2011-05-15, 17:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Du låter som en överbelånad innerstadsbolånetorsk

Skämt åsido, jag har inget nedre mål. Min investerarfilosofi är att jag aldrig köper någonting efter en stor uppgång och jag försöker aldrig pricka in absoluta botten. Om räntan når 5,5 % räknar jag med att kunna köpa en hyfsad tvåa på ca 50 kvm för strax över 2 miljoner, ca 60 kvm för mellan 2,4 - 2,8 miljoner.

Vad du menar med "strax över 2 miljoner" vet jag inte, men en tvåa på något mindre attraktivt innerstadsområde kan du definitivt redan nu köpa för runt 2,2 miljoner. Priserna rusar inte på dessa objekt (till skillnad från hur det var för 3 år sedan). Men man vet aldrig, det kanske blir ännu bättre tider för att köpa om några månader.
2011-05-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vad du menar med "strax över 2 miljoner" vet jag inte, men en tvåa på något mindre attraktivt innerstadsområde kan du definitivt redan nu köpa för runt 2,2 miljoner. Priserna rusar inte på dessa objekt (till skillnad från hur det var för 3 år sedan). Men man vet aldrig, det kanske blir ännu bättre tider för att köpa om några månader.

Nja, det ska väl vara sunkig adress och orenoverad/skuldsatt förening om den ska gå för under 50k/kvm idag... Den ska vara 50 kvm som sagt, ombyggda ettor till tvåor på 35-45 kvm går fetbort.
2011-05-15, 19:09
Medlem
Citat:
Sist men inte minst ska du komma ihåg att många människor säljer innan de köper. Statistiken på försäljningar är inte satta på tillträdesdatum, utan på underskrift av överlåtelseavtal. Jag sålde min för en och en halv månad sedan, och köpte först för en vecka sedan.
OT: Jag blir lite nyfiken på att du säljer först och köper sedan.

A) Riskerar du inte att stå utan bostad en tid? Det räcker ju med en vecka för att det ska bli smärre katastrof. (Ja iaf om man har en del bohag).

B) Hamnar du inte i en stressfylld situation där du kan komma att bjuda omdömeslöst bara för att skaffa en ny bostad inom en utsatt tid?

C) Och tvingas du inte sortera bort en del objekt därför att dom har tillträdesdatum för långt bort?

Jag hade nog gissat att det var närmast ingen som säljer först och köper sedan av just ovannämnda orsaker. Men det är uppenbarligen något jag inte känner till här, då du skriver att många gör just så.
2011-05-15, 19:49
Medlem
Citat:
Varför kommer säljarna vara tvungna att gilla läget? Det är ju det här som är problemet på den svenska bostadsmarknaden, i synnerhet i Stockholm. Det byggs alldeles för lite. I normala fall hade säljarna sett folk köpa nybyggena istället, för allt mindre pengar, och därför tvingats gilla läget. Men vad som händer nu är att säljarna stryper tillgången på bostäder, vilket åter pressar upp och/eller stabiliserar priserna.
Vad som sker är att omsättningen minskar i en bearmarket. Det gör inte att köparna blir fler.
Idag så finns det två stora problem, det första att få råd att köpa, svårt för många, det andra att säljarna, som du ju själv sett, inte vill sälja till högstbjudande. Tillgång och efterfrågan spelar mindre roll när den fasen väl inletts. Du kan inte köpa för mer än du kan köpa för. Oavsett ditt "behov".

Ökad inflation och små prissänkningar kan som sagt aggregerat över några år ge en ganska stor nettoeffekt. Det finns inget som säger att det slutar med en smäll. Det troliga är väl att folk får lägga mer pengar i bostadsbössan oavsett boendeform.
2011-05-15, 20:23
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygerDanske
Vad som sker är att omsättningen minskar i en bearmarket.
Varför är minskad omsättning förknippad med fallande priser? Jag ifrågasätter inte att det är så, det verkar vara en allmänt spridd kunskap. Men hur ser orsaksambandet ut mellan att färre bostäder är till salu och att priserna därför faller? Motsvarande samband är i vart fall inte klart i branscher för andra varor.
2011-05-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
OT: Jag blir lite nyfiken på att du säljer först och köper sedan.

A) Riskerar du inte att stå utan bostad en tid? Det räcker ju med en vecka för att det ska bli smärre katastrof. (Ja iaf om man har en del bohag).

