2011-12-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Precis,jag tror att många har missförstått va en bostadsrätt egentligen är.I juridisk mening köper man sig rätten att bo i en bostadsrättsförening.Ungefär som att valfritt fotbollslag skulle begränsa antalet medlemmar som skulle få gå och se matcherna,i ett skitlag skulle det kunna bli billigt medans ett attraktivt storlag skulle det vara dyrare att vara medlem i.

Ägar lägenheter är det annat,de finns men är relativt ovanliga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84garl%C3%A4genhet

Nja, riktigt så är det inte.

En bostadsrättsförening äger fastigheten och ibland marken. Som delägare äger du inte marken och fastigheten där just du bor utan en andel i bostadsrättsföreningen och alltså en del av fastigheten och marken beroende på hur står andelen är.

Som bostadsrättsägare äger man alltså indirekt en del av fastigheten och marken fast inte just den delen där du bor.

Rent teoretisk skulle fastigheterna och marken kunna säljas till ett hyresbolag och pengarna går då till medlemmarna.
2011-12-15, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Detta stämmer faktiskt inte. Som bostadsrättsinnehavare äger du faktiskt ingenting, varken av "din" lägenhet eller av fastigheten. Genom att du är medlem i föreningen har du rätten att "nyttja" lägenheten, men du har inget ägande.

Jo, man äger fastigheten och ev marken indirekt genom din andel i bostadsrättsföreningen.

Skulle bostadsrättsföreningen avvecklas så säljs allt (likvidation), lånen betalas av och resten fördelas till ägarna enligt andelssystemet.

Om inte det är ett indirekt ägande så vet jag inte vad.
2011-12-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Marken är förstås ändlig, men det är ju varje annan fysisk resurs, och varje ögonblick av tid, också! Ändligheten i sig är ingen garanti för tilltagande brist eller ökat värde. Vi har ju bakom oss, och är ännu i ganska hög grad beroende av, mark för vår livsmedelsförsörjning och vår transport. Men ny teknologi kan förändra även detta, utan att bokstavligen skapa ny mark.

Visst stiger värdet av centrala fastigheter alltjämt mer än övriga fastigheter, men det krävs nog en viss eftertanke för att förstå vad det är som därmed värderas. Jag är tveksam till att det skulle vara restid till jobbet. Andra skäl än geometriska och logistiska ligger nog bakom, och därmed är den traditionella fastighetsvärderingen kanske ruckad i grunden. Om det handlar om belåningsmöjligheter, status, livsstil så kan såna faktorer kanske ersättas med icke-fastighetsrelaterade faktorer. Bostäder kanske av en tillfällighet råkar fånga upp såna saker just nu på gamla meriter. Jag har i alla fall svårt att se hur IT-genombrottet INTE skulle förringa värdet av fastigheters centrala lägen.

Det har skett en långsam men stadig invandring till städerna (och nu pratar jag inte om bara stockholm, malmö och göteborg) och därför har priserna stigit mest i städerna och dess omedelbara närhet.

Det är i städerna det byggs för att det lönar sig inte att bygga långt ifrån städerna. Banken lånar inte ut pengar för att bygga ett hus när befintliga hus kostar 400.000 kr. Varför ska man renovera köket för 150.000 när hela fastigheten är värderad till 400.000? osv osv

Det är i städerna nästan alla jobb finns inom service och tjänster. Att ett fåtal kan sköta detta på distans påverkar inte folkvandringen till städerna.
2011-12-15, 09:26
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Marken är förstås ändlig, men det är ju varje annan fysisk resurs, och varje ögonblick av tid, också! Ändligheten i sig är ingen garanti för tilltagande brist eller ökat värde. Vi har ju bakom oss, och är ännu i ganska hög grad beroende av, mark för vår livsmedelsförsörjning och vår transport. Men ny teknologi kan förändra även detta, utan att bokstavligen skapa ny mark.

Visst stiger värdet av centrala fastigheter alltjämt mer än övriga fastigheter, men det krävs nog en viss eftertanke för att förstå vad det är som därmed värderas. Jag är tveksam till att det skulle vara restid till jobbet. Andra skäl än geometriska och logistiska ligger nog bakom, och därmed är den traditionella fastighetsvärderingen kanske ruckad i grunden. Om det handlar om belåningsmöjligheter, status, livsstil så kan såna faktorer kanske ersättas med icke-fastighetsrelaterade faktorer. Bostäder kanske av en tillfällighet råkar fånga upp såna saker just nu på gamla meriter. Jag har i alla fall svårt att se hur IT-genombrottet INTE skulle förringa värdet av fastigheters centrala lägen.

