2011-08-20, 17:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Precis, lika många verkar också tro att sjunkande bostadspriser inte heller är något problem "så länge man bor kvar". Skulle ett objekt som man köpt för 2 miljoner tappa sitt luftvärde till 1,5 miljoner tror jag inte banken tycker det är lugnt och ger extra bra räntevillkor, då blir det nog snarare frågan om amorteringskrav (något hårdare än amorteringen på topplånen och ev. tidigare blancolån).

Hur skiljer sig ett "luftvärde" från reella värden, menar du? :-)
2011-08-20, 23:36
Medlem
Jacksatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Foliehattar, svara nu på frågan hur mycket ni tycker det är rimligt att betala för att bo bra i en lägenhet i de bättre delarna av huvudstaden.

En "ljus & fräsch" etta på bästa adress kostar ca 2 millar och har normalt en avgift på 1500 i månaden.

Det går idag att binda lånen till 4.2% ränta på 10 år. Det ger, om man lånar 100%, en boendekostnad efter ränteavdrag på 6400 kr/mån.

Det är mindre än vad man får betala för en studentlägenhet inne i stan! En studentlägenhet som dessutom har en kötid på många år.

http://www.sssb.se/index.php?page=areainfo_514

Hur mycket tycker ni är en rimlig kostnad? Halva priset av en studentlägenhet? En tredjedel?

Huvudet på spiken.

Det folk som kommenterar på DI har svårt att fatta är att det skett ett paradigmskifte gällande räntan. Vi kommer framöver att konstant ha en lägre ränta än på 80-90-talet. Det här tog ett tag att "prisa in" för folk. Det är de ökningar vi sett på bomarknaden senaste 20 åren. Om vi sedan tar ökningarna i stockholms innerstad kan även mkt härledas till inkomstökningar. Netteinkomstökningen(jobbskatteavdrag, samt bra konjunktur) i innerstan Stockholm har varit betydligt mer än i övriga landet.
Riskbankens inflationsmål ligger på 2 %; då de flesta idag har större lån samt även har rörligt i större utsträckning än tidigare krävs väldigt små höjningar av reporäntan för att dämpa ekonomin. Att dra upp nån ränta till 5-6 % skulle totalt slå ut all köpkraft i stockholm så det kommer inte hända .
Självklart kan bopriserna sjunka något i höst p ga orolig konjunktur samt fallande börs - men några 25-30 % ner är totalt nonsens.
2011-08-21, 13:32
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur skiljer sig ett "luftvärde" från reella värden, menar du? :-)
Det skiljer sig först när du sålt. Bara för att jag köpt något för en billig penning som stigit i värde så betyder det inte att jag har realiserat vinsten/värdet förrän jag faktiskt fått något för det.

Tänk dig dagens 10 miljoners objekt. De som köpte för 2 miljoner för x antal år sedan har "gjort bra vinst" på sina objekt. Men den vinsten är bara luft fram tills objektet faktiskt säljs. Skulle priset gå ned till 2 miljoner igen om y antal år så finns det inte längre någon vinst (bara för att ta ett exempel).

En bostad är värd materialet och användningsområdet (bo i), utöver det har folket endast skapat ett immateriellt värde i form av läge (luft).
2011-08-21, 13:50
Medlem
Citat:
Precis, lika många verkar också tro att sjunkande bostadspriser inte heller är något problem "så länge man bor kvar". Skulle ett objekt som man köpt för 2 miljoner tappa sitt luftvärde till 1,5 miljoner tror jag inte banken tycker det är lugnt och ger extra bra räntevillkor, då blir det nog snarare frågan om amorteringskrav (något hårdare än amorteringen på topplånen och ev. tidigare blancolån).

Jo det är inte precis så man blir utkastad på gatan om bostadens marknadsvärde går under det du har lånat. Folk lånar hundratusentals kronor till bilar som garanterat minskar i värde .

Så länge du betalar är banken glad.

Vet inte hur andra har det men jag har pengar nog över när avgift och ränta är betald för att kunna hantera 2-3x ökad ränta sen om det är värt det är en annan sak.
2011-08-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jo det är inte precis så man blir utkastad på gatan om bostadens marknadsvärde går under det du har lånat. Folk lånar hundratusentals kronor till bilar som garanterat minskar i värde .

