2011-09-01, 06:06
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om vi håller oss till vad som hänt under 2000-talet så kan man ju titta på slopade topplån, belåning på 95+% av marknadsvärdet, amorteringsfria lån, överbryggningslån och omvärderingar bara för att låna mer pengar. Hur mycket av detta kommer att finnas kvar framöver?
Precis. Om det t.ex. införs amorteringskrav på 40 år så kommer 5-miljonersvillan helt plötsligt att bli ca 10k kr dyrare att bo i varje månad (om större beloppet är belånat). Slopade ränteavdrag så kommer samma villa med samma belåning bli ytterligare 5k kr dyrare i månaden vid 4% ränta.

Då har vi helt plötsligt gått ifrån kanske 25% boendekostnad av sin disponibla inkomst till ca 50%. Många tänker "men man har ju halva lönen kvar att röra sig på", jag tänker "varför betala halva sin inkomst för ett litet tak över huvudet"?
2011-09-01, 06:38
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det kan väl inte vara en överraskning för dig att bostadspriserna rör sig väldigt långsamt? Men varsågod:
Villapriser under 2000-talet, stor-Stockholm
Nordeas boräntor under 2000-talet
Som du ser så påverkades villapriserna då räntorna hade gått upp ett par år 2006-2008, och 1-2 kvartal efter att räntan toksänktes så började de öka igen. Förvånad?
Priserna i 2009 Q1 var i alla fall de lägsta vi har sett sedan början av 2007, alltså de lägsta på fem år.

Och om du bemödar dig med att läsa mina tidigare inlägg i bl.a. den här tråden så kommer du att inse att det inte bara är fråga om räntan - andra lånevillkor är ännu viktigare orsaker till den enorma prisökningen på bostäder. Om vi håller oss till vad som hänt under 2000-talet så kan man ju titta på slopade topplån, belåning på 95+% av marknadsvärdet, amorteringsfria lån, överbryggningslån och omvärderingar bara för att låna mer pengar. Hur mycket av detta kommer att finnas kvar framöver?

Det var nytt för mig, när jag själv lånade till bostad 2009, var det inte tal om verken slopat topplån, belåning på 95% eller amorteringsfritt, har det tillkommit senare och i så fall när?
2011-09-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Men det finns många som tillfälligt äger flera (2) bostäder. Jag känner t.ex. till ett par som har en lägenhet i centrum och ett hus i villaområde för tillfället. Gå in på familjeliv så finns det väldigt många som skriver att de har problem att få sålt sin gamla bostad när de köpt sin nya först.

Att boendekostnaden snart (för många) uppgår till 30% av disponibel inkomst är inte bra sett ur ett konsumtionsperspektiv. När folk slutar handla och omsätta pengar kommer färre jobb skapas och fler kommer försvinna.

Jag har väldigt svårt att förstå hur man fortfarande kan köpa först och sälja sen om man är extremt beroende av sitt sälj pris

Visst det är många som letar efter sitt dröm hus/lägenhet och det kan vara svårt att hitta på 1 månad men då får man skaffa sig ett alternativt boende under tiden.
2011-09-01, 16:43
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag har väldigt svårt att förstå hur man fortfarande kan köpa först och sälja sen om man är extremt beroende av sitt sälj pris

Visst det är många som letar efter sitt dröm hus/lägenhet och det kan vara svårt att hitta på 1 månad men då får man skaffa sig ett alternativt boende under tiden.

Hur kan du inte förstå att det finns fullt med idioter i världen? =)
Givetvis säljer man först om man har små marginaler.
2011-09-01, 20:13
Medlem
Citat:
Precis. Om det t.ex. införs amorteringskrav på 40 år så kommer 5-miljonersvillan helt plötsligt att bli ca 10k kr dyrare att bo i varje månad (om större beloppet är belånat). Slopade ränteavdrag så kommer samma villa med samma belåning bli ytterligare 5k kr dyrare i månaden vid 4% ränta.

