Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Lät förskräckligt det där. Inget för mina öron.
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Så min farhåga att bonustagare (bra ord!) inom lånesektorn medvetet tar risker och är vårdslösa med ägarnas pengar utan ägarnas vetskap är obefogad?
Nja, du kan ju köpa en aktie i valfri bank och känna dig orolig.
Om ett hockeylag får bonus för oavgjort och mer för vinst, så lär dom inte bli vårdslösa för det.
Tvärtom kommer dom nog att dra ned risken när dom leder. Och den spelare som missköter sig är inte med längre. (Dvs man får inte börja agera omdömeslöst bara för att man är med i ett resultatlöneprogram).
Liknelsen är inte perfekt alls men ger väl en indikation.
En bank vill naturligtvis få avkastning på det egna kapitalet. Och i att göra affärer ingår att ta viss risk. Men precis som att vinstpotential innebär en bedömning så gör risken det. Och människor gör som bekant olika bedömningar.
LTCM hade en ordentlig riskhantering, men den byggde på vissa antaganden som inte alltid gällde. Och det blev deras död. Då gjorde dom också stresstester baserade på de värsta katastrofscenarion de kunde komma på. I inget fall förbrukades det egna kapitalet.
Så frågan hur man avgör risk är inte så lätt. (Och det har ju inte direkt rasat in svar på min tidigare fråga om hur en bank ska avgöra risk).