2011-09-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
För att det inte är sunt att lägga så stor andel av sin inkomst på boende som många gör idag.

Högre boendekostnad = Lägre konsumtion = Lägre omsättning = Färre jobb

Idag lägger väldigt många över 33% av sin disponibla inkomst på boende. I en del fall kan det t.o.m. handla om uppemot 50%. En sund boendekostnad (drift/hyra/ränta/underhåll/etc) exkl. amortering bör ligga på max 25%.

Det bör även tilläggas att det i huvudsak är de yngre och förstagångsköparna som står för de högsta boendekostnaderna. Samtidigt är de ungas arbetslöshet högst och sparande/buffert/övriga tillgångar extremt låga. Tänk då också på att de hela tiden försvinner gamla människor med ordnade ekonomier från marknaden samtidigt som unga med kaosekonomier kommer till marknaden.

Alla ökningar under inflationsnivå är sänkningar av värdet är viktigt att komma ihåg.

Edit: Det är fullt möjligt att nivån ligger stabilt ett tag framöver, på kort sikt. Men ju längre belåningstrenden och fortsatt höga prisnivåerna håller i sig så kommer det på längre sikt smälla ordentligt när luften verkligen går ur. För det går inte att "köpa idag och betala imorgon" i all evighet.

Håller med dig vad gäller boendekostnaden, det är verkligen ett problem. Inte bara tynger det individen utan hela samhället. Däremot får jag känslan av att nyinträde (dvs förstagångsköpare) i kombination med tillväxt till viss del räddar upp situationen efter varje sprucken "bubbla". Visst, det finns de som får det väldigt knapert, men samhället i stort verkar klara sig. Så går dessa förstagångsköper in och överbelånar sig vilket inte verkar vara detsamma som att de kraschar marknaden totalt. Min poäng är att flera hushåll far illa, samhällskroppen ådrar sig skador men likväl inte så pass allvarliga att vi kan klassa situationen som en total krasch.
2011-09-18, 22:47
Medlem
B´stards avatar
I Malmö så är det nog på väg rejält utför:

http://w4.objektdata.se/pregen/199/OBJ16595_1144528199/hemnet.htm

En bekant köpte en lägenhet av samma storlek o standard i samma BRF för 1.2 millar 2008, på våren 2010 så såldes en där för 1.4 - lägenheten i länken ovanför har inte budats upp men än till 955 papp...

Bolånetaket har nog fått sin effekt i Malmö, sen har ju även danskarna börjat flytta hem - men den negativa bro o valutaeffekten kommer slå betydligt hårdare än så. I takt med att svenska valutan blir starkare mot danska, och arbetsmarknaden trögare i Danmark så försvinner de danska turisterna och istället börjar de svenska återvända till Köpenhamn - där försvinner såklart en massa butiks o restaurangjobb i Malmö, och färre svenskar kommer pendla till Köpenhamn. Lägg till att Ericsson i Lund har problem - många Malmöbor pendlar dit - så blir bilden än dystrare. Krävs väl bara lite upplopp ala London så brakar allt åt helvete.
2011-09-18, 22:54
Medlem
Intressant diskussion det här med vad som är ett skambud. Jag tycker ett skambud är när man lägger ett bud som inte har något existensberättigande över huvud taget. Typ som när man ska sälja sin bil på blocket, värd 130.000 kr och folk ringer och erbjuder 70.000 kr eller liknande. Alltså lägenheten jag tittade på för 55k/kvm bedömer jag kan bottna på 40k/kvm om 2-3 år när bubblan spruckit på riktigt. Så jag tänker lägga ett bud på runt 40k/kvm på den lägenheten. Mäklaren kommer nog skämmas att framföra det budet Men är det det enda som säljarna har fått så kanske de är jättetacksamma över det budet...
2011-09-19, 13:04
Medlem
Sarmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Intressant diskussion det här med vad som är ett skambud. Jag tycker ett skambud är när man lägger ett bud som inte har något existensberättigande över huvud taget. Typ som när man ska sälja sin bil på blocket, värd 130.000 kr och folk ringer och erbjuder 70.000 kr eller liknande. Alltså lägenheten jag tittade på för 55k/kvm bedömer jag kan bottna på 40k/kvm om 2-3 år när bubblan spruckit på riktigt. Så jag tänker lägga ett bud på runt 40k/kvm på den lägenheten. Mäklaren kommer nog skämmas att framföra det budet Men är det det enda som säljarna har fått så kanske de är jättetacksamma över det budet...

Det som är skambud idag behöver inte vara det om 1 år, när det börjar falla kommer det brant utför ganska snabbt då ingen köper nu och istället väntar på ett större fall.

Säljarna vill inte sälja till så kallade skambud just nu men om 1 år skulle dom kanske ångra att dom inte sålda till det priset dom blev erbjudna idag, så är det ju med allt du säljer som bilar,aktier etc etc

Har man bara is i magen och stålar på kontot kommer man kunna göra riktiga fynd inom 1 år, jag anser att priserna på de dyraste objekten skall ner med 40-50 % och något mindre på objekt som går upp till 3 miljoner lite beroendes på var du bor.

