2013-01-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Otroligt 3-vligt att läsa om innerstadsbornas fantasier såhär på förmiddagskvisten!. Heter du måhända *nton *bele eller har du bara lyckats hålla dig innanför tullarna hela livet?

Är det priserna du tycker är orimliga?

Passar på att sno ett text-stycke från Cornucopia:

St Eriksplan 1:a på 33 m2. 13 000:- SEK i månaden - http://www.blocket.se/stockholm/Fantastisk_lagenhet___St_Eriksplan___balkong_44631 641.htm?ca=11&w=1
Östermalm 1.5 rum 30 m2. 11 000:- SEK i månaden - http://www.blocket.se/stockholm/1_5_a_pa_ostermalm_uthyres_2013_44631252.htm?ca=11 &w=1
Centrala Sundbyberg 2 rum 50 m2. 14 000:- SEK i månaden - http://www.blocket.se/stockholm/Lagenhet_centrala_Sundbyberg__Tilltrade_NU_4078572 1.htm?ca=11&w=1
Hägersten 1 rum 50 m2. 11 900:- SEK i månaden - http://www.blocket.se/stockholm/New_apartment__studio__with_1_year_contract_445497 50.htm?ca=11&w=1

Annars vet jag inte vad du tycker är så orimligt eller vad det är i min post som får dig att tro att jag är Anton Abele.
2013-01-03, 11:36
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Otroligt 3-vligt att läsa om innerstadsbornas fantasier såhär på förmiddagskvisten!. Heter du måhända *nton *bele eller har du bara lyckats hålla dig innanför tullarna hela livet?

Hyr man ut till företag så är det väldigt billigt för dom. Och lär ju vara en del företag i de största städerna som har behov av att hyra billigare än hotell ifall de kan för diverse anställda/konsulter.
2013-01-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ja, det kan jag tro om Fia bara bor där själv. Men hon kanske har anledningar att bo kvar, må de vara vilka de nu är, inte enbart låg hyra. Och dessutom kan ju Fia bara hyra ut rum, svindyrt, det går finfint, och själv antar vi betala låg hyra. Så varför vill Fia röra på sig?
När hon måste betala marknadspris räcker betalningsviljan kanske inte till mer än en tvåa.

Citat:
Det låter som ett gäng hippie-Ollar det där.
Hur länge tode det för de flesta vara "roligare och mer praktiskt"? Till WOW tappat hypen? Är den ännu ens där?
Nä man är en lokka pekka. En dylik kan inte betala för ett bra liv och är i dagens mammonvärld snart befriad från ens grundläggande människovärden. Man skäms. Blir bitter. Försöker. Få leva med Olles djävla disk. Den dagen när olle glömt spola...
Visst kan du kalla dom något förklenande bara för att dom inte delar just dina värderingar. Men som jag pekat på tidigare, folk bor så i andra länder där man hemskt gärna vill på på populära platser.

Några doktorander jag pratade med för en tid sedan i London diskuterade just olika platser att bo på. Det handlade då bara om studentkorridorer med gemensam toalett.
2013-01-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Som ni ser är det inte längre hopplöst att hyra ut.
Det du pekar på är en del ekonomiska omständigheter. Men det finns annat också.
Om den du hyr ut till inte betalar hyran, så hamnar du i ett besvärligt läge.

Du måste då gå en omständlig väg via myndigheter kronofogde och polis. Och det här är inga prioriterade frågor för dom. Det kommer att ta ett halvår för dig att få ut den icke-betalande hyresgästen. Och du får inte gå in i din bostad under tiden, för då gör du dig skyldig till brott.

Bara för att peka på en besvärlighet med uthyrning.
2013-01-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det du pekar på är en del ekonomiska omständigheter. Men det finns annat också.
Om den du hyr ut till inte betalar hyran, så hamnar du i ett besvärligt läge.