Det är klart att tillgången till IT minskar värdet av en centralt placerad fastighet. Men det handlar knappast om några jättepengar. Värdet av en centralt placerad lägenhet är ju att du har tillgång till en massa service på armlängds avstånd.

Du går snabbt ned på stan och köper det du behöver.

Du kan fika i direkt anslutning till att du slutat arbeta.

Du har flera pubar runt hörnet.

Du kan oxå enkelt och bekvämt se filmer på bio (d.v.s. riktig bio) istället för att ladda hem och se dom på din dator. Det blir liksom aldrig riktigt samma sak hemma.

Dessutom är det enkelt och smidigt att gå och se på fotboll, handboll eller ishockey, om man har sådana böjelser.

Dessutom kan du ha fysisk kontakt (och det kommer även fortsättningsvis vara den metod som föredras i mänskliga kontakter) med byråkratin ex. försäkringskassan.
2011-12-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Detta stämmer faktiskt inte. Som bostadsrättsinnehavare äger du faktiskt ingenting, varken av "din" lägenhet eller av fastigheten. Genom att du är medlem i föreningen har du rätten att "nyttja" lägenheten, men du har inget ägande.

Citat:
Precis,jag tror att många har missförstått va en bostadsrätt egentligen är.I juridisk mening köper man sig rätten att bo i en bostadsrättsförening.Ungefär som att valfritt fotbollslag skulle begränsa antalet medlemmar som skulle få gå och se matcherna,i ett skitlag skulle det kunna bli billigt medans ett attraktivt storlag skulle det vara dyrare att vara medlem i.

Ägar lägenheter är det annat,de finns men är relativt ovanliga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84garl%C3%A4genhet

Kalmar2004 har redan svarat på ett utmärkt sätt men jag svarar ändå. Som bostadsrättsägare äger du en andel i en bostadsrättsförening. Bostadsrättsföreningen äger i sin tur en fastighet eller flera fastigheter. Du blir alltså indirekt delägare av en fastighet. I fallet med ägarlägenheter är du istället direkt delägare av en fastighet men som du nämner zorze är de extremt ovanliga i Sverige.

Det du nämner public enemy om huruvida man äger sin lägenhet om man äger en bostadsrätt är naturligtvis sant - det gör man inte, man har enbart köpt rätten att utnyttja "sin" lägenhet.
2011-12-15, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Det är klart att tillgången till IT minskar värdet av en centralt placerad fastighet. Men det handlar knappast om några jättepengar. Värdet av en centralt placerad lägenhet är ju att du har tillgång till en massa service på armlängds avstånd.

Du kan oxå enkelt och bekvämt se filmer på bio (d.v.s. riktig bio) istället för att ladda hem och se dom på din dator. Det blir liksom aldrig riktigt samma sak hemma.

Dessutom är det enkelt och smidigt att gå och se på fotboll, handboll eller ishockey, om man har sådana böjelser.

Dessutom kan du ha fysisk kontakt (och det kommer även fortsättningsvis vara den metod som föredras i mänskliga kontakter) med byråkratin ex. försäkringskassan.

Fast är statusen på servicen i stadens centrum verkligen så lite påverkad?
Jag upplever att näthandeln dödat till exempel musik och bokaffärer som förr fanns i centrum.
Flera biografer har lagts ner. Lägg därtill bilismen som skapar enorma marknadsplatser utanför centrum dit butikerna flyttar.
De som handlar i butikerna ska äta och vips flyttar resturangerna också dit.
Det senaste i min hemkommun är att man vill flytta ut stadsförvaltningen ur centrum också
, dels för att få bort bilismen från centrum men även för att komma närmre invånarna.
2011-12-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken

Den viktigaste faktorn för yngre människor är förstås utbudet av (sex-)partners.
2011-12-15, 12:28
Medlem
Assholes avatar
Under 2013 bedömer SBAB att småhuspriserna ökar med nästan sex procent

http://www.dn.se/ekonomi/sbab-spar-att-bopriser-vander-uppat

Hmm, vi får väl se.
2011-12-15, 16:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
Under 2013 bedömer SBAB att småhuspriserna ökar med nästan sex procent

http://www.dn.se/ekonomi/sbab-spar-att-bopriser-vander-uppat

Hmm, vi får väl se.

Det är väl SBAB som har gett oss de priser på bostäder som vi har, så det kanske är lite av en självuppfyllande profetia.
2011-12-15, 19:23
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nja, riktigt så är det inte.

En bostadsrättsförening äger fastigheten och ibland marken. Som delägare äger du inte marken och fastigheten där just du bor utan en andel i bostadsrättsföreningen och alltså en del av fastigheten och marken beroende på hur står andelen är.

