2012-02-26, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Funderar att köpa en lgh i centrum av Uppsala. Det är alltså en dålig ide? Har en uppfattning att lägenhetspriserna har höjts de senaste året.

Skulle för allt i världen inte rekommendera dig till det, den som handlar nu blir bränd.
2012-02-26, 16:50
Medlem
Acceptpris fungerar inte. Var på en visning vid telefonplan. Accepterat pris 2 175 000, ingen bjöd så vi bjöd 2,1 miljoner. När säljaren inte antog budet tänkte vi lite och bjöd sedan acceptpris. Då valde säljaren att inte sälja bostaden med grunden av att det kom för lite folk på visningen. Lägenheten plockades bort från hemnet i 24 dagar för att antalet dagar inte ska synas utan den kommer nästa gång visas som en ny lägenhet.

Exempel två, en lägenhet läggs ut i Vasastan för accepterat pris 2995000:- det blir budgivning till 3200000 säljaren ändrar då Acceptpriset till 3300000:- (UNDER BUDGIVNING).

Sen är mäklarna riktigt fula, grannen sålde sin lägenhet Acceptpris 1500´000 blev en budgivning till 1600000, då säger mäklaren att säljaren, alltså min granne inte vill släppa den för det priset men om dom kan lägga in 30 tusen extra kan han släppa den. (Grattis du ville betala mest för denna lägenhet, för att få den måste du betala ännu mer.)

Sen kan man se snittpriset för till exempel Vasastan, runt 60 tusen per kvadrat. Så hittar man lägenheter men accepterat pris 55 per kvadrat alltså kanske cirka en kvarts miljons skillnad på 55 kvadrat, då vill man bara åka dit och nita mäklaren. Man vet att dom medvetet satt ett lågt pris för att få dit mycket spekulanter och få igång en budgivning. Hade det inte blivit budgivning hade dom aldrig sålt den för 55 tusen kvadraten.

Tycker det borde vara enklare att anmäla mäklare.
2012-02-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Ska mäklaren anmälas för att säljarna inte vill sälja till utannonserat pris?
Hur tänker du nu?
2012-02-26, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Acceptpris fungerar inte. Var på en visning vid telefonplan. Accepterat pris 2 175 000, ingen bjöd så vi bjöd 2,1 miljoner. När säljaren inte antog budet tänkte vi lite och bjöd sedan acceptpris. Då valde säljaren att inte sälja bostaden med grunden av att det kom för lite folk på visningen. Lägenheten plockades bort från hemnet i 24 dagar för att antalet dagar inte ska synas utan den kommer nästa gång visas som en ny lägenhet.

Exempel två, en lägenhet läggs ut i Vasastan för accepterat pris 2995000:- det blir budgivning till 3200000 säljaren ändrar då Acceptpriset till 3300000:- (UNDER BUDGIVNING).

Sen är mäklarna riktigt fula, grannen sålde sin lägenhet Acceptpris 1500´000 blev en budgivning till 1600000, då säger mäklaren att säljaren, alltså min granne inte vill släppa den för det priset men om dom kan lägga in 30 tusen extra kan han släppa den. (Grattis du ville betala mest för denna lägenhet, för att få den måste du betala ännu mer.)

Sen kan man se snittpriset för till exempel Vasastan, runt 60 tusen per kvadrat. Så hittar man lägenheter men accepterat pris 55 per kvadrat alltså kanske cirka en kvarts miljons skillnad på 55 kvadrat, då vill man bara åka dit och nita mäklaren. Man vet att dom medvetet satt ett lågt pris för att få dit mycket spekulanter och få igång en budgivning. Hade det inte blivit budgivning hade dom aldrig sålt den för 55 tusen kvadraten.

Varför kämpa emot, stå istället med ett flin och lägg ett skambud och skratta åt dom som inte får sålt sin lägenhet.
2012-02-27, 10:46
Medlem
Citat:
Funderar att köpa en lgh i centrum av Uppsala. Det är alltså en dålig ide? Har en uppfattning att lägenhetspriserna har höjts de senaste året.

Min vän i Uppsala sitter i exakt samma sits, jag är själv inte från Uppsala så men har rätt bra koll på staden. Uppsala är en studentstad så ettorna går för nästan lika mycket som tvåorna, enligt mig extremt dyra priser ibland. Områdena kring centrum/fålhagen/luthagen är det mest attraktiva med tanke på läget men också det dyraste. Men i och med att staden är en studenstad så måste ju studenterna ha bostäder så ettor är rätt lättsålda. En bostad på 45 kvm i fålhagen för utgångspriset 1,4 miljoner hade ca 25 personer på visningen så marknaden verkar vara rätt bra just nu fortfarande. Köpa nu kan svida rejält senare, men min polare funderar på att köpa ändå, för han planerar att bo länge, och i värsta fall hyra ut den till överpris, vilket alla gör i Uppsala, får ju betala runt 8k för en central 1,5a, vilket i min mening är väldigt dyrt.

edit : Kom ut en etta idag i fålhagen, 47k/m2 .....
2012-02-27, 15:18
Medlem
Byfånes avatar
Ännu en indikator på att bostadsmarknaden bär på sjukdomen bubblan?

