2010-06-06, 10:28
Medlem
Ja hur tänker folk egentligen när de köper bostad? Även om lönen kanske räcker tar det lite emot att belåna sig upp över öronen. Det är ju ganska tydligt att många inte tänker betala tillbaka sina lån utan gissar att kunna sälja dyrare. Men hur vet man det?

Det man är mest orolig för är väl egentligen risken för att man får sälja med stor förlust om man behöver flytta om ett par år... Bara 10% räcker ju för att det ska bli en hel del pengar man går back.

Vore intressant att veta hur andra tänker när de köper bostad?
2010-06-06, 12:12
Medlem
superkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Ja hur tänker folk egentligen när de köper bostad? Även om lönen kanske räcker tar det lite emot att belåna sig upp över öronen. Det är ju ganska tydligt att många inte tänker betala tillbaka sina lån utan gissar att kunna sälja dyrare. Men hur vet man det?

Det man är mest orolig för är väl egentligen risken för att man får sälja med stor förlust om man behöver flytta om ett par år... Bara 10% räcker ju för att det ska bli en hel del pengar man går back.

Vore intressant att veta hur andra tänker när de köper bostad?

Detta är ju en av anledningarna till ett bolånetak på 85%. För att kunna hantera en hyffsat stor nedgång om man tvingas sälja. En annan grej är ju att om du nu säljer till en lägre pris än du köpte för kommer ju troligtvis nästa bostad du köper ha rört sig i samma riktning. Hade du sålt din bostad med vinst hade samtidigt en ny bostad troligtvis blivit ännu dyrare.
2010-06-06, 12:58
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkorven
Detta är ju en av anledningarna till ett bolånetak på 85%. För att kunna hantera en hyffsat stor nedgång om man tvingas sälja. En annan grej är ju att om du nu säljer till en lägre pris än du köpte för kommer ju troligtvis nästa bostad du köper ha rört sig i samma riktning. Hade du sålt din bostad med vinst hade samtidigt en ny bostad troligtvis blivit ännu dyrare.

Ett godtyckligt exempel:

Om din lägenhet som du köpte för 4 miljoner blir värd 2 miljoner, så vad spelar det för roll om lägenheten du ämnar köpa har gått i samma riktning, när din skuld till banken överstiger värdet för din lägenhet??
Senast redigerad av phantomen 2010-06-06 kl. 13:01.
2010-06-06, 13:00
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Det stod i DI (ej på nätet) att priserna på ettor sjunkit en del i Sthlm. Detta som ett resultat av planerna på att man inte ska få låna mer än 85 %. De större lägenheterna går dock fortsatt bra. Antagligen har de som köper sådana lägenheter inte behov av att låna mer än 85 % i alla fall. Dessutom spekuleras det i att fler barnfamiljer vill bo kvar i innerstan nuförtiden, vilket driver upp priserna.
2010-06-06, 13:35
Medlem
superkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Ett godtyckligt exempel:

Om din lägenhet som du köpte för 4 miljoner blir värd 2 miljoner, så vad spelar det för roll om lägenheten du ämnar köpa har gått i samma riktning, när din skuld till banken överstiger värdet för din lägenhet??

Om det inträffar har hela landet extremt stora problem.
2010-06-06, 13:41
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ett godtyckligt exempel:

Att kontantinsatsen man förhoppningsvis hade till den gamla lägenheten är borta?
2010-06-06, 14:21
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkorven
Om det inträffar har hela landet extremt stora problem.

välkommen till verkligheten. I Florida sjönk priserna med 75-80% när deras bostadsbubbla sprack, den bubblan var en fis i rymden jämfört med Sveriges. I USA kan man binda räntan i 30 år, vilket en del hade gjort. I Sverige har majoriteten rörlig ränta och kommer landa pladask på ansiktet om ett par år när räntan, förutom normaliserats, även stigit lite till, vilket jag tror kommer hända på ett par år, med tanke på vad som händer runt omkring oss i världen.

Mitt godtyckliga exempel är långt ifrån omöjligt.
Medelsvenssons glömmer att de INTE är miljonärer, utan de kan bara bete sig som miljonärer för att de LÅNAT pengarna. De kommer svida ordentligt när de blir påminda om att pengarna de "haft" inte är deras.
2010-06-06, 20:10
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
välkommen till verkligheten. I Florida sjönk priserna med 75-80% när deras bostadsbubbla sprack, den bubblan var en fis i rymden jämfört med Sveriges. I USA kan man binda räntan i 30 år, vilket en del hade gjort. I Sverige har majoriteten rörlig ränta och kommer landa pladask på ansiktet om ett par år när räntan, förutom normaliserats, även stigit lite till, vilket jag tror kommer hända på ett par år, med tanke på vad som händer runt omkring oss i världen.