Du måste då gå en omständlig väg via myndigheter kronofogde och polis. Och det här är inga prioriterade frågor för dom. Det kommer att ta ett halvår för dig att få ut den icke-betalande hyresgästen. Och du får inte gå in i din bostad under tiden, för då gör du dig skyldig till brott.

Bara för att peka på en besvärlighet med uthyrning.

Givetvis kan det uppstå problem vid all sorts uthyrning. Nu är det dock lättare att gardera sig då man kan skriva riktiga hyreskontrakt (slipper svartkontrakt och kontanter för att skydda sig mot hyresnämnden). Det blir dessutom säkrare för hyresgästen av samma anledning.
2013-01-04, 03:58
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Fia bor en 4:a, men tycker att det blev onödigt dyrt, och flyttar in i en 2:a istället.
Olle1, Olle2 och Olle3 som nu bor i en 2:a, 1:a och 1:a flyttar in i Fias 4:a för det blev billigare för dom. Dessutom är det både roligare och mer praktiskt eftersom dom spelar i samma Wow-guild.
2 stycken 1-or därmed frigjorda.
Det vanligaste idag är att fler barnfamiljer bor kvar i mindre lägenheter i t.ex. Stockholms innerstad, vilket har lett till seriös platsbrist på förskolor och grundskolor i innerstan. Förr ansågs det som en svensk mänsklig rättighet att varje barn skulle ha eget rum, nu börjar det snarare bli lyx. Samtidigt bor många äldre par kvar i feta villor som barnfamiljerna inte har råd att köpa, eller måste belåna sig till taknocken för att köpa.
2013-01-04, 14:04
Medlem
Citat:
När hon måste betala marknadspris räcker betalningsviljan kanske inte till mer än en tvåa.
Men honm har ju två rum som hon kan hyra ut till fläskig hyra. Sen påtalar jag åter vad ett rum, ordinärt, kostar och vad kök och badrum kostar. Fia har inte så stor skillnad på kostnaden för dessa om hon flyttar till en tvåa.

Citat:
Visst kan du kalla dom något förklenande bara för att dom inte delar just dina värderingar. Men som jag pekat på tidigare, folk bor så i andra länder där man hemskt gärna vill på på populära platser.
Om det här var vanliga värdringar borde folk som hade andra möjligheter välja dessa. Det gör de sällan. Jag vet att folk bor i skjul och bajsar i en hink i retalivt centrala delar av storstäder tex i Indien. Det är säkert deras dröm, att få vara nära statens puls. Spela lite fia med knuff med grannarna. Nej, de flesta som är över 20-25 vill inte dela med andra.

Citat:
Några doktorander jag pratade med för en tid sedan i London diskuterade just olika platser att bo på. Det handlade då bara om studentkorridorer med gemensam toalett.
Jo, men som inte korkad ekonom så vet du ju att det första, och kanske enda, vi måste göra är att välja. De tyckte det var värt det. Varför valde de så? Jag hyr själv ett förråd och om jag inte hade ngn lgh så skulle jag kunna bo där. Väldigt billigt. (kanske jag kan hyra ut det numer?)
2013-01-04, 16:59
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det vanligaste idag är att fler barnfamiljer bor kvar i mindre lägenheter i t.ex. Stockholms innerstad, vilket har lett till seriös platsbrist på förskolor och grundskolor i innerstan. Förr ansågs det som en svensk mänsklig rättighet att varje barn skulle ha eget rum, nu börjar det snarare bli lyx. Samtidigt bor många äldre par kvar i feta villor som barnfamiljerna inte har råd att köpa, eller måste belåna sig till taknocken för att köpa.

