2012-02-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Något jag noterat på visningar är att många hus är dåligt underhållna. Man fixar ytskikten fina och gör om badrum (gärna själv och utan golvbrunnsmanchett/klämring) men man skippar t.ex. tak och grund och viktiga funktionella saker. När nu folk lägger så mycket på att betala räntor känns dåligt underhållna hus som ett stort problem kommande decennierna, då jag kan tänka mig att många drar sig för att göra större renoveringar.

Jag tycker det är tvärt om.

Aldrig förr har det lags så mycket nya tak och dränerats så mycket som det gjort sista åren.

Problemen är väl de husen som ligger lite utanför. Det kanske tar emot lite att lägga 150.000 på ett nytt tak när grannen har sitt hus ute för 450.000kr.

Annars är min uppfattning att ju dyrare hus/lägenhet desto bättre underhåll. (både ytligt och grundliga)
2012-02-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Finns knappast ett enda hus för 28,5 miljoner i dagens Sverige, alla dessa hus som är "lyxobjekt" som mäklarna kallar det alltså ungefär 10ggr dyrare än medelvillan har INGA köpare öht.

http://www.booli.se/salda/stockholms+lan/2/#/pris:20000000-max/
2012-02-20, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
http://www.booli.se/salda/stockholms+lan/2/#/pris:20000000-max/

Jävlar, det var ännu värre än jag trodde. Inte ett enda objekt sålt sen 1 december -11 och antalet objekt ute är extremt högt jämfört med tidigare, det är även verkligen extremt så få objekt som sålts i året i sin helhet.

Du bevisade verkligen min tes, tack!
2012-02-20, 17:48
Medlem
Citat:
Jävlar, det var ännu värre än jag trodde. Inte ett enda objekt sålt sen 1 december -11 och antalet objekt ute är extremt högt jämfört med tidigare, det är även verkligen extremt så få objekt som sålts i året i sin helhet.

Nu finns det dock en viss seghet i statistikuppdateringen vilket gör att det tar någon månad innan köpet slutförts till att det redovisas i statistiken. Man måste alltså vänta några månader för att kunna bedöma hur det såg ut då. Om man gör samma sökning på slutpris utan någon undre prisspärr får man exempelvis ingen träff den senaste månaden överhuvudtaget, vilket naturligtvis inte stämmer.
2012-02-20, 18:26
Medlem
Citat:

Tsst ... Är du ironisk eller en idiot? Det är februari och det tar ofta månader innan en lagfart registreras och sedan uppdateras på booli.se ...
2012-02-21, 03:37
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tycker det är tvärt om.

Aldrig förr har det lags så mycket nya tak och dränerats så mycket som det gjort sista åren.

Problemen är väl de husen som ligger lite utanför. Det kanske tar emot lite att lägga 150.000 på ett nytt tak när grannen har sitt hus ute för 450.000kr.

Annars är min uppfattning att ju dyrare hus/lägenhet desto bättre underhåll. (både ytligt och grundliga)
Det är det jag försöker säga, bättre ekonomi = bättre underhållet. Det som förvånat mig är att många hus som jag varit på visning på (litet dyrare hus, 8-10M objekt) har varit förvånande dåligt underhållna. Flertalet har varit i akut renovering av t.ex. tak/grund/fasad.
2012-02-21, 07:55
Medlem
Citat:
Det är det jag försöker säga, bättre ekonomi = bättre underhållet. Det som förvånat mig är att många hus som jag varit på visning på (litet dyrare hus, 8-10M objekt) har varit förvånande dåligt underhållna. Flertalet har varit i akut renovering av t.ex. tak/grund/fasad.

Visst finns det såna hus också men det är oftast en speciell sorts säljare.

Äldre människor och änkor som som inte vill belåna huset för att göra underhåll utan bor där så länge det går och säljer sedan.
2012-02-23, 19:23
Medlem
Gargameliks avatar
BKN: Ännu går det att hindra bokrasch:
http://di.se/Artiklar/2012/2/22/259952/Sa-ska-en-bokrasch-stoppas/?sr=23&tr=300253&rlt=0
2012-02-25, 04:28
Bannlyst
Jag skulle vilja påstå att vi just nu befinner oss i bubblans yttersta kritiska fas, hur lång denna fas kommer bli kan jag såklart inte förutspå men jag har svårt att se att det finns så mycket kraft kvar att bubblan kan upprätthållas mer än absolut maximalt 1-2år. Vi är nu inne i tjurfällan eller "normaliseringsfasen" om man så vill, priserna går igenom en uppgång igen, men det kommer nog inte finnas kraft till att upprätthålla länge till.

Kanske kan vi dock nu med QE3 se en injection i bostadsbubblan i Sverige vilket kan få den att leva en stund till, kanske.
2012-02-25, 10:31
Medlem
Lagfarterna släpar efter för fastighetsinskrivningen har fått ett nytt handläggningssystem så tiden från ansökan till lagfart i kring 3-4 veckor istället för 1 vecka som normalt pga inkörningsproblem.
2012-02-26, 13:39
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Jag skulle vilja påstå att vi just nu befinner oss i bubblans yttersta kritiska fas, hur lång denna fas kommer bli kan jag såklart inte förutspå men jag har svårt att se att det finns så mycket kraft kvar att bubblan kan upprätthållas mer än absolut maximalt 1-2år. Vi är nu inne i tjurfällan eller "normaliseringsfasen" om man så vill, priserna går igenom en uppgång igen, men det kommer nog inte finnas kraft till att upprätthålla länge till.

Kanske kan vi dock nu med QE3 se en injection i bostadsbubblan i Sverige vilket kan få den att leva en stund till, kanske.

Funderar att köpa en lgh i centrum av Uppsala. Det är alltså en dålig ide? Har en uppfattning att lägenhetspriserna har höjts de senaste året.
2012-02-26, 14:07
Medlem
Citat:
Precis som tidigare nämnts så tenderar folk som bott länge i ett hus att ta det lite lugnt med renoveringsarbeten. Man skjuter på det så länge som möjligt. Jag skulle säga att det gäller pensionärer i synnerhet, och då spelar det ingen roll om dom är obelånade.
Det blir de nya ägarna som får ta de jobben.
Det är också när man är ny ägare som man har en vilja att ta itu med renoveringar. När man bott in sig är intresset för sådant lågt. (Utom hos frun i huset förvisso). Sedan finns det naturligtvis undantag och det är sådana som har renoveringsjobb som fritidssyssla. Jag känner sådana, men det handlar om en liten minoritet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in