http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv&referrer=http %3A%2F%2Foas.di.se%2FRealMedia%2Fads%2FCreatives%2 Fdi.se%2FTelenor_8989_1_helsida_23-26 feb%2F2_nytt_nat_1024x768.swf%2F1330085157%3Fclick TAG%3Dhttp%3A%2F%2Foas.di.se%2F5c%2Fdi.se%2FLopet% 2FL11%2F442424752%2Fhelsida%2Fdi.se%2FTelenor_8989 _1_helsida_23-26feb%2Fnytt_nat_1024x76835890.swf.h tml%2F6776504b7a6b38685a334d414138462f
2012-02-27, 15:22
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ännu en indikator på att bostadsmarknaden bär på sjukdomen bubblan?

http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv&referrer=http %3A%2F%2Foas.di.se%2FRealMedia%2Fads%2FCreatives%2 Fdi.se%2FTelenor_8989_1_helsida_23-26 feb%2F2_nytt_nat_1024x768.swf%2F1330085157%3Fclick TAG%3Dhttp%3A%2F%2Foas.di.se%2F5c%2Fdi.se%2FLopet% 2FL11%2F442424752%2Fhelsida%2Fdi.se%2FTelenor_8989 _1_helsida_23-26feb%2Fnytt_nat_1024x76835890.swf.h tml%2F6776504b7a6b38685a334d414138462f

jag har tagit upp det innan och känner att det är dags att ta upp igen… En prisvariation är inte detsamma som bubbla. Vi har inte matbubbla för att Willy's kommer in på marknaden och sänker matpriserna med 30%. Nokia var inte en aktiebubbla bara för att de tappat över 50%.

Bostadspriserna är inte en bubbla, om det finns fundamenta bakom priserna. Och det finns det. Vi har inte något enormt bostadsbyggande, där varje nytt hus köps upp av spekulanter som hoppas kunna sälja i framtiden. Folk i Sverige köper för att bo i lägenheterna och husen, och de är tvungna att lägga en stor del av sin månadspeng på boende för att det saknas alternativ om man arbetar i Stockholmsområdet.
2012-02-27, 17:41
Medlem
lundagrens avatar
Tack för att inte bara jag förstått svårigheten med en sk bubbla när de allra flesta inte bor i sin bostad och inte bara köper den för spekulation.
Det är extremt svårt att se ett svårt ras när man behöver någonstans att bo, det är helt enkelt omöjligt att sälja sin lägenhet och flytta till hyresrätt, det finns inga i dom centrala delarna av storstäderna.
2012-02-27, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Tack för att inte bara jag förstått svårigheten med en sk bubbla när de allra flesta inte bor i sin bostad och inte bara köper den för spekulation.
Det är extremt svårt att se ett svårt ras när man behöver någonstans att bo, det är helt enkelt omöjligt att sälja sin lägenhet och flytta till hyresrätt, det finns inga i dom centrala delarna av storstäderna.

Det var nog det roligaste jag hört på länge, du är en sann förnekare! Härliga takter! Tyvärr är du nog allt för inne i förnekelse för att kunna göra en objektiv bedömning av ett tidigare skeende i bostadsmarknaden, nämligen hur situationen i Danmark har utvecklat sig.

Där har den enorma bostadsbubblan spruckit och lägenheter i centrala Köpenhamn där det råder en kraftig så kallad bostadsbrist som ni förnekare alltid pratar er varma om som anledning till att bubblan aldrig kan spricka eller att den ens existerar hjälpte inte ett dugg priserna har gått ner kraftigt och detta gäller även "premiumobjekt".

Det ska bli roligt att citera er förnekare när bubblan har spruckit och ni kanske i bästa fall sitter kvar i er överbelånade lägenhet om ni klarat er från exekutiv auktion.
2012-02-27, 19:46
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Det var nog det roligaste jag hört på länge, du är en sann förnekare! Härliga takter! Tyvärr är du nog allt för inne i förnekelse för att kunna göra en objektiv bedömning av ett tidigare skeende i bostadsmarknaden, nämligen hur situationen i Danmark har utvecklat sig.

Där har den enorma bostadsbubblan spruckit och lägenheter i centrala Köpenhamn där det råder en kraftig så kallad bostadsbrist som ni förnekare alltid pratar er varma om som anledning till att bubblan aldrig kan spricka eller att den ens existerar hjälpte inte ett dugg priserna har gått ner kraftigt och detta gäller även "premiumobjekt".

Det ska bli roligt att citera er förnekare när bubblan har spruckit och ni kanske i bästa fall sitter kvar i er överbelånade lägenhet om ni klarat er från exekutiv auktion.

Debatt i all ära, men du sitter ju och hittar på. I Köpenhamn finns det gott om lägenheter att hyra. Flertalet står tomma efter att folk köpt på sig flera stycken i uthyrningssyfte.
2012-02-27, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Debatt i all ära, men du sitter ju och hittar på. I Köpenhamn finns det gott om lägenheter att hyra. Flertalet står tomma efter att folk köpt på sig flera stycken i uthyrningssyfte.

Absolut, och vart har priset då gått i detta led? generellt för samtliga lägenheter menar jag då.
2012-02-27, 19:58
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat

Nu är det så att jag har 3 vänner som alla studerar i kph, och enligt dom råder det inte alls brist på lägenheter i kph
Du får gärna överbevisa mig.

För att sälja måste man köpa, om alla bor i lägenheterna dom äger, blir det inte samma ras. Hade det däremot varit så att man ägde 2-3 lgh var eller det fanns gott om hyresrätter, hade det varit en helt annan sak.
Senast redigerad av lundagren 2012-02-27 kl. 20:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in