2012-12-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Självklart ser det dystert ut i många områden i Europa, men i Sverige verkar det inte ens stabilisera sig utan bara forsätta upp(storstäderna), och vad tror du skulle utlösa en krasch?

Arbetslösheten är hög, men inte extrem.

Räntorna är låga och lär vara så flera år till.

Bostadsbrist i storstäderna.

Tror vi kan glömma någon större nedgång det närmaste året/åren.
Refererar vidare dig till de tidigare inläggen jag skrivit i tråden. Där finner du svaren på din fråga.
2012-12-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Det är inte fri hyressättning på nybyggda hyresrätter, det kan tyckas som det för att nya hyresrätter är så himla mycket dyrare än äldre hyresrätter, men anledningen är så enkel att det är svindyrt att bygga nytt i dag att det är där hyrorna hamnar med hyresregleringar. Anledningen till att det är så dyrt är för att kraven är så höga. Anledningen till att det inte byggs så mycket är alltså att det inte är lönsamt då det tar för lång tid att få tillbaka investerat kapital.

Detta vill man alltså lösa genom att förändra regleringarna så att de ska försöka spegla marknadsmässiga hyror (hur jävla lurad är man inte om man väljer det framför att ta bort regleringarna?), och vill inte ens diskutera möjligheten att låta bygga hus som inte har stor hiss till samtliga våningar, där inte samtliga våtutrymmen är rullstolsanpassade, med mera. Sverige är det enda land jag känner till där samtliga nybyggda lägenhetshus skulle kunna förvandlas till ålderdomshem för handikappade genom att bara plocka bort trösklarna...
Norge, Finland och Schweiz då?
2012-12-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Norge, Finland och Schweiz då?
Du tycker säkert att det du skrivit är jättetydligt, jag håller inte med.
2012-12-19, 13:53
Medlem
Citat:
Du tycker säkert att det du skrivit är jättetydligt, jag håller inte med.

De har liknande krav för tillgänglighet när de bygger bostäder/andra byggnader. Har det starkt påverkat huruvida deras bostadspriser drivits upp/ned? Svaret är nej.
2012-12-19, 14:05
Medlem
Citat:
De har liknande krav för tillgänglighet när de bygger bostäder/andra byggnader. Har det starkt påverkat huruvida deras bostadspriser drivits upp/ned? Svaret är nej.
När du skriver bostadspriser, menar du då egentligen hyror?
2012-12-19, 14:18
Medlem
Citat:
När du skriver bostadspriser, menar du då egentligen hyror?
Om jag skriver boendepriser, blir det tydligare då?
2012-12-19, 14:58
Medlem
Citat:
Om jag skriver boendepriser, blir det tydligare då?
"Boendepriser" är inte reglerade i Sverige, det är hyrorna som är det. Menar du att hyrorna för liknande, nybyggda lägenheter ligger på samma (eller lägre) nivå i Finland, Norge och Schweiz än i hyresreglerade Sverige?
2012-12-19, 15:26
Medlem
Citat:
"Boendepriser" är inte reglerade i Sverige, det är hyrorna som är det. Menar du att hyrorna för liknande, nybyggda lägenheter ligger på samma (eller lägre) nivå i Finland, Norge och Schweiz än i hyresreglerade Sverige?
Hyrorna är i praktiken oreglerade mellan privatpersoner i Sverige. Hyresnivåerna mellan Sverige och Finland är i praktiken liknande. Hyresnivåerna mellan Sverige och Norge eller Schweiz är i praktiken lägre i Sverige. Vad är din poäng?
Senast redigerad av aimulaikon 2012-12-19 kl. 15:29.
2012-12-19, 15:52
Medlem
Citat:
Hyrorna är i praktiken oreglerade mellan privatpersoner i Sverige.
Nej, det är de inte. Det är en kombination av svenskens ovilja att vara i vägen och okunskap om sina rättigheter som gör att det är så vanligt med ockerhyror. Skulle fler anmäla sina hyresvärdar (som Ohly gjorde) skulle risken öka och ockerhyrorna bli mer sällsynta. Det är inte direkt svårt att bli dömd för att ha tagit ut ockerhyra. Jag hörde förra veckan om en kille vars hyresvärd bara tog betalt i kontanter för att inte ha några spår, men dömdes då hyresgästen kunde visa att han tagit ut en viss summa varje månad i samband med att hyran skulle in.

Så blanda inte ihop "ovanligt att det anmäls" med "i praktiken oreglerat".

Citat:
Hyresnivåerna mellan Sverige och Finland är i praktiken liknande. Hyresnivåerna mellan Sverige och Norge eller Schweiz är i praktiken lägre i Sverige. Vad är din poäng?
Min poäng har hela tiden varit att det byggs få hyreslägenheter på grund av hyresregleringar i kombination med höga kostnader samt att de reglerade hyrorna vid nybyggnation är väldigt höga på grund av bland annat tillgänglighetskrav. Utan dessa krav hade man kunnat minska kostnaderna, och alltså kunnat erbjuda billigare, nybyggda hyreslägenheter (alternativt ökat incitamenten för fastighetsägare att hyra ut i stället för att sälja).

Vad var din poäng egentligen?
2012-12-19, 15:59
Medlem
Citat:
Nej, det är de inte. Det är en kombination av svenskens ovilja att vara i vägen och okunskap om sina rättigheter som gör att det är så vanligt med ockerhyror. Skulle fler anmäla sina hyresvärdar (som Ohly gjorde) skulle risken öka och ockerhyrorna bli mer sällsynta. Det är inte direkt svårt att bli dömd för att ha tagit ut ockerhyra. Jag hörde förra veckan om en kille vars hyresvärd bara tog betalt i kontanter för att inte ha några spår, men dömdes då hyresgästen kunde visa att han tagit ut en viss summa varje månad i samband med att hyran skulle in.

Så blanda inte ihop "ovanligt att det anmäls" med "i praktiken oreglerat".

Min poäng har hela tiden varit att det byggs få hyreslägenheter på grund av hyresregleringar i kombination med höga kostnader samt att de reglerade hyrorna vid nybyggnation är väldigt höga på grund av bland annat tillgänglighetskrav. Utan dessa krav hade man kunnat minska kostnaderna, och alltså kunnat erbjuda billigare, nybyggda hyreslägenheter (alternativt ökat incitamenten för fastighetsägare att hyra ut i stället för att sälja).

Vad var din poäng egentligen?

Var skrev jag att det var oreglerat i lagrum? I praktiken, på marknaden, är hyresnivåerna oreglerade och hyresnivåerna sätts därför i stor mån baserat på utbud/efterfrågan. Hyresregleringen är inte den enskilt största faktorn till varför vi har en bostadsbubbla i sverige idag.
2012-12-19, 17:17
Medlem
Citat:
Hyresregleringen är inte den enskilt största faktorn till varför vi har en bostadsbubbla i sverige idag.
När skrev jag att det var en faktor överhuvudtaget?
2012-12-19, 19:48
Medlem
Citat:
När skrev jag att det var en faktor överhuvudtaget?
Alla friska människor som läser den här tråden kan notera att ditt resonemang är:
Sverige har hyresreglering--> för lågt bostadsbyggande--> motiv till häpnadsväckande boendepriser--> ingen bostadsbubbla. Jag menar bara på att det är en förenkling som korrelerar dåligt med verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in