Sen bor det många äldre kvar i 3or och 4or inne i stan eftersom hyrorna är subventionerade. Den enda lösningen på problemet är att hyresmarknaden avregleras. Nu har ju riksbanken sänkt räntan igen, och skuldkarusellen fortsätter i Sverige. När bubblan spricker kommer recessionen inte att bli nådig för alla överbelånade hushåll och arbetslösa personer.
2013-01-05, 00:03
Medlem
Citat:
Men honm har ju två rum som hon kan hyra ut till fläskig hyra. Sen påtalar jag åter vad ett rum, ordinärt, kostar och vad kök och badrum kostar. Fia har inte så stor skillnad på kostnaden för dessa om hon flyttar till en tvåa.
Hon vill väl inte hyra ut. En del vill bo själva. Du får väl läsa va signaturen D Roger skriver om det om du inte tror mig.
Men betalviljan räckte inte till 4:an, när det blev marknadshyra. Du vet inte vad prisskillnaden är eftersom vi inte har marknadshyra. (Men du kan få en aning om du tittar på borätter).

Citat:
Om det här var vanliga värdringar borde folk som hade andra möjligheter välja dessa. Det gör de sällan. Jag vet att folk bor i skjul och bajsar i en hink i retalivt centrala delar av storstäder tex i Indien. Det är säkert deras dröm, att få vara nära statens puls. Spela lite fia med knuff med grannarna. Nej, de flesta som är över 20-25 vill inte dela med andra.
Som vi kunde läsa i ett tidigare inlägg så mattas viljan att bo på krypavstånd från krogen med stigande ålder. Så då flyttar väl de som bor i "kollektiv" till mindre dyra områden och kan bo själv. Inget konstigt med det. Klarar man att bo i studentkorridor så klarar man att dela lägenhet. I USA är det fö vanligt bland studenter att man delar rum.

Citat:
Jo, men som inte korkad ekonom så vet du ju att det första, och kanske enda, vi måste göra är att välja. De tyckte det var värt det. Varför valde de så? Jag hyr själv ett förråd och om jag inte hade ngn lgh så skulle jag kunna bo där. Väldigt billigt. (kanske jag kan hyra ut det numer?)
Jag kan inte riktigt svara på varför de valde så men närhet till jobbet hade väl betydelse och deras inkomster räckte nog inte till något annat. Skulle dom ha egen lägenhet fick dom nog bo långt bort.
(Men det var lite kul att nämna att jag hade 3 toaletter).
2013-01-05, 08:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Den tioåriga boräntan ligger på ungefär 4 % just nu.

Det betyder väl att bankerna prognostiserar att tre-månadersboräntan kommer ligger under 4 % under tio år framöver, eller?

Enligt denna länk:
Lång ränta styrs av marknadens förtroende för ekonomin som helhet på sikt. Det är främst förväntningarna på inflationen som styr. Blir det stor inflation under 10 år så är pengarana man får tillbaka efter 10 år i stort sett värdelösa. Om inflationen förefaller öka i framtiden stiger den långa räntan och tvärtom. Ingen kan veta hur ekonomin ser ut om 10 år, så det handlar om vad de som köper och säljer tror. Har de förtroende för den svenska ekonomin över en 10-årsperiod kan de tänka sig att köpa 10-åriga värdepapper. Tror de inte på svensk ekonomi och är rädda för inflation blir efterfrågan på värdepappren låg.
2013-01-05, 08:52
Medlem
Rois avatar
Citat:
Så Olle3 bor alltså kvar i sin 2:a, istället för att byta plats med Fia...

Slutresultat: Två lediga ettor

2013-01-05, 09:58
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Enligt denna länk:
Lång ränta styrs av marknadens förtroende för ekonomin som helhet på sikt. Det är främst förväntningarna på inflationen som styr. Blir det stor inflation under 10 år så är pengarana man får tillbaka efter 10 år i stort sett värdelösa. Om inflationen förefaller öka i framtiden stiger den långa räntan och tvärtom. Ingen kan veta hur ekonomin ser ut om 10 år, så det handlar om vad de som köper och säljer tror. Har de förtroende för den svenska ekonomin över en 10-årsperiod kan de tänka sig att köpa 10-åriga värdepapper. Tror de inte på svensk ekonomi och är rädda för inflation blir efterfrågan på värdepappren låg.
För att göra det ännu mer komplicerat påverkar också t.ex. Operation Twist där syftet är att platta till räntekurvan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in