naturligtvis göras för staten.

Vet vi inte hur risken beräknas så vet vi inte om regleringarna reducerar (den oönskade) risken.
Viss risk måste få finnas annars går det inte att bedriva verksamhet.

Jag är inte bankman och kan tyvärr inte bidraga i en sådan detaljdiskussion. Det jag vet utgår ifrån hur man blir behandlad och vilka resonemnag banken har när man söker lån.

Kan du själv speca hur en vanlig riskkalkyl ser ut för banken? Skulle vara intressant att se!
2012-07-08, 07:48
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Nja, du kan ju köpa en aktie i valfri bank och känna dig orolig.

Om ett hockeylag får bonus för oavgjort och mer för vinst, så lär dom inte bli vårdslösa för det.
Tvärtom kommer dom nog att dra ned risken när dom leder. Och den spelare som missköter sig är inte med längre. (Dvs man får inte börja agera omdömeslöst bara för att man är med i ett resultatlöneprogram).
Liknelsen är inte perfekt alls men ger väl en indikation.

En bank vill naturligtvis få avkastning på det egna kapitalet. Och i att göra affärer ingår att ta viss risk. Men precis som att vinstpotential innebär en bedömning så gör risken det. Och människor gör som bekant olika bedömningar.

LTCM hade en ordentlig riskhantering, men den byggde på vissa antaganden som inte alltid gällde. Och det blev deras död. Då gjorde dom också stresstester baserade på de värsta katastrofscenarion de kunde komma på. I inget fall förbrukades det egna kapitalet.

Så frågan hur man avgör risk är inte så lätt. (Och det har ju inte direkt rasat in svar på min tidigare fråga om hur en bank ska avgöra risk).
De spelar inte en match i taget. Utan förlorar de så förlorar de många matcher samtidigt. Och fram tills dess så tjänar de pengar. Gör alla likadant så sticker man inte ut som idiot om eller när det skiter sig.
Finns det inte risk för jäv då man skall bedöma risken?
Funderar tvärtom på om jag skulle testa blanka någon bankaktie.

Bedöma risk är säkert inte lätt.
2012-07-08, 17:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
fall a) Jag tar av mina besparingar och köper en statsobligation.
fall b) jag tar av mina besparingar och deltar i en nyemission som SHB gör. Sedan köper SHB en statsobligation.

Fall b) kräver inget resursskapande jämfört med fall a.

Det är i stort sett aldrig problem med att få folk att vara med på en nyemission. Det som hindrar är priset.
Och det är där skon klämmer. Kan befintliga ägare hålla ned det egna kapitalet blir avkastningen på detsamma större. Därför finns en inbyggd motvilja till emission.

Med högre kapitaltäckning och/eller riskvikter hade det inte varit tal om underkapitaliserade banker.

Citat:
Det är i stort sett aldrig problem med att få folk att vara med på en nyemission. Det som hindrar är priset.
Och det är där skon klämmer. Kan befintliga ägare hålla ned det egna kapitalet blir avkastningen på detsamma större. Därför finns en inbyggd motvilja till emission.

Med högre kapitaltäckning och/eller riskvikter hade det inte varit tal om underkapitaliserade banker.

Du menar att du funnit lösningen till grekernas dilemma? Varför inte lansera denna lösning och föreslå dej som ny protektor för Grekland? Jag står bakom dej utifall du du kan sälja resonemanget i vidare kretsar. Du menar att du inte ser några som helst problem med denna åtgärd? Jag ser ett flertal problem men kan du inte i ärlighetens namn själv presentera dem?
Du menar att det finns gott om besparingar hos den grekiska allmänheten trots att deras Athenindex under det senast 5 åren utraderat 90% av sitt värde? Var finns besparingarna som grekerna som folk har?
Jag har länkat detta index tidigare utifall du frågar efter källa,men jag utgår från att du kan googla fram detta utan hjälp från mej.

Senast redigerad av Rektangel 2012-07-08 kl. 17:49.
2012-07-23, 14:53
Medlem
biljons avatar
http://www.di.se/artiklar/2012/7/23/wolf-kraver-lagstadgad-amortering/

Kan inte Wolf själv införa amortering i sin egen bank?
2012-07-23, 16:18
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Det kan han säkert, men då förlorar banken kunder.
2012-07-23, 16:40
Medlem
Jag tror ett amorteringskrav kommer utestänga nästan alla unga.

Hur ska ett par som är 20-25 och ska skaffa barn eller precis gjort det kunna amortera hela bostaden år 0-25 när deras utgifter är som högst istället för år 25-50 när deras inkomster skjuter i höjden?

Väldigt många skulle tvingas till hyresmarknaden och med tanke på hur seg den varit de sista 30 åren så kommer det bli en väldigt bostadsbrist.