Precis som i London kommer priserna falla minst i Stockholm medans övriga landet kan räkna med kraftiga fall med upp till 50 %.

Ligg lågt mina vänner då lånemiljonärernas tid är förbi, synd bara att idioterna inte fattat det själva förrän Aftonbladet lär skriva om det och då är det lite sent att bli av med sin överbelånade bostad.
2011-09-19, 15:09
Medlem
Codens avatar
Ja jag ser ju bara i min lilla bubbla där jag bor att acceptpriserna på vissa lägenheter fortfarande är skrattretande.

Bor i Kista utanför Stockholm, för er som inte känner till området så är det ett ITO men inget getto. Hög andel BR och skötsamma invånare till största delen.
Dock så ÄR det ytterförort och ligger i stort sett i direkt anslutning till gettona Tensta, Rinkeby, Husby och Akalla.

Här har det aldrig varit riktigt race på budgivningarna så vitt jag vet. Köpte min lilla etta för fem år sedan och det var jag och en kille till på visningen och det verkar vara ungefär samma tryck fortfarande.

Har sett en etta liksom min med ungefär likartad standard, möjligtvis liite finare, som lades ut för två månader sedan. Budgivningen gav ETT bud på 895000 vilket var utgångsbudet.
Då drogs den tillbaka och kom upp igen emd acceptpris på för fantasipriset 1145000. Du får en nybyggd tvåa för ca 1250000 i området bredvid vårat.
Nu efter 60 dagar på hemnet har säljaren sänk priset med hela 50000 och den ligger nu ute för 1095000 vilket fortfarande i mina ögon är ett fantasipris.

Jag köpte min etta för 800K för 5 år sedan och det var högt redan då. Kan någon förklara hur människan tänker för det kan ju omöjligt vara så att han/hon gör en förlust om dom säljer för 900K för så dyra har inte ettorna varit någonsin i det här området.

Kan det vara NÅGOT annat än en djävligt girig människa som säljer?
2011-09-19, 16:53
Medlem
SparkMans avatar
http://2.bp.blogspot.com/-7Fyl40zJnw4/Tj-4t3DRCCI/AAAAAAAAGI4/uv8e_Y9KKu0/s1600/bubblor.png

Vill påminna om denna bubbelteorin som Cornucopia (ja, ni vet han domedagsprofeten som bara ser det negativa i allting) har postat på sin blogg ett par gånger. Ska vi dra lite paralleller mellan den grafen och verkligheten så skulle jag nog säga att vi redan har toppat och är på väg nedåt.

Motivering: Uppgången på marknaden har i princip varit lika brant som kurvan i grafen, men värdet på själva objekten har inte blivit så mycket högre (virket är ju inte ett par hundra % dyrare idag än för 10 år sedan och inte arbetskostnaden heller).

Girigheten bland säljarna har mer eller mindre maxxat, det är rent av självbedrägeri de håller på med, att tro att de kan få hutlösa priser för en bostad "bara för att priserna alltid går uppåt".

Det som vi nu har kunnat se är ett sakta prisfall med ca 1% per månad under senaste kvartalet. Som det verkar på visningar och vad personer med erfarenheter säger så kommer priserna fortsätta nedåt. Den reaktionen vi fått från säljare och de övriga som förnekar bubblan är förnekelse, priserna kommer snart att vänta uppåt igen.

Hur kommer framtiden bli? Det kan ingen svara på. Men bli inte förvånade om priserna stiger under ett par tre månaders tid runt vårkanten. Om så blir fallet kan jag till 90% säkerhet lova att det kommer låta "det var ingen bubbla, nu är allt som det ska igen, priserna fortsätter uppåt".

Om vi tänker oss att detta kommer hända så kommer åtminstone jag sitta såhär ( ) fram tills hösten/vintern 2012. Därefter sitter jag antingen med skägget i brevlådan eller med ett stort leende på läpparna.
Senast redigerad av SparkMan 2011-09-19 kl. 16:57.
2011-09-20, 11:28
Medlem
Sarmass avatar
Jag bjuder på en passande låt till alla lånemiljonärer i landet nu idag när Borg presenterat höstbudgeten

Ner ner ner för backen ner

http://www.youtube.com/watch?v=8S81BAFWj_s
2011-09-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
http://2.bp.blogspot.com/-7Fyl40zJnw4/Tj-4t3DRCCI/AAAAAAAAGI4/uv8e_Y9KKu0/s1600/bubblor.png

Vill påminna om denna bubbelteorin som Cornucopia (ja, ni vet han domedagsprofeten som bara ser det negativa i allting) har postat på sin blogg ett par gånger. Ska vi dra lite paralleller mellan den grafen och verkligheten så skulle jag nog säga att vi redan har toppat och är på väg nedåt.

Motivering: Uppgången på marknaden har i princip varit lika brant som kurvan i grafen, men värdet på själva objekten har inte blivit så mycket högre (virket är ju inte ett par hundra % dyrare idag än för 10 år sedan och inte arbetskostnaden heller).

