Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Amortering är i och för sig en typ av sparande, oavsett om den är påtvingad eller inte.
Självklart är amortering = sparande.
Men om man räknat med att slippa lägga undan extra pengar för att betala av lånet kan det svida lite om man helt plötsligt måste punga upp ytterligare 10k/månad för att inte bli tvingade att sälja bostaden (om bankerna börjar bli desperata).
Själv har jag frivilligt lagt undan 10k/månad för amortering(=sparande) i över ett halvår just för att bli av med mitt lån om knappt 2 månader. Med andra ord har jag kunnat finna mig i att dra ned på annan (lyx)konsumtion för detta ändamålet. Skulle jag däremot haft 10k i boendekostnader och tvingats amortera några tusenlappar extra skulle det inte känts lika bra att skippa den lite dyrare semesterresan i år.
Så oavsett om det är positivt eller inte med amortering(s-krav) så spelar alltid den psykologiska delen stor roll. Magkänsla eller vad man nu vill kalla det. Är känslan för amortering dålig så har det en negativ inverkan på personen ifråga och tvärtom ifall känslan är bra.
Ingen ska väl behöva ha en klump i magen hela dagarna året om bara för att man har ett tak över huvudet?