2012-03-23, 19:29
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Jag har inte sagt att bostadspriser stiger för alltid, men så sikt så stiger de i takt med inflationen FÖRUTSATT att vi inte är i en bubbla (vilket vi möjligen är). Realt sett kanske de kommer kanske sjunka de kommande åren, men det är ju inget som hindrar att de stiger nominellt sett, och bilkostnaderna får du inte tillbaks i vilket fall som helst...

Vi är i en gigantisk bubbla, detta eftersom priserna har stigit i ca 20 år mycket kraftigare än inflationen. Jag rekommenderar dig starkt att läsa följande inlägg om ämnet:

http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Citat:
Vår tids bobubbla är den största finansiella bubblan någonsin i Sverige. Långt större än IT-bubblan år 2000. När nu bospekulationen nått sitt slutskede kan priserna på bostäder komma att falla fram till år 2020-2030.
2012-03-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Vi är i en gigantisk bubbla, detta eftersom priserna har stigit i ca 20 år mycket kraftigare än inflationen. Jag rekommenderar dig starkt att läsa följande inlägg om ämnet:

Det är möjligt att vi är inne i en bubbla, fast kanske inte så troligt i min mening. Att priserna stigit mer än inflationen räcker hur som helst inte på något sätt för att belägga att det är bubbla.

Edit: Begreppet bubbla är också rätt tvivelaktigt att använda för det vi pratar om nu då det inte är samma typ av mekanismer som diskuteras som vid exempelvis en tulpanbubbla eller IT-bubbla. Diskussionen skulle nog bli bättre om det handlade om vad som kommer att hända med priserna framöver och om det kan bli ett prisfall - något som det kan bli utan att det för den delen behöver ha varit en bubbla.
Senast redigerad av dais4773 2012-03-23 kl. 20:44.
2012-03-23, 20:55
Medlem
Vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i Uppsala är priserna på väg upp igen. Stora delar av Sverige har inte alls någon bostadsbubbla. Mindre orter på relativt korta avstånd till tillväxtcentrum har fortfarande riktigt låga priser överlag. De större städerna med stort fokus på Stockholm får dock rejäla problem vid en kreditkompression. Ser man till att låta krediterna flöda så kommer priserna inte gå ner nämnvärt.

Sverige skulle må bra av att priserna står still i ungefär 7-10 år.

Jag tror det finns en rejäl bubbla i Stockholm.
2012-03-23, 23:41
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Det noteras att du hittade brasa och dråsa tråden. Tråden om en fastighetsaffär som slutar i mordbrand.

Kan deras agerande vara en indikation på att luften gått ur marknaden, särskilt på dyra objekt?
Kan det vara så att alla som tror på att priserna är stabila har inte, de facto varit på banken och behövt låna?

Utbud och efterfrågan är nonsens, jättemånga vill ha bostad i U S A men bor folk i bilen eller på gatan. Vad folk efterfrågar har inte med saken att göra. Allt handlar om finansiering, särskilt i dagens Sverige.
Det slutade illa när doktorerna efterfrågade men inte kunde få fram pengar.
Det skulle vara mycket intressant att få veta den egentliga orsaken. Jag såg Harry Scheins villa på Hemnet när den kom ut och enligt mig var det inget bra köp dom gjorde. Läget var jättebra, men villan var extremt tråkig, 60-tal och såg mycket dåligt underhållen ut. Villan låg ute ett tag och ingen verkade intresserad, alltså hade det troligen varit bättre att ha is i magen/pruta ganska rejält.

Här är några dyrare omlistningar senaste dagarna:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-8rum-sodermalm-stockholms-kommun-hornsgatan-4-3643281
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-stora-essingen-stockholms-kommun-essingeringen-1-3638935
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-sodermalm-stockholms-kommun-bjurholmsgatan-37-3666519
http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-bromma-stockholms-kommun-skogsfrugrand-21-3659158

Dyra objekt utan att vara något riktigt speciellt verkar mycket svåra att sälja. Det finns också flertalet fantastiska fastigheter med sjötomt på Lidingö, Djurgården, Djursholm, Saltsjöbaden ute, jag har faktiskt inte sett så här mycket strandtomter på attraktiva adresser någonsin? Sedan är priserna därefter också, 30-50M+. Jag noterar att dom också äntligen sålde våningen på Strandvägen, som låg ute säkert ett år:
http://www.esny.se/objekt/7-strandvagen-33-12-tr-stockholm

En gissning kan vara att ML gjort något som många fartblinda aktieköpare gjort genom historien, köpt aktier, belånat dessa när det gått upp, köpt mer aktier, belånat sig igen osv, när det varit många goda år och trott att det ska fortsätta i evighet. ML har troligen gjort detta i ganska många år med fastigheter i Sverige och varit med om en stor uppgång. När du spekulerar i vad som helst får du inte ta för stora bet relativt ditt kapital, att som ML ta ett bet på 19M för en risig kåk är högst troligen feltänk, speciellt när du deklarerar i Sverige för typ 300'/år. Jag förstår inte riktigt hur han tänkt finansiera köpet, ena alternativet är att låna från en bank, men med hans otroligt låga deklarerade inkomst och när nu bankerna drar in på utlåningen kan han nog glömma det. Alternativ två är att casha hela summan med suspekta pengar, men det är högst tveksamt att han kan casha 19M på ett bräde, det är väldigt mycket pengar även om de är oskattade. Det kan dock vara så att han tjänat riktigt grova pengar på sitt bemanningsbolag med läkare och kört det helt svart i många år, då kanske han har pengarna. Värmdövillan verkade dock belånad med 5-6/8M, vilket jag tycker är ganska hög belåning och tyder på att han inte bara kan casha 19M utan att svettas. Ett tredje alternativ är om han har kumpaner som kan låna ut till honom och finansiera köpet, men att de backat i detta fall då det rört sig om en stor summa. ML verkar också ha bränt sina fd affärsvänner, så frågan är om någon är villig att låna ut till honom.

