Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Varför hyr du inte då?
Det anses rätt svårt att komma in på hyresmarknaden och hade alternativet bara varit att ringa ett samtal och snabbt enkelt flytta in i en hyresrätt hade BR marknaden kanske sett annorlunda ut.
Men nu är det väl inte riktigt så?
Jag har ett väldigt speciellt boende, man kan dock säga att jag hyr mitt boende idag då jag inte betalat något för det och inte kommer behöva betala något mer än hyra, el och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Nä, nu är du ute på hojjen Knosto. En BR är inte en konsumtionsvara. Definitionen av en konsumtionsvara är att den förbrukas när man använder den, det gör inte en BR. Då är det snarare en kapitalvara. Du kommer kunna sälja din BR när du använt klart den. Dock kan marknaden gått upp eller ner, vilket gör att inköpspriset och försäljningspriset kan diffa mycket. Men det är alltså inte en konsumtionsvara utan snarare en kapitalvara som du investerar i och kan sälja vidare trots att du använt den.
Boende är att betrakta som en konsumtionsvara, du förhåller dig på samma sätt tiil en bostad idag som du gör till en bil. Du anpassar den efter din ekonomi! Har du mer pnegar att röra dig kommer du
(som kollektiv) att lägga ner mer pengar på ditt boende och får du mindre pengar lägger du mindre pengar på boendet. Den enda skillnaden är att din banktjänsteman säger att räntan på ett bostadslån 'betalar du till dig själv'
(trots att de tar pengarna!?) medan räntan på en bil betalas till någon annan.
Jag har haft denna diskussion med många andra och samtliga erkänner att bostad är en konsumtionsvara när de ställs lite svåra frågor om hur de kan spara i sin bostad, hur det är bättre att ägan än att hyra, om de egentligen äger sitt boende, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du är fri att räkna och värdera dina kostnader som du vill men jag har svårt att förstå att du anser att ditt boende i BR som kostat dig ca 3500 i månaden som en sämre affär än att betala en hyra på 5000 i månaden? Men du räknar antagligen in mer än monetära värden?
Risk och belåning går inte bra med mig, dessutom hade jag en dålig erfarenhet i min sista BR där det förekom lite lustigheter och föreningen som så inte förstod att hålla hårt i kassan. Du tar risker över ditt lån om du köper en BR. Även om du löser alla dina lån är du beroende av att din granne sköter sina. Strular han kan din avgift gå upp utan att du har möjlighet att påverka. Vill grannarna måla fasaden måste du accepter, betala och vara glad, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgia
Räntan var inte låg, räntan var hög, därav sprack bubblan. Detta var under perioden slutet 2004-2007(2008) och refereras ofta till som "The Credit Crunch" (Kreditåtstramning).
Räntan var låg 2002 tills slutet av 2004, därav bostadsbubblan.
Däremot runt 2008 och efter drog man ner räntan i panik för att förmildra kraschen (den är fortfarande extremt låg), precis som de gjorde efter dotcom bubblan, ett agerande som är idiotiskt då det inte gör annat än föder nya bubblor.
Det är inte låg ränta på lån för den som vill köpa ett hus, eller ta ut krediter. Det är låga räntor för bankerna så de kan göra bra vinster och lösa de påstådda problemen de har med sina lån. Väldigt rörigt och på gränsen till bedrägeri mot de som lånar ut pengarna.