Vet inte hur andra har det men jag har pengar nog över när avgift och ränta är betald för att kunna hantera 2-3x ökad ränta sen om det är värt det är en annan sak.

Tittar man på vad som hände under 90-talet så blev inte bankerna glada när värdet på bostäderna sjönk under belåningsvärdet vilket ledde till tvångsförsäljningar och livsöden där man stod utan bostad och bara skulderna kvar.
2011-08-21, 14:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan
det skett ett paradigmskifte gällande räntan. Vi kommer framöver att konstant ha en lägre ränta än på 80-90-talet.
Om staten framtvingar en ränta som är lägre än den naturliga räntan, alltså den ränta till vilken folk sparar lika mycket som de lånar, så får vi stagflation. Stagnerad tillväxt eftersom låg ränta betyder att långsiktiga investeringar ser lönsamma ut, men eftersom räntan är falsk (bygger på sedelpressar istället för på överutbud av fysiska insatsvaror) så kommer brist på insatsvaror att uppstå innan investeringarna slutförts, vilket gör dem olönsamma med s.k. bubblekrascher som följd. Så om räntorna förblir för låga, så kommer vi att leva i konstant depression.

Och hur framtvingar staten planekonomiskt att räntan måste vara för låg hela tiden? Jo, genom att skapa pengar och statsobligationer ur tomma intet som den auktionerar ut till storbanker som tilldelats privilegiet att först få lägga tassarna på dessa nya pengar, innan de orsakar den inflation som de nödvändigtvis orsakar när de sätt si omlopp ute i ekonomin. Och om inte räntan då stiger till inflationen-plus-realräntan, så kommer ingen att vilja låna ut, med mindre än att staten ökar tryckpressen och på andra sätt framtvingar utlåning av monopolpengar och samtidigt förvärrar spiralen med ännu ett varv.

Falsk ränta leder till olönsamma investeringar, det är ju uppenbart om investeringen bygger på en kalkyl där variabeln räntan förekommer, då blir ju resultatet rent matematiskt nödvändigtvis felaktigt. Frågan är bara NÄR och HUR denna kollaps kommer till stånd. Det sker ryckvis, eftersom en ekonomi och penningflöden är komplexa och stegvisa och eftersom nya politiska beslut överrumplar varteftersom. I den muslimska världen har räntan länge varit noll, och så bedriver de inte heller någon industri eller någon forskning. Om vi ska undvika det ödet, så kommer räntan att stiga kraftigt.
2011-08-21, 14:45
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om staten framtvingar en ränta som är lägre än den naturliga räntan, alltså den ränta till vilken folk sparar lika mycket som de lånar, så får vi stagflation. Stagnerad tillväxt eftersom låg ränta betyder att långsiktiga investeringar ser lönsamma ut, men eftersom räntan är falsk (bygger på sedelpressar istället för på överutbud av fysiska insatsvaror) så kommer brist på insatsvaror att uppstå innan investeringarna slutförts, vilket gör dem olönsamma med s.k. bubblekrascher som följd. Så om räntorna förblir för låga, så kommer vi att leva i konstant depression.
Men i Sverige så är ju byggindustrin så pass hämmad av Byggnadsarbetarförbundet, plan-och bygglagen, prisregleringar o.s.v. så den absorberar inte särskilt mycket faktor-insatser (till skillnad från t.ex. Irland där en fjärdedel av den manliga arbetskraften jobbade inom byggsektorn), så då får vi ingen bostadsbubbla enligt dig?
2011-08-21, 15:27
Medlem
SparkMans avatar
Citat:

Självklart inte, men om banken t.ex. kräver en 10 års rak amorteringsplan på det objektet som numera är värt 500k mindre än lånebeloppet så handlar det om ytterligare 4k extra månadskostnad (utöver ränta, driftkostnader och amortering på topplån). Har man råd utan att sin livskvalitet minskar så fungerar det väl, annars är nog en försäljning nära till hands.

Att du har en ordnad ekonomi är ju bra för både dig och dina närmsta medmänniskor. Sen har nog inte de med (idag) 95% belåning lika bra möjligheter vid höjda räntor och högre amorteringskrav, men det får stå för dessa.

