2012-02-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Har noterat ett intressant fenomen på sistonde små ettor och tvår säljs med ett betydligt högre kvm pris än större 1or och 2or.

Det får inte bo juridiska personer i dessa lägenheter så det är inte företag som köper för att ha som övernattingslägenheter.

Har svårt att förstå mig på hur banken tänker "vi lånar inte ut 2 miljoner men du får låna 1,5 till den där 20kvm som ger dig ett kvm/pris på 50% mer"

Det är väl en känt fenomen och inget nytt.

Det är en slags "startkostnad" på lägenheter. Detta förvärras om det rör sig om en studentstad. Sen kan avgiften också spela in (lägre andel = oftast lägre avgift för en liten lägenhet).

Ex:

1:a på 50m2 i område x kostar 700.000kr = 14000kr/m2.
1:a på 34m2 i område x kostar 550.000kr = 16176kr/m2.

Vilken lägenhet köper du om du ska studera i staden i 3 år och sedan flytta?

Sen förstår jag inte varför du skriver att juridiska personer inte få bo i en bostadsrätt. Ett företag (juridisk person) kan mycket väl äga en bostadsrätt och dra av kostnaden för el, avgift osv. Så det kan mycket väl vara så att det är företag som köper övernattningslägenheter.

Banken ser nog egentligen bara till personens betalningsförmåga och det kan skilja ganska mycket om man köper lägenhet för 2 miljoner jämfört med 1.5 miljoner.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-02-29 kl. 12:32.
2012-02-29, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sen förstår jag inte varför du skriver att juridiska personer inte få bo i en bostadsrätt. Ett företag (juridisk person) kan mycket väl äga en bostadsrätt och dra av kostnaden för el, avgift osv. Så det kan mycket väl vara så att det är företag som köper övernattningslägenheter.

I vissa fall är det säkert företag, men de flesta föreningar tillåter inte juridiska personer som medlemmar.
2012-02-29, 13:59
Medlem
Citat:
Det är väl en känt fenomen och inget nytt.

Det är en slags "startkostnad" på lägenheter. Detta förvärras om det rör sig om en studentstad. Sen kan avgiften också spela in (lägre andel = oftast lägre avgift för en liten lägenhet).

Ex:

1:a på 50m2 i område x kostar 700.000kr = 14000kr/m2.
1:a på 34m2 i område x kostar 550.000kr = 16176kr/m2.

Vilken lägenhet köper du om du ska studera i staden i 3 år och sedan flytta?

Banken ser nog egentligen bara till personens betalningsförmåga och det kan skilja ganska mycket om man köper lägenhet för 2 miljoner jämfört med 1.5 miljoner.

1) Det jag syftar på är att priserna backar för normal stora lägenheter / rum medan dessa småttingar fortfarande stiger i pris. Objekten jag tänker på har ett kvm pris på 50kkvm och 75kkvm det är lite mer skillnad mot ditt exempel.......

2) Det är ytters få föreningar som accepterar juridiska personer och i detta fall görs det ej (sånt brukar trissa upp priserna annars).
2012-02-29, 20:01
Medlem
Citat:
Mm

...
För att bostadspriserna ska krascha i den omfattningen som många påstår så tror jag tre saker måste hända.

1. Det finns ett för stort utbud.
2. Efterfrågan minskar stort
3. Det blir omöjligt att låna pengar.

1: Var utbudet för stort 1991?
2. Minskade efterfrågan stort 1991?
3. Var det omöjligt låna pengar 1991?
2012-02-29, 21:04
Medlem
Står i kvalet att hyra en lägenhet i stockholm eller köpa, båda innanför tullarna. Fan vad svårt det ska vara
2012-02-29, 21:08
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
1. Det finns ett för stort utbud.
2. Efterfrågan minskar stort
3. Det blir omöjligt att låna pengar.
Vad jag läst så:
1. Har utbudet ökat med mellan 60-80% sedan förra året, enligt Bovisions VD Ulf Magnusson.
2. Efterfrågan/försäljningen/omsättningen har minskat kraftigt.
3. Bankerna börjar vara mer försiktiga med att låna ut pengar, samt att boräntan börjat ligga mer stilla trots att reporäntan sänks.