Som bostadsrättsägare äger man alltså indirekt en del av fastigheten och marken fast inte just den delen där du bor.

Rent teoretisk skulle fastigheterna och marken kunna säljas till ett hyresbolag och pengarna går då till medlemmarna.

Jo som jag skriver,förenklat så köper du rätten att bo i lägenheten,vi menar samma sak fast uttrycker det lite olika.Helt riktigt att man är medlem i en förening som äger fastighet,ofta hyrs marken av kommunen.Varje lägenhet repr.en ägarandel i föreningen.I praktiken är det föreningen som äger lägenheten som du med din insats tillåts bo i.har rätten att bo i.

Om föreningen upplöses,så har jag för mig att tex HSB i sina stadgar skriver att tillgångarna tillfaller HSB,om man vill ändra stadgarna så måste HSB godkänna detta.Stadgarna är så skrivna att ditt teoretiska upplägg förhindras.I praktiken vill man förhindra ifall medlemmarna på ett kuppartat sätt kommer överens att sälja till ett fastighetsbolag och sedan hyra.
Senast redigerad av zorze 2011-12-15 kl. 19:27.
2011-12-15, 20:55
Medlem
Citat:
Jo som jag skriver,förenklat så köper du rätten att bo i lägenheten,vi menar samma sak fast uttrycker det lite olika.Helt riktigt att man är medlem i en förening som äger fastighet,ofta hyrs marken av kommunen.Varje lägenhet repr.en ägarandel i föreningen.I praktiken är det föreningen som äger lägenheten som du med din insats tillåts bo i.har rätten att bo i.

Om föreningen upplöses,så har jag för mig att tex HSB i sina stadgar skriver att tillgångarna tillfaller HSB,om man vill ändra stadgarna så måste HSB godkänna detta.Stadgarna är så skrivna att ditt teoretiska upplägg förhindras.I praktiken vill man förhindra ifall medlemmarna på ett kuppartat sätt kommer överens att sälja till ett fastighetsbolag och sedan hyra.

http://www.hsb.se/bokunskap/ni-ager-huset-tillsammans

Citat:
Det innebär att du tillsammans dina grannar är medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna. Du är själv med och äger huset du bor i. Allt från lägenheterna, de gemensamma utrymmena och eventuell utemiljö.

HSB:s Stadgar:

http://hotpot.se/hsb-nya-stadgar-2003-368-4.pdf

Citat:
Upplösning
§ 58
Om föreningen upplöses skall behållna tillgångar tillfalla
medlemmarna i förhållande till lägenheternas insatser.

Riksbyggens stadgar:

Citat:
§ 48 FÖRENINGENS UPPLÖSNING
Upplöses föreningen skall, sedan verksamheten
lagligen avvecklats, uppkommet överskott tillfalla
bostadsrättshavarna och fördelas i förhållande till
insatserna.

HSB och Riksbyggen är egentligen bara slags sammanslutning av bostadsrättsföreningar och de har inget med själva ägandet att göra.

Så jo, bor man i en bostadsrätt så äger man indirekt fastigheten och eventuellt marken/tomten. No ifs, ands, or buts!!
Senast redigerad av Kalmar2004 2011-12-15 kl. 20:57.
2011-12-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så jo, bor man i en bostadsrätt så äger man indirekt fastigheten och eventuellt marken/tomten. No ifs, ands, or buts!!

Visst, man är delägare i fastigheten, men jag tror ändå många missar vad det innebär att bo i ett kollektiv som det faktiskt är. Det innebär t.ex. att man inte har full beslutanderätt över sin bostad. Föreningen kan mot ens vilja besluta att t.ex. använda fonderade pengar till något som jag själv ogillar - exempelvis bygga en balkong till varje lägenhet.

Det innebär också att jag måste lita på att den utsedda styrelsen sköter sitt uppdrag på ett bra sätt och inte pga inkompetens eller illvilja förvaltar pengarna dåligt. Man skall alltså anförtro en stor del av sin ekonomi till människor som ofta är aningens maktfullkomliga och som gillar att bestämma över andra, om jag nu inte vill lägga massor av min egen fritid på ett styrelseuppdrag.

En ytterligare faktor att ta hänsyn till är att man som medlem i föreningen är solidariskt ansvarig för gemensamma skulder. Detta innebär att om mina grannar blir av med jobbet och inte har råd att betala avgiften så kan jag komma att bli skyldig att betala för dem också.

Jag tycker bostadsrätt kan vara en utmärkt boendeform, men man bör vara medveten om vad det innebär när man "köper" en bostadsrätt (egentligen ett medlemskap) och man bör noga granska föreningens ekonomi och dess styrelse innan man ger sig in i det hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in