Här har du en annan kille som gillade att belåna saker och gick från att vara en av Sveriges rikaste till att förlora nästan allt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maths_O._Sundqvist

Det är inte så svårt att bli rik på aktier eller fastigheter i en evigt stigande marknad. När marknaden vänder ser man vilka det är som är "äkta" och vilka som mest haft tur. De flesta har haft tur. Av vad som kommit fram verkar ML varit en risktagare utan dess like, troligen unik i Sverige om man slår ihop alla hans aktiviteter. Jag tror det blir supertorsk nu dock, först får han troligen skaka galler sedan kommer Skatteverket troligen ha Julafton och beslagta hans tillgångar i Sverige. Tyvärr har han säkert en hel del dra-åt-helvete-pengar utomlands som kan nyttjas efter att ha avnjutit den randiga pyjamasen i några år, men han kommer troligen aldrig mer kunna leva ett jetset liv i Sverige utan att Kronkalle är på honom.

Summa summarum är det (enligt mig) helt fel läge att idag göra stora bets på svenska bomarknaden, extremt osäkert.

För de som missat det, för vi en parallelldiskussion om tråden "Läkaren Magnus Lundberg sambo med Dr (Robinson) Åsa misstänkt för grov mordbrand": https://www.flashback.org/t1816246. Rekommenderas!
2012-03-24, 07:16
Avslutad
Citat:
I fallet av nybyggnation så handlar det ju självklart om produktion. Men hur många procent av alla bostäder (BRF likväl som radhus och villor) som säljs är nybyggnation och hur många proent är gamla objekt som byter ägare? Även en nybyggd villa kräver underhåll på sikt...

Gäller det nybyggnation så gäller det nyrenovering också. Ni som skriver här är kanske 100-procentiga konsumtionstorskar men jag och många andra med med mycket släkt och vänner inom byggsvängen, vi producerar också i det egna boendet. Så påståenden att boendet är enbart konsumtion, är och förblir felaktigt. Den korrekta är att det förekommer både konsumtion och produktion i boendet.
2012-03-24, 07:34
Medlem
Fromlandss avatar
Nu är inte jag professor i nationalekonomi, men..
En bostadsbubbla per definition torde vara när människor tvingas sälja (många, samtidigt, panik) eftersom de inte har råd med räntorna (kraftig räntehöjning, arbetslöshet).
Många har belånat sina bostäder kraftigt senaste 5-6 åren (vissa har kunnat låna till hela köpesumman).
Om luften helt går ur bostadsmarknaden och priserna rasar så får slutligen bankerna ta kreditförlusterna i de fall geldenären inte kan lösa sina lån.
De svenska bankerna ska ju vara väldigt solida (säger Borg) så någon nationell kris lär inte uppstå där staten måste rädda dem.
Skulle räntorna bli väldigt höga och arbetslösheten ökar hastigt så drabbas "bara" de som har för hög belåningsgrad och inga andra besparingar + bankerna.
Vi andra får svettas ett tag med räntorna, men landet klarar sig väl.

Nån som förstår mitt svammel??
2012-03-24, 09:44
Medlem
lundagrens avatar
Skrev fel
2012-03-24, 09:46
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

Är allt som stiger kraftigare än inflationen en bubbla menar du?
2012-03-24, 09:47
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

Killen är dramatiker och författare, på vilket sätt anser du det vara en bra källa?
2012-03-24, 10:38
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Är allt som stiger kraftigare än inflationen en bubbla menar du?

Nej, eftersom killen jag svarade hävdade att så länge priserna stiger i takt med inflationen så föreligger det ingen bubbla. Då priserna de facto har stigit mycket kraftigare än inflationen i Sverige de senaste 20 år så borde det enligt hans egen argumentation därmed föreligga en bobubbla.
2012-03-24, 10:39
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Killen är dramatiker och författare, på vilket sätt anser du det vara en bra källa?

Du får gärna peka ut direkta faktafel i hans argumentation eller förklara varför han har fel, istället för att gå på personen.
2012-03-24, 10:48
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Du får gärna peka ut direkta faktafel i hans argumentation eller förklara varför han har fel, istället för att gå på personen.

Är ju bara svammel hela sidan och han skriver om sig själv i tredje person.

"Vår tids bobubbla är den största finansiella bubblan någonsin i Sverige. Långt större än IT-bubblan år 2000. När nu bospekulationen nått sitt slutskede kan priserna på bostäder komma att falla fram till år 2020-2030. "
Vad tyder på detta i hans text menar du? Jag hittar inget alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in