B) Hamnar du inte i en stressfylld situation där du kan komma att bjuda omdömeslöst bara för att skaffa en ny bostad inom en utsatt tid?

C) Och tvingas du inte sortera bort en del objekt därför att dom har tillträdesdatum för långt bort?

Jag hade nog gissat att det var närmast ingen som säljer först och köper sedan av just ovannämnda orsaker. Men det är uppenbarligen något jag inte känner till här, då du skriver att många gör just så.
Å andra sidan vet du exakt vad du har att röra dig med om du säljer först - en ganska stor fördel om du frågar mig.
2011-05-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Å andra sidan vet du exakt vad du har att röra dig med om du säljer först - en ganska stor fördel om du frågar mig.
Jo, om man lägger sig precis på pottkanten av vad banken vill låna ut så är det en fördel (eller kanske en nödvändighet).

Annars antog jag att man ordnade ett brygglån och då gjorde ett pessimistiskt antagande om vad man kunde sälja sin befintliga bostad för.
2011-05-16, 12:45
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför är minskad omsättning förknippad med fallande priser? Jag ifrågasätter inte att det är så, det verkar vara en allmänt spridd kunskap. Men hur ser orsaksambandet ut mellan att färre bostäder är till salu och att priserna därför faller? Motsvarande samband är i vart fall inte klart i branscher för andra varor.
Eftersom de som driver upp priserna är köparna (och deras banker). Den utlösande faktorn för en lägenhetsaffär är när någon säger "Nej, nu jäklar skall vi flytta till något {större/mindre/närmare/lugnare} ställe". Få lägenheter säljs för att förvandlas till kontanter på ett bankkonto, till skillnad från t.ex. aktier.

När köparna börjar dra öronen åt sig, blir det färre och försiktigare budgivningar - alltså minskar priserna. Men statistiken visar ändå inte helt rätt bild, eftersom en del objekt aldrig ens blir sålda. När man får ett överutbud, är det alltså bara de mest intressanta bostäderna som syns i statistiken - åtminstone inledningsvis.
2011-05-16, 15:16
Medlem
Nu har danskarna börjat sticka hem

http://www.svd.se/naringsliv/danskar-flyttar-hem_6168523.svd

Kommer priserna falla i Sverige också nu? I en del städer har väl priserna redan fallit ett tag?
2011-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Nu har danskarna börjat sticka hem

http://www.svd.se/naringsliv/danskar-flyttar-hem_6168523.svd

Kommer priserna falla i Sverige också nu? I en del städer har väl priserna redan fallit ett tag?

Du menar att en sådan lokal företeelse som danskar i Malmöregionen påverkar hela landets bostadspriser? Nej om priserna går ner så har det med andra saker att göra.
2011-05-16, 19:00
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Bortsett från räntenettot så går inbetald ränta ut till som ränteutbetalningar till långivare. Och räntenettot borde inte nämnvärt ändras av en räntehöjning.
Eller var det något annat du tänkte på.

Du menar alltså att varje utlånad krona kommer från vad någon annan ar satt in på sitt sparkonto eller riksbanken?
2011-05-16, 22:11
Medlem
Stefan Ingves:
"Ett exempel kan belysa vad kapitaltäckningsreglerna tillät och fortfarande tillåter. Antag att vi har en husköpare som lånar 1 miljon kronor och belånar sitt hus till 100 procent. Riskvikten för bolån kan vi uppskatta till 10 procent. I så fall blir de riskvägda tillgångar-na för lånet 100 000 kronor. Det totala kapitalkravet är på 8 procent, vilket innebär att banken måste hålla kapital på 8 000 kronor. Det mer relevanta primärkapitalkravet är 4 procent, så primärkapitalet måste motsvara 4 000 kronor. Av primärkapitalet kan 30 procent vara hybrider av olika former. Det innebär att en bank kan komma undan med ett eget kapital – riktigt aktiekapital och upparbetade vinster – på 2 800 kronor för en utlåning på 1 miljon kronor. Ger 2 800 kronor i förlustabsorberande kapital tillräcklig motståndskraft vid utlåning på 1 miljon kronor?"
http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Tal/2009/091119.pdf

Om nu någon inte förstod varför banken kan få för sig att skicka fakturor med amorteringskrav vid en prisnedgång...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in