Svårare att köpa första-bostaden - förenklade regler vid uthyrning av bostadsrätter - skattereduktion vid uthyrning - strävan efter "marknadshyror" - osv osv. Allt verkar hänga ihop.

Alla som tror att det kommer lösa sig med amorteringskrav tror jag är välidgt fel ute. De som redan "sitter säkert" sitter ännu säkrare och de som inte kan skaffa lägenhet nu kommer få det ännu svårare.
2012-07-23, 16:49
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Hur ska ett par som är 20-25 och ska skaffa barn eller precis gjort det kunna amortera hela bostaden år 0-25 när deras utgifter är som högst istället för år 25-50 när deras inkomster skjuter i höjden?

Väldigt många skulle tvingas till hyresmarknaden och med tanke på hur seg den varit de sista 30 åren så kommer det bli en väldigt bostadsbrist.

Svårare att köpa första-bostaden - förenklade regler vid uthyrning av bostadsrätter - skattereduktion vid uthyrning - strävan efter "marknadshyror" - osv osv. Allt verkar hänga ihop.

Alla som tror att det kommer lösa sig med amorteringskrav tror jag är välidgt fel ute. De som redan "sitter säkert" sitter ännu säkrare och de som inte kan skaffa lägenhet nu kommer få det ännu svårare.
Man kanske inte ska kunna köpa en lägenhet för 2 miljoner om man inte har några pengar.
Det finns inte färre lägenheter för att några 20åringar kommer "tvingas" hyra bostaden.
2012-07-23, 18:16
Medlem
sucuks avatar
Priset på lägenheter i centrala storstäderna sätts av hur mycket den mest riskbenägna jubelidioten får lov att låna av banken. Dvs värdet på lägenheter har sedan länge ingenting med verkligheten att göra...
2012-07-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Gör dom inte det redan?
Jag tror flera banker har krav på amortering. I alla fall under vissa förutsättningar. Ned till 75% har jag sett.
Men det är nog inte ett strikt krav och dom gör lite olika.

Den som är mer strikt tappar då kunder och marknadsandelar till den bank som tar mer risk.

Jag tror man kan tolka initiativet på lite olika sätt:
* Man vill hellre ha ett amorteringskrav som man kan ta sig förbi. Än golv för riskvikter som nämnts.
* Man vill ha regler som gör det lite mer lika för alla. Inte så att Swedbank som måste tänka på ägarna lägger sig på en lägre risknivå och förlorar marknad till SBAB som bekymmerslöst lägger sig på en högre risknivå.
* Wolf vet att något är på gång, och vill låtsas visa samhällsansvar. Och går ut i media innan någon politiker gör det.
* Wolf vet att något är på gång, och går ut i media innan någon politiker gör det. Han vet att politiker X då blir så förbannad att förslaget kastas i papperskorgen. Syftet är alltså att stoppa förslaget.
* Wolf går ut med detta i preventivt syfte. Han kan alltid då peka tillbaka och säga "Varför kunde inte lyssna på oss. Hade ni bara gjort det så hade vi sluppit den här soppan".

Hur många fler kan ni komma på?

En sak är dock säker. Wolf hade ett syfte. Det kan vara så enkelt som att han vill ha lika regler för alla, och tycker att SBAB har en särbehandling i praktiken.
2012-07-23, 22:17
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte mer än idag, ingen normal ung kan köpa en bostadsrätt t.ex. inom tullarna i Stockholm. Med amorteringskrav kommer priserna gå ner, men unga kommer ha precis lika stora problem då Svenne fortfarande bjuder på objekt utefter vad dom kan betala per månad. Istället för 10k i ränta blir det säg 7k i ränta och 3k i amortering. Det detta kommer åstadkomma är att folk faktiskt kommer äga sina lägenheter på sikt istället för att hyra av banken, vilket är otroligt mycket bättre för svenska folket.

Tyvärr borde man lagstiftat om 30-40 års amorteringskrav för länge sen, men som vanligt är våra makthavare inkompetenta och korrumperade/egenintresse.
2012-07-24, 02:35
Medlem
När smäller bubblan?? Börjar bli akut att skaffa större bostad nu, sparkontot växer som attan men vågar inte gå in trots flera års väntan. Har snart 40% kontant insats.
2012-07-24, 03:38
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
När smäller bubblan?? Börjar bli akut att skaffa större bostad nu, sparkontot växer som attan men vågar inte gå in trots flera års väntan. Har snart 40% kontant insats.

Har du råd att betala 40% av priset rätt av och ska bo där länge så köp när du hittar ett objekt du verkligen gillar. Marknaden går upp och ner, men ett hem man trivs i är värt så mkt mer än pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in