Medelsvenssons glömmer att de INTE är miljonärer, utan de kan bara bete sig som miljonärer för att de LÅNAT pengarna. De kommer svida ordentligt när de blir påminda om att pengarna de "haft" inte är deras.

Det får dock inte samma enorma effekter för svenska banker som de fick i USA eftersom det där förr räckte att lämna tillbaka huset för att bli skuldfri, på så sätt sköts problemet med bostadspriserna över på bankerna. I Sverige ligger fortfarande skulden kvar hos privatpersonen.
2010-06-07, 10:30
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Det får dock inte samma enorma effekter för svenska banker som de fick i USA eftersom det där förr räckte att lämna tillbaka huset för att bli skuldfri, på så sätt sköts problemet med bostadspriserna över på bankerna. I Sverige ligger fortfarande skulden kvar hos privatpersonen.

jaha ok?

Effekt för bankerna? Jag snackar om direkt effekt på Herr och Fru Svensson.
Det är familjen Svensson som sätter bostadspriserna, inte banken.. Bankens roll i detta är att de har lånat ut miljoner till kreti och pleti, som fått leka "miljonärer" ett tag...
Men den leken kommer få ett abrupt slut.

En del kommer inte ha råd att bo kvar i sina övervärderade bostäder när räntan gått upp ordentligt, och de kommer tvingas sälja till mycket billigare pris än de köpte, för vem vill köpa en bostad till överpris när räntan är hög?
Andra som har råd, men bara kör spekulationsboende, kommer sälja för att hinna kamma hem vinsten, även detta till lägre pris än de hoppasts på, när de märker att folk börjat tvångssälja till skambud lite här och där..
Här börjar spiralen neråt i bostadspriser.. Bostadsbubblan kommer säga: PAFF!!

Ska bli intressant att se hur mycket priserna faller och lyssna på snyfthistorier i skvallerpressen om hur många hushåll som inte "kan bo kvar", "måste flytta", "Större skulder än tillgångar" etc etc...

Det är min teori...
2010-06-07, 10:35
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:

Tror du på allvar att Riksbanken höjer räntan så att priserna sjunker med mer än 80 %??? Den här tråden börjar lukta konspirationism.
2010-06-07, 10:39
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Tror du på allvar att Riksbanken höjer räntan så att priserna sjunker med mer än 80 %??? Den här tråden börjar lukta konspirationism.

Jag tror att RB inte själva har något val än att höja räntan för att skydda kronan mot skiten som händer ute i Europa och omvärlden, så JA.. jag tror de kommer höja räntan ordentligt till slut, och om det sjunker så mycket som 80% återstår att se, men det är nog mer sannolikt att det sjunker med 40-50% vilket är tillräckligt illa.. Jag kan ju givetvis inte veta med exakt hur mycket det kommer sjunka, men det är ett kvalificerat antagande..

Mitt exempel på 75-80% är ju lite taget lite ur sitt sammanhang också, då det inte sjönk så mycket överallt i Florida, när deras bostadsbubbla sprack, utan endast på vissa ställen, men poängen är att priserna rasade som en lavin, vilket jag påstår kommer hända i Sverige också...
Senast redigerad av phantomen 2010-06-07 kl. 10:45.
2010-06-07, 11:47
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
jaha ok?

Effekt för bankerna? Jag snackar om direkt effekt på Herr och Fru Svensson.
Det är familjen Svensson som sätter bostadspriserna, inte banken.. Bankens roll i detta är att de har lånat ut miljoner till kreti och pleti, som fått leka "miljonärer" ett tag...
Men den leken kommer få ett abrupt slut.

En del kommer inte ha råd att bo kvar i sina övervärderade bostäder när räntan gått upp ordentligt, och de kommer tvingas sälja till mycket billigare pris än de köpte, för vem vill köpa en bostad till överpris när räntan är hög?
Andra som har råd, men bara kör spekulationsboende, kommer sälja för att hinna kamma hem vinsten, även detta till lägre pris än de hoppasts på, när de märker att folk börjat tvångssälja till skambud lite här och där..
Här börjar spiralen neråt i bostadspriser.. Bostadsbubblan kommer säga: PAFF!!

Ska bli intressant att se hur mycket priserna faller och lyssna på snyfthistorier i skvallerpressen om hur många hushåll som inte "kan bo kvar", "måste flytta", "Större skulder än tillgångar" etc etc...

Det är min teori...

Det jag menar är att man i Sverige inte "behöver" lämna huset om man inte har råd att bo kvar, man kan lika gärna sälja bilen eller lantstället. Därför kommer det inte bli en lika tydlig krasch som i USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in