Då har vi helt plötsligt gått ifrån kanske 25% boendekostnad av sin disponibla inkomst till ca 50%. Många tänker "men man har ju halva lönen kvar att röra sig på", jag tänker "varför betala halva sin inkomst för ett litet tak över huvudet"?
Amortering är i och för sig en typ av sparande, oavsett om den är påtvingad eller inte.
2011-09-01, 20:44
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Amortering är i och för sig en typ av sparande, oavsett om den är påtvingad eller inte.
Självklart är amortering = sparande.

Men om man räknat med att slippa lägga undan extra pengar för att betala av lånet kan det svida lite om man helt plötsligt måste punga upp ytterligare 10k/månad för att inte bli tvingade att sälja bostaden (om bankerna börjar bli desperata).

Själv har jag frivilligt lagt undan 10k/månad för amortering(=sparande) i över ett halvår just för att bli av med mitt lån om knappt 2 månader. Med andra ord har jag kunnat finna mig i att dra ned på annan (lyx)konsumtion för detta ändamålet. Skulle jag däremot haft 10k i boendekostnader och tvingats amortera några tusenlappar extra skulle det inte känts lika bra att skippa den lite dyrare semesterresan i år.

Så oavsett om det är positivt eller inte med amortering(s-krav) så spelar alltid den psykologiska delen stor roll. Magkänsla eller vad man nu vill kalla det. Är känslan för amortering dålig så har det en negativ inverkan på personen ifråga och tvärtom ifall känslan är bra.

Ingen ska väl behöva ha en klump i magen hela dagarna året om bara för att man har ett tak över huvudet?
2011-09-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ingen ska väl behöva ha en klump i magen hela dagarna året om bara för att man har ett tak över huvudet?
Håller med, rent generellt är det konstigt att "normala" boenden ska ta så mycket av den disponibla inkomsten som den gör idag.
2011-09-01, 22:01
Medlem
dolppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Det är den nog inte alls. Varför inte titta på lite slutpriser istället för att spekulera?

Bromma:
http://www.booli.se/salda/bromma/115355/

Saltsjö-boo:
http://www.booli.se/salda/saltsjo-boo/115760/

Enskede:
http://www.booli.se/salda/enskede/arsta/skarpnack/115356/

Osv, osv ... Det verkar tvärtom som om köparna är beredda att betala ganska mycket över utgångspriserna.

Måste säga att en del är ju sålda för flera år sedan...
2011-09-02, 22:10
Medlem
SparkMans avatar
http://di.se/Artiklar/2011/9/2/244126/Dalarna-toppar-boligan/?sr=6&tr=292542&rlt=0

Är det sådan bostadsbrist i Dalarna att priserna ökar mer än i Stockholm? Är Mora Sveriges nya världsmetropol?

"Jag tror tyvärr att det är tillgång till krediter och orealistiska föreställningar om för evigt stigande priser som styr."
2011-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
http://di.se/Artiklar/2011/9/2/244126/Dalarna-toppar-boligan/?sr=6&tr=292542&rlt=0

Är det sådan bostadsbrist i Dalarna att priserna ökar mer än i Stockholm? Är Mora Sveriges nya världsmetropol?

"Jag tror tyvärr att det är tillgång till krediter och orealistiska föreställningar om för evigt stigande priser som styr."

Fastighetsbyrån försöker förtvivlat övertala folk om att det är en bra idé att köpa bostad nu. Det enda de lyckas med är att med all önskvärd tydlighet demonstrera att de skenande bostadspriserna inte är något storstadsfenomen orsakat av bostadsbrist och inflyttning från "landet". Tvärtom, priserna har skenat överallt, precis som man kan förvänta sig av en äkta bubbla.
2011-09-03, 13:58
Medlem
lundagrens avatar
Tittar du på statistik är dalarna fortf näst billigast i landet, dom har bara kommit ikapp resten, därav den "dramatiska" ökningen.
2011-09-03, 14:52
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Tittar du på statistik är dalarna fortf näst billigast i landet, dom har bara kommit ikapp resten, därav den "dramatiska" ökningen.
När du säger "kommit ikapp" menar du då att de kommit en liten bit på vägen i "de 'evigt' stigande bostadspriserna"? Betyder det att snittvillan i Falun inom 10-15 år kommer överstiga 5 miljoner, precis som i Stockholm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in