Citat:
Ursprungligen postat av alibaba63
Det fanns ingen typisk arbetarlön. Timlönerna varierade stort beroende på erfarenhet, utbildning och annat. Många saknade fast arbete gick mellan olika arbetsgivare (med korta perioder av arbetslöshet däremellan). Å andra sidan var ackord och övertid vanligare än idag.
Släktingen hade ackord. Månadslön kom långt senare (och var inte så uppskattat i arbetarleden som en del vill göra gällande).
Citat:
Det var rätt ovanligt att en arbetare hade råd till villa. Det räcker med att klicka på hemnet för att se att de flesta av Sveriges villor har byggts efter 1960.
Dock var det så att på den gatan var majoriteten arbetare.
Man får komma ihåg att det skett en urbanisering. På 50-talet bodde massor med människor på landsbygden. Det har byggts hus i städerna och övergivits hus på landsbygden. De hus som folk bodde i på landsbygden är nu ödehus, rivna, eller kan ha gjorts om till sommarbostäder. Och de hittar man inte på hemnet, annat än som undantag. Folk har bott i hus länge.
Hade inte staten lånat ut till huset hade släktingen antagligen inte kunnat bygga. Från statens sida gissar jag att det var medvetet för att skynda på urbaniseringen och få folk till industrin.
Fö har staten subventionerat nyproduktion av småhus fram till, ca mitten på 90-talet, genom räntesubventioner.
Citat:
I ditt exempel har vi följande siffror:
- sparande och värdet av eget arbete: ???
- bostadslån: 30000
- borgenslån (inte topplån): 15000.
Notera att det endast är bostadslånet som din släktning stod för ensam. Det motsvarar 2.7 gånger årsinkomsten men jag är inte säker på att man räknade så på den tiden. Snarare fokuserade man på pantens värde. Om den första punkten ovan (sparande och eget arbete) är 5000:- och vi antar att totalkostnaden motsvarar värdet blir bostadslånet 60% av totalsumman. Om den är 15000 blir lånet endast 50% av vad man kan anta var husets värde.
Värdet av egna arbetet och sparandet har jag gissat till 10 KSEK. Kvinnan i fråga kunde ju arbeta heltid med husbygget. Man flyttade också in innan huset var klart för att komma ifrån hyreskostnaden. Och att man flyttade in innan det var färdigt tror jag var ganska vanligt.
Så belåningen kan man då anse vara 82%.
Citat:
Sen tillkommer borgenslånet men notera att här har vi en ytterligare person (borgensmannen) som skrivit på. Vi vet inget om den här personen men man kan anta att det är en person med goda inkomster eller nån form av förmögenhet eller fastighet. Vill man relatera inkomst och lån bör man ta hänsyn till även den personens inkomst. En borgensman är ju lika ansvarig för lånet som låntagaren.
Just i det här fallet var det 2 borgensmän. Så de stod för 7500 var. Båda var föga förvånande bönder och räknas därför som egna företagare. Som folk borde ha gissat var det parets pappor.
Jag kan lägga till att några år senare ställde släktingen upp som borgensman åt sin bror när han köpte hus. Han var också arbetare fö.
----
Det jag ville förmedla var att hus har lånefinansierats i över 50 år. Det är inget nytt. Och att lånebeloppet i relation till hushållets inkomst kanske inte är så mycket större nu.
Sedan finns det skillnader. T ex vad gäller borgensåtaganden och amortering.