Den uppfattningen jag fått är att de flesta bostäder som säljs nuförtiden är de som säljarna har accepterat priset. Sen om det är över, under eller lika med vad de förväntade sig eller hoppades på är individuellt. Dock tror jag de som köper är personer som "inte kan vänta" utan måste ha en ny bostad. Därav låg omsättning och inga kraftigt sjunkande priser utan mer långdragna sådana.
2012-02-29, 21:33
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Står i kvalet att hyra en lägenhet i stockholm eller köpa, båda innanför tullarna. Fan vad svårt det ska vara
Hyr! Åtminstone ett år eller så. Priserna för bostadsrätter lär knappast gå upp, så det finns inget tåg att missa. Däremot är det stor möjlighet att priserna sjunker i några år.

I Stockholms innerstad är ju dessutom ett hyreskontrakt hårdvaluta, förutsatt att det är ett förstahandskontrakt.
2012-02-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Dock tror jag de som köper är personer som "inte kan vänta" utan måste ha en ny bostad.
Det sker ett betydande byte av bostäder. (Byte i betydelsen att man köper en ny bostad och säljer den man hade). De personerna kan göra affärer i såväl uppåtgående som nedåtgående marknad.
2012-02-29, 23:12
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Debatt, ska jag ta det som ett skämt? Hur kan du få att redovisa fakta om vad som är de underliggande fundamenta till den rådande enorma bostadsbubblan vara något som kan debatteras om? Brukar du be föreläsare på exempelvis universitet att berätta det exakta sidnummret för sina påståenden eftersom det skulle bli en bättre "debatt" också?

Ta och läs Cornucopia om du överhuvudtaget är intresserad!

Ursäkta att jag lägger mig i, men fetmarkerat tycker jag är en alldeles utmärkt idé. Finns ingen orsak att blint lita på vad någon "auktoritet" påstår. Det är vad "fårlocken" gör. Den som söker sanningen genom seriös debatt gör rätt i att ifrågasätta allt.
2012-02-29, 23:33
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad jag läst så:
1. Har utbudet ökat med mellan 60-80% sedan förra året, enligt Bovisions VD Ulf Magnusson.
2. Efterfrågan/försäljningen/omsättningen har minskat kraftigt.
3. Bankerna börjar vara mer försiktiga med att låna ut pengar, samt att boräntan börjat ligga mer stilla trots att reporäntan sänks.

Den uppfattningen jag fått är att de flesta bostäder som säljs nuförtiden är de som säljarna har accepterat priset. Sen om det är över, under eller lika med vad de förväntade sig eller hoppades på är individuellt. Dock tror jag de som köper är personer som "inte kan vänta" utan måste ha en ny bostad. Därav låg omsättning och inga kraftigt sjunkande priser utan mer långdragna sådana.

Utbudet kan omöjligt ha ökat om det inte byggt nytt, eller vad menar du? Säljer man måste man ju köpa eller flytta till hyresrätt.
2012-03-01, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Utbudet kan omöjligt ha ökat om det inte byggt nytt, eller vad menar du? Säljer man måste man ju köpa eller flytta till hyresrätt.

Du är ju verkligen helt otrolig... Att du upprepar ditt dogma "säljer man måste man köpa" ändrar inte verkligheten och de äkta fundementa som driver bostadsbubblan för det.

Tvärtemot vad du vill tro så drivs och upprätthålls Bostadsbubblan i Sverige av förstagångsköpare och att det hela tiden kommer nya idioter och köper sig in i pyramidspelet.

Det som allt hänger på är den yngre medelklassens vilja att skuldsätta sig för livet och medelsvenskens vilja att skuldsätta sig för livet mer och mer genom att byta upp sig i bostad och aldrig amortera.

När viljan att skuldsätta sig för livet minskar och dessa så viktiga personer slutar att fortsätta att gå in i detta ponzischeme faller allt, och detta har redan börjat!
2012-03-01, 06:07
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det sker ett betydande byte av bostäder. (Byte i betydelsen att man köper en ny bostad och säljer den man hade). De personerna kan göra affärer i såväl uppåtgående som nedåtgående marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
På er båda låter det nästan som att det bara finns villor och bostadsrätter. Samt att alla familjerelationer är desamma.

Det finns hyresrätter, människor bor hos sina föräldrar/flyttar till sina föräldrar, människor är inneboende hos kompisar/flyttar till sina kompisar, människor skiljer sig och flyttar isär/människor flyttar ihop, barn kommer till/barn flyttar ut, etc etc. Det finns så många anledningar till att byta bostad och till vilken bostad man byter att det inte går att göra en ordentlig översiktsbild på vad som sker mer än att, vad jag kan se idag, att utbudet ökar och efterfrågan (på dagens prisnivå) minskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in