Girigheten bland säljarna har mer eller mindre maxxat, det är rent av självbedrägeri de håller på med, att tro att de kan få hutlösa priser för en bostad "bara för att priserna alltid går uppåt".

Det som vi nu har kunnat se är ett sakta prisfall med ca 1% per månad under senaste kvartalet. Som det verkar på visningar och vad personer med erfarenheter säger så kommer priserna fortsätta nedåt. Den reaktionen vi fått från säljare och de övriga som förnekar bubblan är förnekelse, priserna kommer snart att vänta uppåt igen.

Hur kommer framtiden bli? Det kan ingen svara på. Men bli inte förvånade om priserna stiger under ett par tre månaders tid runt vårkanten. Om så blir fallet kan jag till 90% säkerhet lova att det kommer låta "det var ingen bubbla, nu är allt som det ska igen, priserna fortsätter uppåt".

Om vi tänker oss att detta kommer hända så kommer åtminstone jag sitta såhär ( ) fram tills hösten/vintern 2012. Därefter sitter jag antingen med skägget i brevlådan eller med ett stort leende på läpparna.

Får man fråga vad du planerar framöver, är det köp på gång?
2011-09-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarmas
Jag bjuder på en passande låt till alla lånemiljonärer i landet nu idag när Borg presenterat höstbudgeten

Ner ner ner för backen ner

http://www.youtube.com/watch?v=8S81BAFWj_s

Folk kommer inte att börja paniksälja bostadsrätter då det fortfarande är billigare än att bo i hyresrätt. Sämre tider betyder också lägre räntor.

Det stora ras som alla olyckskorpar som sitter och trycker i hyresrätter tror ska komma kommer inte att komma, iaf inte på det sättet ni tror.

/Brf-ägare som tjänar flera tusenlappar i månaden jämfört med att bo i hyresrätt.
2011-09-20, 15:52
Medlem
Sarmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Folk kommer inte att börja paniksälja bostadsrätter då det fortfarande är billigare än att bo i hyresrätt. Sämre tider betyder också lägre räntor.

Det stora ras som alla olyckskorpar som sitter och trycker i hyresrätter tror ska komma kommer inte att komma, iaf inte på det sättet ni tror.

/Brf-ägare som tjänar flera tusenlappar i månaden jämfört med att bo i hyresrätt.

Du pratar som om lånemiljonärerna kommer ha något val

När svennebanan har förlorat sitt jobb och sina besparingar som han har på börsen så blir han tvungen att lämna bostaden vare sig han vill eller inte.

Det är ju inte så att kommer krylla av köpare när krisen väl blossat ut samtidigt som lån,hyra och alla andra kostnader fortfarande skall betalas.

Det gäller att sälja objekten så fort som möjligt, ju längre man väntar desto mer kommer det sjunka och till slut kommer fogden ta bostaden och kasta ut dig på gatan.

Titta på USA, många objekt har sänkts med 50-75 % av priset och ändå finns det ingen som köper eftersom köparna inte får några lån eller har några besparingar att casha fastigheten kontant.
2011-09-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarmas
Du pratar som om lånemiljonärerna kommer ha något val

När svennebanan har förlorat sitt jobb och sina besparingar som han har på börsen så blir han tvungen att lämna bostaden vare sig han vill eller inte.

Det är ju inte så att kommer krylla av köpare när krisen väl blossat ut samtidigt som lån,hyra och alla andra kostnader fortfarande skall betalas.

Det gäller att sälja objekten så fort som möjligt, ju längre man väntar desto mer kommer det sjunka och till slut kommer fogden ta bostaden och kasta ut dig på gatan.

Titta på USA, många objekt har sänkts med 50-75 % av priset och ändå finns det ingen som köper eftersom köparna inte får några lån eller har några besparingar att casha fastigheten kontant.

Det finns fortfarande många före i bostadsstegen som gärna tar ett par kliv uppåt på vägen ner.

Jag klev på bostadstrappan för snart 12 år sedan och skulle skulle priserna över natten sjunka med 50% rätt över så skulle jag tacka och ta emot och sälja min nuvarande lägenhet och ta ett rejält kliv uppåt på bostadstrappan. Banken lånar gärna ut pengar när man har tillgångar och jobb.

Varför tror du räntan kommer att stiga?

Hyresrätterna kommer ju inte direkt heller bli billigare. Ett avskaffande av hyresmarknaden (som jag tror kommer hända) kommer bara att elda på bostadsrättsmarknaden.
2011-09-20, 16:07
Medlem
Zeke Wargs avatar
Några fakta kan vi fastslå:

1) Det finns inte för MÅNGA bostäder i Sverige.
2) Däremot är priserna FÖR HÖGA.

Detta går inte ihop - och det har vi sett på priserna som har skenat iväg något helt otroligt år efter år; men några små dippar som snart har "tagits igen".

Det hela bygger på en jävla lånepyramid där "vanliga" inkomsttagare har tagit jättelån, och nu när priserna har stagnerat eller rentav börjat sjunka, då blir det oro i många läger.

Vem vill sitta med miljonlån för något som inte är värt mer än någon bråkdel.

Vem hinner ut först - innan priserna brakar åt helvete?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in