Vem vet vad som händer i framtiden, kanske ränteavdragen slopas eller minskar kraftigt? Kanske någon ny form av fastighetsskatt tillkommer? Elen blir kanske dyrare? Det kanske t.o.m. införs amorteringskrav på hela bottenlånet inom en 30 eller 40 års period också (inte så roligt att behöva betala 10k/månad i 40 år i bara amorteringskostnader för en "billig" 5 miljoners villa)?
2011-08-21, 22:29
Medlem
Citat:
Självklart inte, men om banken t.ex. kräver en 10 års rak amorteringsplan på det objektet som numera är värt 500k mindre än lånebeloppet så handlar det om ytterligare 4k extra månadskostnad (utöver ränta, driftkostnader och amortering på topplån). Har man råd utan att sin livskvalitet minskar så fungerar det väl, annars är nog en försäljning nära till hands.

Att du har en ordnad ekonomi är ju bra för både dig och dina närmsta medmänniskor. Sen har nog inte de med (idag) 95% belåning lika bra möjligheter vid höjda räntor och högre amorteringskrav, men det får stå för dessa.

Vem vet vad som händer i framtiden, kanske ränteavdragen slopas eller minskar kraftigt? Kanske någon ny form av fastighetsskatt tillkommer? Elen blir kanske dyrare? Det kanske t.o.m. införs amorteringskrav på hela bottenlånet inom en 30 eller 40 års period också (inte så roligt att behöva betala 10k/månad i 40 år i bara amorteringskostnader för en "billig" 5 miljoners villa)?

Har svårt att tro att det kommer komma amorteringskrav behövs inte riktigt. Jobba arslet av dig när du är 30-60 sen så har du en betald fastighet jaha vad ska du göra med pengarna då.
2011-08-22, 06:10
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Har svårt att tro att det kommer komma amorteringskrav behövs inte riktigt. Jobba arslet av dig när du är 30-60 sen så har du en betald fastighet jaha vad ska du göra med pengarna då.
Vadå "vad ska du göra med pengarna" om bostaden är betald? Jag trodde inte bostäder var spekulationsobjekt

Har jag en obelånad fastighet (villa) när jag går i pension så kommer förhoppningsvis min och frugans pension att överstiga driftkostnaderna och maten m.m. På så sätt slipper vi att slänga tusentals räntepengar på banken varje månad, som vi istället kan lägga på resor om vi vill.

Sen vill ju jag självklart att mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn (etc etc) ska få en bättre framtid rent ekonomiskt (än vad jag hade som barn).
2011-08-22, 09:49
Medlem
Citat:
Vadå "vad ska du göra med pengarna" om bostaden är betald? Jag trodde inte bostäder var spekulationsobjekt

Har jag en obelånad fastighet (villa) när jag går i pension så kommer förhoppningsvis min och frugans pension att överstiga driftkostnaderna och maten m.m. På så sätt slipper vi att slänga tusentals räntepengar på banken varje månad, som vi istället kan lägga på resor om vi vill.

Sen vill ju jag självklart att mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn (etc etc) ska få en bättre framtid rent ekonomiskt (än vad jag hade som barn).

Av samma anledning som att många idag säljer sin villa BR och skaffar HR antingen genom kö eller köper svartkontrakt för att kunna leva bra sina sista dagar i livet.

Lättare att resa med någon miljon i kontanter än att spara in 5-8k i räntekostnader men visst din lösning är nog mer omtyckt av dina barn och barnbarn
2011-08-22, 16:45
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Av samma anledning som att många idag säljer sin villa BR och skaffar HR antingen genom kö eller köper svartkontrakt för att kunna leva bra sina sista dagar i livet.

Lättare att resa med någon miljon i kontanter än att spara in 5-8k i räntekostnader men visst din lösning är nog mer omtyckt av dina barn och barnbarn
Självklart har alla sina intressen och beräkningar på vad som blir bäst. Jag vet bara att många äldre bor kvar i sina obelånade eller nästintill obelånade bostäder tills de kola vippar eller tvingas flytta till ålderdomshem.

Trivs man där man bor finns det ingen anledning att flytta p.g.a. den ekonomiska biten (få en liten resbuffert). Skulle jag få välja mellan en obelånad BR i innerstan och en HR i Rinkeby med 5 miljoner på bankkontot så är mitt val väldigt lätt (det första).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in