Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
I nämnda länder kollapsade priserna inte plötsligt på grund av ökat utbud. Utbudet ökade under en lång period. Det hade inte byggts så många bostäder i USA på över 60 år, som det gjorde under de 15 år som Fannie May fanns. Till slut var grannen inte beredd att betala 1 miljon för sin bostad, när denne lika gärna kunde köpa ett nybygge för 500 000. Kreditkollapsen resulterade inte i bostadskollapsen. Det var tvärt om. Att Lehman Brothers fick kasta in handduken, berodde på att deras tillgångar i form av olika bostadsobligationsderivat rasade i värde.
Givetvis är tillgången på pengar avgörande, men det gäller i alla samhällen. Om dessa pengar är krediter eller inte är mindre intressant i det långa loppet, om samhället i övrigt fungerar. Att Kinas välfärd exploderat, beror ju på höga investeringar i landet utifrån, men också att de reformerade sin monetära system och tillät krediter på ett modernt vis.
Skulle svenska banker strypa alla krediter, eller om riksbanken skulle höja räntan till säg 50%, så hade givetvis bostadsmarknaden kollapsat. Men det hade hela landet i övrigt också.
Det behövs inte höjas till 50%. Det räcker med att räntan går över det värde som "nymiljonärerna" (läs låginkomsttagare) tror är taket och att det stannar där, vilket det kommer göra med tanke på inflationstrycket (kolla råvarupriserna överlag så ser du vad jag menar).
Det som jag tror kommer hända är att en liten grupp överbelånade människor, som redan nu inte har så stort ekonomiskt svängrum med rörlig ränta, inte kommer ha råd att bo kvar i sin dyrköpta lya när boendekostnaden blir för stor. De kommer då tvingas sälja pga ekonomin, men ingen kommer vilja köpa lyan för samma pris med en nu hög boendekostnad, vilket gör att de tvingas gå ner i pris.
Nästa steg är de som köpt i spekulationssyfte(ja, de är för många) som ser och läser om skampris-försäljningar och kommer då vilja kamma hem vinst "innan det går ner för mycket". De kommer givetvis också ha svårt att säljs för samma pris som de köpte för, pga ränteläget, och kommer även de "tvingas" gå ner i pris. De kanske inte tjänar den miljonen de tänkte från början, utan kanske tjänar 300 k istället(godtyckligt exempel) och är nöjda att de inte förlorade något. Nu är prisnedgången ett faktum.
Det är min högst personliga teori och även om det inte händer exakt så här, så anser jag fortfarande att det är SJÄLVKLART att vi har en enorm BOSTADSBUBBLA på många håll i detta landet.
Dvs extremt övervärderade bostäder (för att tydliggöra definitionen).
Jag har haft rätt tidigare gällande bubblor och mina "gissningar" har bekostat min läkarutbildning, och jag tror jag har rätt denna gången också. Jag har satsat mycket pengar på bl.a säljoptioner inom olika områden kopplade till bostadsmarknaden... Så jag hoppas verkligen jag har rätt, Hahaha!
Skämt åsido, man kan aldrig säga ALLTID, men jag är övertygad om att luftslottet kommer brista. Så övertygad att jag, som sagt, satsat en hel del på denna teori. Framtiden får avslöja sanningen!
Ska bli kul att se diskussionerna här om det visar sig bli ett enormt prisfall.